با بهترین گوشی‌های همراه قبل از آیفون آشنا شوید

شکی نیست اپل در سال 2007 با معرفی اولین آیفون دنیای تلفن همراه را تغییر داد. در این مطلب نگاهی به دنیای گوشی‌های همراه پیش از آیفون خواهیم داشت و بهترین گوشی‌های آن زمان را مرور خواهیم کرد.

0

اولین آیفون تقریباً ده سال پیش رونمایی شد. آیفون شاید اولین گوشی هوشمندی نبود که از صفحه‌نمایش لمسی خازنی، ساختار فلزی، قابلیت استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و مسیریابی برخوردار بود اما قطعاً اولین گوشی هوشمندی بود که این ویژگی‌ها را به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر به‌کار گرفت. اگر نگاهی به مشخصات فنی اولین آیفون داشته باشید شاید تعجب کنید که چگونه یک گوشی با دوربین 2 مگاپیکسلی بدون فلش و قابلیت فیلمبرداری، بدون یک اپلیکیشن مدیریت فایل، اتصال به شبکه 3G، قابلیت دریافت و ارسال فایل با بلوتوث، GPS و حتی تنظیم یک رینگتون دلخواه توانست چنین موفقیت بزرگی کسب کند.

در دنیایی که آیفون متولد شد گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار به دوربین‌های باکیفیت، سیستم‌عامل‌های پخته با اپلیکیشن‌های فراوان و امکانات زیادی از جمله GPS، 3G و صفحه‌کلید کامل QWERTY مجهز بودند اما این آیفون بود که با تجربه کاربری بی‌نظیر خود توانست دنیای گوشی‌های هوشمند را متحول کرده و بسیاری از بزرگان آن زمان را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد.

اما گوشی‌های پرچم‌دار آن زمان کدام‌ها بودند؟


بلک‌بری Curve 8300

با این‌که بلک‌بری در آن زمان به بازار ایران راه پیدا نکرد اما در اکثر کشورهای پیشرفته به عنوان بهترین برند حرفه‌ای و برای کاربرانی که بیشترین‌ها را از گوشی خود می‌خواستند شناخته می‌شد. این شرکت پس از عرضه گوشی Quark در سال 2003 به شهرت بیشتری رسید و گوشی‌های بیشتری از خود را با صفحه‌کلید کامل QWERTY عرضه کرد که برای نوشتن و ارسال ایمیل‌ها بهترین گزینه بود.

پس از Quark نوبت به Pearl اولین گوشی بلک‌بری با دوربین و یک ترک‌پد رسید اما شاید موفق‌ترین محصول بلک‌بری پیش از عرضه آیفون همان Curve بود. این گوشی از پردازنده قوی‌تر و صفحه‌نمایش با وضوح بیشتری بهره می‌برد اما شاید بزرگ‌ترین ضعف آن نسبت به آیفون استفاده دشوارتر و رابط کاربری نه‌چندان جذاب بود.

از جمله مشخصات این گوشی می‌توان به صفحه‌نمایش 2.5 اینچی با وضوح 320 در 240 پیکسل و قابلیت نمایش 65هزار رنگ، پردازنده XScale اینتل با فرکانس 312 مگاهرتز، 64 مگابایت حافظه داخلی و دوربین 2 مگاپیکسلی با فلش LED اشاره کرد.


نوکیا N95

گوشی‌های سری N نوکیا پرچم‌داران بلامنازع بازار گوشی‌های هوشمند بودند که هر امکاناتی دلتان می‌خواست را درون خود داشتند. این شرکت فنلاندی که بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های دنیا محسوب می‌شد در سال 2006 پرچم‌دار جدید خود N95 را معرفی کرد.

این گوشی از یک دوربین عالی 5 مگاپیکسلی با لنز کارل زایس، پردازنده دوهسته‌ای 332 مگاهرتزی ARM، صفحه‌نمایش 2.6 اینچی TFT و اتصال سریع 3G بهره‌مند بود. نوکیا همچنین سال بعد N95 8GB را با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و حافظه داخلی 8 گیگابایتی معرفی کرد اما این شروع افت نوکیا در زمینه گوشی‌های هوشمند بود. N95 با وجود سخت‌افزار مناسب از یک کیبورد مناسب برای تایپ کردن بی‌بهره بود و همچنین قابلیت مرور وب و استفاده از رابط کاربری آیفون نیز بسیار بهتر و پخته‌تر به نظر می‌رسید.


