بررسی فارنت: اولترابوک اچ‌پی Spectre x360 13

اولترابوک‌ها در چند سال اخیر به دلیل وزن پایین، کیفیت بالا، عملکرد مناسب و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود طرفداران زیادی در بازار پیدا کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم اولترابوک 13 اینچی HP Spectre x360 را بررسی کنیم که یکی از مدعیان بهترین اولترابوک بازار است.

1

سری اسپکتر اچ‌پی متعلق به لپ‌تاپ‌های سبک و باریک و پرچم‌دار این شرکت است و Spectre x360 که دو سالی از عرضه اولین نسخه آن می‌گذرد حالا به بلوغ رسیده و یکی از بهترین‌های بازار است. این اولترابوک با همکاری مایکروسافت ساخته شده و این شرکت چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری سعی کرده با اچ‌پی یک محصول ایده‌آل تولید کند. می‌توان گفت مهم‌ترین رقبای Spectre x360 سری زن‌بوک ایسوس، XPS دِل، مک‌بوک اپل و همچنین Razer Blade Stealth است. بی‌شک اسپکتر مناسب افرادی نیست که همواره از لپ‌تاپ خود در منزل و برای مصارفی مثل بازی و ویرایش ویدئو استفاده می‌کنند اما اگر دائم در حال جابجایی هستید و به یک دستگاه مناسب و سبک برای انجام کارهایتان نیازمندید Spectre x360 یکی از بهترین‌هاست.

اسپکتر همچنین برخلاف بسیاری از رقبای خود دارای صفحه‌نمایش لمسی و ساختار 360 درجه است تا بتوانید درست مثل سری یوگای لنوو آن را مانند تبلت نیز استفاده کنید. اما آیا این ویژگی‌ها برای ترغیب خریداران کافیست؟

مشخصات فنی HP Spectre x360 13-w023dx

  • ابعاد و وزن: ۱۳.۷ در ۳۰۵.۶ در ۲۱۷.۹ میلی‌متر – ۱.۲۷۳ کیلوگرم (آداپتور ۱۹۵ گرم)
  • پردازنده: اینتل Core i7-7500U – دو هسته‌ای – ۲.۷ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: اینتل HD 620
  • صفحه‌نمایش: ۱۳.۳ اینچ IPS – وضوح ۱۹۲۰ در ۱۱۰۸۰ پیکسل – براق – لمسی
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت LPDDR3-1866
  • حافظه داخلی: ۵۱۲ گیگابایت NVMe SSD
  • وب‌کم: فول اچ‌دی + سنسور مادون قرمز – سازگار با Windows Hello
  • درگاه‌ها: ۲ درگاه USB 3.1 Type-C سازگار با تاندربولت ۳ – یک درگاه USB 3.1 – یک درگاه هدفون/میکروفون
  • سایر ویژگی‌ها: سنسور تشخیص نور محیط – ژیروسکوپ – بلندگوهای چهارگانه B&O – نور پس‌زمینه کیبورد
  • باتری: 8 وات ساعتی لیتیوم پلیمری – 3 سلولی
این لپ‌تاپ به شکل Certified Refurbished از سوی فروشگاه آنلاین روژسا در اختیار فارنت قرار گرفته است.

طراحی و ساخت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک اولترابوک به اعتقاد ما کیفیت ساخت آن است. Spectre x360 یک بدنه تمام فلزی و باریک دارد که سطوح آن مات و دارای یک بافت نسبتاْ زبر برای راحتی بیشتر در حمل هستند و لبه‌های آن نیز براق و جذاب طراحی شده‌اند. دقت به جزئیات در طراحی این اولترابوک مثال‌زدنی است و لبه‌های تراش خورده و طراحی متفاوت لولای آن می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. بدنه x360 به نظر کاملاً مقاوم و باکیفیت طراحی شده و حتی صفحه‌نمایش نیز با پوششی از شیشه محافظ گوریلا گلس پوشیده شده تا احتمال ایجاد خط و خش روی آن کاهش یابد.

