بررسی فارنت: هواوی Y7 پرایم

گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی هواوی توانستند این برند را در جهان و کشور ما مطرح کنند. Y7 Prime تلاش دیگری از این شرکت برای جذب کاربران با بودجه نه‌چندان بالا اما خواهان کیفیت است. در این مطلب به بررسی این گوشی خواهیم پرداخت.

14

با این‌که هواوی اعلام کرده دیگر علاقه‌ای به فعالیت در زمینه گوشی‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت ندارد اما در واقع هیچ مرز مشخصی بین میان‌رده و گوشی‌های ارزان‌قیمت وجود ندارد. Y7 Prime را می‌توان یک میان‌رده ارزان و یا یک گوشی اقتصادی نه‌چندان ارزان دانست. معمولاً گوشی‌های سری Y هواوی نسبت به گوشی‌های سری آنر X و یا نوا در رده پایین‌تری قرار می‌گیرند و برای کاربران با بودجه محدودتر طراحی شده‌اند. هواوی Y7 Prime اما شاید کمی پا را فراتر گذاشته باشد. این گوشی مدل گران‌تر و کمی بهتر از Huawei Y7 است که حافظه رم بالاتر و حسگر اثر انگشت را به همراه آورده اما کماکان یک باتری غول‌آسای 4000 میلی‌آمپرساعتی در درون خود جای داده است.

مشخصات فنی هواوی Y7 Prime

  • ابعاد و وزن: 6 در 76.4 در 8.4 میلی‌متر – 165 گرم
  • صفحه‌نمایش: 5 اینچی – IPS LCD – وضوح 1280 در 720 پیکسل – تراکم پیکسلی 267ppi
  • سیستم‌عامل: اندروید 7.0 با رابط کاربری EMUI 5.1
  • پردازنده: کوالکام اسنپ‌دراگون 435 – هشت هسته 1.4 گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 505
  • رم و حافظه داخلی: 3 گیگابایت رم – 32 گیگابایت حافظه داخلی + درگاه کارت حافظه
  • دوربین اصلی: 12 مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.2 – فوکوس خودکار تشخیص فاز – فیلمبرداری 1080p@30fps
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی f/2.0
  • باتری: 4000 میلی‌آمپرساعتی
  • سایر امکانات: حسگر اثر انگشت – USB OTG – GPS – بلوتوث 4.1
  • قیمت حدودی: 740 هزار تومان

طراحی و ساخت

تقریباً می‌توان گفت گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده هواوی آن‌قدر به یکدیگر شبیه شده‌اند که حتی اگر یک فروشنده گوشی هوشمند باشید باز هم نمی‌توانید در نگاه اول مدل گوشی را تشخیص دهید. Y7 Prime از جلو کاملاً شبیه به هر گوشی اندرویدی دیگر هواوی است: یک پنل شیشه‌ای با یک صفحه‌نمایش که تقریباً 70 درصد سطح آن را پوشش داده و در کنار آن خبری از هیچ دکمه فیزیکی نیست. در بالای صفحه حسگر مجاورت و نورسنج در کنار بلندگوی مکالمات و دوربین سلفی قرار داده شده و در پایین صفحه نیز برند هواوی به چشم می‌خورد.

بیشتر سطح پشتی گوشی را فلز تشکیل می‌دهد و تنها دو بخش کوچک از بالا و پایین برای عبور امواج مخابراتی پلاستیکی اما هم‌رنگ بدنه طراحی شده است. هواوی این‌بار لنز را دایره‌ای شکل طراحی کرده و خمیدگی بخش پشتی نیز به بهتر قرار گرفتن گوشی در دست کمک می‌کند. به جز تکراری شدن این طراحی و نبود استانداردهای مقاومت دربرابر آب که در این رده قیمتی کاملاً قابل توجیه است شکایت دیگری نسبت به طراحی گوشی نداریم و می‌توان گفت Y7 Prime خوش‌ساخت و تاحدی زیبا ساخته شده است.

جای حسگر اثرانگشت نیز درست مثل سرعت و دقت آن بی‌نقص است و تفاوتی بین آن با حسگر اثر انگشت یک پرچم‌دار سه میلیون تومانی احساس نخواهید کرد.


