بررسی سامسونگ گلکسی جی 5 پرو؛ در میانه کهکشان

سامسونگ Galaxy J5 Pro یا همان Galaxy J5 2017 میان‌رده جدید از خانواده Galaxy J سامسونگ است. این گوشی با بدنه فلزی، دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی و صفحه‌نمایش AMOLED یکی از ترغیب‌کننده‌ترین گزینه‌ها در رده قیمتی خود محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا این میان‌رده را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

92

همان‌طور که می‌دانید در چند سال اخیر گوشی‌های خوب ارزان‌تر شده و گوشی‌های ارزان هم خوب‌تر شده‌اند! حالا حتی اگر کمتر از یک میلیون تومان برای خرید یک گوشی هوشمند داشته باشید کماکان می‌توانید گزینه‌های خوبی را برای خرید پیدا کنید. سری Galaxy J سامسونگ از محبوب‌ترین گوشی‌های بازار کشورمان هستند که حالا نسل 2017 آن‌ها وارد بازار شده است. گلکسی J5 2017 که با نام Galaxy J5 Pro نیز شناخته می‌شود نقطه میانی بین J3 و J7 محسوب خواهد شد که با اندازه 5.2 اینچی برای بیشتر کاربران مناسب است.

در این رده قیمتی البته رقابت شدید است و گوشی‌هایی مثل آنر 6 ایکس و nova از هواوی، می نوت شیائومی، استایلوس 3 ال‌جی، Desire 10 Lifestyle از اچ‌تی‌سی و حتی چندین گوشی از سامسونگ حضور دارند. به این ترتیب باید دید با قیمت‌گذاری فعلی سامسونگ J5 2017 تا چه حد ارزش خرید دارد.

مشخصات فنی گلکسی جی 5 پرو (2017) سامسونگ

  • ابعاد و وزن: 2 در 71.3 در 8 میلی‌متر – 160 گرم
  • صفحه‌نمایش:2 اینچی – وضوح 1280 در 720 پیکسل – Super AMOLED – تراکم پیکسلی 282ppi
  • سیستم‌عامل: اندروید 7.0 نوقا با رابط کاربری Samsung Experience
  • پردازنده: اکسینوس 7870 – هشت هسته 1.6 گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: دو هسته‌ای Mali-T830MP2
  • رم و حافظه داخلی: 2 گیگابایت رم – 16 گیگابایت حافظه داخلی (نسخه جهانی)
  • دوربین اصلی: 13 مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.7 – فلش LED – فیلمبرداری 1080p@30fps
  • دوربین سلفی: 13 مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.9
  • باتری: 3000 میلی‌آمپرساعتی
  • سایر امکانات: حسگر اثر انگشت – بلوتوث 4.1 – رادیو اف‌ام – وای‌فای ac
  • قیمت حدودی: بین 800 تا 900 هزارتومان (بسته به شرکت گارانتی)

طراحی و ساخت

دیگر دوران گوشی‌های پلاستیکی سامسونگ نه‌تنها در رده پرچم‌دار بلکه میان‌داران خوش قیمت نیز به پایان رسیده و حالا گلکسی جی 5 پرو با بدنه فلزی عرضه شده است. انحنای پشت گوشی باعث شده ارگونومی و قرارگیری گوشی در دست بسیار خوب باشد و فلزی بودن بدنه نیز حس در دست گرفتن یک گوشی رده بالا را به شما القا خواهد کرد. سامسونگ در این گوشی از خطوط آنتن با طراحی متفاوتی استفاده کرده که باعث می‌شود این گوشی نسبتاً از مدل‌های قبلی متمایز باشد. علاوه بر این ماژول دوربین نیز نه‌تنها برآمده نیست بلکه نزدیک به یک میلی‌متر نیز در بدنه گوشی فرو رفته تا نگرانی کمتری از بابت مخدوش شدن آن داشته باشید.

