چهار قابلیت آیفون که شاید اندرویدی‌ها را مجاب به کوچ کردن کند

اندروید هر آنچه کاربران نیاز دارند را مهیا کرده است اما باز هم قابلیت‌هایی در آیفون وجود دارد که کاربران اندروید را وسوسه می‌کند، در این مطلب با هم نگاهی به چهار قابلیت آیفون خواهیم داشت که شاید اندرویدی‌ها را مجاب به کوچ کردن کند.

10

سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس توانسته‌اند به خوبی رقبا را کنار بزنند، به همین دلیل انصافاً باید گوگل و اپل در سیستم‌عامل‌های موبایل خود چیزی کم و کسر نگذاشته‌اند. از طرف دیگر در این بین سلیقه و نیاز کاربران نیز متفاوت است.

برای نمونه می‌توان به سرعت عملکرد رابط کاربری و اجرای برنامه‌ها در بین گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها اشاره کرد. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید این مقایسه‌ها پایانی ندارد، کاربران اندرویدی به امکانات شخصی‌سازی اندروید و رابط کاربری آن افتخار می‌کنند. گوشی‌های تراز اول اندرویدی نظیر گلکسی اس ۸ و پیکسل گوگل نیز به خوبی قدرت‌نمایی اندروید را به رخ کاربران کشیده‌اند.

اما باز هم با در نظر گرفتن این موارد، آیفون‌های اپل گوشی‌هایی نیستند که به راحتی بتوان از کنار آن‌ها گذشت. به همین دلیل در این قسمت با هم نگاهی خواهیم داشت به چهار قابلیت آیفون که ممکن است کاربران گوشی‌های اندرویدی را مجاب به کوچ کردن کند.

۱. اپلیکیشن iMessage

انصافا باید اپلیکیشن پیام‌رسان iMessage را گل سرسبد امکانات برجسته آیفون دانست. این اپلیکیشن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت فروش آیفون‌های اپل به حساب می‌آید. اپل نیز که به خوبی به ارزش iMessage پی‌برده است وقت و منابع زیادی را اختصاص داده است تا این اپلیکیشن همیشه حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد. زمانی که iOS 10 در سال گذشته منتشر شد، شاهد امکانات جدید و جذابی برای iMessage بودیم، این امر باعث شد تا شاهد ویژگی‌های برتر iMessage نسبت به سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان باشیم.

واتس‌اپ، مسنجر فیس‌بوک و Allo به عنوان مسنجرهای تراز اول اندرویدی امکانات زیادی را به کاربر عرضه می‌کنند اما در بین این اپلیکیشن‌ها، iMessage چیز دیگری است. همان‌طور که می‌دانید اپل این اپ را برای اندروید یا سایر پلتفرم‌ها عرضه نکرده است.

در iMessage، شاهد امکانات بسیار زیادی به عنوان یک اپلیکیشن‌ پیام‌رسان هستیم. این امر باعث شده است در حین انتقال پیام کاربر بتواند با استفاده از انیمیشن‌هایی که iMessage در اختیارش قرار می‌دهد احساسات را نیز به بهترین نحو ممکن منتقل کند.

اضافه کردن بادکنک، آتش‌بازی یا قلب به صورت تمام صفحه در حین ارسال پیام در iMessage، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که تجربه دلچسبی از ارسال پیام را به کاربر منتقل می‌کند. ویژگی‌های iMessage به همین‌جا ختم نمی‌شود و امکانات جالب دیگری نظیر جوهر نامرئی، برای مخفی کردن متن یا تصویر از دید افرادی که در کنار کاربر ایستاده‌اند نیز از مواردی است که لذت استفاده از iMessage را دو چندان کرده است. با این حساب می‌توانید بدون اینکه نگران خوانده شدن مطالب در iMessage توسط سایر افراد باشید، متن‌های مهمی را ارسال و دریافت کند.

