اندروید O یا iOS 11؛ کدام‌یک برنده خواهد بود؟

مدتی از معرفی iOS 11 از سوی اپل و اندروید O از سوی گوگل گذشته است و فرصتی فراهم شده است تا به مقایسه‌ی اجمالی این دو سیستم‌عامل جدید بپردازیم.

0

پاسخ کوتاه این سوال، اندروید O است. دلیلش هم این امر است که گوگل به‌شدت به‌دنبال تقویت هوش مصنوعی اندروید است. این شرکت روی هوش مصنوعی مانور زیادی داده است و بخش‌های زیادی را در دست توسعه دارد؛ از دستیار هوشمند Google Assistant گرفته تا کپی‌کردن رمزعبور وای‌فای با گرفتن دوربین به سمت آن!

اپل اما از سوی دیگر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اگر بتواند قابلیت‌های معرفی‌شده‌ی واقعیت افزوده‌ی خود را به ثمر بنشاند، تحولی در سیستم‌عامل خود به‌وجود می‌آورد.

با این حال:

  • هنوز نمی‌دانیم که کدام سیستم‌عامل در حال توسعه‌ی بهتر و افزودن ویژگی‌های بیش‌تر است و باید تا انتشار نهایی آن‌ها صبر و سپس قضاوت کنیم. نسخه‌ی نهاییiOS 11 در شهریورماه و اندروید O در مهرماه عرضه خواهد شد.
  • شاید اپل و گوگل ویژگی‌های مهم‌تری را هنوز معرفی نکرده باشند و آن‌ها را به گوشی‌های آیفون ۸ و پیکسل ۲ اختصاص داده باشند.

با این اوصاف نگاهی به رقابت این دو سیستم‌عامل در زمینه‌های مختلف خواهیم داشت.

جذاب‌ترین قابلیت‌های جدید:

اندروید O:

  • افزوده‌شدن قابلیت تصویردرتصویر به اندروید خام
  • انتخاب خودکار و هوشمند متن، شماره تلفن، نشانی، ایمیل و… برای کپی کردن و پرکردن خودکار فیلدهای متنی

iOS 11:

  • پرداخت پول به دوستان از طریق اپلیکیشن iMessage
  • پخش هم‌زمان صوت از چند اسپیکر جانبی

برنده: اندروید O. قابلیت تصویردرتصویر و انتخاب هوشمند متن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران داشته باشد. در مورد پخش هم‌زمان صوت از چند اسپیکر جانبی هم باید بگوییم که اندروید این قابلیت را از قبل هم دارا بوده است. البته اسپیکرها باید با Chromecast سازگار باشند.

با این حال قابلیت ارسال پول در iOS هم می‌تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد که دستگاه‌های اندرویدی از آن محروم هستند.

دستیار صوتی:

اپل صاحب دستیار صوتی سیری و گوگل صاحب Google Assistant و Google Now است. سیری در به‌روزرسانی جدید صاحب رابط کاربری بهتر، صدای مردانه‌ی جدید و قابلیت حدس‌زدن نیاز کاربر شده است. دستیار صوتی گوگل هم دارای حالت جدیدی برای جست‌وجوی اشیا خواهد بود. به‌علاوه قابلیت تایپ‌کردن دستورات هم در کنار دستورات صوتی به آن اضافه خواهد شد.

برنده: اندروید O. با این‌که دستورات صوتی زیادی به آن اضافه نشده است، اما زیرساخت آن برای توسعه بسیار آماده‌تر از سیری است و دقت و دانش بالاتری دارد. اپل هم در کنفرانس خودش مانور زیادی روی سیری نداد و به‌نظر می‌رسد که تغییرات چشمگیری در آن رخ نداده است. البته ویژگی جذابی به سیری اضافه شده است و آن هم دارابودن چند لهجه‌ی مختلف برای ادای کلمات است که گاهی می‌تواند معنی و مفهوم جمله را تغییر دهد.

پیام‌رسانی:

اپل امکانات زیادی را به iMessage اضافه کرده است، اما بزرگ‌ترین ویژگی آن، قابلیت پرداخت پول از طریق این پیام‌رسان است. از طرفی گوگل هنوز نتوانسته است تا پیام‌رسان جامعی را تولید کند و اپلیکیشن‌های آن چند شاخه شده‌اند. البته در اندروید هم قابلیت پرداخت پول به شخص دیگری وجود دارد، اما باید از اپلیکیشن جانبی Google Wallet استفاده کرد.

برنده: iOS 11. پیام‌رسان اپل دارای قابلیت‌های زیادی مانند افکت‌های متنی است که کاربران iOS از آن‌ها بهره‌مند هستند و حالا قابلیت انتقال پول هم به آن اضافه شده است.

سرعت و عمر باتری:

از آن‌جا که اپل هم مسئول سخت‌افزارها و هم مسئول نرم‌افزارش است، مشکلات گوگل برای ساخت یک سیستم‌عامل برای هزاران دستگاه متفاوت که برندهای مختلف می‌سازند را ندارد. با این حال این امر گوگل را بسیار فعال‌تر و پیگیرتر می‌کند تا همیشه در تلاش برای بهبود اندروید و سریع‌تر کردن آن باشد.

