بررسی لپ‌تاپ مخصوص بازی ایسوس ASUS ROG Strix GL502VS

با ورود کارت‌های گرافیک سری ده انویدیا عملکرد لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت. یکی از این لپ‌تاپ‌ها GL502VS ایسوس است که با کارت گرافیک GTX 1070 و صفحه‌نمایش G-Sync تجربه فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربر می‌گذارد.

0

لپ‌تاپ‌های گیمینگ همواره به دلیل محدودیت فضای خنک‌سازی نسبت به پی‌سی‌ها عملکرد پایین‌تری داشتند اما انویدیا سال گذشته با معرفی نسل ده کارت‌های گرافیک خود فاصله میان پی‌سی و لپ‌تاپ را به حداقل رساند. از طرف دیگر نسل دهم پردازنده‌های گرافیکی انویدیا نسبت به نسل نهم جهش بزرگی داشت تا حدی که می‌توان کارت گرافیک GTX 1070 موجود در این لپ‌تاپ را بهتر از GTX 980M دانست. علاوه بر این فناوری G-Sync که یکی از لازمه‌های هر مانیتور گیمینگ است راه خود را به لپ‌تاپ‌ها نیز باز کرده و GL502VS نیز خوشبختانه از این فناوری بهره می‌برد. به این ترتیب این لپ‌تاپ با وجود شباهت زیادی که با مدل GL553 دارد (بررسی) یک سروگردن بالاتر از آن قرار می‌گیرد.

این لپ‌تاپ با مشخصات متفاوتی به بازار عرضه شده اما نسخه‌ای که از سوی فروشگاه اینترنتی روژسا در اختیار ما قرار گرفته بود دارای مشخصات زیر است:

مشخصات فنی ASUS ROG Strix GL502VS

  • ابعاد و وزن: ۳۹۰ در ۲۶۶ در ۳۰ میلی‌متر – ۲.۶ کیلوگرم (وزن آداپتور ۵۷۰ گرم)
  • پردازنده: اینتل Core i7-6700HQ- چهار هسته‌ای – فرکانس 2.6 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا GeForce GTX 1070 – ۸ گیگابایت حافظه GDDR5
  • صفحه‌نمایش: ۱۵.۶ اینچ – IPS – وضوح 1920×1080 – نرخ بازسازی 60fps – فناوری G-Sync
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت DDR4 2133MHz
  • حافظه داخلی: یک ترابایت هارد دیسک 7200rpm + ۲۵۶ گیگابایت حافظه PCIE SSD
  • وب‌کم: اچ‌دی 720p@30fps
  • درگاه‌ها: سه درگاه USB 3.0 – یک درگاه USB-C – درگاه HDMI – درگاه اترنت گیگابیتی – درگاه DisplayPort – قفل کنسینگتون – کارتخوان SD – درگاه صدا
  • سایر ویژگی‌ها: سنسور تشخیص نور محیط – کیبورد با نور پس‌زمینه – بلوتوث ۴.۱
  • باتری: ۶۲ وات ساعت لیتیوم یونی
این لپ‌تاپ به شکل Certified Refurbished از سوی فروشگاه آنلاین روژسا در اختیار فارنت قرار گرفته است.

طراحی و ساخت

GL502 از نظر طراحی بدنه شباهت زیادی به GL553 و اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ اخیر ایسوس دارد. ایسوس مدتی هست به جای استفاده از رنگ معمول قرمز در لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود از رنگ نارنجی استفاده می‌کند که بسته به سلیقه شما می‌تواند نکته مثبت یا منفی تلقی شود. در بدنه لپ‌تاپ عمدتاً از پلاستیک استفاده شده و تنها سطح بیرونی و محل قرارگیری لوگو با یک پنل آلومینیومی برس‌خورده پوشیده شده است. این پنل آلومینیومی البته به سرعت اثر انگشت را به خود جذب می‌کند و برای تمیز نگه داشتن آن باید دائما یک دستمال به همراه داشته باشید. با وجود این‌که این دستگاه به صورت ریفربیشد (Certified Refurbished) در اختیار ما قرار داده شده بود هیچ نشانه‌ای برای تشخیص آن از دستگاه‌های نوی معمولی وجود نداشت و می‌توان گفت تنها بسته‌بندی و محتویات درون جعبه محصول متفاوت خواهد بود. به این ترتیب نگرانی از بابت دست دوم بودن این محصولات نداشته باشید؛ به شرط این‌که محصول ریفربیشد توسط شرکت سازنده عرضه شده باشد.