Spectre x360 جدید نسبت به نسل قبلی خود حالا حاشیه‌ها بسیار باریک‌تری در سمت چپ و راست صفحه‌نمایش دارد و همین عامل باعث شده تا ابعاد کلی دستگاه نسبت به نسل قبل کاهش یابد. البته کماکان اولترابوک‌هایی مثل LG Gram یا Dell XPS 13 اندازه کلی کوچک‌تری دارند اما حالا x360 نیز از نظر اندازه کاملاً ایده‌آل به نظر می‌رسد. حاشیه‌ بالای صفحه کماکان ضخامت زیادی دارد که به گفته اچ‌پی دلیل آن حفظ وب‌کم 1080p و سنسورهای مادون قرمز است در شرایطی که Dell XPS 13 یک وبکم نه‌چندان خوب و با زاویه‌ای نامناسب دارد.

با وزنی حدود 1.3 کیلوگرم این اولترابوک از یکی از اولترابوک‌های نسبتاً سنگین 13 اینچی محسوب می‌شود اما با توجه به بدنه یکپارچه فلزی و کیفیت ساخت بسیار بالا می‌توان گفت این وزن نسبتاً بالاتر کماکان برای حمل و جابجایی ایده‌آل است.

گفتنی است با وجود این‌که از این اولترابوک می‌توانید به‌صورت یک تبلت نیز استفاده کنید اما وزن 1.3 کیلوگرمی و لبه‌های تیز آن ممکن است به سرعت شما را خسته کند؛ هرچند این قابلیت اختیاری بوده و می‌تواند مزیتی نسبت به رقبا محسوب شود.


اتصالات و ارتقاپذیری

اپل با مک‌بوک 12 اینچی خود آغازگر مسیری بود که بسیاری از آن دل خوشی ندارند. دنیا در حال حرکت به سوی درگاه همه‌کاری و سریع USB-C Thunderbolt 3 است و اچ‌پی هم در اسپکتر 2 درگاه از این نوع را در سمت راست قرار داده اما خوشبختانه در سوی دیگر کماکان یک درگاه USB A نیز در کنار درگاه هدفون و خروجی هوای گرم قرار دارد. از آن‌جا که این اولترابوک در چند حالت مختلف از جمله تبلت قابل استفاده است دکمه پاور در لبه سمت چپ و دکمه‌های تنظیم صدای اختصاصی نیز در سمت راست جای گرفته‌اند.

با این وجود کماکان جای خالی درگاه‌هایی مثل HDMI، miniDisplayPort و حتی یک کارتخوان SD یا microSD احساس می‌شود و به این ترتیب کاربران باید از تبدیل‌های USB یا USB-C برای این‌کارها بهره ببرند.

از نظر ارتقاپذیری همان‌طور که معمولاً از اولترابوک‌ها سراغ داریم نمی‌توانید چیزهای زیادی را در Spectre x360 تعویض یا دستکاری کنید. دسترسی کاربر به باتری، درگاه حافظه M.2 2280 SSD و کارت شبکه M.2 2232 WLAN محدود است و به این ترتیب امکان ارتقای حافظه رم وجود نخواهد داشت.


کیبورد و تاچ‌پد

شاید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک اولترابوک کیبورد آن باشد. تایپ کردن معمولاً یکی از کاربردهای اصلی کاربران این دستگاه‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل استفاده از یک کیبورد خوب در اولترابوک‌ها ضروری است. در کیبورد اچ‌پی Spectre x360 همان‌طور که از هر لپ‌تاپ 13 اینچی انتظار دارید خبری از صفحه‌کلید عددی ماشین‌حسابی نیست. کلیدهای این کیبورد هم‌رنگ بدنه و نقره‌ای رنگ هستند که آن را نسبت به اکثر رقبا متمایز می‌کند.

دکمه‌های کیبورد به‌صورت معمول جزیره‌ای کار شده‌اند و دکمه‌های alt چپ و راست نیز کمی عریض‌تر از حد معمول هستند. شاید بتوان تنها ایراد چینش این کیبورد را در دکمه‌های جهت‌نمای بالا و پایین دانست که کوچک‌تر شده و جای یک دکمه را اشغال کرده‌اند؛ به این ترتیب ممکن است در ابتدا به جای فشردن دکمه بالا دکمه Shift را فشار دهید هرچند که عادت کردن به این چینش هم زمان زیادی را طلب نمی‌کند.

