آیفون X (آیفون 10) اپل سرانجام رونمایی شد/ آغاز عهد نوین یک پرچمدار!

از عرضه اولین نسل آیفون که حتی رقبای اپل اذعان دارند بازار تلفن همراه را دستخوش تغییر فراوانی کرد ده سال می‌گذرد و حالا اپل امسال آیفون ایکس (آیفون 10) را به عنوان نسل جدید این گوشی هوشمند معرفی کرد.

6

آیفون ایکس اگر چه در کنار آیفون 8 و آیفون 8 پلاس معرفی شده است اما تغییراتی که نسبت به مدل اصلی آیفون در آن شاهد هستیم آن را به گوشی هوشمند متمایزی تبدیل کرده است. درست مانند سیستم‌عامل مک و یا نرم‌افزار Final Cut اپل آیفون جدید هم با حرف رومی X به معنای 10 نام‌گذاری شده که همان آیفون تِن یا آیفون 10 خوانده خواهد شد.

آیفون ایکس اپل از یک صفحه نمایش 5.8 اینچی OLED که اپل آن را سوپر رتینا می‌خواند برخوردار است. این صفحه نمایش که قاب جلویی آیفون ایکس را تقریبا به طور کامل و لبالب اشغال کرده است از رزولوشن 2436 در 1125 پیکسل برخوردار است که تراکم پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ را به دنبال دارد. این صفحه نمایش تصاویر HDR را پشتیبانی می‌کند و به طور طبیعی از فناوری لمسی 3D Touch و همچنین True Display  آیفون 8 و آی‌پد پرو نیز بهره‌مند است.‏

اما این تنها نقطه تمایز آیفون ایکس اپل نیست. اپل در آیفون ایکس با یک تغییر شجاعانه دست به حذف حسگر اثر انگشت و جایگزین کردن آن با فناوری سه‌بعدی تشخیص چهره کاربر زده است که اپل مدعی است سرعت بالاتری نسبت به حسگر اثر انگشت دارد و کاربران آیفون از آن حتی برای پرداخت‌های مالی نیز استفاده خواهند کرد.

با حذف دکمه هوم حالا برای روشن شدن صفحه نمایش کافیست آن را به سمت بالا بلند کنید و یا روی صفحه نمایش ضربه بزنید ( چقدر آشنا!)‌. اپل همچنان از جسچرهای قبلی که سالهاست شاهد بکارگیری آنها هستیم بر روی آیفون ایکس نیز بهره گرفته و به طور مثال با کشیدن دست از پائین به سمت بالای صفحه نمایش به صفحه هوم بازخواهید گشت و همچنان با گفتن “hey Siri” و یا نگهداشتن دکمه کناری سیری در خدمت شما خواهد بود!

با حذف دکمه تاچ آی‌دی، حالا آیفون ایکس تا زمانی که به آن نگاه کنید و شما را شناسایی کند، آنلاک باقی خواهد ماند. این فناوری که اپل آن را Face ID نامیده از دوربین سلفی گوشی و سایر سنسورهای موجود در کنار آن که اپل آن را True Depth sensor نامیده برای شناسایی دقیق شما بهره می‌گیرد.

این سنسورها دائما تغییرات چره شما را تحت نظر دارند و به طور مثال کوتاه کردن موها، گذاشتن کلاه و سایر موارد را تشخیص می‌دهند. اپل اعلام کرده که احتمال فریب این سیستم یک در یک میلیون مرتبه است در حالیکه این امکان در تاچ‌آی‌دی یک در 50 هزار بوده است.

اپل همچنین همانطور که گفتیم از فناوری فیس آی‌دی برای سیستم پرداخت Apple Pay نیز بهره خواهد برد. در این قابلیت کافیست دو بار دکمه کناری آیفون ایکس را فشار دهید و گوشی را در برابر صروت خود بگیرید تا روند پرداخت به صورت خودکار انجام شود.

آیفون ایکس اپل از همان چیپست A11 Bionic موجود بر روی آیفون 8 بهره‌مند شده که این پردازنده 6 هسته‌ای گام بزرگی نسبت به پردازنده A10 سال گذشته اپل محسوب می‌شود. اپل همچنین برای اولین بار یک پردازنده گرافیکی مجزا در آیفون ایکس در نظر گرفته و اعلام کرده که آن را با فریم‌ورک گرافیکی Metal 2 خود بهینه‌سازی کرده است.

دوربین آیفون‌های جدید همواره یکی از بخش هایی بوده که اپل را به عنوان مدعی در بازار مطرح کرده و حالا در آیفون ایکس شاهد استفاده از یک دوربین دوگانه با دو سنسور 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگمf/1.8  در لنز واید و گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4  در لنز تله‌فوتو هستیم که هر دو این سنسورها به فناوری لرزشگیر OIS مجهز هستند.