سونی اریکسون K800i

شاید تنها رقیب نوکیا در بخش دوربین گوشی‌های همراه سری K سونی اریکسون بود. یکی از موفق‌ترین این مدل‌ها بی‌شک K800i بود که از دوربین 3 مگاپیکسلی با فلش زنون بهره برده و اولین گوشی با برند سایبرشات دوربین‌های سونی بود. این گوشی همچنین با موتور گرافیکی قدرتمند خود قادر به اجرای بازی‌های سه‌بعدی جاوا نیز بود.

سونی اریکسون همچنین در سال 2007 گوشی K850 را با دوربین 5 مگاپیکسلی عرضه کرد اما هیچ‌کدام از این دو گوشی از سیستم‌عامل مجزایی برخوردار نبودند و همچنین در فیلمبرداری نیز حرفی برای گفتن نداشتند.


پالم Treo 650

کاربران حرفه‌ای و بیزنس‌من‌ها از سیستم‌عامل‌های حرفه‌ای‌تری مثل Palm OS استفاده می‌کردند. این گوشی با کیبورد کامل، صفحه‌نمایش بزرگ، جوی‌استیک D-Pad و پردازنده 312 مگاهرتزی خود می‌توانست جایگرین گوشی همراه، MP3 Player و حتی PDA شما باشد. این گوشی البته دوربین خوبی نداشت و ظاهر آن نیز چنگی به دل نمی‌زد اما برای مخاطبان خود بهترین بود.


اچ‌تی‌سی TyTN II

حالا که صحبت از PDA و کامپیوترهای جیبی شد یکی از قدرتمندترین این عرصه شرکت اچ‌تی‌سی بود. TyTN II که همچنین با نام Kaiser نیز شناخته می‌شد یکی از محبوب‌ترین پاکت پی‌سی‌های آن دوران بود که با ویندوز موبایل 6.0 عرضه شد. این گوشی از صفحه‌نمایشی 2.8 اینچی، پردازنده 400 مگاهرتزی و 128 مگابایت رم بهره می‌برد و یک صفحه‌کلید بزرگ و کامل QWERTY نیز با مکانیسمی جالب در کنار خود داشت. این گوشی البته با صفحه لمسی مقاومتی و یک استایلوس عرضه می‌شد که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته بود.


موتورولا RAZR

با وجود این‌که این گوشی چندسال پیش از آیفون و در سال 2004 عرضه شد اما تا زمان عرضه آیفون به دلیل طراحی متفاوت و باریک خود به فروش خود ادامه می‌داد. موتورولا در سال 2005 دوربین این گوشی را از VGA به 1.23 مگاپیکسلی ارتقا داد و قابلیت فیلمبرداری و افزودن کارت حافظه را نیز به آن اضافه کرد.

با وجود این‌که این گوشی حرفی برای گفتن دربرابر گوشی‌های هوشمند نداشت اما کماکان از آن به عنوان یکی از بهترین طراحی‌های موتورولا در آن زمان یاد می‌شود.


و سرانجام آیفون…

سرانجام استیو جابز آیفون را در سال 2007 معرفی کرد. این گوشی قرار بود علاوه بر تلفن همراه یک آی‌پاد با صفحه‌نمایش لمسی و یک گجت قدرتمند برای مرور وب نیز باشد. با این‌که سری W سونی اریکسون و Xpress Music نوکیا در بخش موزیک تلاش‌های زیادی کرده بودند اما رابط کاربری آیفون به مراتب بهتر بود و علاوه بر این تجربه مرور صفحات وب در آیفون نیز یک سروگردن از بهترین پاکت پی‌سی‌های بازار برتر بود.

شاید جذاب‌ترین قابلیت آیفون صفحه‌نمایش تمام لمسی خازنی با قابلیت مالتی‌تاچ بود که برای اولین بار نیاز به کیبورد را به کلی و به لطف رابط کاربری iOS که در آن زمان iPhone OS نامیده می‌شد از بین برد. برخی از ویژگی‌های اولین آیفون به شرح زیر است:

  • رابط کاربری انقلابی قابل استفاده تنها توسط انگشت شما در iPhone OS (iOS)
  • صفحه‌نمایش غول‌آسای 3.5 اینچی با وضوح 480 در 320 پیکسل
  • صفحه‌کلید مجازی تمام لمسی
  • اتصال به اینترنت از طریق WiFi و 2G با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض ایمیل و مرورگر
  • دوربین 2 مگاپیکسلی – بدون فلش یا قابلیت فیلمبرداری!
  • حسگرهای نورسنج، مجاورت و شتاب‌سنج
  • نسخه‌های 4، 8 و 16 گیگابایتی
  • اپلیکیشن‌های یوتیوب، Google Maps و Google Search
  • پلیر موزیک و ویدئوی آی‌پاد با پشتیبانی از iTunes

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.