شایعه: اپل یک چیپ اختصاصی هوش مصنوعی برای آیفون می‌سازد

طبق گزارش‌ها اپل در حال کار برروی یک چیپ اختصاصی مرتبط با هوش مصنوعی است تا بتواند پردازش‌های مربوط به این حوزه را از پردازنده‌ی اصلی آیفون جدا کند.

0

اخیراً مارک گارمَن گزارشی را در بلومبرگ به انتشار رسانده است که در آن مدعی ساخت یک چیپ اختصاصی هوش مصنوعی برای گوشی‌های آیفون شده است. این چیپ که احتمالاً «موتور عصبی اپل» یا Apple Neural Engine نام‌گذاری خواهد شد برای کاهش بار پردازشی الگوریتم‌های پیچیده‌ی مرتبط با تشخیص صدا و چهره و کارهای مرتبط با واقعیت افزوده که نیاز به پردازش‌های سنگین کامپیوتری دارند ساخته خواهد شد. در جایی دیگر از این گزارش اشاره به این نکته شده است که این کار می‌تواند باعث افزایش عمر باتری و بهبود کلی عملکرد آیفون شود.

این‌که در سال جاری شاهد استفاده از این چیپ در آیفون باشیم هنوز نقطه‌ی ابهام است، اما گارمن مدعی شده است که اپل هم‌اکنون در حال تست این چیپ در پروتوتایپ‌های آیفون‌های آینده است. همان‌طور که گفته شده است هدف اصلی این کار جداسازی پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی از پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی است؛ درست مانند چیپ‌های تشخیص حرکت و سلامتی که هم‌اکنون اپل در دستگاه‌های تولیدی‌اش به کار برده است.

 

طبق معمول این شرکت هیچ نوع صحبتی درمورد فناوری‌های آینده و دردست‌توسعه‌اش نمی‌کند؛ اما در طول سال‌های گذشته تیم کوک صحبت‌های زیادی درباره‌ی اهداف اپل در زمینه‌ی هوش مصنوعی کرده است و به تعبیر خودش هوش مصنوعی و واقعیت افزوده دو ستون اصلی آینده‌ی اپل هستند. هردوی این فناوری‌ها کلید حرکت به سمت توسعه‌ی دیگر حوزه‌ها مانند خودروهای خودران، دستیارهای صوتی و تشخیص تصاویر هستند.

گرچه تاکنون به‌جز آپدیت‌های معمول دستیار صوتی سیری چیز دیگری از اپل به‌صورت اعلان عمومی در زمینه‌ی هوش مصنوعی نشنیده‌ایم، اما این شرکت سخت درصدد تصاحب برترین استعدادهای این حوزه است. در ابتدای سال جاری میلادی بود که اپل به عضویت پیمانی مشترک بین چند شرکت فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی در سیلیکون ولی درآمد و از آن موقع تابه‌حال خبرهای پراکنده‌ی زیادی از تلاش‌های اپل در این حوزه منتشر شده است؛ از قبیل این‌که این شرکت به محققان خود اجازه‌ی انتشار مقالاتشان در زمینه‌ی هوش مصنوعی را داده است یا خبر دیگری که از گسترش دفتر این شرکت در سیاتل، جایی که اکثر کار تحقیقاتی اپل در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام می‌شود درز کرده است.

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.