چرا در ماجرای اخیر باید اسنپ را همچنان مقصر بدانیم!

سرویس تاکسی آنلاین اسنپ اخیرا دچار دردسر بزرگی شده است. این شرکت هم‌اکنون درگیر پرونده تجاوز فردیست که در قالب راننده این سرویس اینترنتی به مسافر خود در میان راه تجاوز کرده و متواری شده است. اما چرا باید اسنپ را با وجود سوءاستفاده فرد خاطی مقصر بدانیم؟

9

سرویس‌های آنلاین کرایه خودرو از روز اول خود به دلیل ساختار سنتی موجود در ایران مظلوم واقع شده‌اند و ما در فارنت همواره بنا را بر حمایت از این سرویس‌ها مانند سایر استارتاپ‌های نوپای ایران در برابر ساختار سنتی موجود گذاشته‌ایم. اما آیا واقعا در موضوع اخیر سهم خطای اسنپ که این شرکت در بیانیه خود در واکنش به این ماجرا علاقه‌ای به پذیرش آن نداشته، قابل اغماض است؟

روند رو به رشد استفاده از تاکسی‌های آنلاین در ایران به خصوص در تهران نشان می‌دهد که این شرکت‌ها برای رقابت شدید‌تر با یکدیگر برخی اصول اولیه در ارائه سرویس به مشتری را نادیده می‌گیرند.

روند پذیرش راننده یا به اصطلاح این شرکت‌ها همکار نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در هنگام پذیرش افراد اصول اولیه را نادیده گرفته و دروازه ورود به صحنه اعتماد عمومی را به راحتی برای افراد باز می‌کنند.

در ماجرای اخیر و بنابر آنچه که راننده خاطی در مصاحبه با روزنامه قانون اعتراف و ادعا نموده با توجه به وجود سوء‌پیشینه در پرونده خاطی وی به همین دلیل در مرتبه اول از ادامه همکاری با اسنپ محروم می‌شود اما به پیشنهاد یکی از افرادی که به جذب رانندگان همکار در اسنپ می‌پرداخته با هویت و مدارک یک فرد دیگر دوباره و در کمتر از چندین ساعت دوباره به جمع رانندگان اسنپ بازگشته است!

ماجرای تجاوز راننده اسنپ به مسافر

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که اشتیاق بی‌وصف افزایش تعداد همکاران راننده در اسنپ به اندازه‌ایست که بنابر آن چیزی که در وب‌سایت اسنپ آمده این شرکت حتی بررسی اولیه در این خصوص را به پس از آغاز به کار رانندگان موکول می‌کند و بدیهی‌ترین مراحل بررسی در خصوص صحت و سقم مدارک ارائه شده را بکار نبسته و احتمالا همچنان به کار نمی‌گیرد.

در ماجرای اخیر فرض کنید در همان مرتبه اول و در مدتی که از راننده خاطی که با مدارک خودش مشغول به کار بوده خطایی سر می‌زد آیا همچنان اسنپ می‌توانست مدعی این باشد که فرد دیگری به جز رانندگان اسنپ از نام این شرکت سوء‌استفاده کرده است؟ اینکه چرا یک فرد با داشتن سوء‌پیشینه کیفری و بدون بررسی وضعیت فعلی در همان مدت هم به طور مستقیم به این برنامه دسترسی داشته و به جابجایی مسافران پرداخته جای سوال است!؟

مطمئنا اصرار ما بر رسیدن به پاسخ این سوال نه تهدید شرکتی است که این روزها نامی برای خود دست و پا کرده بلکه اهمیت به جامعه استارتاپی ایران است که با اهمال یک شرکت می‌تواند به راحتی مورد تهدید قرار گرفته و با دادن بهانه به دست افرادی که در پی فرصتی برای تعطیل کردن اینگونه سرویس‌ها هستند، آینده سایر شرکت‌ها را به خطر بیندازد.

