7 چیزی که به عنوان واقعیت در مدرسه یاد گرفته‌اید اما دیگر حقیقت ندارند!

از دیرباز شاهد اثبات واقعیت‌هایی بوده‌ایم که گذر زمان به راحتی آن‌ها را به زیر سوال برده است، این باز نیز قصد داریم با هم به ۷ چیزی نگاه بیانداریم که در مدرسه به عنوان واقعیت یاد گرفته‌ایم اما دیگر حقیقت ندارند.

0

یافته‌های علمی همیشه در حال تغییر هستند و چیزهای زیادی که در گذشته اثبات شده‌اند این روزها دیگر هیچ ارزش علمی ندارند. در بین این موارد آموخته‌هایی نیز وجود دارد که به عنوان واقعیت فرا گرفته‌ایم اما گذر زمان و افزایش دانش باعث شده است تا مشخص شود که دیگر حقیقت ندارند. در بین این موارد به ۷ واقعیت علمی جالب برخوردیم که دیگر واقعیت ندارد.

پلوتون دیگر سیاره نیست!

در گذشته باور عموم بر این بود که پلوتون (به فرانسوی: Pluton) یا پلوتو (به انگلیسی: Pluto) یک سیاره است اما اکنون ثابت شده که پلوتون سیاره نیست!

چیزی حدود ۲ قرن است که منجمین بر این باور بودند که سیاره دیگری نیز بعد از اروانوس در مقام نهمین سیاره منظومه شمسی وجود دارد. در سال ۱۲۸۵ شمسی، پرسیوال لوُوِل (Percival Lowell)، موسس رصدخانه‌ لوول در آریزونای آمریکا پروژه‌ای را برای پیدا کردن سیاره‌ای رمز آلود با نام سیاره ایکس آغاز کرد.

جستجو‌ها برای این سیاره ناشناس ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۰۹، جوانی ۲۳ ساله موفق به پیدا کردن این سیاره شد. این جوان که کلاید تامباو (Clyde Tombaugh) نام داشت وظیفه مقایسه عکس‌هایی که در طی چندین هفته از آسمان گرفته شده بود را بر عهده داشت.

این جوان قرار بود از طریق مقایسه این عکس‌ها بتواند اجسام آسمانی در حال حرکت را پیدا کند. کلاید در نهایت موفق شد یک جسم تازه را پیدا کرده و در رصدخانه دانشگاه هاروارد به ثبت برساند. پس از بررسی‌های بیشتر این سیاره تازه کشف شده را با توجه به نام یک دختر ۱۱ ساله انگلیسی، پلوتون نام‌گذاری کردند. بد نیست بدانید پلوتون نام یکی از خدایان زیر زمین در افسانه‌های یونان باستان است. به هر ترتیب سیاره پلوتون توانست راه خود را به میان سیاره‌های منظومه شمسی باز کند.

اما در سال ۱۳۸۲ یک ستاره شناس موفق به پیدا کردن جسمی بزرگ در آنسوی پلوتون شد، بر اساس اطلاعاتی که ناسا در این زمینه منتشر کرده است این جسم بزرگ را اِریس (Eris)، نام‌گذاری کردند.

کشف این اطلاعات جدید باعث شد تا ستاره‌شناسان یک بار دیگر به دنبال پاسخی برای این سوال باشند که واقعاً یک سیاره چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. نتیجه تحقیقات جدید به اینجا ختم شد که بر اساس ابعاد و موقعیت قرار گرفتن پلوتون، این جسم نجومی نمی‌تواند شایستگی نام گرفتن در بین سیاره‌ها را داشته باشد. به عبارت دیگر مشخص شد که پلوتون سیاره نیست. واقعیت امر این است که حتی جسم نجومی تازه پیدا شده‌ای که اریس نام داشت نیز سیاره نیست. در نتیجه پلوتون از جایگاه سیاره به سیاره کوتوله ارتقا درجه پیدا کرد.

