سرفیس فون مایکروسافت با سیستم‌عامل Core OS عرضه خواهد شد

در ادامه درز شایعات و اخبار پیرامون گوشی هوشمند که هنوز وجود آن تائید نشده، ساعاتی پیش برخی از منابع نزدیک به مایکروسافت فاش کردند که این شرکت از رابط کاربری موسوم به Core OS در سرفیس فون استفاده خواهد کرد.

0

سرفیس فون؛ نامی که چند سالی است علاقه‌مندان به محصولات مایکروسافت و یا ویندوزفون معتقدند که ردموندی‌ها مشغول توسعه گوشی هوشمند با این نام هستند. البته تا به این لحظه هیچ مدرک موثقی از حقیقی بودن این محصول منتشر نشده، با این حال پتنت‌های به ثبت رسیده توسط مایکروسافت و پشتیبانی این شرکت از سیستم عامل موبایلی خود، از جمله دلایلی است که هنوز شایعات مرتبط به سرفیس فون را زنده نگاه داشته است.

این واقعیت که در بازار رو به افول رایانه‌های شخصی، مایکروسافت بود که توانست تبلتی با قابلیت تبدیل به لپ‌تاپ به نام سرفیس را وارد بازار کند و صنعت را تحت تاثیر قرار دهد، حاکی از آن است که بازار تشنه استفاده از قدرت ویندوز در دستگاه‌هایی در اندازه گوشی‌های هوشمند است.

البته اوضاع آن‌چنان که علاقه‌مندان به سیستم عامل ویندوز موبایل از آن سخن می‌گویند، برای مایکروسافت خوب نیست. بر اساس آخرین منتشر شده از سوی موسسه IDC، سهم سیستم عامل موبایلی مایکروسافت در سال 2017 به زیر 1 درصد رسیده است. هرچند این آمار و ارقام نشان می‌دهند که ویندوزفون در حقیقت یک سیستم عامل به کنار رانده شده محسوب می‌شود، با این حال مایکروسافت نه تنها هرماه به‌روزرسانی‌های جدیدی را برای ویندوز 10 موبایل منتشر می‌کند، بلکه احتمالا مشغول کار بر روی نسخه جدیدی از آن است که از رابط کاربری تطبیق پذیری تحت عنوان اندرومدا است.

همان‌طور که می‌دانید، ویندوز 10 به دلیل طراحی one core، امکان اجرا بر روی هر گجت هوشمندی را دارد، با این حال شیوه اجرا و رابط کاربری آن بر روی هر گجت متفاوت است. به عنوان مثال در حال حاضر با دو نسخه از این سیستم عامل با نام ویندوز 10 و ویندوز 10 موبایل روبه‌رو هستیم که به ترتیب بر روی پی‌سی، لپ‌تاپ و تبلت‌های ویندوزی اجرا می‌شود و نسخه دوم مخصوص گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های زیر 8 اینچ است. البته فارغ از زیرساخت‌های این دو نسخه، اپلیکیشن‌های یونیورسال را می‌توان وجه اشتراک آن‌ها دانست که از یک استور قابل دریافت هستند.

شیوه تعامل با رابط کاربری ویندوز 10 موبایل همان موردی است که مایکروسافت در چند سال اخیر نتوانسته به الگوی مناسبی برای آن دست پیدا کند. البته آن‌طور که به نظر می‌رسد، ردموندی‌ها مشغول کار بر روی رابط کاربری جدیدی هستند که شیوه تعامل با ویندوز 10 بر روی گجت‌های مختلف را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

CShell یا پوسته تطبیقی که بر بستر Windows Core OS اجرا می‌شود، نقش حیاتی در بهینه شدن ویندوز 10 برای دستگاه‌های مختلف دارد، چرا که این پوسته تطبیقی قادر است تا کرنل و کتابخانه‌های ویندوز را از معماری پایه مستقل سازد. رابط کاربری Core OS که برخی از آن با نام اندرومدا نیز یاد می‌کنند، کمک می‌کند تا بدون نیاز به ایجاد تغییراتی خاص، یک ویندوز 10 واحد روی کامپیوتر، موبایل و ایکس‌باکس اجرا شود.

همان‌طور که گفته شد وجه اشتراک نسخه‌های مختلف ویندوز 10، اپلیکیشن‌های توسعه یافته بر مبنای پلتفرم یونیورسال هستند؛ حال  رابط کاربری Core OS با تغییر المان‌هایی در رابط برنامه‌نویسی، شرایطی را فراهم خواهد کرد که اپلیکیشن‌ها بر روی تمام گجت‌های قدرت گرفته از ویندوز 10، به شکلی یکسان و با امکاناتی مشابه اجرا شوند.

علاوه بر این، اطلاعاتی به دست آمده که نشان می‌دهد مایکروسافت مشغول کار بر روی محصولی با نام سرفیس اندرومدا است که برخی آن را همان سرفیس فون می‌دانند. منبع خبر معتقد است که Core OS در آینده به پلی برای پورت کردن تمام برنامه‌های win32 با رابط کاربری مدرن به استور ویندوز تبدیل خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که مایکروسافت رابط کاربری Windows Core OS را در کنفرانس توسعه دهندگان سال آینده خود معرفی کرده و اولین موبایل سازگار با آن اواسط سال 2018 به بازار عرضه گردد. البته این رابط کاربری مدرن تحت بسته به‌روزرسانی رداستون 6 برای پی‌سی‌ و تبلت‌های ویندوزی در سال 2019 از راه خواهد رسید.

منبع windowslatest
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.