از نظر جابجایی دکمه‌های این کیبورد نسبت به لپ‌تاپ‌های بزرگتر جابجایی عمودی کمتری دارند اما از آن‌جا که نیروی نسبتاً بیشتری برای فشردن دکمه‌ها لازم است می‌توان گفت تجربه مناسبی برای تایپ کردن در اختیار کاربر گذاشته و با یکی از کیبوردهای خوب در اولترابوک‌ها مواجهیم. نور پس زمینه کیبورد اما تنها یک درجه داشته و نمی‌توانید روشنایی آن را کم و زیاد کنید. همچنین به نظر می‌رسد نور به‌صورت یکسان توزیع نشده و برخی دکمه‌ها روشن‌تر و برخی دیگر تاریک هستند.

از آن‌جا که معمولاً از اولترابوک‌ها در جابجایی استفاده می‌شود یک ترک‌پد مناسب نیز در آن‌ها الزامیست. ترک‌پد Spectre x360 بسیار عریض‌تر از ترک‌پدهای معمولی است تا بتوانید برخی جسچرهای چند انگشته را راحت‌تر انجام دهید. این ترک‌پد چه از نظر ترکینگ و چه کلیک عملکرد بسیار خوبی دارد که شاید در سطح ترک‌پدهای فورس تاچ مک‌بوک نباشد اما در میان ویندوزی‌ها از بهترین‌هاست. البته از آن‌جا که عرض ترک‌پد بسیار زیاد است شاید در ابتدا با کلیک راست کردن روی آن مشکل داشته باشید تا زمانی که به مکان دقیق آن عادت کنید.


صفحه‌نمایش

با توجه به اندازه 13 اینچی و نیاز به دوام شارژ و عملکرد مناسب معمولاً سازندگان از پنل‌های 1080p در اولترابوک‌ها استفاده می‌کنند که Spectre x360 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این صفحه‌نمایش IPS وضوحی برابر 1920 در 1080 پیکسل یا تراکم پیکسلی 166 پیکسل بر اینچ داشته که به دلیل لمسی بودن براق طراحی شده است.

همان‌طور که گفتیم یکی از ویژگی‌های این صفحه‌نمایش حاشیه‌های باریک در دو طرف آن است که استفاده از دستگاه به عنوان تبلت را نسبت به رقبای تبدیل‌شدنی دیگر ساده‌تر می‌کند. با روشنایی بیش از 300 نیت و کنتراست 1000:1 این پنل کیفیت بسیار مناسبی را فراهم می‌کند اما براق بودن آن همچنین به معنای انعکاس زیاد نور و استفاده دشوار از آن در محیط‌های روشن است. به گفته اچ‌پی همچنین این صفحه‌نمایش 60 درصد گستره رنگی AdobeRGB و 90 درصد sRGB را پوشش می‌دهد که نسبت به پنل‌های TN بسیار دقیق‌تر بوده و برای کارهای طراحی نیز مناسب است.

از نظر زوایای دید نیز این صفحه‌نمایش مشکلی ندارد و کار کردن با آن با انگشت و در حالت تبلت نیز لذت‌بخش است.


عملکرد و کارایی

این نسخه از اسپکتر که در اختیار ما قرار داده شده بود از پردازنده نسل هفتمی کم مصرف Core i7-7500U با گرافیک آنبرد Intel HD 620 استفاده می‌کند. اچ‌پی همچنین این مدل را با پردازنده Core i5-7200U نیز به بازار عرضه کرده است. گفتنی است فرکانس پردازنده نسبت به نسل قبلی Skylake حدود 200 مگاهرتز در حالت پایه و 400 مگاهرتز در حالت توربو سریع‌تر شده است.

باید توجه داشته باشید که سری U پردازنده‌های اینتل نسخه کم‌مصرف و دو هسته‌ای بوده و با Core i7-7700HQ از نظر عملکرد فاصله زیادی دارد.

پردازنده

با وجود اختلاف فرکانس بین نسل‌های Skylake و KabyLake اختلاف عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی چندان زیاد نیست. با این وجود عملکرد پردازشی Spectre x360 برای اولترابوک‌ها مناسب و کافی است هرچند اگر نسخه Core i5 را نیز خریداری کنید اختلاف عملکرد چندانی را احساس نخواهید کرد. به نظر می‌رسد عملکرد CPU در اسپکتر نسبت به اولترابوک‌های با پردازنده مشابه در بنچمارک‌ها کمی ضعیف‌تر است اما نه در حدی که بتوانید آن را احساس کنید.