ناگفته نماند که هنوز هم در بعضی از کتاب‌های درسی در مدارس گوشه و کنار دنیا، پلوتون به عنوان یک سیاره شناخته می‌شود. اخیرا نیز گفتگوهای مختلفی میان دانشمندان علم نجوم برای بازگشت پلوتون به جایگاه خود در مقام سیاره از سر گرفته‌ شده است. اما چیزی که برای ما در حال حاضر مهم است این نکته است که علم نجوم فعلاً پلوتون را به عنوان سیاره نمی‌شناسد.

الماس دیگر سخت‌ترین ماده جهان نیست!

در گذشته باور عموم بر این بود که الماس سخت‌ترین ماده است اما اکنون ثابت شده که ماده‌ای با نام آلتراهارد نانوتوییند کیوبیک کربن نیترید، سخت‌ترین ماده جهان است.

حدود ۸ سالی می‌شود که مشخص شده است الماس دیگر سخت‌ترین ماده جهان نیست. در سال ۱۳۸۸ بر اساس گزارش انجمن دانشمندان آمریکا مشخص شد که ۲ ماده‌ با نام‌های نیترید بورون وورتزید و لونزدالیت از الماس سخت‌تر هستند. جالب است بدانید نیترید بورون وورتزید چیزی حدود ۱۸ درصد از الماس استقامت بیشتری دارد و لونزدالیت ۵۸ درصد از الماس سخت‌تر است.

ناگفته نماند که این مواد در طبیعت ثباتی ندارند و به صورت معمولی یافت نمی‌شوند. جالب است بدانید میزان مقاومت این مواد تنها آزمایش شده است و شرایطی برای بررسی ملموس این مواد ایجاد نشده است. به این ترتیب می‌توان گفت این دو ماده به لحاظ نظری از الماس سخت‌تر هستند.

در حدود چهار سال پیش ماده‌ای دیگری نیز به عنوان رقیبی برای کسب عنوان سخت‌ترین ماده‌ دنیا پیدا شد. محققین ذرات نیترید بورون را فشرده کرده‌اند، نتیجه این کار ایجاد ماده‌ای با نام آلتراهارد نانوتوییند کیوبیک کربن نیترید (Ultrahard nanotwinned cubic boron nitride)، است. این ماده در حال حاضر توانسته است عنوان سخت‌ترین ماده دنیا را از آن خود کند.

هیچکس جادوگران را در شهر Salem آتش نزده است!

در گذشته باور عموم بر بود که جادوگران در شهر سیلم (Salem) سوزانده می‌شدند اما اکنون ثابت شده که جادوگران را در این شهر دار می‌زدند

اگر به دنیای سحر و جادو علاقه داشته باشید به احتمال زیاد قضیه جادوگران شهر Salem به گوش شما خورده است. گفته می‌شد که مردم شهر Salem جادوگران را به چوبی می‌بستند و زنده زنده می‌سوزانند اما بنا به گفته ریچارد تِراسک (Richard Track)، متصدی بایگانی در شهر دَنورز (Danvers) که نام جدید روستای Salem است جادوگران در Salem هرگز سوزانده نشدند.

بر اساس گفته‌های وی در زمان برگزاری دادگاه‌های محاکمه جادوگران، نیو انگلند که در آن زمان بخش شمالی ایالات متحده فعلی به حساب می‌آمد هنوز قوانین انگلستان را برای صدور احکام استفاده می‌کرد و در نتیجه بر اساس این قوانین، جزای جادوگران حلق آویز شدن بود. ناگفته نماند که اوضاع جادوگران در اروپا بدتر از این حرف‌ها بود، در اروپا کلیسا جادوگران را کافر قلمداد می‌کرد و در نتیجه جادوگران به چوبی بسته می‌شدند و زنده‌ زنده در آتش می‌سوختند.

برده‌های یهودی اهرام مصر را نساخته‌اند!

در گذشته باور عموم بر این بود که اهالی اسرائیل باستان اهرام مصر را ساخته‌اند اما اکنون ثابت شده که اهرام مصر توسط کارگران مصری ساخته شده است

به احتمال زیاد شما هم فیلم‌هایی زیادی دید‌ه‌اید که در آن‌ها برده‌ها در حال ساخت اهرام مصر بوده‌اند. اما بر خلاف باور عموم، یهودیان هیچ دستی در ساخت اهرام مصر نداشته‌اند.جالب است بدانید اصلاً یهودیان در زمان ساخت اهرام مصر وجود نداشته‌اند که بتوانند چنین اهرامی را بسازند!