با این وجود قسمت داخلی پلاستیکی نیز بافتی شبیه به آلومینیوم دارد و حس کیفیت را به کاربر القا خواهد کرد. همچنین به دلیل تولید گرمای زیاد لپ‌تاپ‌های گیمینگ استفاده از پلاستیک هم معمولاً انتخاب معقول‌تری نسبت به فلز خواهد بود. با این‌که GL502 ضخامت نسبتاً زیادی دارد در این دستگاه خبری از درایو نوری نیست. در عوض موفق شده دو بلندگو را در کنار کیبورد جای دهد و همچنین درگاه‌ها را نیز تمام و کمال در اختیارتان بگذارد.

به‌طور کلی با وجود این‌که خبری از کیفیت ساخت در حد سری لپ‌تاپ‌های Razer Blade یا Alienware نیست اما می‌توان گفت GL502 مستحکم و باکیفیت ساخته شده و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.


اتصالات و ارتقاپذیری

همان‌طور که در مشخصات خواندید GL502VS از نظر اتصالات تقریباً هیچ کمبودی ندارد و تنها چیزی که جای خالی آن احساس می‌شود درگاه سازگار با تاندربولت 3 است. در عوض علاوه بر درگاه‌های USB ایسوس درگاه‌های miniDisplayPort و HDMI 2.0 را برای اتصال به مانیتورهای با وضوح 4K فراهم کرده و همچنین درگاه اترنت پرسرعت نیز فراموش نشده است.

از نظر ارتقاپذیری مانند اکثر لپ‌تاپ‌ها می‌توانید حافظه SSD، هارد دیسک و همچنین رم‌ها (دو اسلات) را در صورت نیاز ارتقا داده یا تعویض کنید.


کیبورد و تاچ‌پد

دکمه‌های کیبورد در GL502 مانند اکثر لپ‌تاپ‌های هم‌رده دارای 1.5 میلی‌متر جابجایی عمودی بوده و فیدبک نسبتاً مناسبی نیز دارند. چیدمان کیبورد به سبک لپ‌تاپ‌های دیگر ایسوس کمی به سمت چپ متمایل شده تا فضا برای قرارگیری دکمه‌های عددی ماشین‌حسابی نیز فراهم شود و همچنین دکمه‌های WASD نیز نارنجی رنگ هستند. یک تغییر مهم اما جایگزین شدن دکمه ROG برای فراخوانی نرم‌افزار مخصوص به‌جای دکمه NumPad است که شاید کمی طول بکشد تا به این تغییر عادت کنید.

برخلاف GL553 در اینجا خبری از نور RGB پس‌زمینه نیست و دکمه‌ها تنها به رنگ قرمز روشن می‌شوند که البته نقطه ضعف بزرگی هم محسوب نخواهد شد.

تاچ‌پد اما کمی ناامیدکننده است و به جز ترکینگ خود فشردن و کلیک کردن خصوصاً در نیمه بالایی تاچ‌پد فشار بیشتری را می‌طلبد. با این وجود از آن‌جا که در یک لپ‌تاپ مخصوص بازی معمولاً از ماوس گیمینگ جداگانه استفاده می‌شود و همچنین جابجایی زیادی هم مدنظر نیست تاچ‌پد نیز نمره قبولی خواهد گرفت.