در لبه چپ گوشی دکمه‌های تنظیم صدا و در لبه سمت دکمه پاور قرار گرفته که فیدبک مناسبی دارند. نکته جالب انتقال بلندگو از پایین به سمت راست و بالای دکمه پاور است. به این ترتیب وقتی گوشی را به صورت افقی در دست گرفته و مشغول بازی یا تماشای ویدئو هستید انگشتتان بلندگو را مسدود نخواهد کرد.

علاوه بر این جک هدفون و درگاه microUSB نیز دیگر ورودی‌های این گوشی هستند. در جلوی گوشی علاوه بر صفحه‌نمایش با حاشیه‌های معقول برای یک میان‌رده دکمه‌های خازنی مالتی‌تسکینگ و بازگشت را شاهد هستیم و البته فلش سلفی در بالای صفحه یکی از نکات قابل توجه این گوشی محسوب می‌شود. دکمه‌های خازنی البته روشن نمی‌شوند و در این گوشی خبری از چراغ LED اعلان‌ها هم نیست که می‌توان این دو نکته را تنها نقاط ضعف طراحی جی 5 پرو دانست.

حسگر اثر انگشت جی 5 پرو در دکمه هوم آن قرار گرفته و خوشبختانه بدون روشن کردن صفحه‌نمایش همیشه فعال است. دقت و سرعت این حسگر خوب و اما نه عالی ارزیابی می‌شود.


صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 5.2 اینچی جی 5 پرو یک شمشیر دو لبه است! از یک سو با کیفیت عالی تصویر، کنتراست فوق‌العاده و رنگ‌های جذاب صفحات Super AMOLED سامسونگ مواجهیم و از سوی دیگر وضوح 720p صفحه‌نمایش برای این بازه قیمتی غیرقابل قبول است و با توجه به چینش pentile پیکسل‌ها می‌توانید در برخی موارد پیکسل‌های جداگانه و دندانه‌ای شدن لبه تصاویر را ببینید. البته تراکم پیکسلی 282 پیکسل بر اینچ در این گوشی نسبت به برخی هم‌رده‌های 5.5 اینچی 720p بهتر است اما گزینه‌های با وضوح 1080p فول اچ‌دی نیز بسیارند.

همان‌طور که گفتیم از نظر روشنایی، جذابیت رنگ‌ها و کنتراست هیچ ایرادی را نمی‌توان متوجه صفحه‌نمایش J5 Pro دانست. در تنظیمات صفحه‌نمایش حتی امکان تغییر بازه رنگی برای طبیعی‌تر و یا جذاب‌تر کردن رنگ‌ها نیز وجود دارد و می‌توانید اشباع رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را به دلخواه خود تغییر دهید. علاوه بر این فیلتر نور آبی قابل تنظیم نیز برای استفاده راحت‌تر در محیط تاریک در نظر گرفته شده است.


عملکرد و کارایی

سامسونگ در گلکسی جی 5 پرو از تراشه اکسینوس 8780 ساخت خود استفاده کرده است. در این تراشه هشت هسته پردازشی Cortex-A53 با سرعت 1.6 گیگاهرتز در کنار پردازنده گرافیکی Mali-T830 قرار گرفته‌اند. سامسونگ همچنین برای نسخه جهانی این گوشی تنها 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته که باز هم نسبت به رده قیمتی به نظر کم‌لطفی می‌آید!

به هر حال مانند همیشه ابتدا نگاهی به نتایج بنچمارک این گوشی و مقایسه آن با رقبا می‌اندازیم.

در عمل و در استفاده روزانه به لطف وضوح نه‌چندان بالای تصویر گلکسی جی 5 پرو عملکرد سریع و قابل قبولی دارد. این گوشی از پس اجرای بازی‌های سه‌بعدی نیز با تنظیمات و فریم‌ریت متوسطی برمی‌آید و اگر دائماً چندین اپلیکیشن سنگین را در پس‌زمینه در حال اجرا نداشته باشید لگ چندانی را در آن شاهد نخواهید بود. در هر صورت بهتر بود سامسونگ از 3 گیگابایت رم برای این گوشی خود استفاده می‌کرد تا عملکرد گوشی خصوصاً در مالتی‌تسکینگ بهتر باشد.