حافظه داخلی

شاید عامل مهم‌تر نسبت به اختلاف‌های جزئی پردازنده حافظه مورد استفاده به عنوان حافظه سیستمی باشد. در Spectre x360 با یک حافظه SSD از نوع NVMe مواجهیم که خوشبختانه نسبت به مدل‌های مشابه SATA III سریع‌تر بوده و البته عملکرد آن با هارد دیسک‌های مکانیکی قابل مقایسه نیست. این حافظه در بنچمارک‌ها به سرعتی بیش از یک گیگابایت در ثانیه در خواندن و نوشتن می‌رسد که رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

عملکرد گرافیکی و بازی

به گفته اینتل HD Graphics 620 حدود 20 تا 30 درصد نسبت به نسخه 520 در نسل قبلی و حدود 80 درصد نسبت به HD 4400 در نسل Haswell سریع‌تر و قوی‌تر است. با وجود این‌که این عملکرد را کماکان نمی‌توان با کارت گرافیک‌های مجزای انویدیا مقایسه کرد اما می‌توان گفت عملکرد گرافیکی دستگاه برای نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ یا بازی‌های سبک بهبود یافته است.

بازی‌های سبکی مثل League of Legends یا Counter Strike با تنظیمات گرافیکی پایین و وضوح 720p قابل بازی کردن هستند اما می‌توان به جدیت گفت اولترابوک‌ها برای بازی کردن مناسب نیستند. اگر بخواهید می‌توانید با خرید یک باکس کارت گرافیک اکسترنال مثل Razer Core و به لطف درگاه تاندربولت 3 عملکرد دستگاه در بازی‌ها را به میزان قابل توجهی بالا ببرید؛ البته تا جایی که پردازنده دو هسته‌ای دستگاه عامل محدودکننده نشود.

عملکرد گرمایی و نویز

در هنگام استراحت و یا کارهای سبک بدنه اولترابوک نسبتاً خنک نگه داشته می‌شود و خوشبختانه حتی در کارهای سنگین بیشتر بخش‌های بالایی کیبورد گرم شده تا این گرما به دستان شما منتقل نشود. با این وجود وقتی از اسپکتر به عنوان تبلت و به شکل عمودی استفاده کنید ممکن است گرما را در سمت راست آن احساس کنید. همچنین در کارهای سنگین بخش سمت چپ آن به میزان محسوسی گرم خواهد شد.

اسپکتر برخلاف بسیاری از اولترابوک‌های بازار از دو فن به جای یک فن استفاده می‌کند و همین عامل باعث شده در کارهای بسیار سنگین مثل بازی یا ویرایش‌های سنگین ویدئویی صدای تولید شده بیش از رقبا باشد. خوشبختانه در استفاده‌های روزانه هیچ‌وقت صدای فن آزاردهنده نیست و با وجود این‌که فن‌ها تقریباً همیشه در حال کار هستند صدای آن‌ها به راحتی به گوشتان نخواهد رسید.


بلندگوها

یکی از ویژگی‌های کلیدی Spectre x360 بلندگوهای چهارگانه بهینه شده توسط Bang & Olufsen است. دو بلندگو در زیر دستگاه و دو بلندگو در بالای کیبورد قرار گرفته‌اند تا یکی از بهترین تجربه‌های صوتی را در اولترابوک‌ها فراهم کنند و می‌توان گفت این اولترابوک تنها مدل ویندوزی است که قادر به رقابت با مک‌بوک‌های اپل خواهد بود.


باتری و دوام شارژ

قابلیت حمل بالا و وزن پایین تا وقتی که با دوام شارژ بالایی همراه نباشد عملاً فایده‌ای ندارد. دوام شارژ در Spectre x360 مانند هر لپ‌تاپ دیگری به وظایف و کارهای در حال انجام بستگی خواهد داشت اما می‌توان به طور متوسط رقم 6 تا 8 ساعت را به عنوان دوام شارژ میانگین این اولترابوک محسوب کرد. البته اگر اکثر کارهای شما را تماشای ویدئوهای با وضوح بالا تشکیل می‌دهد پردازنده نسل هفتمی Kaby Lake بهبود قابل توجهی را نسبت به نسل قبلی به همراه داشته و می‌توانید روی دوم شارژ حتی بیش از ده ساعت نیز حساب باز کنید.