اپل سعی کرده است تجربه نابی از ارسال و دریافت پیام را برای استفاده روزانه کاربر به ارمغان بیاورد. اپلیکیشن iMessage به نحوی طراحی شده است که کاربر از داخل آن بتواند مستقیما پیام‌های مورد نظر را ارسال و دریافت کند، با این حساب از آنجایی که بیشتر کاربران وقت زیادی را در iMessage سرگرم گفتگو با دوستان خود هستند، می‌توان کارهای مختلفی را از داخل این اپلیکیشن انجام داد. برای نمونه اگر به فکر این هستید که برای نهار، دوستان خود را به رستوران دعوت کنید، می‌توانید از ابزار OpenTable در اپلیکیشن برای پیشنهاد دادن رستوران به دوستان و رای‌گیری برای انتخاب رستوران دلخواه استفاده کنید. اپلیکیشن‌های زیادی برای تعامل با iMessage جهت انجام کارها و راحتی کاربر وجود دارد.

کاملاً مشخص است که برای دسترسی به این امکانات که انصافاً وسوسه‌ کننده هم هستند، باید به آیفون مهاجرت کنید.

از طرف دیگر کاربران اندرویدی هم به سلامتی دستشان در انتخاب اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، بسته نیست و هر کدام از تولید‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی اپلیکیشنی مخصوص به خود را برای پیام‌رسانی در اختیار کاربران قرار داده‌‌‌اند. اپلیکیشن‌های جانبی زیادی نیز برای پیام‌رسانی در اندروید وجود دارد. اما همان‌‌گونه که اشاره شد، بعید به نظر می‌رسد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اندروید یارای رقابت با iMessage آیفون را به لحاظ امکانات و قابلیت‌ها داشته باشند.

۲. قابلیت AirDrop

انصافا باید اعتراف کرد که انتقال فایل‌، تصویر و ویدئو در اندروید کار بسیار راحت و ساده‌‌ای است. ابزارهای زیادی نیز برای این کار وجود دارد و هر کاربری از یک طریق به‌خصوص اقدام می‌کند.

اما یک روش واحد و ساده که تمامی کاربران به خوبی با آن تعامل برقرار کنند در اندروید وجود ندارد. از طرف دیگر به این نکته نیز باید اعتراف کرد که انتقال فایل بین گوشی‌ اندرویدی و کامپیوتر کار چندان ساده‌ای نیست. اما کاربران آیفون زمانی که صحبت از انتقال وایرلس اطلاعات به میان می‌آید با اپلیکیشن AirDrop حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.

برای آن دسته از کاربرانی که با AirDrop آشنا نیستند باید بگوییم، AirDrop به راحتی اجازه می‌دهد تا کاربر فایل‌ها را از یک دستگاه اپل به دستگاه دیگر به‌صورت بی‌سیم و با سرعت بالا منتقل کند. با این حساب کاربران آیفون برای انتقال تعداد زیادی عکس از آیفون خود به مک‌بوک یا یک آیفون دیگر با کمک AirDrop با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد. فرآیند انجام این کار نیز بسیار ساده است و در منوی Share کاربر باید گزینه AirDrop را انتخاب کند.

ممکن است این ویژگی چندان به چشم نیاید اما حتماً شما هم می‌دانید که در هنگام ضرورت تا چه اندازه می‌تواند کارگشا باشد. در این بین به این نکته نیز باید اعتراف کنیم که قابلیت‌های مدیریت فایل‌ها در اندروید را نمی‌توان دست کم گرفت. محدودیت‌های دانلود فایل در iOS همیشه دست و پای کاربران را بسته است. اما از طرف دیگر زمانی که در iOS قصد ارسال فایل را به دوستان یا همکاران خود داشته باشید متوجه راحتی AirDrop خواهید شد.

همان‌گونه اشاره کردیم در اندروید نیز گزینه‌های زیادی برای انتقال فایل وجود دارد، اما این موارد به راحتی انتقال فایل در آیفون با AirDrop نیست. اگر هم کاربر اندروید هستید و قصد انتقال فایل را از گوشی به کامپیوتر مک را داشته باشید، مشکل انتقال فایل بیشتر خود را نشان می‌دهد.