نرم‌افزار و رابط کاربری

یکی از عادات خوب و اخیر سامسونگ روی آوردن به رابط کاربری سبک و به دور از اپلیکیشن‌های اضافه است. گلکسی جی 5 پرو از همان رابط کاربری آشنای Samsung Experience استفاده می‌کند که در گلکسی اس 8 شاهد بودیم. به این ترتیب آیکن‌های جدید، منو و رابط کاربری و بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گلکسی اس 8 در این گوشی حضور دارند. در این رابط کاربری خبری از دکمه کشوی اپ‌ها نیست و با سوایپ به بالا این صفحه باز خواهد شد. فروشگاه تم‌ها نیز خوشبختانه در جی 5 پرو حضور دارد تا بتوانید ظاهر رابط کاربری را به سادگی تغییر دهید.

از جمله قابلیت‌های دیگر این رابط کاربری می‌توان به پوشه امن یا Secure Folder برای قرار دادن تصاویر، ویدئوها، فایل‌ها و اپ‌های شخصی و محافظت با پسورد یا اثر انگشت اشاره کرد. همچینین قابلیت Dual Messenger امکان نصب دو نسخه از برخی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از جمله تلگرام را فراهم خواهد کرد. قابلیت Game Launcher برای جمع کردن بازی‌هایتان در یک پوشه و امکان بی‌صدا کردن اعلان‌ها و غیرفعال کردن دکمه‌های خازنی از دیگر قابلیت‌های این رابط کاربریست.

با این وجود برخی قابلیت‌های مهم نیز در این گوشی غایب هستند. با وجود این‌که جی 5 پرو از صفحه‌نمایش Super AMOLED بهره می‌برد در آن خبری از صفحه‌نمایش همیشه روشن نیست. این نقص را با نبود چراغ اعلان ترکیب کنید تا هیچ راهی برای آگاهی از اعلان‌های جدید بدون روشن کردن صفحه پیش رویتان نباشد!

سامسونگ ادعا می‌کند گلکسی‌های جدید تقویم فارسی را نیز دارا هستند اما این ادعا چندان صحیح نیست. در اپلیکیشن تقویم گلکسی همان تقویم رایج میلادی را شاهد هستیم که تنها با لمس هر روز تاریخ شمسی نیز در زیر آن نقش خواهد بست. علاوه بر این تاریخ شمسی در صفحه قفل گوشی نیز قابل مشاهده است اما بسیار بهتر بود سامسونگ یک اپلیکیشن تقویم شمسی برای گوشی‌هایش طراحی می‌کرد.


دوربین

با توجه بیشتر کاربران به دوربین و خصوصاً تصاویر سلفی شرکت‌های تولیدکننده هم سعی می‌کنند بر روی دوربین گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت خود بیشتر مانور دهند. گلکسی جی 5 پرو از دو دوربین 13 مگاپیکسلی در پشت و جلو هر دو مجهز به فلش LED استفاده می‌کند که می‌توان گفت مزایا و معایب خودش را دارد.

دوربین 13 مگاپیکسلی اصلی گلکسی جی 5 پرو دارای یک سنسور سونی IMX258 با لنزی به گشادگی دیافراگم f/1.7 است که در میان‌رده‌ها و حتی بسیاری پرچم‌داران نایاب است! این دیافراگم برای بهبود عملکرد دوربین در نور کم و ایجاد افکت عمق میدان بهتر تعبیه شده است. با این وجود همان‌طور که از یک میان‌رده انتظار داریم در این دوربین خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست.