امیدواریم مسئولان شرکت اسنپ و سایر شرکت‌های این‌چنینی بلافاصله رویکرد خود در جذب افراد را تغییر داده و البته بر روند نظارت بر همکاران و نوع فعالیت آنها اهمیت بیشتری دهند.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

9 نظر برای این مطلب
  1. اسماعيل می‌گوید

    با سلام
    با راننده خاطی باید شدیدا رفتار شود نه با یک نرم افزار که باعث راحتی و رقابت بین رقبا شده

  2. بابک می‌گوید

    به نظرم اسنپ باید برای جلوگیری از این مسائل پروسه راننده گیری و ملاقات حضوری اولیه بهمراه عدم سو پیشینه رو خیلی جدی بگیره
    مسافر هم هنگام سفر و سوار شدن باید با تطابق عکس راننده ارسالی توسط سیستم و شخص راننده یک چک امنیتی دیگه بکنه
    البته این مسئله که جدیدا راننده های اسنپ بسیار بد برخورد شده اند نکته ایی هست که نباید از اون گذشت
    در نهایت و سرجمع سرویس بسیار خوبی است امیدوارم که این مشکل حل بشه و با اعتبار به کار ادامه بدن

  3. بهنام می‌گوید

    به هر حال این مورد ممکنه در آژانس و تاکسی هم اتفاق بیوفته خوبی اسنپ اینه که مسافر مشخصات راننده رو تو دست داره(شماره تلفن و شماره ماشین) و میتونه راحت پیگیری کنه.
    ولی شما دربست میگیری یا تاکسی تلفنی سوار میشی از راننده خبری داری؟خیر
    پس بهتره که به جای این هیاهو که فقط قصد تخریب این استارت آپ رو داره منطقی فکر کنیم بعد شروع کنیم به قضاوت
    شما فکر کن 1 ساله که اسنپ راه افتاده، تو همین یکسال مقایسه کن با آژانس و تاکسی که اونقدر آمار تعرض و دزدی و تیغ زدن توشون زیاده

  4. علی می‌گوید

    فراموش نکنیم بسیاری از تاکسی های زرد تهران هم در اختیار راننده ی حقیقی صاحب امتیاز تاکسی نیست و هویت راننده های شخصی هم که کاملا نا مشخص . در شرایطی که فشارهای زیادی برای جلوگیری از فعالیت اپ های تاکسی یاب وجود داره امیدوارم این اتفاق تبدیل به بهانه ی جدیدی برای این تلاش ها نشه. و البته اسنپ هم باید با پذیرش مسوولیت این اتفاق و تغییر شرایط پذیرش راننده در جهت حفظ احترام و امنیت بیشتر مسافر اطمینان از دست رفته ی کاربران نسبت به خودش رو بازگردونه. همیشه مساله فقط سرویس ارزونتر نیست.

  5. محسن می‌گوید

    اسنپ در جذب راننده نه تنها بی دقتی میکنه بلکه افرادی که ازش استفاده میکنند کاملا براشون مشخصه که کیلیویی راننده جذب میکنه. راننده از زمان ثبت نام تا زمان قطع شدن سرویسش چند هفته وقت داره که توی همین فاصله هزاربار میتونه به دیگران تجوز کنه و یا ازشون دزدی کنه.
    مطمئنا برای اسنپ جذب سریع راننده مهمتر از امنیت مسافر بوده که اولویت سیستم هاش رو به این صورت گذاشته.

  6. ليلا می‌گوید

    یه بار سر اشتباه رفتن مسیر با یه راننده دعوام شد منو وسط اتوبان پیاده کرد! البته زنگ زدم اسنپ گفتم اما خب چه فایده داشت نمیدونم

  7. مهرداد می‌گوید

    آقا کاش از سرویس بد بقیه هم می‌نوشتید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      موضوع مطلب در مورد اسنپ بود در اون خصوص حتما یه گزارش مجزا خواهیم رفت
      ممنون از پیشنهادتون

  8. رضا می‌گوید

    اسنپ همون اوایلش خوب بود. الان اصلاً جالب نیست به اسم سرویس اکو ماشین فرستاده دیروز دنبالم آویزون بود همه چیزش!