صفحه‌نمایش

یک صفحه‌نمایش IPS 720p شاید یکی دوسال پیش برای میان‌رده‌ها قابل قبول بود اما به اعتقاد ما خصوصاً با ابعاد 5.5 اینچی وضوح 1280 در 720 پیکسل یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های Y7 Prime محسوب می‌شود. اگر نگاهی به گوشی‌های هم‌رده Y7 Prime در همین بازه قیمتی مانند گوشی‌های خود هواوی از جمله پی 9 لایت و آنر 5ایکس داشته باشید می‌بینید همه این گوشی‌ها از وضوح تصویر 1920 در 1080 پیکسل بهره می‌برند. به این ترتیب انتظار وضوح چندان بالایی را نباید از صفحه‌نمایش Y7 Prime داشته باشید.

از وضوح ناامیدکننده تصویر که بگذریم روشنایی این پنل و زوایای دید آن بسیار خوب است. با روشنایی حدود 600 نیت مشکلی در کار کردن با این گوشی در فضای بیرون نخواهید داشت. نکته دیگری که متوجه آن شدیم دقت رنگ نه‌چندان خوب رنگ سفید در این نمایشگر است. خوشبختانه مانند همیشه می‌توانید با مراجعه به تنظیمات صفحه‌نمایش و بخش Color temperature آن را به دلخواه خود تنظیم کنید. در بخش تنظیمات همچنین هواوی قابلیت Eye comfort را نیز برای کاهش نور آبی در تاریکی شب و جلوگیری از مشکلات بی‌خوابی ناشی از تلفن همراه گنجانده که می‌توانید آن را به صورت دستی و یا خودکار در زمان مشخصی از شبانه‌روز فعال و غیرفعال کنید.


عملکرد و کارایی

اسنپ‌دراگون 435 جدیدترین تراشه کوالکام برای گوشی‌های میان‌رده نسبتاً ارزان است. این تراشه از 8 هسته 1.4 گیگاهرتزی از نوع کم مصرف Cortex-A53 در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 505 بهره می‌برد. مشکل اینجاست که پی 9 لایت خود هواوی با تراشه Kirin 650 عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. Kirin 650 از هسته‌های سریع‌تر 1.7 و 2.0 گیگاهرتزی بهره می‌برد و Mali T830MP2 نیز عملکرد بهتری نسبت به Adreno 505 دارد.

گوشی که از سوی هواوی در اختیار ما قرار داده شده بود متأسفانه از نرم‌افزار پیش‌نمایش استفاده می‌کرد که امکان نصب بسیاری از اپلیکیشن‌ها را از پلی‌استور گوگل، به‌صورت دستی از طریق نصب فایل APK و یا حتی از راه ADB را نداشت. حتی با ورود به بخش About گوشی با مشخصاتی عجیب مانند وضوح تصویر 540p، یک گیگابایت رم و اندروید 4.3 روبرو شدیم که البته مشخصاً درست نبود. به همین دلیل از نتایج بنچمارک اسنپ‌دراگون 435 به همراه 3 گیگابایت رم در مدل‌های مشابه برای مقایسه استفاده کردیم که می‌تواند نشان‌گر خوبی برای قدرت Y7 Prime به همراه نرم‌افزار نهایی باشد.

همان‌طور که می‌بینید با این‌که عملکرد Y7 Prime به هیچ‌وجه بد یا ضعیف محسوب نمی‌شود وجود یک گوشی رقیب از خود هواوی در همین رده قیمتی اما با عملکرد بهتر ارزش خرید این گوشی را پایین می‌آورد. در عملکرد روزانه اما مشکلی در مرور در رابط کاربری، وبگردی و بازی‌ها مشاهده نمی‌شود و Y7 Prime برای رده قیمتی خود روان است. وضوح پایین تصویر نسبت به رقبا (720p نسبت به 1080p) در این‌جا به کمک پردازنده Y7 Prime آمده و از آن‌جا که پردازنده گرافیکی نیاز به پردازش تعداد پیکسل بسیار کمتری را دارد عملکرد گوشی در بازی‌ها نیز بسیار خوب است؛ البته اگر به تنظیمات گرافیکی متوسط در بازی‌های سنگین رضایت بدهید. همچنین با توجه به مصرف پایین پردازنده گرمای تولیدی هم ناچیز و قابل چشم‌پوشی است.

سه گیگابایت رم در یک گوشی با این قیمت نکته مثبت دیگری است که مشکلات احتمالی مالتی‌تسکینگ را برطرف خواهد کرد. با این وجود دوست داشتیم هواوی در این گوشی از پردازنده‌های قوی‌تری مثل سری 600 اسنپ‌دراگون استفاده می‌کرد.


نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری گوشی‌های هواوی همیشه طرفداران و یا منتقدان خودش را داشته است. EMUI شباهت‌هایی غیرقابل انکار با iOS اپل دارد و در نسخه‌های قبلی نبود کشوی اپلیکیشن‌ها و دستکاری بخش اعلان‌ها از ضعف‌های اصلی آن بود. خوشبختانه در EMUI 5.1 بسیاری از این ایرادها برطرف شده و با وجود این‌که هواوی هنوز علاقه عجیبی به استفاده از المان‌های iOS در رابط کاربری گوشی‌هایش دارد حالا حداقل با دستکاری کمتری در اندروید مواجهیم.

امکانات رابط کاربری EMUI اما کماکان پابرجا و از نقاط قوت آن است. نمایش سرعت کنونی اینترنت در نوار وضعیت، شخصی‌سازی نوار ناوبری، جسچرهای حرکتی و تم‌های متنوع از جمله امکانات EMUI هستند. با این وجود به نظر می‌رسد خبری از قابلیت نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن به‌صورت همزمان که در گوشی‌های رده‌بالاتر هواوی دیده بودیم نیست.

به‌طور کلی اگر از طرفداران اندروید خام باشید احتمالاً EMUI را نخواهید پسندید اما اگر بیشتر به امکانات اهمیت می‌دهید EMUI می‌تواند برایتان لذت‌بخش هم باشد.


دوربین

تمرکز میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی در یکی دو سال اخیر بر روی دوربین و خصوصاً دوربین سلفی بیشتر شده تا جایی که در این رده حتی گوشی‌های با دوربین دوگانه (مثل آنر 6X) و یا با فلش جلو را نیز می‌بینیم. Y7 Prime از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و اندازه پیکسل‌های 1.25 میکرون بهره می‌برد. این دوربین می‌تواند با وضوح 1080p نیز فیلمبرداری کند اما نکته قابل توجه آن فوکوس خودکار با تشخیص فاز است. این فناوری که تا چند سال پیش در انحصار پرچم‌داران بود سرعت و دقت بالاتری را در فوکوس خودکار نسبت به هم‌رده‌ها در اختیارتان می‌گذارد.

دوربین سلفی نیز در این گوشی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 است تا کمی نسبت به دوربین اصلی نور بیشتری را به سنسور برساند.

رابط کاربری دوربین Y7 Prime مثل تمامی گوشی‌های اخیر هواوی ساده و کاربردی است. با سوایپ به راست انواع حالت‌ها مثل حالت دستی عکاسی و فیلمبرداری، تایم‌لپس، اسلوموشن و پانوراما را در اختیار خواهید داشت و سوایپ به چپ نیز منوی تنظیمات را باز می‌کند. همچنین می‌توانید تنظیم کنید حتی با خاموش بودن صفحه با دو بار فشردن دکمه تنظیم صدا اپلیکیشن دوربین باز شده و بلافاصله یک عکس ثبت کند. نکته قابل توجه در رابط کاربری این دوربین وجود تنظیماتی مثل سرعت شاتر و نوع نورسنجی و همچنین تنظیمات دستی فیلمبرداری است که در میان‌رده‌ها کمتر یافت می‌شود.

اما کیفیت تصاویر چگونه است؟ در نور کافی روز و در محیط بیرونی تصاویر با جزئیات خوب، رنگ‌های طبیعی و دامنه دینامیکی خوب ثبت می‌شوند. اما همان‌طور که از دوربینی با دیافراگم f/2.2 انتظار دارید در فضای داخلی و یا نور کم نویز تصاویر زیاد است. با این وجود هواوی تصمیم گرفته از الگوریتم‌های کاهش نویز بیش از حد استفاده نکند تا تصاویر به اصطلاح آبرنگی نشوند.

در شب و نور کم اگر قصد عکاسی از ساختمان‌های روشن و با منابع نور زیاد را دارید تصاویر قابل قبول خواهند بود اما در سایر موارد بهتر است زیاد روی کیفیت تصاویر Y7 Prime حساب نکنید. تصاویر سلفی نیز در نور مناسب کیفیت خوبی دارند اما در سایر موارد با نویز فراوان و جزئیات پایین ثبت می‌شوند. به‌طور کلی تمرکز Y7 Prime بر روی دوربین سلفی آن نیست.

