بررسی هواوی پی 10 لایت؛ میان‌رده‌ای در لباس پرچم‌دار

به رسم هرساله هواوی امسال نیز نسخه لایت پرچم‌دار خود P10 را به شکل یک گوشی میان‌رده وارد بازار کرده است. امروز قصد داریم این گوشی را بررسی کرده و آن را از زوایای مختلف مورد سنجش قرار دهیم.

10

برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر از جمله سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی که نسخه‌های مینی و لایت پرچم‌دارانشان را متوقف کرده و بر روی گوشی‌های دیگر میان‌رده خود تمرکز کرده‌اند هواوی کماکان به این استراتژی ادامه می‌دهد. پی 10 لایت قرار است تجربه‌ای نزدیک به پی 10 را برای کاربرانی با بودجه کمتر به همراه داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید هواوی در بخش میان‌رده‌ها همچنین خانوده آنر و نوا را نیز دارد و جالب است بدانیم پی 10 لایت در این میان چه جایگاهی خواهد داشت.

مانند همیشه از مشخصات فنی این گوشی شروع می‌کنیم:

مشخصات فنی هواوی پی 10 لایت | Huawei P10 Lite

  • ابعاد و وزن: ۱۴۶.۵ در ۷۲ در ۷.۲ میلی‌متر – ۱۴۶ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۵.۲ اینچی LTPS IPS – 1920x1080p
  • سیستم‌عامل: اندروید ۷.۰ رابط کاربری EMUI 5.1
  • پردازنده: Kirin 658 – چهار هسته 2.36 گیگاهرتزی + چهار هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: Mali-T830MP2
  • رم: ۳ یا ۴ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسل – دیافراگم f/2.2 – فوکوس تشخیص فاز – فلش LED – اندازه سنسور 1/2.8” – اندازه پیکسل 1.25 میکرون – فیلمبرداری 1080p
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی – f/2.0 – 1080p
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • سایر مشخصات: بلوتوث 4.1 – دو سیم‌کارته – حسگر اثر انگشت
  • قیمت حدودی: ۹۰۰ هزار تومان

شاید به‌جای این‌که پی 10 لایت را با پی 10 مقایسه کنیم بهتر است این گوشی را با نسل قبل یعنی پی 9 لایت مقایسه کنیم. پی 10 لایت نسبت به نسل قبلی حافظه داخلی دوبرابری داشته و حالا به شارژ سریع نیز مجهز شده است و همچنین ساختار بدنه نیز متفاوت بوده و کیفیت ساخت بیشتری دارد. با این وجود می‌توان گفت پی 10 لایت نسخه نسبتاً بهبودیافته پی 9 لایت در شکل و شمایلی جذاب‌تر است.


طراحی و ساخت

معمولاً نمی‌توان در میان گوشی‌های میان‌رده ساختار شیشه‌ای را یافت اما هواوی این‌بار به جای بهره‌گیری از پلاستیک از بدنه شیشه‌ای با قاب فلزی استفاده کرده تا حس در دست گرفتن گوشی با بسیاری از پرچم‌داران گران‌تر برابری کند. پنل‌های شیشه‌ای جلو و عقب به زیبایی در لبه‌ها خمیده شده تا با فریم تراش خورده فلزی یکدست باشند و هیچ لبه تیزی دستان شما را آزار ندهد.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در سمت راست قرار گرفته‌اند و نه‌تنها فیدبک مناسبی دارند بلکه دکمه پاور دندانه‌دار طراحی شده تا بتوانید به راحتی آن را با انگشتتان از دکمه‌های صدا تشخیص دهید. درگاه سیم‌کارت در سمت چپ، درگاه 3.5 میلی‌متری هدفون در بالا و بلندگو و درگاه microUSB در پایین قرار گرفته‌اند.

هواوی ترجیح داده مانند سری پی 9 حسگر اثر انگشت را در پشت گوشی قرار دهد و حاشیه پایینی صفحه‌نمایش را خالی بگذارد. پشت گوشی هم بسیار ساده طراحی شده و به جز نوار تیره‌تری که دوربین و فلش در آن جای گرفته‌اند چیز دیگری ندارد. حسگر اثر انگشت در جای مناسبی قرار دارد و عملکرد آن نیز مانند سایر محصولات هواوی بسیار سریع و دقیق است.

به‌طور کلی طراحی و ساخت پی 10 لایت برای یک میان‌رده جای هیچ شکایتی را باقی نمی‌گذارد و می‌توان گفت در این رده قیمتی با یکی از خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌های بازار مواجهیم.