گوگل برای کاربران گوشی‌های اندرویدی اپلیکیشن Android File Transfer را در نظر گرفته است. این اپلیکیشن زمانی که کار می‌کند مشکلی ندارد. اما تجربه نشان داده است که بیشتر از ۵۰ درصد احتمال عدم کارکردن این اپلیکیشن در حین انتقال فایل وجود دارد.

از طرف دیگر گوگل نیز حدود چهار سال است که از Android File Transfer دست کشیده است و این اپلیکیشن را آپدیت نکرده است. خوشبختانه در اندروید شاهد اپلیکیشن‌های زیادی نظیر AirDroid, Pushbullet, Google Dive و DropBox هستیم. اما گوگل اپلیکیشن کارآمدی را به صورت پیش‌فرض برای انتقال فایل در اندروید تعبیه نکرده است.

ویژگی Handoff

چند سال پیش زمانی که iOS 8 و OS X Yosemite معرفی شد، شاهد حضور ویژگی جدیدی با عنوان Handoff بودیم. انسان‌های امروزی در دنیایی زندگی می‌کنند که در یک لحظه با چندین صفحه‌نمایش در حال تعامل هستند. حتماً برای شما هم پیش آمده است که در حین تماشای تلویزیون، با کمک لپ‌تاپ خود مشغول خرید کالا از فروشگاه‌های آنلاین باشید و گوشه چشمی نیز به پیام‌های دریافتی در صفحه‌نمایش موبایل خود داشته باشید. انجام چنین کارهایی در حین کار نیز کاملاً محتمل است، کاربران زیادی هستند که در حین استفاده از آیفون یا آی‌پد در یک جلسه کاری، از لپ‌تاپ خود نیز استفاده می‌کنند.

اپل نیز که به خوبی به این شیوه‌ جدید از تعامل کاربران پی‌برده بود، ویژگی Handoff را معرفی کرد، این ویژگی کاربر را قادر می‌سازد تا یک کار را بر روی یکی از دستگاه‌های اپل شروع کرده و در یک دستگاه دیگر به اتمام برساند.

با این حساب زمانی که در یک جلسه کاری حضور دارید و با استفاده از گوشی مشغول به تایپ ایمیل هستید می‌توانید سریعا فرآیند نوشتن ایمیل را به لپ‌تاپ خود منتقل کرده و فایلی را که در روی لپ‌تاپ ذخیره شده است را به همراه ایمیل الصاق کنید. ویژگی Handoff نیازی به رعایت حق تقدم ندارد و فرقی نمی‌کند که یک کار را از مک‌بوک شروع کرده و در آیفون به پایان برسانید، در نتیجه این فرآیند می‌تواند از آیفون شروع شده و در مک‌بوک به پایان برسد.

اپل برای اینکه کاربران تعامل خوبی با ویژگی Handoff داشته باشند اپلیکیشن‌های Mail, Safari, Calendar, keynote, و چند اپلیکیشن دیگر را در آیفون و مک‌بوک با ویژگی Handoff سازگار کرده است. ویژگی Handoff را برای مرورگر کروم نیز می‌توان در آیفون و مک‌بوک استفاده کرد. با این حساب زمانی که در مک‌بوک خود به دنبال یک مورد خاص در اینترنت هستید می‌توانید در وسط کار، این فرآیند را به گوشی منتقل کرده و ادامه جستجو را با مرورگر کروم گوشی در آیفون انجام دهید.

البته کاملاً مشخص است که مرورگر کروم در گوشی‌‌های اندرویدی و کامپیوترهای ویندوزی نیز به خوبی امکان چنین کاری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما به غیر از این مورد، انجام چنین کاری در گوشی‌های اندرویدی و کامپیوترهای ویندوزی تا جایی که در جریان هستیم عملاً غیر ممکن است.