صفحه‌نمایش

ایسوس صفحه‌نمایش GL502VS را 15.6 اینچی و از نوع IPS مات در نظر گرفته تا با وجود زوایای دید مناسب بازتاب نور از صفحه نیز به حداقل برسد. مدلی که در اختیار ما قرار داشت دارای وضوح 1920 در 1080 پیکسل (فول اچ‌دی‌) بود اما ایسوس این مدل را با صفحه‌نمایش 4K نیز به بازار عرضه می‌کند. با این وجود با توجه به کارایی لپ‌تاپ خرید مدل 1080p منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

ویژگی اصلی این صفحه‌نمایش اما نسبت به بسیاری از رقبا فناوری G-Sync در آن است. با این‌که نرخ بازسازی تصویر همانند اکثر لپ‌تاپ‌های دیگر 60 هرتز تعیین شده اما فناوری G-Sync می‌تواند نرخ این بازسازی را به صورت داینامیک با توجه به نرخ فریم بازی‌ها تغییر دهد تا به این ترتیب بازی‌ها بسیار روان‌تر و بدون عارضه‌هایی مانند پارگی تصویر و یا لگ نمایش داده شوند. با این‌که توصیف این فناوری در کلمات دشوار است اما اگر تجربه استفاده از مانیتورهای G-Sync را داشته باشید می‌دانید این نوع پنل‌ها خصوصاً برای بازی‌های FPS و مسابقه‌ای بهترین هستند.

از نظر دقت رنگ این صفحه‌نمایش 72 درصد بازه رنگی NTSC و 83 درصد از sRGB را پوشش می‌دهد و به این ترتیب شاید برای طراحی‌های گرافیکی ایده‌آل نباشد. روشنایی حداکثر و کنتراست نیز در سطح خوبی قرار دارد و به‌طور کلی می‌توان گفت ایسوس پنل مناسبی را با توجه به کاربرد لپ‌تاپ به کار گرفته است.


عملکرد و کارایی

با این‌که با نسل قبلی پردازنده‌های اینتل در این مدل مواجهیم اما اختلاف این دو مدل خصوصاً در بازی‌های قابل چشم‌پوشی است و در عوض پردازنده گرافیکی GTX 1070 وعده استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و نرخ فریم عالی در بازی‌های روز را می‌دهد.

پردازنده

پردازنده چهار هسته‌ای Core i7-6700HQ دارای چهار هسته 2.6 گیگاهرتزی است که تا 3.5 گیگاهرتز نیز از طریق Turbo Boost سریع‌تر خواهند شد. این پردازنده همان‌طور که از تست‌های Cinebench پیداست برای اکثر کارها از بازی گرفته تا برنامه‌نویسی، ویرایش ویدئو و نرم‌افزارهای مهندسی مناسب است و به نظر می‌رسد با سیستم خنک‌کننده مناسب GL502 خبری از Throttling و کاهش فرکانس بر اثر گرما نیز نیست.

همان‌طور که گفتیم اختلاف عملکرد 6700HQ و 7700HQ ناچیز است و اختلاف امتیاز بنچمارک‌های این دو مدل نیز کمتر از ده درصد خواهد بود. به این ترتیب با خرید نسل Skylake نیز چیزی را از دست نخواهید داد.

حافظه داخلی

خوشبختانه ایسوس در بخش حافظه داخلی نیز کم نگذاشته و حافظه اصلی 256 گیگابایتی این مدل را از نوع SSD فوق پرسرعت NVMe PCIe در نظر گرفته است. همان‌طور که در نتیجه بنچمارک مشاهده می‌کنید سرعت نوشتن و خواندن بیش از یک گیگابایت بر ثانیه است!

اما برای ذخیره بازی‌های سنگین همچنین یک ترابایت هارد دیسک 7200rpm در نظر گرفته شده است که برای یک هارد دیسک مکانیکی سرعت مناسبی دارد. به این ترتیب می‌توانید بازی‌ها و فایل‌های حجیم خود را در هارد دیسک آرشیو کرده و سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای حیاتی را در SSD نصب کنید.