ویدئوهای 1080p بدون لرزش‌گیر همانی هستند که انتظارش را داشتیم. اگر ثابت ایستاده باشید و فیلمبرداری کنید نتیجه احتمالاً برایتان رضایت‌بخش خواهد بود اما بدون وجود لرزش‌گیر نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری خوب تمامی لرزش‌ها به تصاویر شما منتقل خواهد شد. هواوی همچنین در این بخش از sharpening یا تیز کردن مصنوعی زیادی استفاده کرده است. به این ترتیب در صحنه‌های خلوت تصاویر واضح‌تر به نظر می‌رسند اما در سوژه‌های شلوغ شاید این تصمیم بر کیفیت تأثیر منفی بگذارد.

برای دیدن تصاویر و ویدئوها در ابعاد اصلی به این پوشه گوگل درایو مراجعه کنید.


صدا

با این‌که در پایین گوشی دو سری شیار مشاهده می‌کنید تنها یکی از آن‌ها مربوط به بلندگو بوده و در پشت دیگری فقط میکروفون قرار دارد. به نظر می‌رسد هواوی این طراحی را به دلیل تقارن انتخاب کرده اما شاید برخی در ابتدا فریب آن را بخورند. به هر حال تک بلندگوی Y7 Prime بلندی صدای متوسطی دارد و کیفیت آن‌هم برای یک گوشی در این رده قابل قبول است.

در مورد خروجی هدفون هم خبری از دک یا آمپلی‌فایر مجزا نیست و نمی‌توانید هدفون‌های با امپدانس بالا را مستقیماً به آن متصل کنید. اما اگر مانند اغلب کاربران به همان ایرفون‌های درون جعبه راضی هستید Y7 Prime می‌تواند نیاز شما را برآورده کند.


باتری و دوام شارژ

تمرکز اصلی هواوی در این گوشی بر روی باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی آن است. با توجه به این‌که گوشی‌های بزرگتر از باتری‌های کوچک‌تری استفاده می‌کنند و همچنین وضوح تصویر نیز تنها 720p است می‌توان انتظار داشت Y7 Prime عملکرد فوق‌العاده‌ای در بخش باتری داشته باشد.

در عمل این گفته تا حدی درست است و می‌توان انتظار حدود 4.5 ساعت Screen-on Time را از Y7 Prime داشت اما این رقمی است که گوشی‌های با وضوح تصویر بیشتر و پردازنده قوی‌تر نیز گاهی به آن دست پیدا می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت دوام شارژ باتری Y7 Prime بهتر از انتظارمان از یک میان‌رده بود اما در حدی نیست که بتوان ادعای دوام شارژ دو روزه را تأیید کرد.

خوشبختانه فناوری شارژ سریع نیز در این گوشی وجود دارد تا بتوانید در کمتر از 2 ساعت باتری را از صفر تا صد شارژ کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

Y7 Prime یک میان‌رده دیگر از هواوی است که نقاط قوت و البته نقاط ضعف قابل توجهی دارد. هواوی تصمیم گرفته بر روی کیفیت ساخت بدنه و دوام شارژ بالا تمرکز کند با این حال کیفیت صفحه‌نمایش ناامیدکننده بوده و طراحی گوشی نیز دیگر تکراری شده است. Y7 Prime در بدو ورود به بازار کشورمان با قیمت بیش از هفتصد هزار تومان رقبای زیادی نه‌تنها از شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ و ال‌جی بلکه از خود هواوی دارد.

گوشی‌های پی 9 لایت و آنر 5X این شرکت با افت قیمتی که در بازار داشته‌اند از بسیاری نظرات گزینه ارزشمندتری برای خرید محسوب می‌شوند. با این وجود اگر کیفیت تصویر آن‌قدرها برایتان اهمیت ندارد و بیشتر ترجیح می‌دهید یک گوشی فلزی با دوام شارژ بالا داشته باشید Y7 Prime را کماکان در نظر داشته باشید. از نظر عملکردی این گوشی از یک تراشه نه‌چندان عالی استفاده می‌کند اما حداقل 3 گیگابایت رم در مالتی‌تسکینگ شما را یاری خواهد کرد. دوربین Y7 Prime نیز در رده قیمتی خود عملکردی قابل قبول دارد و نمی‌توان آن را با اختلاف بهتر یا بدتر از رقبا عنوان کرد.