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی به همراه فلش LED شاید یکی از نقاط قوت گوشی و جاذبه‌های اصلی آن برای خریداران باشد. معمولاً با بالا رفتن تعداد پیکسل‌ها خصوصاً در دوربین سلفی اندازه پیکسل‌ها و به دنبال آن کیفیت تصاویر در نور کم کاهش خواهد یافت. راهکار سامسونگ برای این مشکل فلش LED برای استفاده در تاریکی و نور کم است.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین گلکسی جی 5 پرو از نظر ظاهری شباهت زیادی به گلکسی اس 8 دارد و با سوایپ به چپ و راست یا بالا و پایین می‌توانید منوی حالت‌ها را باز کرده یا بین دوربین جلو و عقب سوییچ کنید. با این وجود راستش را بخواهید شباهت این دوربین با گلکسی اس 8 تنها به ویژگی‌های ظاهری ختم می‌شود. در رابط کاربری اصلی دوربین خبری از قابلیت HDR نیست و باید آن را به شکل یک حالت عکاسی جداگانه انتخاب کنید. به نظر می‌رسد دلیل این تصمیم سامسونگ نیاز به پردازش طولانی با توجه به تراشه نه‌چندان قدرتمند گوشی و البته ثابت نگه‌داشتن گوشی برای یکی دو ثانیه است. به این ترتیب قابلیت HDR Auto نیز در این دوربین وجود ندارد که با توجه به دامنه دینامیکی نه‌چندان بالای تصاویر می‌تواند عیب محسوب شود.

حالت دستی یا Pro دوربین هم تنظیمات بسیار محدودی دارد و تنها می‌توانید ISO، وایت بالانس و Exposure را تنظیم کنید. نبود تنظیمات سرعت شاتر و فوکوس نسبت به رقبای هم‌رده در این بخش احساس می‌شود.

کیفیت تصاویر دوربین

و اما شاید مهم‌تر از رابط کاربری و مشخصات فنی کیفیت تصاویر باشد. تصاویر دوربین 13 مگاپیکسلی گلکسی جی 5 پرو از نظر جزئیات، نویز و همچنین عملکرد در نور کم نسبت به رقبای هم‌رده خود بسیار خوب ارزیابی می‌شود. به لطف دیافراگم f/1.7 اگر گوشی را بتوانید ثابت نگه دارید تصاویر در نور کم روشن و با نویز کم ثبت خواهند شد و البته در نور کافی نیز از نظر جزئیات چیزی کم نخواهید آورد.

در عوض تصاویر این دوربین دو اشکال هم دارند. اول این‌که دامنه دینامیکی تصاویر پایین است و به این ترتیب بسته به این‌که فوکوس و نورسنجی در چه نقطه‌ای از سوژه انجام می‌شود ممکن است جزئیات در بخش‌های روشن و یا تاریک مثلاً در سایه‌ها از بین برود. مشکل بعدی بی‌روح بودن و اشباع رنگی کم تصاویر خصوصاً در دو رنگ سبز و قرمز است که شاید از جذابیت تصاویر برای برخی بکاهد. با این وجود می‌توان گفت عملکرد دوربین اصلی جی 5 پرو در میان رقبا بسیار خوب است.

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی این گوشی نیز جدای از وضوح بالا دیافراگم خوب f/1.9 را دارد تا تصاویر در نور کم نیز خوب ثبت شوند. با این وجود از آن‌جا که فاصله کانونی و فوکوس دوربین ثابت است با آزمایش و خطا باید فاصله مناسب را برای بیشترین وضوح و جزئیات ممکن پیدا کنید. گستره دید این دوربین هم خوب است و می‌توانید معمولاً سه یا چهار نفر را بدون نیاز به مونوپاد درون کادر قرار دهید. علاوه بر این فلش LED دوربین سلفی خصوصاً در شرایط نوری بسیار ضعیف می‌تواند تصاویر شما را از این رو به آن رو کند.