این اولترابوک همچنین از هر دو درگاه USB-C قابل شارژ بوده و زمان شارژ شدن آن نیز از صفر تا صد درصد چیزی حدود دو ساعت و 20 دقیقه به طول خواهد انجامید. خوشبختانه شارژر دستگاه نیز با وزن کمتر از 200 گرم قابل حمل بوده و می‌توانید آن را همه جا همراه داشته باشید. این لپ‌تاپ همچنین به فناوری شارژ سریع مجهز است تا تنها در 30 دقیقه 50 درصد شارژ شود.


وبکم

اچ‌پی در Spectre x360 یک دوربین 2 مگاپیکسلی 1080p را به عنوان وبکم در بالای صفحه نمایش قرار داده که نسبت به اکثر وبکم‌های هم‌رده عملکرد بهتری دارد. این دوربین علاوه بر مکالمات ویدئویی می‌تواند به عنوان دوربین تشخیص هویت سازگار با Windows Hello با سنسورهای مادون قرمز اطراف خود شما را از تایپ کردن پسورد بی‌نیاز کند و تا حدودی هم جای خالی حسگر اثر انگشت را پر کرده است.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر Spectre x360 را در گزینه‌های خود دارید احتمالاً انتظارات اصلی شما از یک لپ‌تاپ بازی کردن و یا ویرایش‌های سنگین ویدئویی نیست. اسپکتر x360 در اکثر فاکتورهای مهم برای یک اولترابوک بسیار خوب عمل کرده است. کیفیت ساخت بسیار بالا وزن نسبتاً بالاتر را جبران کرده و کیبورد بسیار خوب، بلندگوهای عالی و ترک‌پد مناسب نیز همگی از مزایای این مدل هستند. اما شاید بزرگ‌ترین مزیت Spectre x360 نسبت به رقبایی مثل زن‌بوک ایسوس یا Dell XPS قابلیت چرخش 360 درجه و استفاده در حالت‌های مختلف است که اگر این ویژگی برایتان اهمیت دارد می‌توان برگ برنده باشد.

دوام شارژ مناسب و صفحه‌نمایش باکیفیت نیز فاکتورهای دیگری است که اچ‌پی آن‌ها را به خوبی رعایت کرده و می‌توان گفت Spectre x360 یکی از زیباترین و بهترین اولترابوک‌های ویندوزی بازار است.

این لپ‌تاپ به شکل Certified Refurbished از سوی فروشگاه آنلاین روژسا در اختیار فارنت قرار گرفته است.
در پایان بهتر است کمی راجع‌به محصولات ریفربیشد صحبت کنیم. این محصولات که در آینده نزدیک بیشتر راجع به آن‌ها خواهیم نوشت محصولاتی هستند که به دلایل مختلفی دوباره به خط تولید مخصوص بازگشته و با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه خواهند شد. این محصولات معمولاً به دلیل ضربه دیدن بسته‌بندی، مشکلات نرم‌افزاری درایور، راضی نبودن کاربر از محصول و یا دلایل دیگری به سازنده بازگردانده می‌شوند حتی ممکن است یک دستگاه تاکنون روشن هم نشده باشد. دستگاه‌های ریفربیشد معمولاً از نظر جعبه و محتویات و البته ضمانت با محصول نو متفاوت هستند اما در عوض ارزش خرید بسیار بالایی دارند و تا زمانی که یک محصول Certified Refurbished خریداری می‌کنید نباید نگرانی در این زمینه داشته باشید. محصول ریفربیشد مورد بررسی ما از نظر نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و یا ظاهر تفاوتی با محصول نو نداشت و درون جعبه این محصول نیز علاوه بر لپ‌تاپ شارژر اصلی قرار گرفته بود.

مزایای اچ‌پی Spectre x360:

  • ابعاد مناسب و طراحی زیبا
  • کیبورد و ترک‌پد خوب
  • دوام شارژ بالا
  • حافظه داخلی سریع
  • وبکم سازگار با Windows Hello

معایب اچ‌پی Spectre x360:

  • وزن نسبتاً بالا نسبت به اولترابوک‌های رقیب
  • گرم شدن بدنه در کارهای سنگین
  • نبود ضمانت معتبر در ایران
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. علی می‌گوید

    سلام لطفا thinkpas yoaga رو ک در همین فروشگاهه بررسی کنید
    و در مورد ریفر ها بیشتر بنویسید
    تشکر