پارلمان اروپا: گوشی‌های هوشمند باید بادوام‌تر و تعمیرپذیرتر باشند

آنچنان که از گوشی‌های هوشمند انتظار می‌رود دوام ندارند و تعمیرپذیری گوشی‌ها نیز راحت نیست، در نتیجه پارمان اروپا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند باید بادوام‌تر و تعمیرپذیرتر باشند.

0

در جلسه‌ای در پارلمان اروپا صحبت‌هایی مطرح شد که می‌تواند به نفع خریداران گوشی‌های هوشمند در اروپا منجر شود. در این جلسه مطرح شد که گوشی‌های هوشمند باید به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری راحت‌تر تعمیر و آپدیت شوند.

از طرف دیگر گفته می‌شود که شرکت‌های تولید کننده موبایل نیز گوشی‌ها را به گونه‌ای می‌سازند که سریع‌تر خراب شوند. در نتیجه پارلمان اروپا تاکید کرد که جلوی خرابی زودرس گوشی‌ها و همچنین نیاز آن‌ها به دریافت آپدیت‌های منتظم نیز باید گرفته شود.

کاملاً مشخص است که اگر گوشی به راحتی تعمیر شود، کاربران زیادی ترجیح می‌دهند گوشی‌های معیوب خود را به جای تعویض با گوشی نو، با هزینه‌ای کمتر گوشی را تعمیر کنند.

این کار مزایای دیگری نیز دارد، تعمیر راحت گوشی‌های همراه باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری جهت تعمیرکاران موبایل خواهد شد. از طرف دیگر گوشی‌های کمتری نیز نیاز به معدوم شدن و بازیافت خواهند داشت.

پارلمان اروپا پیشنهاد‌های زیر را برای تولید کنندگان گوشی‌ همراه مطرح کرده است:

  • حداقلی برای معیار دوام گوشی‌ها باید تعریف شده و دوام و تعمیرپذیری آن‌‌ها تقویت شود.
  • اعضای اتحادیه اروپا باید تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند را به ساخت گوشی‌های بادوام‌تر تشویق کنند تا از این طریق بازار فروش گوشی‌های دست دوم و تعمیر گوشی رونق بیشتری پیدا کند.
  • باتری و صفحه‌نمایش گوشی نباید به صورت غیر قابل تعویض در گوشی‌ها تعبیه شود. قطعات جانبی نیز باید قیمت مناسب‌تری داشته باشند.
  • تمهیداتی که جلوی مراجعه کاربران گوشی‌های همراه به تعمیرگاه‌ها را می‌گیرد باید کاهش پیدا کند.
  • ساز و کار جامعی برای آزمایش گوشی‌ها در خصوص مدت زمانی که سازندگان برای خرابی گوشی در نظر گرفته‌اند باید ایجاد شود.

به این ترتیب دیگر چسباندن باتری و غیر قابل تعویض بودن آن هیچ معنایی ندارد و کاربر نیاز به دور انداختن گوشی هوشمند در صورت خرابی باتری آن ندارد.

پیشنهادی نیز مبنی بر نصب برچسبی مبنی بر قبول داوطلبانه شرایط اتحادیه اروپا برای گوشی‌هایی که در اروپا به فروش می‌رسند مطرح شده است. حضور این برچسب بر روی گوشی به این معناست که گوشی مورد نظر توانسته است از آزمایش‌های دوام، بی‌خطر بودن برای محیط زیست و همچنین قابل تعمیر بودن آن سربلند بیرون آید.

این موارد بدون شک به نفع کاربران گوشی‌های همراه تمام خواهد شد اما بدون شک تولید کنندگان گوشی‌های همراه مقاومت زیادی در خصوص اعمال این موارد در ساخت گوشی‌‌های خود خواهند کرد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر رعایت مواردی که به آن‌ها اشاره شد الزامی نیست و جنبه پیشنهاد دارد و نهادینه کردن این ضوابط به تصمیم کمیسیون تشکیل شده در اتحادیه اروپا بستگی دارد.

منبع androidpolice
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.