این مشخصات دوربین تقریبا شبیه به آیفون 8 است با این تفاوت که در آیفون 8 پلاس تنها لنز واید دارای فناوری لرزشگیر OIS است. دوربین آیفون ایکس همچنین به فناوری واقعیت افزوده اختصاصی اپل مجهز است و در عین حال از قابلیت  “Portrait Lighting” موجود در آیفون 8 پلاس نیز بهره‌مند است.

علیرغم تمامی بهبودها، قابلیت‌های جدید و قدرت چیپست A11، بنابر اعلام اپل، آیفون ایکس از دو ساعت عمر شارژ باتری بیشتر از آیفون 7 برخوردار است  و همانند آیفون 8 و آیفون 8 پلاس از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

آیفون ایکس در طراحی خود همانند آیفون 4 و 4 اس که سال‌ها پیش عرضه شدند از قاب پشتی شیشه‌ای برخوردار است و خوشبختانه به دلیل استفاده اپل از استاندارد فراگیر Qi بسیاری از شارژرهای بی‌سیم موجود در بازار از آیفون ایکس پشتیبانی خواهند کرد. اما این موضوع باعث نشده تا اپل از شارژر بی‌سیم خودش با نام ایرپاور صرفنظر کند. این شارژر بی‌سیم از آیفون ایکس، آیفون 8 و 8 پلاس، نسل سوم اپل‌واچ و ایرپادهای اپل پشتیبانی خواهد کرد.

شاید یکی از نکات جالب معرفی آیفون ایکس اپل که قرار است تنها در دو رنگ مشکی و نقره‌ای عرضه شود، قیمت آن باشد. پیش از این مراسم بسیاری از شایعات از قیمت هزار دلاری این گوشی هوشمند خبر داشتند در حالی که گران‌قیمت‌ترین آیفون سال گذشته اپل یعنی آیفون 7 پلاس با ظرفیت 256 گیگابایت 969 دلار قیمت داشت.

حالا در حالیکه آیفون 8 پلاس تا 899 دلار قیمت خورده است دیدن برچسب 999 دلاری بر روی ایفون ایکس چندان ما را شگفت‌زده نکرد. اپل برای آیفون ایکس 64 گیگابایتی قیمت 999 دلاری و برای مدل 256 گیگابایتی قیمت 1149 دلاری را در نظر گرفته و وعده عرضه این گوشی هوشمند  در 12 آبان را داده است. پیش‌فروش این گوشی هوشمند از پنجم آبان آغاز خواهد شد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. على می‌گوید

    به Galaxy S8 و یا Note 8 نمیرسه, در ضمن Apple صفحه نمایش ایفون 10 را از Samsung خریدارى کرده

    1. مهدی می‌گوید

      شما میخوای note 8 با قیمت پایه 960 دلار بگیری که ویژگی های تغییربا یکسانی با ایفئن ایک 1000 دلاری داره ولی در عوض بهترین و روانترین سیستم عامل موبایل رو داری که میدونی تا 5 سال اینده تضمینی بروز میشه ولی برای نوت خیلی زور بزنن فقط سال بعد میتونن اپدیت کنن

      1. timi می‌گوید

        نه خیر اصلا هم اینطور نیست
        من خودم طرفدار پر پا قرص اپلم ولی با این یکی دیگه گندش رو در آوردن کی یه آیفون چهار ملیونی می خره؟
        نوت8 هم کلی قابلیت داره هم حداقل تا چهار پنج سال کار میکنه.
        یه قلم داره که میشه با هاش 300 صفحه در حالت lock یادداشت برداشت.
        همش هم مثل این تغلبی نیست.
        یه زمانی اپل به استفاده از ایده های نو معروف بود و سامسونگ هم به تغلب ولی الان برعکس شده.
        اول سامسونگ دکمه رو از روی صفحه حذف کرد بعد اپل،اول سامسونگ شارژ بی سیم زد بعد اپل،face id هم قبلا استفاده شده در surface.
        کلا اصلا ارزش قیمتش رو نداره به نظر من با این قیمت نوت 10 برابر بیشتر می ارزه>

  2. محمد می‌گوید

    فوق العاده ست
    واقعیت افزوده که تو مراسم بازی میکرد با ایفون 8
    فیس ای دی اونجوری که نشون دادن 20 برابر امنیت بیشتر نسبت به تاچ ای دی داره و تکنولوژی خیلی پیچیده ای داره
    حالت پرتره علاوه بر دوربین پشتی حالا رو دوربین سلفی هم وجود داره
    انیموجی که کاربرد خاصی نداره فعلا بجز ای مسیج ولی قدرت اپل رو نشون میده
    باتری هم 2 ساعت بیشتر از ایفون 7 کار میکنه باید منتظر بمونیم ببینیم نقطه ضعف همیشگی ایفون تو ایکس حل شده یا نه

  3. مهيار می‌گوید

    آخرش هم نفهمیدیم این آیفون 10 شد یا آیفون اکس. هر دو رو همه جا نوشتن!

    1. محمد می‌گوید

      x یونانی همون 10 هست
      هرکدوم راحتی بگو?