رفع فیلتر اسنپ‌چت، اسکایپ، واتس‌اپ و سایر پیام‌رسان‌ها در عربستان سعودی

با این‌که معمولاً دولت‌ها در فیلتر کردن سرویس‌ها و شبکه‌های اینترنتی بسیار راغب‌تر از رفع فیلتر آن‌ها نشان می‌دهند عربستان سعودی قصد دارد پیام‌رسان‌های محبوبی را که تاکنون در این کشور مسدود بودند رفع فیلتر کند.

0

طبق گفته یکی از مقامات مخابراتی عربستان از ساعت 3:30 بامداد پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، اسنپ‌چت، اسکایپ و سایر پیام‌رسان‌های صوتی و ویدئویی که طبق قانون باشند رفع فیلتر خواهند شد.

در وضعیت اقتصادی کنونی عربستان سعودی این تصمیم منطقی به نظر می‌رسد. با سقوط جهانی قیمت نفت این کشور به دنبال درآمد بیشتر از منابع اینترنتی است. در مردادماه یک اپلیکیشن به نام Sarahah (صراحه) توانست در صدر پردانلودترین اپ‌های عربستان صعودی هم در اپ استور اپل و هم گوگل پلی اندروید قرار بگیرد. این اپ با هدف دریافت نظرات ناشناس دوستان در مورد هر شخص عرضه شده بود که توانست نشان دهد قدرت استارت‌آپ‌ها در زمینه مالی تا چه حد خواهد بود.

با جمعیتی که 70 درصد آن‌ها زیر 30 سال هستند عرب‌ها یک مخاطب مستعد برای استارت‌آپ‌های دیجیتال محسوب می‌شوند و به نظر می‌رسد وزیر ارتباطات عربستان نیز با این موضوع موافق است.

با رفع فیلتر اسکایپ، اسنپ‌چت، واتس‌اپ و سایر پیام‌رسان‌ها سه اپراتور اصلی مخابراتی این کشور سعودی تلکام، اتحاد اتصالات و زین سعودی احساس خطر خواهند کرد اما بهتر است اپراتورهای این کشور نیز مانند همه کشورهای پیشرفته دنیا مدل درآمدی خود را تغییر داده و به جای تمرکز روی خدمات صوتی و متنی روی بهبود کیفیت و سرعت اینترنت تمرکز کنند. گفتنی است با وجود رفع فیلتر این شبکه‌ها کماکان سانسور در عربستان صعودی در زمینه‌های مختلف در حد بسیار بالایی قرار دارد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.