عملکرد گرافیکی و بازی

بی‌شک یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی GL502VS کارت گرافیک قدرتمند GTX 1070 انویدیا است. این کارت گرافیک با 8 گیگابایت حافظه داخلی GDDR5 و رابط حافظه 256 بیتی خود از قوی‌ترین کارت‌های گرافیک محسوب می‌شود. عملکرد این کارت گرافیک نسبت به نسل قبلی خود یعنی GTX 970M دوبرابر بهتر شده و حالا حتی قدرت گرافیکی بیشتری نسبت به GTX 980M دارد. بی‌شک معماری پاسکال خبر بسیار خوبی برای علاقمندان به لپ‌تاپ‌های گیمینگ بوده است.

ایسوس همچنین در این لپ‌تاپ نرم‌افزار ROG Gaming Center را برای کنترل سرعت و دمای کارت گرافیک و پردازنده و همچنین تنظیم پروفایل‌های مختلف نصب کرده است که اگر کمی وارد باشید می‌توانید بهترین بازده GL502 را با این نرم‌افزار کسب کنید. فرکانس پردازنده گرافیکی بین 1582 و 1771 مگاهرتز متغیر بوده و دمای حداکثر آن در بنچمارک‌ها نیز به حدود 85 درجه می‌رسد که در سطح مجاز قرار دارد. گفتنی است مانند هر لپ‌تاپ گیمینگ دیگری عملکرد گرافیکی بدون اتصال به برق و با اتکا به باتری به کمتر از نصف کاهش خواهد یافت.

همان‌طور که گفتیم GTX 1070 از بهترین‌هاست و به همین دلیل می‌توانید انتظار داشته باشید تقریباً تمامی بازی‌های روز را بتوانید با تنظیمات High تا Ultra و با وضوح 1080p با نرخ فریم 60fps یا بالاتر بازی کنید. به این ترتیب بازی‌هایی مانند بتلفیلد 1، ویچر 3، DOOM، Tomb Raider، Resident Evil و سایر بازی‌های سنگین به راحتی با GL502 با تنظیمات بالا اجرا می‌شوند تا به همراه صفحه‌نمایش G-Sync یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ را کسب کنید.

عملکرد گرمایی و نویز

در هنگام انجام کارهای معمولی مانند وبگردی و تماشای ویدئو بدنه GL502 چه در کنار کیبورد و چه در زیر آن خنک باقی می‌ماند و می‌توانید به راحتی از آن روی پاهای خود استفاده کنید. اما با شروع وظایف سنگین‌تری مثل بازی‌های بدنه لپ‌تاپ طبق انتظار گرم خواهد شد و این گرما در بخش میانی کیبورد بیشتر احساس می‌شود. خوشبختانه در هنگام بازی‌ها سمت چپ کیبورد کماکان خنک بوده و به این ترتیب گرمای زیادی به دستان شما منتقل نخواهد شد.

از نظر سروصدای فن و نویز هم با وجود این‌که فن‌ها همیشه فعال هستند در حالت عادی صدای زیادی تولید نمی‌کنند اما با ورود به بازی‌های سنگین صدای فن بلند شده و توصیه می‌شود برای بازی‌ها از هدفون استفاده کنید.


بلندگوها

بلندگوها خوشبختانه رو به کاربر نشانه رفته‌اند و به این ترتیب بلندی و کیفیت صدای مناسبی را می‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید. با این‌که طبق انتظار خبری از بیس قوی نیست اما بلندی صدا برای تماشای فیلم‌ها و گوش دادن به موسیقی کاملاً ایده‌آل است.