برنده: شاید اندروید O! گوگل ادعا می‌کند که اندروید O دوبرابر سریع‌تر از نسخه‌ی قبل است و هم‌چنین سریع‌تر راه‌اندازی می‌شود. این شرکت هم‌چنین تغییراتی در پشت پرده‌ی سیستم‌عامل ایجاد کرده است تا مصرف باتری اندروید را کم کند. اپل چیزی درباره‌ی بهبودهای iOS 11 در این زمینه نگفته است، اما معمولاً دستگاه‌هایش از نظر سرعت و باتری مشکل خاصی ندارند. نهایتاً باید تا عرضه‌ی آیفون بعدی از طرف اپل و پیکسل بعدی از طرف گوگل منتظر بمانیم و سپس به مقایسه‌ی دقیق‌تر سرعت و عمر باتری آن‌ها بپردازیم.

بهبود طراحی:

اپل طراحی جدیدی برای صفحه‌ی قفل، مرکز کنترل، رابط کاربری سیری و اپ استور در iOS 11 در نظر گرفته است. گوگل هم چند تغییر کوچک را در اندروید به وجود آورده است که قابل مقایسه با iOS نیستند.

برنده: iOS 11. چیزی که مشهود است این است که اپل تلاش بسیار بیش‌تری در این زمینه کرده است و استحقاق این عنوان را دارد. البته هنوز طرح اصلی اپ استور مشخص نیست و باید تا انتشار نهایی آن صبر کرد.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی:

گوگل در هر دو زمینه بسیار جلوتر از اپل است. اندروید صاحب Google Daydream برای واقعیت مجازی و پروژه‌ی Tango برای واقعیت افزوده است و به‌تازگی هم هدست مستقلی را معرفی کرده است. از سوی دیگر اپل جدیداً به دنیای واقعیت افزوده پا گذاشته است، اما ادعا می‌کند که با پلتفرم ARKit مخصوص توسعه‌دهندگان که در انتهای سال جاری میلادی منتشر می‌شود، صاحب بزرگ‌ترین پلتفرم واقعیت افزوده‌ی جهان خواهد بود.

برنده: اندروید O در بخش واقعیت مجازی. برنده‌ی بخش واقعیت افزوده هنوز مشخص نیست؛ چراکه پیشرفت پروژه‌ی تانگو گوگل کمی کند است و اگر اپل بتواند ادعایش را ثابت کند و از دوربین آیفون به‌خوبی برای واقعیت افزوده استفاده کند، می‌تواند از گوگل در این زمینه پیشی بگیرد.

موارد دیگر:

اپل و گوگل هردو در حال تحقیقات و مطالعات گسترده در زمینه‌ی هوش مصنوعی هستند تا بتوانند دستیارهای هوشمند خود را توسعه دهند و ابزارهای بسیار مفیدتر و کارآمدتری در اختیار کاربران قرار دهند.

گوگل هم‌چنین در حال کار روی پروژه‌هایی مانند Instant Apps است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا بتواند بدون دانلود کامل یک اپلیکیشن، آن را اجرا کند. در حقیقت از نظر فنی این پروژه مربوط به اندروید نیست، اما راه خود را به گوشی‌های اندرویدی باز خواهد کرد. پروژه‌ی جذاب دیگر گوگل نیز می‌تواند Google Lens باشد که از طریق آن می‌توان به شناسایی اشیا از طریق دوربین پرداخت.

آیا اپل و گوگل بهترین ویژگی‌ها را نگاه داشته‌اند تا همراه با گوشی‌های جدیدشان معرفی کنند؟

همان‌طور که می‌دانید در آینده‌ی نزدیک آیفون ۸ و پیکسل ۲ معرفی خواهند شد. از سویی گوگل در زمینه‌های بیش‌تری نسبت به اپل پیشگام است و اپل این فرصت را دارد تا با معرفی ویژگی‌های بیش‌تر و جذاب‌تر همراه با آیفون ۸، این فاصله را جبران کند و حتی از اندروید پیشی بگیرد. به‌نظر می‌رسد اپل به‌مناسبت دهمین سالگرد آیفون، تغییرات جذابی را برای آیفون ۸ برنامه‌ریزی کرده باشد.

هم‌چنین پلتفرم واقعیت افزوده‌ی اپل می‌تواند به قابلیت بی‌نظیری برای آیفون تبدیل شود. به‌علاوه می‌توان منتظر حذف کلید Home و اضافه‌شدن دستورات بیش‌تر به دستیار صوتی سیری بود. این‌ها تغییراتی هستند که اپل می‌تواند با معرفی به‌موقع آن‌ها، توجه‌ها را از اندروید O به سمت خود جلب کند؛ وگرنه این گوگل است که با پیکسل ۲ به پیشتازی ادامه خواهد داد.

منبع cnet
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.