آیا ال‌جی در مورد دیافراگم دوربین V30 حقیقت را نگفته است؟ (آپدیت)

یکی از ویژگی‌های بارز دوربین گوشی LG V30 به اعلام ال‌جی دیافراگم با گشادگی f/1.6 است. اما شاید ال‌جی در این مورد حقیقت را نگفته باشد!

0

همان‌طور که می‌دانید دیافراگم گشاده‌تر (عدد کمتر در کنار حرف f) در عکاسی خصوصاً در گوشی‌های هوشمند دو مزیت عمده دارد. اول این‌که در تصاویر ماکرو افکت عمق میدان و مات شدن پس‌زمینه بیشتر خواهد شد و مهم‌تر این‌که عملکرد گوشی در نور کم بهتر بوده و تصاویر با نویز کمتر و روشنایی بیشتر ثبت خواهند شد.

ال‌جی ادعا کرد V30 اولین گوشی هوشمند با دیافراگم دوربین f/1.6 است درصورتی‌که نزدیک‌ترین رقیب این گوشی یعنی گلکسی نوت 8 دیافراگم f/1.7 را دارد. شاید اختلاف یک‌دهمی روی کاغذ چیز مهمی به نظر نرسد اما در واقع اختلاف بین f/1.7 و f/1.6 کاملاً قابل مشاهده است. اما مشکل LG V30 چیست؟

در تصاویری که توسط دوربین این گوشی ثبت شده و در بخش اطلاعات EXIF تصویر دیافراگم لنز f/1.69 درج شده و نه f/1.6. از آن‌جا که برخلاف دوربین‌های DSLR دیافراگم در گوشی‌های هوشمند قابل تنظیم نیست می‌توان نتیجه گرفت گشادگی دیافراگم دوربین LG V30 در واقع f/1.69 و بسیار نزدیک‌تر به f/1.7 رقباست و ال‌جی تصمیم گرفته این عدد را برعکس گرد کند! به این ترتیب اگر این موضوع واقعیت داشته باشد این اقدام ممکن است نوعی فریب کاربر محسوب شود.

اما ذکر یک نکته مهم الزامیست و آن‌هم این‌که گوشی‌های LG V30 که در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده چه از نظر نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری نهایی نیست و به همین دلیل اصلا بعید نیست که نرم‌افزار دوربین این گوشی به اشتباه دیافراگم لنز را بر روی تصاویر درج کرده باشد. ال‌جی به همین دلیل از رسانه‌ها خواسته تا عرضه محصول نهایی بررسی این گوشی را منتشر نکنند.

با این وجود امیدواریم ال‌جی در این مورد که یکی از ویژگی‌های اصلی تبلیغاتی V30 محسوب می‌شود اطلاعات بیشتری را ارائه کند.

آپدیت: به اعلام ال‌جی V30 همان دیافراگم f/1.6 را دارد و مشکل نرم‌افزاری در برخی نسخه‌های فعلی باعث درج اشتباه اطلاعات دوربین شده است.

منبع xda developers
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.