فاز سوم شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری افتتاح شد

امروز در همایشی که در حاشیه نمایشگاه الکامپ 96 و با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، معاون قوه قضاییه و برخی دیگر از مدیریان و مسئولین برگزار شد فاز سوم و نهایی شبکه ملی اطلاعات رسماً افتتاح شد.

0

در ابتدای مراسم معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات آقای مهندس جهانگرد از دگردیسی در حوزه ارتباطات و اطلاعات خبر داد و گفت سه مرحله پیش‌بینی شده برای اصلاح معماری زیرساختی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات امروز به سرانجام رسیده است. فاز اول افتتاح شبکه ملی اطلاعات شهریورماه سال گذشته، فاز دوم در بهمن ماه سال گذشته و فاز سوم نیز امروز افتتاح شده است. به گفته جهانگرد با راه‌اندازی این شبکه حالا ترافیک خروجی برای اینترنت خارجی به 55 درصد کاهش یافته و امیدواریم در آینده این مقدار به 30 درصد ترافیک کلی برسد.

مهندس جهانگرد همچنین از 9 برابر شدن ظرفیت بین‌المللی شبکه و 15 برابر شدن ظرفیت داخلی خبر داد و گفت از نظر سرعت دسترسی نیز از مقدار پیش‌بینی شده و مورد انتظار فراتر رفته‌ایم. متوسط سرعت دسترسی نیز حالا در شبکه داخلی 5 و خارجی 4 مگابیت بر ثانیه است که قرار است تا سال 1401 به 25 و 10 مگابیت بر ثانیه برسد. طبق آمار ضریب نفوذ دسترسی پهن‌باند ثابت خانگی 65 درصد خانوارها و سیار نیز 40 درصد خانوارهاست که این مقدار نیز طبق برنامه به 80 و 60 درصد خواهد رسید. محتوای با زبان فارسی نیز در سراسر وب از 0.8 درصد در چهار سال گذشته به 1.6 درصد رسیده است.

و اما اقدامات و دستاوردهای مهم فاز سوم شبکه ملی اطلاعات به شرح زیر است:

  1. اجرای تفکیک ترافیک داخلی و خارجی و اعمال تعرفه نیم‌بها برای ترافیک داخلی توسط کلیه اپراتورها
  2. شکل گیری مدل Sponsored data با همکاری فراهم‌کنندگان VOD و اپراتورهای ثابت و سیار و رشد بیش از 500 درصدی جریان ترافیک VOD رسمی
  3. اجرای مصوبه DCB توسط اپراتورهای همراه به منظور رشد کسب و کارهای فضای مجازی
  4. تحول در دسترسی پهن‌باند سیار (3G و 4G)
  5. تحول در دسترسی پهن‌باند ثابت
  6. ارائه سرویس پهنای باند داخلی در هسته شبکه ملی اطلاعات با 10 درصد تعرفه اینترنت
  7. توسعه ظرفیت میزبانی محتوا و خدمات داخلی
  8. پایش کیفیت خدمات و شفاف‌سازی در ارایه خدمات به مشتریان
  9. ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی IoT و اجرای پایلوت‌های برای موارد کاربرد این فناوری
  10. توسعه شبکه‌های شهرهی توسط اپراتورهای خصوصی
  11. ورود اپراتورهای مجازی همراه (MVNO) جهت ارائه خدمات نوآورانه
  12. پیاده‌سازی عملیاتی IPv6 در اپراتورهای کشور
  13. رشد و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال و شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید
  14. توسعه و رشد خدمات پایه داخلی
  15. توسعه امنیت زیرساخت‌ها، کاربران و خدمات

پس از مهندس جهانگرد دکتر واعظی با حضور معاون قوه قضاییه و مدیران و مسئولان دیگر از 13 عنوان کتاب در حوزه شبکه ملی اطلاعات رونمایی کردند.

سپس دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری گفت: «4 سال پیش از نظر توسعه نسبت به کشورهای مشابه عقب بودیم و نیاز به پیشرفت بود. همچنین کار پروژه شبکه ملی اطلاعات نیز زمین مانده بود. به همین دلیل مهم‌ترین پروژه وزارت را توسعه و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات قرار دادیم.»

به گفته واعظی هر چه از ابتدای انقلاب تا ابتدای این دولت روی شبکه کار شده بود حدود 900 گیگابایت ظرفیت انتقال بود که در این 4 سال این ظرفیت 11 برابر شده است. همچنین شبکه IP کشور با ظرفیت 624 گیگابایت نیز حالا 16 برابر شده است. در این دولت همچنین از یک تا دو شهر متصل به فناوری 3G حالا 1000 شهر تحت پوشش قرار گرفته و فناوری 4G را نیز به 750 شهر رسانده‌ایم. در حال حاضر 28000 روستا به اینترنت دسترسی دارند که قرار است تا پایان سال یا ابتدای سال آینده همه روستاهای بالای 20 خانوار به اتصال اینترنت مجهز شوند.

به گفته وزیر ارتباطات زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات آماده است و حالا دغدغه محتوای فاخر و خدمات گسترده وجود دارد. استفاده  از حجم اینترنت داخلی 15 تا 19 برابر افزایش داشته است. سازمان‌های مسئول و قانون‌گذار باید مقررات را طوری وضع کنند که در زمینه تولید محتوا ساز و کار اقتصادی فراهم شده و امکان کسب درآمد وجود داشته باشد.

قانون‌های مانع کار برداشته شوند و قوانین جدید تشویق کننده کسب‌وکارهای فضای مجازی وضع شوند.

واعظی همچنین از تصویب شدن مدل جدید فروش اینترنت داخلی خبر داد که کاربران با حجم نامحدود به اطلاعات دسترسی دارند و تنها بسته به نیاز خود می‌توانند سرعت مورد علاقه خود را خریداری کنند. با افزایش سرعت و کاهش قیمت‌ها مردم علاقمندی بیشتری نسبت به مصرف محتوای داخلی پیدا خواهند کرد.

در نمایشگاه الکامپ سال 94 تنها 84 استارت‌آپ شرکت داشتند که این تعداد در سال گذشته به 220 و حالا به 450 استارت‌آپ رسیده است.

واعظی همچنین خطاب به شهریاری معاون قوه قضاییه از این قوه گله کرد و گفت:

بخشی از قوه قضایی نمی‌داند سرمایه استارت‌آپ‌ها خدمات لحظه‌ای و اعتماد مردم است. با فیلترینگ ناگهانی و تقاضاهای غیرمعقول اعتماد مردم نسبت به استارت‌آپ‌های جوان سلب خواهد شد. نمی‌توانیم با استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌های آنلاین مشابه مغازه‌های سنتی برخورد کنیم.

سال گذشته 100 هزار شغل در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد شده که انتظار می‌رود این مقدار امسال به 130 هزار شغل جدید برسد.

همچنین فاز اول دولت الکترونیک نیز قرار است هفته آینده افتتاح شود. واعظی همچنین خطاب به همه مردم گفت:

برای حفظ امنیت و حریم خصوصی خود از شبکه‌های اجتماعی بومی استفاده کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.