تحقیقات باستان شناسی اخیر نیز موید این ماجراست که اهرام مصر توسط مصریان ساخته شده است. فرآیند ساخت اهرام و برج و باروهای مصر نیز مانند سایر تمدن‌ها بوده است. کارگران بخت برگشته‌ از خانواده‌های فقیر در شمال و جنوب مصر به خدمت گرفته می‌شدند تا اهرام مصر را بنا کنند.

بر اساس یافته‌های باستان شناسی، کارگرانی که در ساخت اهرام مصر دست داشتند از احترام ویژه‌ای برخوردار بودند و در صورت بروز حادثه و کشته شدن، در سردابه‌ای مخصوص در کنار هرمی که در حال ساخت آن بودند با احترام زیاد دفن می‌شدند. به این ترتیب نمی‌توان گفت بردگان اسرائیلی در ساخت اهرام مصر دست داشته‌اند.

تا کردن کاغذ بیشتر از ۷ بار هم ممکن است!

در گذشته باور عموم بر این بود که به لحاظ علم ریاضی تا کردن کاغذ بیشتر از ۷ بار غیرممکن است اما اکنون خلاف این باور نیز اثبات شده و به لحاظ علمی می‌شود کاغذ را ۱۳ بار تا کرد

در کلاس‌های ریاضی زیاد این جمله را شنیده‌ایم که می‌‌گویند نمی‌شود یک کاغذ را بیشتر از ۷ بار تا کرد. اما بریتنی گالیوان، (Britney Gallivan)، دانشجوی دبیرستانی در کالیفرنیا این گفته را باور نکرد.

وی به همراه بعضی از دوستانش کاغذ بسیار بزرگی را با قیمت ۸۵ دلار خریداری کرد و توانست ۱۱ بار این کاغذ را تا کند. این دانش‌آموز خلاق و باهوش متوجه شد که تاکنون تمامی افرادی که برای تاکردن کاغذ سعی کرده‌اند، این کار را با تغییر جهت تا کردن انجام داده‌اند. اما وی موفق شد تا معادله‌ای برای این کار طرح کند. جالب است بدانید در این معادله وی حتی ضخامت و عرض کاغذ مورد نظر را نیز حساب کرده بود.

موفقیت گالیوان باعث شد در گردهمایی ملی معلمین ریاضی که حدود ۱۱ سال پیش برگزار شد سخنران اصلی این مراسم باشد. وی در سال ۱۳۸۶ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا در رشته علوم محیطی فارغ التحصیل شد.

داستان تا کردن کاغذ بیشتر از ۷ بار به همینجا ختم نشد و در سال ۱۳۹۱ نیز دانش‌آموزان مدرسه سنت مارک، در یکی از شهر‌های ایالت ماساچوست توانستند رکورد گالیوان را بشکنند و اثبات کردند که به لحاظ علمی می‌توانند کاغذ را تا ۱۳ مرتبه تا کنند.

دیوار چین از فضا قابل مشاهده نیست!

در گذشته باور عموم بر این بود که دیوار چین تنها سازه دست‌ساز بشر است که از فضا دیده می‌شود اما اکنون ثابت شده است که سازه‌های دست بشر از فضا قابل مشاهده نیستند.

حتماً در مدرسه یا بحث‌های علمی به گوش شما خورده است که دیوار چین تنها سازه‌ دست‌ساز بشر است که از فضا هم دیده می‌شود. اما شایعه‌ای که به مشاهده دیوار چین از فضا و کره ماه قوت داد در سال ۱۳۱۷ شروع شد و همان‌گونه که می‌دانید تاکنون نیز ادامه دارد. این شایعه ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۸۲، یک فضانورد چینی اطلاعات جدیدی را در این زمینه مطرح کرد.در آن زمان ناسا از قول مردی با نام یانگ لیووِی، (Yang Liwei)، که به فضا اعزام شده بود اعلام کرد که نتوانسته است دیوار چین را از فضا مشاهده کند.

