کلر درون آب استخر با پوست و موی شما چه خواهد کرد؟!

بیشتر استخرها با کلر، گندزدایی که می‌تواند میکروب‌ها را نابود و غیرفعال کند، تمیز می‌شوند. شورای شیمی آمریکا، کیفیت کلر در گندزدایی را به توانایی آن در ترکیب شدن و نابود کردن سطح خارجی باکتری‌ها و ویروس‌ها نسبت می‌دهند. کلر قدرت تمیز و استریلیزه کردن استخرها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها را دارد؛ اما می‌تواند بر بدن افراد با پوست سالم، تأثیر منفی بگذارد.

0

کلر به‌شدت پوست را خشک می‌کند

استخرها بهترین راه برای خنک شدن و مبارزه با گرما هستند. بااین‌وجود بودن در آب به این معنی نیست که پوست شما آب‌رسانی می‌شود. کلر به خشک‌کردن پوست مشهور است و برخی میگویند که پس از شنا کردن در استخر احساس خارش و ناراحتی در پوست خود می‌کنند.

دکتر Debra Jaliman یک سخنگوی آکادمی پوست و موی آمریکا که دارای تجربه آزاد در این زمینه است می‌گوید: کلر به‌شدت پوست را خشک می‌کند. اینکه بلافاصله بعد از استخر دوش بگیریم، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین وی توصیه می‌کند که بعد از شنا از مرطوب کننده‌های پوست استفاده کنیم تا روغن اساسی ازدست‌رفته پوست را به آن بازگردانیم.

کلر می‌تواند باعث شکنندگی مو شود

درست شبیه تأثیر کلر در خشک‌کردن پوست، این ماده می‌تواند موهای شمارا هم خشک کند. اینکه اجازه دهیم آب آغشته به کلر به موهایمان باقی بماند، می‌تواند به ریشه مو آسیب وارد کند.

دکتر Adam Friedman، دانشیار پوست و مو و رهبر یک گروه مراقبت‌های پوست و مو برای مبتلایان به سرطان در دانشگاه علوم پزشکی George Washington، می‌گوید که این ماده می‌تواند باعث شکنندگی مو هم بشود. در بخش Go Ask Alice وب‌سایت دانشگاه کلمبیا، جایی که متخصصان سلامت به سؤالات افراد ناشناس پاسخ می‌دهند، تیم به سؤالی درباره تأثیر کلر بر مو پاسخ داد. با توجه به این پاسخ، کلر می‌تواند سبوم (روغنی که از غده‌ها تولید می‌شود) را از موها بیرون بکشد. این امر می‌تواند باعث شکستن و ترک برداشتن کوتیکول یا لایه بیرونی سطح مو بشود. تیم در ادامه نوشت: به‌این‌ترتیب درخشندگی طبیعی موهای شما از بین خواهد رفت و کورتکس حفاظت نشده مو، به‌راحتی شکسته شده و درنهایت فرد دچار حالتی که آن را با عنوان «موخوره» می‌شناسیم می‌شود.

معمولاً افرادی که موهای خود را رنگ کرده‌اند، در شنا کردن در استخر به‌شدت از موهای خود مراقبت می‌کنند؛ اما Friedman می‌گوید که کلر آب باعث متمایل شدن موهای رنگ‌شده به رنگ سبز نیست. بااینکه شنا کردن در استخر علت سبز شدن موها شناخته می‌شود، در حقیقت مس موجود در آب استخر است که چنین تأثیری بر موها می‌گذارد نه کلر.

درهرصورت دکترها باور دارند که کلر یک تمیزکننده مؤثر است

بااینکه بوی کلر بسیار توجه را به خود جلب می‌کند، اما به‌عنوان یک تمیزکننده قوی و مؤثر شناخته‌شده است.

دکتر Ali Hendi یک متخصص پوست و مو که در منطقه Chevy Chase مریلند به فعالیت می‌پردازد، فکر نمی‌کند که شنا کردن در استخر اندک خطری برای انسان‌ها داشته باشد، اما وی همچنین فکر نمی‌کند که شنا کردن در آب غیربهداشتی هم خطرات آن‌چنانی به همراه داشته باشد.

وی می‌گوید: خطر بزرگی در شنا کردن در آب کثیف وجود دارد و ممکن است این آب حاوی باکتری‌هایی نظیر E. coli باشد. در حقیقت از بیماران مبتلابه عفونت‌های مزمن پوستی خواسته می‌شود که جهت کاهش ابتلا به عفونت‌های مکرر، در وان حمام که یک فنجان کلر در آن حل‌شده است استحمام کنند.

Friedman با این نظر موافق بوده و اضافه می‌کند که استفاده نکردن از کلر، می‌تواند به پاتوژن‌ها امکان رشد داده و درنهایت احتمال عفونت پوستی را افزایش دهد.

برای تعیین خطر جدی در شنا کردن در استخر باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد

آیا به‌غیراز خارش و ناراحتی گاه‌به‌گاه پوست و چشم، مدرکی دال بر خطرناک بودن کلر وجود دارد؟ پرفسور David J. Leffel جراح پوست و استاد دانشگاه پزشکی Yale می‌گوید که تابه‌حال با تحقیقی خوب درباره این موضوع مواجه نشده است که بتواند هر خطرات کلر برای سلامتی را به چالش کشیده یا اثبات کنند. همچنین Leffel به توانایی کلر در تمیز کردن آب استخرها تا حدی که بتوان با خیال راحت در آن‌ها شنا کرد ایمان دارد.

بااین‌وجود Friedman توضیح می‌دهد باوجوداینکه کلر برای کشتن باکتری‌ها در استخرها استفاده می‌شود، این ماده برای باکتری‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شود تبعیض قائل نیست. وی می‌گوید: کلر می‌تواند باکتری‌های مفید پوست را هم از بین ببرد. هرروزه از اهمیت باکتری‌های مفید پوست و اینکه عدم تعادل بین این باکتری‌ها چطور می‌تواند بیماری‌های پوستی از آکنه گرفته تا اگزما به همراه داشته باشد صحبت‌هایی می‌شنویم. هنوز محققان به دنبال اثبات این ادعا هستند و دکتر Friedman تابه‌حال با تحقیقی مواجه نشده که این وضعیت را به‌درستی شرح دهد.

بااینکه برای اثبات خطر جدی شنا کردن در آب حاوی کلر استخرها باید تحقیقات بیشتری انجام شود، لازم است به خاطر بسپاریم که باوجود توانایی این ماده در خشک‌کردن پوست و مو، قدرت آن در تمیز و امن نگه‌داشتن آب استخرها غیرقابل‌انکار است.

منبع thisisinsider
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.