صفحه‌نمایش

هواوی در پی 10 لایت از صفحه‌نمایشی 5.2 اینچی از نوع LTPS IPS LCD با وضوح فول اچ‌دی یعنی 1920 در 1080 پیکسل استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش 0.1 اینچ از صفحه‌نمایش پی 10 بزرگ‌تر است اما به‌طور کلی کیفیتی در همان حد دارد. رنگ‌ها شاداب و جذاب هستند و زوایای دید و روشنایی نیز در حد عالی ارزیابی می‌شوند. به گفته هواوی این صفحه‌نمایش کنتراستی برابر با 1500:1 دارد تا رنگ مشکی نیز عمق مناسبی داشته باشد.

از نظر خوانایی زیر نور خورشید نیز صفحه‌نمایش پی 10 لایت خوب ارزیابی شده و با روشنایی بالای خود قابل استفاده است. از نظر دقت رنگی به نظر می‌رسد رنگ سفید در این صفحه‌نمایش کمی سردتر از حالت خنثی باشد اما خوشبختانه می‌توانید آن را به راحتی در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش به دلخواه خود تنظیم کنید.

بزرگ‌ترین ایراد صفحه‌نمایش پی 10 لایت اما نبود شیشه محافظ گوریلا گلس است. هواوی در مورد شیشه به‌کار رفته چیزی ذکر نکرده اما یک خش نسبتاً عمیق بالای صفحه‌نمایش وقتی گوشی به دست ما رسید نشان‌دهنده این موضوع است که باید برای پی 10 لایت حتماً یک برچسب یا گلس صفحه‌نمایش تهیه کنید.


عملکرد و کارایی

مانند اکثر میان‌رده‌های هواوی در پی 10 لایت نیز یک چیپست HiSilicon ساخت خود هواوی قرار گرفته است. این تراشه مثل اکثر تراشه‌های میان‌رده هشت هسته‌ای بوده و از هسته‌های نسبتاً کم مصرف Cortex-A53 استفاده می‌کند. هواوی دو خوشه چهار هسته‌ای یکی با فرکانس 2.35 و دیگری 1.7 گیگاهرتز را در Kirin 658 به کار گرفته که کمی از نسل قبلی Kirin 655 قوی‌تر خواهد بود. همچنین پردازنده گرافیکی Mali-T830 نیز از نوع دو هسته‌ای بوده و برای کارهای روزانه و سبک جوابگوست.

این تراشه بر اساس لیتوگرافی 16 نانومتری ساخته شده که برای یک میان‌رده قابل توجه است و می‌تواند باعث پایین نگه‌داشتن گرما و جلوگیری از کاهش فرکانس شود.

نتایج بنچمارک‌های پردازشی این گوشی را هم‌رده با گوشی‌هایی مثل هواوی نوا، Xperia XA1 و Honor 6X قرار می‌دهد. به این ترتیب و با همراهی 3 یا 4 گیگابایت رم در اجرای اپلیکیشن‌ها، جابجایی بین آن‌ها، مرور وب و گشت‌وگذار در رابط کاربری متوجه کندی و یا لگ نخواهید شد.

Huawei P10 Lite – Farnet
Create bar charts

پاشنه آشیل این چیپست اما در بخش گرافیکی است. پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 شاید برای اجرای بازی‌های سبک مناسب باشد اما بازی‌های نسبتاً سنگین‌تری مثل آسفالت و یا Modern Combat با نرخ فریم پایین‌تری اجرا شده و باید تنظیمات گرافیکی آن‌ها را پایین بیاورید. در این زمینه گوشی‌های دیگری با تراشه‌های اسنپ‌دراگون 625 و یا Helio P20 مثل نوا یا Xperia XA1 عملکرد بهتری دارند. به این ترتیب اگر بازی برایتان در اولویت است نگاهی به گزینه‌های دیگر داشته باشید.


نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری EMUI 5.1 همان رابط کاربری گوشی‌های پرچم‌داری مثل میت 9 و پی 10 است که سرانجام امکان اضافه کردن کشوی اپلیکیشن‌ها و منوی تنظیمات سریع بهتر را اضافه کرده است. مانند همیشه امکان نصب تم‌های زیادی وجود دارد و کماکان نشانه‌هایی از شباهت به iOS اپل دیده می‌شود. با این وجود رابط کاربری EMUI مناسب افرادی است که امکانات نرم‌افزاری زیاد را می‌پسندند.