باتری و دوام شارژ

در همین ابتدا باید بگوییم نباید از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار دوام شارژ مناسب داشته باشید. از آن‌جا که صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ از فناوری G-Sync بهره می‌برد به این ترتیب فناوری Optimus انویدیا غیرفعال بوده و سیستم به‌صورت دائم از کارت گرافیک GTX 1070 استفاده می‌کند. به این ترتیب خبری از پردازنده گرافیکی کم‌مصرف Intel HD نخواهد بود و به همین دلیل دوام شارژ از آن‌چه انتظار دارید پایین‌تر خواهد بود. به این ترتیب در استفاده معمولی و مرور وب می‌توانید بین 2 ساعت و نیم تا 3 ساعت روی دوام شارژ این مدل حساب باز کنید.

همچنین آداپتور شارژ این لپ‌تاپ هم به دلیل مصرف بالای قطعات 570 گرمی است و حمل مداوم آن چندان آسان نخواهد بود.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در ساخت یک لپ‌تاپ مخصوص بازی که قیمتی نسبتاً معقول داشته باشد باید شرکت سازنده تمرکز خود را روی مواردی معطوف کند که اهمیت بیشتری برای بازی کردن دارد و این درست کاری است که ایسوس انجام داده. GL502 از یک پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند استفاده می‌کند و صفحه‌نمایش مات آن با فناوری G-Sync همراه شده است. حافظه داخلی سریع و کیبورد مناسب نیز این محصول را به یکی از بهترین‌ها برای بازی تبدیل کرده و نقاط ضعف آن نیز معمولاً برای گیمرها چندان حائز اهمیت نخواهد بود.

به این ترتیب به اعتقاد ما GL502VS یک لپ‌تاپ ارزشمند برای علاقمندان به بازی خواهد بود اما اگر استفاده اصلی شما را مالتی‌مدیا، کارهای گرافیکی و یا جابجایی تشکیل می‌دهد بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

این لپ‌تاپ به شکل Certified Refurbished از سوی فروشگاه آنلاین روژسا در اختیار فارنت قرار گرفته است.
در پایان بهتر است کمی راجع‌به محصولات ریفربیشد صحبت کنیم. این محصولات که در آینده نزدیک بیشتر راجع به آن‌ها خواهیم نوشت محصولاتی هستند که به دلایل مختلفی دوباره به خط تولید مخصوص بازگشته و با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه خواهند شد. این محصولات معمولاً به دلیل ضربه دیدن بسته‌بندی، مشکلات نرم‌افزاری درایور، راضی نبودن کاربر از محصول و یا دلایل دیگری به سازنده بازگردانده می‌شوند حتی ممکن است یک دستگاه تاکنون روشن هم نشده باشد. دستگاه‌های ریفربیشد معمولاً از نظر جعبه و محتویات و البته ضمانت با محصول نو متفاوت هستند اما در عوض ارزش خرید بسیار بالایی دارند و تا زمانی که یک محصول Certified Refurbished خریداری می‌کنید نباید نگرانی در این زمینه داشته باشید. محصول ریفربیشد مورد بررسی ما از نظر نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و یا ظاهر تفاوتی با محصول نو نداشت و درون جعبه این محصول نیز علاوه بر لپ‌تاپ شارژر اصلی قرار گرفته بود.

مزایای لپ‌تاپ ایسوس GL502VS:

  • عملکرد سریع پردازنده
  • قدرت بسیار بالای کارت گرافیک GTX 1070
  • صفحه‌نمایش با فناوری G-Sync
  • کیبورد خوب با نور پس‌زمینه
  • وزن نسبتاً پایین
  • حافظه داخلی بسیار سریع
  • عملکرد خنک‌کنندگی مناسب
  • بلندگوهای بلند و باکیفیت

معایب لپ‌تاپ ایسوس GL502VS:

  • دوام شارژ پایین
  • تاچ‌پد نه‌چندان خوب
  • نبود درگاه تاندربولت 3
  • نویز زیاد در هنگام کارهای سنگین
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.