کیفیت ویدئوها

گلکسی جی 5 پرو مانند اکثر میان‌رده‌ها ویدئو را با وضوح 1080p و نرخ فریم 30fps ثبت می‌کند و نمی‌توان از گوشی در این بازه قیمتی انتظار فیلمبرداری 4K یا با نرخ فریم 60fps را داشت. ویدئوها با فرمت MP4 ذخیره می‌شوند و بیت‌ریت آن‌ها نیز چیزی حدود 17 مگابیت بر ثانیه است.

کیفیت ویدئوها از نظر جزئیات  خصوصاً در نور کافی بسیار خوب است اما کماکان مانند تصاویر ثابت در زمینه اشباع رنگی و دامنه دینامیکی جای بهبود وجود دارد.


باتری و دوام شارژ

سامسونگ در این گوشی یک باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی را جای داده که می‌توان گفت این ظرفیت برای صفحه‌نمایش 5.2 اینچی 720p مناسب است. با این‌که برخی رقبا باتری‌های بزرگتری را درون میان‌رده‌های خود قرار داده‌اند اما امروزه می‌دانیم بهبودهای نرم‌افزاری و مصرف انرژی پردازنده نقش مهم‌تری را نسبت به ظرفیت باتری ایفا می‌کند. برخلاف اسنپ‌دراگون 435 که با فرآیند ساخت 28 نانومتری توسعه داده شده اکسینوس 8780 به لطف لیتوگرافی 14 نانومتری خود مصرف بسیار کمتری خواهد داشت.

به‌طور کلی گلکسی جی 5 پرو در بخش دوام شارژ عملکرد بسیار خوبی را دارد. اگر از این گوشی برای تماشای ویدئو استفاده کنید صفحه‌نمایش Super AMOLED حتی دوام آن را بهتر کرده و می‌توانید ساعت‌ها به‌صورت مداوم فیلم تماشا کنید. در استفاده روزانه نیز می‌توانید روی دوام شارژ این باتری بیش از یک روز حساب باز کنید. این گوشی در آزمون باتری PCMark بیش از یازده ساعت دوام آورد که رقم خیره‌کننده‌ای است.

متأسفانه برخلاف گوشی‌های میان‌رده سری Galaxy A در گلکسی جی 5 پرو خبری از فناوری شارژ سریع نیست و برای شارژ کردن این گوشی باید بیش از دو ساعت منتظر بمانید.


صدا

تک بلندگوی به‌کار رفته در گلکسی جی 5 پرو از نظر بلندی عملکرد نسبتاً خوبی داشته و کیفیت صدای آن نیز خوب است. به این ترتیب اگر بتوانید با جایگیری عجیب آن کنار بیایید مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

با این‌که در این گوشی خبری از DAC یا آمپلی‌فایر مجزا نیست اما عملکرد خروجی صدای هدفون نسبت به یک میان‌رده خوب است و خصوصاً توانایی درایو کردن هدفون‌هایی تا امپدانس 32 اهمی نیز خوب و یک سروگردن بالاتر از رقبای میان‌رده ارزیابی می‌شود.

سامسونگ از اپلیکیشن پیش‌فرض Play Music گوگل برای پخش موسیقی استفاده کرده اما می‌توانید در تنظیمات نه‌تنها یک اکوالایزر در اختیار داشته باشید بلکه با فناوری UHQ فایل‌های lossy mp3 را به کیفیت lossless نزدیک‌تر کرده و با آنالیز هدفون و گوش‌های خود عملکرد صوتی را در فرکانس‌های مختلف بهبود ببخشید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

گلکسی جی 5 پرو یا همان گلکسی جی 5 2017 یک میان‌رده شکیل با خصوصیات همیشگی میان‌رده‌های سامسونگ است. کیفیت ساخت بالا، صفحه‌نمایش سوپر امولد و رابط کاربری سبک و کاربردی سامسونگ در کنار دوربین سلفی قدرتمند از نکات جذاب این گوشی هستند. در عوض برای یک گوشی با این قیمت انتظار داشتیم سامسونگ صفحه‌نمایشی با وضوح 1080p و یا حداقل 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی را در نظر می‌گرفت. به هر حال اگر دوربین گوشی، دوام شارژ و ظاهر آن برای شما اهمیت دارد حتماً جی 5 پرو را در گزینه‌های خود در نظر داشته باشید.

