کاشت یک میلیارد درخت در یکی از ایالت‌های پاکستان برای مقابله با گرمایش جهانی!

یکی از ایالت‌های پاکستان، در تلاش برای بازگردانی جنگل‌های ازدست‌رفته در دهه‌ها بلایای طبیعی و قطع درختان، تنها در مدت دو سال یک میلیارد درخت کاشته است.

0

ستاره پاکستانی بازی کریکت عمران خان که هم‌اکنون به سیاست روی آورده است و حزب تحریک انصاف پاکستان یا PTI در پاکستان را رهبری می‌کند، این مأموریت حفظ محیط‌زیست در شمال غربی کشورش را آغاز کرده است.

قرار است این پروژه که «سونامی یک میلیارد درخت» نام‌گرفته، تأثیرات گرمایش جهانی در پاکستان که جزو یکی از 10 کشوری است که در آینده از این پدیده رنج می‌برند را کاهش دهد.

تاکنون تلاش‌های صورت گرفته در این ایالت که در خطه کوهستانی Hindu Kush قرار دارد، موفق به حفظ 350000 هکتار از زمین تخریب‌شده و جنگل‌ها شده است.

مأموریتی که در ایالت خیبر پختونخوا انجام گرفت، در کنار رود Gambila در منطقه Bannu یعنی جایی که جنگل‌های آن بعد از ورشکسته شدن بانک‌هایش از بین رفت، گسترده می‌شد.

سونامی یک میلیارد درخت، در این ماه یعنی زودتر از تاریخ تخمین زده‌شده در زمستان سال 1396 تکمیل شد و انتظار می‌رود که روند آن در تمام پاکستان ادامه داشته باشد.

انجام این پروژه بعدازاینکه دهه‌ها قطع بی‌رویه درختان در پاکستان باعث شد که نسبت درخت به زمین این کشور به تنها 3 درصد برسد، آغاز شد. از این میزان در حدود 40 درصد درخت‌های باقی‌مانده در ایالت‌های شمال غربی آن قرار دارند.

آقای خان می‌گوید:

ما متوجه شدیم که با کاشت درخت در حاشیه رودخانه‌ها می‌توانیم آن‌ها را حفظ کنیم؛ اما مهم‌تر از آن، از آب شدن یخچال‌ها در کوهستان‌ها نیز جلوگیری می‌کنیم. یکی از بزرگ‌ترین دلایل انجام این پروژه، تخریب بیش‌ازحد جنگل‌ها بود. پس سونامی یک میلیارد درخت، برای آینده ما بسیار مهم است.

رهبر حزب PTI، این پروژه سبز را در ایالت خیبر پختونخوا به‌عنوان جزئی از مأموریت بین‌المللی بازیابی 150 میلیون هکتار از زمین‌های تخریب‌شده تا پایان سال 2020 و 350 میلیون هکتار تا پایان سال 2030 آغاز کرده است.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت یا IUCN در سال 2011 میلادی چالش Bonn را آغاز کرد و تا الآن بیش از 20 کشور به آن پیوسته‌اند. این ارگان به آقای خان به خاطر انجام چنین مأموریت بزرگی تبریک گفته است.

در بیانیه‌ای عنوان شد: این اولین چالش Bonn است که موفق شد به تعهدش برای بازیابی زمین‌های تخریب‌شده، عمل کند.

Inger Anderson مدیرکل IUCN اضافه کرد: پروژه سونامی یک میلیارد درخت نمونه‌ای موفق از حفظ محیط‌زیست بوده و بیش‌ازپیش نقش رهبری پاکستان در مأموریت بین‌المللی بازیابی طبیعت و تعهد این کشور به چالش Bonn را به تصویر می‌کشد.

متخصصان در بنیاد جهانی طبیعت یا WWF پاکستان که تا الآن پروژه کاشت درختان در ایالت Khyber Pakhtunkhaw پاکستان را تحت نظارت قرار داده بودند، اظهار کرده‌اند که این پروژه موفقیتی محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی بوده است که نرخ بقای درختان بالایی داشته و بین 70 تا 90 درصد از موارد کاشته شده، زنده مانده‌اند.

Hamaad Khan Naqi مدیرکل WWF پاکستان اعلام کرده که اگر این روند ادامه پیدا کند، تعداد پرندگان، میکروب‌ها، حشرات و حیوانات بیشتر شده و درنهایت زیستگاه‌های بیشتری برای حیوانات ایجاد خواهد شد. در برخی نقاط اکوسیستم احیا می‌شود و حتی میزان بارش باران نیز افزایش پیدا می‌کند.

آقای خان اضافه کرد که دولت قطع درختان در جنگل‌های حفاظت‌شده و در تمام ایالت‌های شمال غربی کشور را ممنوع کرده است.

همچنین مقامات، جلوی فعالیت مافیای چوب که به قطع غیرقانونی درختان می‌پرداختند را گرفته و بسیاری از کارخانه‌های چوب‌بری غیرقانونی را برچیده‌اند.

منبع independent
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.