در این زمینه عکس‌ها و تصاویر دیگری نیز رفته‌رفته در گوشه‌ و کنار مجامع علمی منتشر شد. اتفاق نظر عمومی در این زمینه به این صورت است که از فضا می‌توان دیوار چین را مشاهده کرد، اما به شرط و شروط مختلف. برای مشاهده دیوار چین از فضا باید در زاویه‌ای مناسب قرار گرفت، دیوار چین را نیز باید برف پوشانده باشد. با دوربینی که قادر به زوم کردن باشد نیز می‌توان دیوار چین را از فضا مشاهده کرد.

این روزها نور متصاعد شده از شهرها، خیابان‌‌ها، پل‌ها و فرودگاه‌های بزرگ را می‌توان از فضا مشاهده کرد. اما چیز قابل وضوحی را نمی‌توان از کره ماه بر روی زمین مشاهده کرد. آلن بین (Alan Bean) فضانورد و یکی از سرنشینان آپولو ۱۲ در این زمینه به ناسا گفته است، از کره ماه، بیشتر قسمت‌های کره زمین به رنگ‌های سفید و سبز دیده می‌شود که قسمت‌هایی از آن را نیز نوارهای زردی پر کرده است، اما هیچکدام از سازه‌های ساخت دست بشر از کره ماه قابل مشاهده نیستند.

البته مشاهده سازه‌های دست بشر از طریق ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند ممکن است اما در کره ماه خبری از مشاهده دیوار چین یا سایر سازه‌های عظیم ساخت دست بشر نیست.

بیش از 3 یا 5 گونه اصلی حیات وجود دارد!

در گذشته باور عموم بر این بود که 3 یا 5 گونه اصلی حیات وجود دارد اما احتمال می‌رود شاهد حضور ۸ گونه حیات در کره زمین باشیم.

کتاب‌های درسی، حیات را به سه گونه اصلی تقسیم می‌کنند. حیوانات، گیاهان و باکتری‌ها، گاهی اوقات نیز این ۳ گونه به ۵ گونه حیات گسترش پیدا کرده‌اند و قارچ‌ها و تک‌یاختگان را نیز در این دسته‌بندی اضافه کرده‌اند. اما انسان همیشه سعی در افزایش دانش خود داشته است و سعی کرده تا گونه‌های بیشتری از حیات را شناسایی و دسته‌بندی کند.

این امر باعث شده است تا گونه‌های بیشتری پیدا شود و دسته‌بندی پیچیده‌تری را برای گونه‌های مختلف حیات شاهد باشیم. در کنار ۵ گونه اصلی که در بالا به آن اشاره کردیم، اکنون باستانیان یا آرکیا (archaea)، نیز به این فهرست اضافه شده است. این گونه پیش از این در زیر مجموعه مونِرا (Monera) قرار داشت. آرکیا شبیه به سایر ارگانسیم‌های تک‌سلولی هستند که آن‌ها را با نام یوباکتریا می‌شناسیم اما تفاوت‌های زیادی بین این ۲ وجود دارد.

سیستم‌های شناسایی و تشخیص حیات بزرگتری نیز وجود دارد که یوباکتریا را به دو گونه بیشتر تقسیم می‌کند، سیستم‌هایی نیز هستند که کرومیست‌ها (Chromista) را نیز از سایر پروتیستس (Protists)‌، جدا می‌‌کند. این روزها عموماً گونه‌‌های حیات را به شش دسته گیاهان، حیوانات، پروتیستس‌ها، قارچ‌ها، آرکیاباکتری‌ها و یوباکتریا دسته‌بندی می‌شوند.

همان‌گونه که وعده داده‌ بودیم به ۷ واقعیت علمی اشاره کردیم که این روزها دیگر حقیقت ندارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم به مباحث علمی علاقه‌مند هستید و واقعیت‌هایی را می‌شناسید که این روزها دیگر حقیقت ندارند، این موارد را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

منبع thisisinsider
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.