در EMUI 5.1 قابلیت‌های مفیدی مثل شخصی‌سازی نوار ناوبری، جسچرهای حرکتی، کنترل مصرف اینترنت دیتا، بلک‌لیست کردن، بررسی بدافزارها و نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن خاص وجود دارد. با این‌که این رابط کاربری کاملاً پخته نیست اما برای یک گوشی میان‌رده نمره قبولی را خواهد گرفت.


دوربین

دوربین گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی کرده و گوشی‌های میان‌رده نیز حالا تصاویر قابل قبولی را  ثبت می‌کنند. هواوی در پی 10 لایت از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز f/2.2 و فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده کرده است. نکته مثبت در این‌جا اندازه بزرگ پیکسل‌ها و فوکوس خودکار سریع است اما گشادگی دیافراگم نه‌چندان خوب وعده تصاویر متوسط را در نور کم می‌دهد.

رابط کاربری مشابه دوربین‌های پی 10 و میت 9 است. با سوایپ به چپ و راست می‌توانید به حالت‌های مختلف دوربین و یا تنظیمات دسترسی داشته باشید و گزینه‌های درون تنظیمات دستی دوربین شامل سرعت شاتر و نوع فوکوس و نورسنجی نیز برای یک میان‌رده قابل ستایش است.

کیفیت تصاویر و ویدئوها

با این‌که این گوشی نام پی 10 را یدک می‌کشد اما در آن خبری از دوربین دوگانه یا بهینه‌سازی‌های لایکا نیست. با این وجود کیفیت تصاویر در نور کافی از نظر جزئیات و دامنه دینامیکی ایده‌آل است و می‌تواند هر کاربری را راضی کند. سرعت فوکوس به لطف فناوری تشخیص فاز بسیار خوب است و دقت بالایی دارد.

این دوربین همچنین قابلیت ایجاد افکت عمق میدان پایین یا Bokeh را حتی بدون استفاده از دوربین دوم دارد که می‌توانید محل فوکوس را بعداً تغییر دهید. این حالت که All Focus نام دارد وضوح تصاویر را به 6 مگاپیکسل کاهش می‌دهد اما در سوژه‌های نه‌چندان پیچیده دقت خوبی دارد. در حالت‌های پیش‌فرض دوربین خبری از حالت Night Mode نیست اما اسلوموشن، تایم‌لپس و Light Painting در این رده قیمتی قابلیت‌هایی ارزشمند هستند.

همان‌طور که گفتیم دیافراگم f/2.2 چندان برای عکاسی در نور کم مناسب نیست. تصاویر در نور کم با نویز زیاد و روشنایی نه‌چندان بالا ثبت می‌شوند اما اگر آن‌ها را با رقبای این گوشی مقایسه کنید قابل قبول خواهند بود.

تصاویر سلفی با دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی در صورت وجود نور مناسب قابل قبول هستند. پی 10 لایت اصرار زیادی به زیباسازی چهره شما و از بین بردن جزئیات آن دارد که بهتر است به آن تن ندهید! همچنین حالت Blur Mode سعی می‌کند چهره شما را از پس‌زمینه جدا کرده و افکت Bokeh را ایجاد کند که در اکثر موارد شدیدا ناموفق و ناکاراست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم این ویژگی را نیز غیرفعال کنید.

ویدئوها با وضوح 1080p و نرخ فریم 30fps ضبط می‌شوند و با وجود این‌که رنگ‌ها دلپذیر هستند اما به نظر می‌رسد جزئیات و وضوح به خوبی گوشی‌های هم‌رده‌ای مانند nova نیست و دامنه دینامیکی هم می‌توانست بهتر باشد.

نمونه تصاویر و ویدئوهای با اندازه اصلی را می‌توانید در این پوشه از گوگل درایو پیدا کنید.


صدا

در پی 10 لایت یک اسپیکر مونو در پایین گوشی قرار گرفته که از نظر بلندی در حد بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند برای مصارف عادی مناسب باشد. خروجی هدفون نیز در بالای گوشی قرار دارد و با وجود این‌که در آن خبری از آمپلی‌فایر یا دک مجزا نیست اما برای هدفون‌ها و ایرفون‌های معمولی کافیست؛ اما اگر یک هدفون امپدانس بالا (بیش از 20 اهم) دارید قدرت خروجی صدای این گوشی کافی نیست.


باتری و دوام شارژ

پی 10 لایت یک باتری 3000 میلی آمپرساعتی دارد که به لطف شارژ سریع در حدود نیم ساعت تا 40 درصد شارژ خواهد شد.