مزایای هواوی Y7 پرایم:

  • بدنه فلزی
  • دوام شارژ خوب
  • 3 گیگابایت رم
  • حسگر اثر انگشت سریع
  • قابلیت شارژ سریع

معایب هواوی Y7 پرایم:

  • وضوح پایین صفحه‌نمایش
  • پردازنده متوسط نسبت به رقبا
  • عملکرد ضعیف دوربین در شرایط نوری متوسط و ضعیف
  • بلندگوی متوسط
69%
خوب

هواوی Y7 پرایم

Y7 Prime یک میان‌رده دیگر از هواوی است که نقاط قوت و البته نقاط ضعف قابل توجهی دارد. هواوی تصمیم گرفته بر روی کیفیت ساخت بدنه و دوام شارژ بالا تمرکز کند با این حال کیفیت صفحه‌نمایش ناامیدکننده بوده و طراحی گوشی نیز دیگر تکراری شده است. Y7 Prime در بدو ورود به بازار کشورمان با قیمت بیش از هفتصد هزار تومان رقبای زیادی نه‌تنها از شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ و ال‌جی بلکه از خود هواوی دارد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

14 نظر برای این مطلب
  1. Muhammad HM می‌گوید

    به نظر من اصلاً بررسی منصفانه ای نبود و با این چیزایی که درمورد Y7 prime نوشتین من حتی مطمئن نیستم که شما تا حالا با این گوشی کار کرده باشین. چون صفحش با این که فول اچ دی نیست ولی هیچی از اون کم نداره و پیکسل ها اصلاً قابل دیدن نیست. سی پی یوشم خوبه چون بازیای سنگینو راحت اجرا میکنه. دوربینشم بین رقباش بهترینه. ایراد الکی از این گوشی نگیرین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اینطور که شما صحبت می کنین احتمالاً شما با گوشی به جز y7 prime کار نکردید! هیچ ایراد الکی از این گوشی گرفته نشده. وضوح پایین تر گوشی نسبت به خود محصولات دیگه هواوی کاملاً محسوسه و همچنین عملکرد GPU نسبت به تراشه های دیگه. به نظر میاد اصلا بررسی رو نخوندید و فقط با مزایا و معایب آخر صفحه قضاوت کردید

  2. زهرا می‌گوید

    من که چندرووزه دارم مقایسه میکنم این مدل رو با مدل های سامسونگ. بنظرم این مدل خیلی بهتتتره ازنظر قیمت ,حافظه داخلی , اندروید .. یعنی من واسم همه چی وبخصوص حافظه مهمه و این مدل رو برای خرید انتخاب کردم..چون گوشی که الان دارم خیلی ازنظر حافظه اذیتم کرد

  3. y7 می‌گوید

    تقریبا دو هفتس که دارمش .زمانی که شارژ می کنه کلگی شاژرش صدای ویز میده . احساس میکنم یه بوی سیم سوختگی هم میده ؟حالا نمیدونم اینا طبیعی یانه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به این عارضه میگن Coil Whine. ممکنه پیش بیاد در بعضی دستگاه ها (در اینجا شارژرها). نقص فنی واضحی محسوب نمیشه اما شاید نمایندگی تعویض کنه

  4. y7 می‌گوید

    تحلیل خوبی بود از نظر منی که این گوشی رو دارم…

  5. reza می‌گوید

    باسلام
    من بین y7 و 6x موندم بنظرتون کدوم از لحاظ باطری و سرعت و قیمت مقرون ب صرفه تره
    اگه مدل دیگه توی همین رنج قیمت مناسبتره بهم معرفی کنید ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید
  6. مرتضی می‌گوید

    اتفاقا بهترین گوشی اینه اونایی که میگن بده ….هستن

  7. رضا می‌گوید

    هواوی در هر صورت عکساش کارتونیزه میشه. اصلا رنگهای طبیعی نداره و اشباع شدش همیشه. فرقی هم نداره گوشیش دو میلیون باشه یا هفتصد تومن

  8. بهنام می‌گوید

    مگه مغز آدم پاره سنگ برداره به جای j7 سامسونگ اینو بخره

  9. بهنام می‌گوید

    فقط قیافه داره.. سنگین هم باید باشه با اون باتری

    1. زهرا می‌گوید

      سبک تره از گوشی سامسونگ هم سایزش مقایسه کردم

    2. Ali می‌گوید

      نه دوست عزیز حتی از گوشی j7pro هم سبکتر و خوش دست تر هست