انتشار آپدیت‌های منظم و تضمین‌شده

شاید بتوان آخرین موردی را که ممکن است باعث کوچ کاربران از اندروید به آیفون شود را انتشار آپدیت‌های منظم iOS از جانب اپل دانست. انصافا باید اعتراف کرد که گوگل همیشه در تلاش است تا آپدیت‌های اندروید را به بهترین نحو ممکن منتشر کند. اما در کنار این همه تلاش، باز هم شاهد انتشار سالانه جدیدترین نسخه‌های اندروید هستیم. از طرف دیگر انتشار نسخه‌های جدید اندروید از جانب گوگل دردی از کاربران گوشی‌های اندرویدی دوا نمی‌کند و این سازنده‌های گوشی هستند که آپدیت‌های اندروید را بنا به صلاح و مصلحت خویش برای کاربران اندرویدی در گوشی‌های خود منتشر می‌کنند. به این ترتیب گوشی‌های اندرویدی زیادی را می‌توان در بازار یافت که امیدی به دریافت آپدیت‌های جدید ندارند.

اما این داستان برای آیفون‌ها فرق می‌کند و اپل با سرعت قابل قبولی آپدیت‌های جدید iOS را برای آیفون‌های خود منتشر می‌کند. با این حساب زمانی که شاهد معرفی نسخه جدیدی از iOS هستیم، کاربران گوشی‌های جدید آیفون به خوبی می‌دانند که تا چند روز بعد این آپدیت را دریافت خواهند کرد. دلیل دریافت سریع‌ و به موقع آپدیت‌های جدید در گوشی‌های آیفون نیز کاملاً روشن است چرا که اپل سخت‌افزار و نرم‌افزار این گوشی‌ها را کنترل می‌کند، اما از طرف دیگر گوگل در آپدیت اندروید با سخت‌افزارهای مختلفی در گوشی‌های اندرویدی طرف حساب است.

جمع‌بندی

باید اعتراف کرد که اندروید و گوشی‌های اندرویدی چیزی کم ندارند. اما اگر به موارد بالا نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که آیفون‌های اپل بی‌دلیل محبوب نشده‌اند و این گوشی‌ها نیز امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با این حساب شاید در نظر گرفتن موارد بالا دلایل مناسبی را برای مهاجرت شما از گوشی‌های اندرویدی به آیفون‌های اپل فراهم کند.

منبع androidauthority
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. محمدمهدی می‌گوید

    مرسی بابت مطلبتون❤

  2. روح الله می‌گوید

    اخه iOS چی داره ،،، واقعا وی داره ، در مقابل صد ها هزار اپ اندروید ،اندروید به مراتب بهتره پر دسترس تر

  3. Chon-cheng می‌گوید

    چرا…اتفاقا گوشی های اپل خیای هم بی دلیل محبوب شدن…..با تشکر

  4. ممد۳۴ می‌گوید

    من بخاطر یه گوشی که منزوی و افسرده هست و به غیر از خودش با کسی ارتباط نداره و تنها قابلیتش سیب گاز زدشه و ایرانیها عاشق مارک لاکچریشن ۴ میلیون نمیریزم دور

  5. ممد می‌گوید

    چرت گفتی ایفون باز بدبخت

  6. seedni می‌گوید

    چی داری میگی ؟ حالت خوبه ؟ اینا چی هستن در مقابل دهها نرم افزار مشابه اندروید با این نرم افزارها . قرص X زدی ؟

  7. احسان می‌گوید

    اخری که اگر موبایل اندروید درستو بخری (با نصف قیمت) حتی میتونه خیلی بیشتر از نظر اپدیت پشتیبانی بشید و معمولیای خوب با قیمت خیلی کمتر (1/6) تا دو سال. بقیه هم جایگزین توی اندروید دارن. از نظر انتقال فایل اندروید خیلی راحت تره.

  8. پلشت می‌گوید

    معلومه اندروید دستت نگرفتی !
    چون ک این ها یی ک میگی قابلیت نیست ،
    با همین ها دلت و خوش کن
    باتشکر

  9. مجله می‌گوید

    Handoff به درد نخورترین و غیر کاربردی ویژگیه

  10. Amir می‌گوید

    مورد آخری به همه میارزه