از نظر دوام شارژ باتری تست بنچمارک PCMark رقم هفت ساعت را ثبت کرد. این مقدار برای یک گوشی میان‌رده مناسب ارزیابی می‌شود و می‌توانید یک روز کامل را روی شارژ گوشی حساب کنید.


جمع‌بندی

پی 10 لایت یک گوشی میان‌رده شایسته دیگر از هواوی است. این شرکت که بارها ثابت کرده در این رده قیمتی بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود حالا یک گزینه دیگر هم به این لیست اضافه کرده است.

پی 10 پلاس از بدنه شیشه‌ای باکیفیت و منحصربه‌فرد در این رده قیمتی استفاده می‌کند، عملکرد بسیار خوبی دارد و امکانات نرم‌افزاری بسیار خوبی هم دارد. اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده پایین‌تر از یک میلیون تومان هستید بی‌شک باید این گوشی را نیز مد نظر خود قرار دهید.

مزایای هواوی پی 10 لایت:

  • کیفیت ساخت بالا ترکیبی از شیشه و فلز
  • صفحه‌نمایش باکیفیت
  • عملکرد پردازشی بسیار خوب
  • تصاویر باکیفیت دوربین در نور مناسب
  • امکانات نرم‌افزاری فراوان
  • بلندی صدای بسیار خوب

معایب هواوی پی 10 لایت:

  • نبود شیشه محافظ گوریلا گلس
  • عملکرد متوسط دوربین در فیلمبرداری و نور کم
  • عملکرد گرافیکی نه‌چندان خوب
  • وضوح و جزئیات متوسط تصاویر دوربین سلفی

 

79%
بسیار خوب

هواوی پی 10 لایت

پی 10 لایت را می‌توان یک جانشین شایسته برای پی 0 لایت و نه یک نسخه ارزان‌تر از پی 10 نامید. کیفیت ساخت این گوشی فراتر از رده قیمتی خود بوده و از نظر صفحه‌نمایش و امکانات رابط کاربری نیز چیزی کم ندارد. در عوض تصاویر در نور کم و همچنین عملکرد گرافیکی نسبت به برخی رقبا ضعیف‌تر است و نبود پوشش محافظ گوریلا گلس نیز شما را ملزم به استفاده از یک محافظ صفحه خواهد کرد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • باتری
  • صدا
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. karen می‌گوید

    سلام من میخوام گوشی بخرم اما متاسفانه بین مدل های پی تن لایت و پی اسمارت گیرم کردم و نمیدونم کدوم یکی بهتره میشه راهنمایی کنید که پی تن لایت بهتره یا پی اسمارت؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      با فرض قیمت مشابه پی اسمارت جدیدتر و با ارزش خرید بالاتریه

  2. Amir می‌گوید

    سلام بنظرتون انر 9 رو میشه تا 2 ماه دیگه گیر اورد الان که هس فک کنم با این اوضاع باید وایسیم ارزون شه که اگه بشه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر به همین روال خبری از واردات نباشه تا ۲ ماه دیگه هیچ گوشی توی بازار نخواهد بود

  3. ycmn می‌گوید

    سلام خسته نباشید بنظر شما p10 lite بهتره یا p9 plus از نظر دوربین و باتری!

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از نظر دوربین بی شک پی 9 پلاس بهتره (همچنین صفحه نمایش و پردازنده) از نظر باتری ما پی 9 پلاس رو بررسی نکردیم اما طبق بنچمارک PCMark تقریبا عملکرد یکسانی دارن

  4. Ali می‌گوید

    سلام. این بهتر هست یا A5سامسونگ یا انر7

    1. علی ارغوان می‌گوید

      آنر 8 رو اگر گیر بیارید بهتر از همه این گزینه ها هست. در غیر اینصورت Honor 7X یا Mate 10 lite

  5. علیرضا تیموری می‌گوید

    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
    من میخوام گوشی بگیرم بین این سه گوشی کدومو انتخاب کنم بنظرتون
    P۱۰lite و LG Q۶ و j۷pro
    اولویت منم
    *ارزش خرید بالاتر گوشی(هزینه در مقابل کارایی)*
    منظورم از کارایی ; دوربین ٫ صفحه نمایش و سرعت اینترنت و در انتها سخت افزار و باطری هست
    اگر گوشی توی این بازه قیمتی(حداکثر 1.200.000تومان)با توجه به اولویت های من هست لطفا معرفی کنید
    با تشکر از راهنماییتون