مزایای گوشی سامسونگ گلکسی جی 5 پرو (2017)

  • بدنه فلزی باکیفیت
  • صفحه‌نمایش سوپر امولد با رنگ‌های شاداب و خوانایی خوب در نور خورشید
  • عملکرد خوب دوربین در جزئیات و نور کم
  • رابط کاربری سبک و کاربردی
  • دوام شارژ بسیار خوب باتری
  • پردازنده نسبتاً سریع

معایب گوشی سامسونگ گلکسی جی 5 پرو (2017)

  • وضوح پایین (720p) صفحه‌نمایش نسبت به رقبا
  • تنها 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی
  • رنگ‌های بی‌روح و دامنه دینامیکی پایین دوربین
  • پردازنده گرافیکی ضعیف
77%
خوب

سامسونگ گلکسی جی 5 پرو | Galaxy J5 Pro

گلکسی جی 5 پرو یک میان‌رده خوب برای کاربرانی است که انتظار یک گوشی با کیفیت ساخت بالا، دوربین سلفی بسیار خوب و دوام شارژ عالی را دارند. این گوشی اما از نظر حافظه رم، وضوح تصویر و پردازشگر گرافیکی نسبت به هم‌رده‌های خود ضعیف‌تر عمل می‌کند.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

92 نظر برای این مطلب
  1. زهره افشون می‌گوید

    گوشی خیلی عالیه هستن من الان حدودچندساله دارمش معرکس واقعااگه بتونم نوشاپیداکنم میخرم فوقلاده گوشی خوبیه..اگرکسی سراغ داره حتمابهم خبربده ممنون میشم چون واقعامیگم من گوشی شیامی دارم گذاشتم کنارواین گوشی دستمه

  2. M می‌گوید

    گوشیه مزخرفیه خودم داشتمش که با کوچیک ترین ضربه رنگ پخش کرد و ال سی دی قیمت گرفتم واسش ۱ میلیون و ۷۵۰ در صورتی که قیمت خوده گوشی ۲ ملیونه بنظرم J5 پرو گزینه مناسبی برای اونایی که زیاد استفاده میکنن یا همش در معرض افتادگی گوشیشون هستن نیس چون خیلی زود رنگ پخش میکنه

  3. ناشناس می‌گوید

    سلام این توضیحاتی دادید رست اما من که از این مدل می فروختم در سه نوع بود یکی رم ۲ با حافظه ۱۶ – بعدی رم ۲ با حافظه ۳۲ -و سومی رم ۳ با حافظه ۳۲ با سه قیمت متفاوت به ترتیب ۱۲۰۰۰،۰۰۰-۲۱۰۰،۰۰۰-۲۹۰۰،۰۰۰ میلیون

  4. بهنام می‌گوید

    سلام دوستان باتری این گوشی به صورت استفاده مداوم از گوشی با اینترنت 4G چقدر دوام میاره؟

  5. محمد می‌گوید

    سلام آیا امکانش هست j5 ۲۰۱۷ با رم داخلی ۱۶ رو در نمایندگی رسمی به ۳۲ گیگ ارتقا داد.با سپاس

  6. امین می‌گوید

    مزخرفه
    من 2 سال دارمش 3 بار صفحه نمایشش با ضربه کوچیک شکست! و بسیار هم صفحه نمایشش گرونه
    حالمو به هم میزنه
    کاش هواوی گرفته بودم
    پول صفحه نمایش سامسونگ میشه یه هواوی خوب!

  7. سیناسخندان می‌گوید

    سلام خسته نباشین گوشی من سامسونگ j5هستش میخواستم بودنم این گوشیه من چراغ اعلان داره یانه؟

  8. زیلا می‌گوید

    من دوتا ازاین گوشی دارم ازش راضیم جز همین کم بودن حافظه داخلی اش