چرا وقتی بیشتر می‌خوابیم پس از بیدار شدن بیشتر احساس خستگی می‌کنیم؟

آیا می‌دانید زمان استاندارد خوابیدن چند ساعت است؟ آخر هفته است هیچ چیز بیش از یک خواب طولانی رضایت بخش نیست. اما چقدر بخوابیم که نه آنقدر کم باشد خستگی به تن‌مان بماند و نه آنقدر زیاد باشد پکَر و بی سر و حوصله شویم؟

0

دکتر «میشل بروس» متخصص در زمینه‌ی خواب و نویسنده‌ی کتاب « The Power of When » می‌گوید زیاد خوابیدن همیشه به نفع ما نیست.برای اینکه معنی این حرف را بهتر متوجه شویم با هم نگاهی می‌اندازیم به چرخه‌های خواب و متوسط نیاز بدن یک انسان به خواب.

پروفسور بروس می‌گوید ۷/۵ ساعت خواب برای اکثر انسان‌ها کافی است و هشت ساعتی که بین همه جا افتاده چیزی بیش از یک قصه نیست.

حال این سوال در ذهن تداعی می‌شود که چرا هفت و نیم ساعت؟ جواب اینجاست:

یک انسان معمولی هر شب به ۵ چرخه‌ی خواب وارد می‌شود که هر یک حدود ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد. پنج چرخه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای که رویهمرفته ۴۵۰ دقیقه یا همان هفت ساعت و نیم است.

بروس البته این مساله را هم بیان می‌کند که میزان ساعات خواب به تنهایی مهم نیست و اینکه در کدام چرخه‌ی خواب بیدار شوید نیز اهمیت دارد. او می‌گوید: «چرخه‌ای که در آن از خواب بیدار می‌شوید همان چیزی است که بیشترین تاثیر را بر به اصطلاح خواب خماری دارد». چرخه‌‌های خواب از این قرارند: چرخه‌ی اول، دوم، سوم، چهارم و آر.ای.ام.

بنا به گفته‌ی بروس، بیدار شدن در چرخه‌های یک و دو آسان است. بیدار شدن در چرخه‌ی آر.ای.ام به مراتب دشوارتر از چرخه‌های یک و دو و بیدار شدن در چرخه‌ها‌ی سه و چهار از همه سخت‌تر است. وقتی بیش از زمان معمول می‌خوابید ناگزیر به بیدار شدن در چرخه‌‌های  آر.ای.ام یا سه و چهار هستید و این همان زمانی است که حس خماری و کوفتگی به سراغ‌تان می‌آید. به همین دلیل است که یک چُرت کوتاه بیش از یک چرت طولانی انرژی‌زا است. چُرت طولانی شما را وادار می‌کند در چرخه‌های آخر از خواب بیدار شوید و به همین خاطر احساس می‌کنید بیشتر از زمانی که نخوابیده بودید خسته هستید. بروس در گفته‌های خود چرت ۲۵ دقیقه‌ای را توصیه می‌کند.

پس حتی اگر آنقدر خسته بودید که دوست داشتید به خواب ابدی فرو بروید باز هم به مقدار نیاز بدن‌تان که هفت ساعت و نیم است بسنده کنید تا وقت بیدار شدن شاداب باشید.

بروس می‌گوید توصیه‌ی من به مردم این است که برنامه‌ی خواب منظم و ثابتی داشته باشند. چرا که نه تنها کمک می‌کند بهتر به خواب بروید بلکه کیفیت خواب‌ را هم افزایش می‌دهد.

منبع thisisinsider
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.