بررسی تخصصی دوربین گلگسی اس ۸ پلاس سامسونگ

گلکسی اس 8 شاید بهترین گوشی هوشمند حال حاضر در بازار باشد. یکی از فاکتورهایی که برای انتخاب این لقب تأثیر بسیار مهمی دارد، دوربین این گوشی است. در این یادداشت به بررسی تخصصی دوربین گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ می‌پردازیم.

5

 همیشه در تبلیغات ارائه شده از سوی برندهای مختلف تلفن همراه، هنگام معرفی دوربین علاوه بر معرفی مشخصات فنی از فناوری‌های گاه عجیب و غریبی نام برده می‌شود و ادعا می‌شود که این فناوری‌ها باعث بهتر شدن عکس‌ها می‌شوند. اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید حتماً چند مورد از آنها که از سوی برندهای مختلف معرفی شده‌‌اند را به خاطر می‌آورید. هدف تیم فارنت از بررسی تخصصی دوربین‌های تلفن‌های همراه (که در وب فارسی کم‌سابقه است)، نمایش و بررسی کامل عکسی است که در نهایت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و معرف توانایی واقعی دوربین است. به همین جهت در این بررسی‌ها به ندرت به فناوری‌‌های اضافه شده به دوربین می‌پردازیم. علاوه بر این، قابلیت‌‌های اضافه نرم‌افزاری دوربین مانند؛ پانوراما، اسلوموشن و مودهای تصویری که بیشتر جنبه تفننی داشته و از طریق اپلیکیشن‌‌های مختلف قابل دستیابی هستند مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. همانطور که عرض کردم عکس‌های گرفته شده توسط گوشی بدون هیچگونه ویرایش و کم و کاست، زیر تیغ بررسی فارنت می‌روند.

نمونه ای از عکس های ثبت شده توسط گلکسی اس8 پلاس

مشخصات فنی

قبل از هر چیز بهتر است مشخصات فنی دقیق گوشی را بررسی کنیم.

تعداد پیکسل 12MP
اندازه سنسور 1/2.55″
اندازه پیکسل 1.4µm
حداکثر رزولوشن 4032×3024
فاصله کانونی لنز 26mm
دیافراگم f: 1.7
دامنه سرعت شاتر قابل تنظیم 1/24000sec – 10sec
دامنه حساسیت قابل تنظیم ISO: 50 – ISO: 800
دامنه دمای رنگ قابل تنظیم 2300K – 9900K
فرمت‌های تصویربرداری UHD 30p – Full HD 60p, 30p
تعداد پیکسل دوربین سلفی 8MP

 

همانطور که مشخص است، بر خلاف گذسته رقابت برای بالا بردن تعداد پیکسل‌ها به پایان رسیده است و سامسونگ برای گوشی‌های خود به روی عدد معقول 12 مگاپیکسل رسیده است و ظاهراً دیگر تصمیمی برای افزایش آن نداشته و در عوض تلاش خود را برای تقویت و کاهش نویز آن گذاشته است. می‌توان گفت اتفاق تازه ویژه‌ای در ویژگی‌های فنی دوربین سامسونگ نیافتاده است. بهتر است برای رسیدن به تحلیلی بهتر از دوربین این گوشی، تمرکز خود را بر روی عکس‌های ثبت شده توسط آن بگذاریم.

تحلیل عکس‌ها

پیش از آنکه تحلیل عکس‌ها را آغاز کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی عکس‌ها در حالت خودکار (Auto) دوربین و در بالاترین رزولوشن آن ثبت شده‌است. در حالت خودکار اس 8 پلاس، حالت HDR نیز درحالت خودکار قرار دارد و بسته به تشخیص حسگرهای دوربین در برخی عکس‌ها اعمال می‌شود.

چشم انداز و جزئیات

قطعاً یکی از مهم‌ترین کاربری‌های دوربین، عکاسی از مناظر و چشم‌اندازها است. در سال‌های اخیر و با پیشرفت چشمگیر دوربین اسمارتفون‌ها، شاهد عملکرد بسیار خوب آنها در این زمینه بوده‌ایم.

همانطور که در عکس نمونه مشاهده می‌کنید، عملکرد اس 8 پلاس در نورسنجی و بازنمایی رنگ فوق‌العاده است و می‌توان ادعا کرد تصویر چشم نوازی به لحاظ رنگ ثبت شده است. وضوح و جزئیات در نمای کلی بدون ایراد به نظر می‌رسند، اما در برش صد درصد اینگونه نیست. با وجود اینکه در این زمینه سامسونگ نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت داشته‌است و کماکان وضوح ایدئال و جزئیات دقیقی در برش صد درصد دیده نمی‌شود. کارتونیزه شدن جزئیات در پردازش دوربین هم همچنان پابرجاست که در این تصویر به دلیل عدم وجود سوژه انسانی چندان به چشم نمی‌آید.

چشم‌انداز شبانه و جزئیات

حتماً همه کاربران دوست دارند که از مناظر شبانه عکاسی کنند، اما یکی از جاهایی که اسمارتفون‌ها با چالش روبرو هستند، عکاسی از مناظر شبانه است. در سال‌های اخیر بهبودهای بسیار خوبی در عملکرد دوربین اسمارتفون‌ها برای ثبت یک چشم‌انداز شبانه به وجود آمده است و می‌توان گفت در نمای کلی عملکرد خوبی دارند. اما همچنان در ثبت جزئیات و کاهش نویز با مشکل روبرو هستند.

عکسی که اس 8 پلاس از این چشم‌انداز شبانه ارائه کرده‌است، به صورت کلی قابل قبول است. اما همانطور که گفته شد و همانطور که از برش صد درصد پیداست، ثبت جزئیات و مرحله کاهش نویز در پردازشگر دوربین، هنوز راه درازی تا ایدئال‌ها دارد. با آنکه نمای کلی عکس اس 8 نسبت به اس 7 اندکی بهبود یافته است، اما در برش صد درصد بهبود خاصی دیده نمی‌شود.

بازنمایی رنگ

شاید بتوان گفت که اسمارتفون‌های برتر در زمینه عکاسی، امروز در بازنمایی رنگ در عکس‌های ثبت شده‌شان بسیار خوب عملکرده و به ایدئال نزدیک شده‌اند. بازنمایی رنگ در همه گونه‌های عکاسی تأثیر گذار است و به شدت در جذابیت عکس‌ها تأثیر گذار است.

اس 8 پلاس در بازنمایی رنگ بسیار موفق عملکرده است. رنگ‌ها نه تنها بسیار غنی و زیبا ثبت شده‌اند، بلکه به واقعیت خود نیز بسیار نزدیک هستند. با وجود اینکه اس 7 هم در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشت، اما می‌توان اندکی بهبود را در اس 8 دید.

پرتره و جزئیات

نیاز به گفتن ندارد که حالا دیگر یکی از پرکاربردترین گونه‌های عکاسی در اسمارتفون‌ها، عکاسی پرتره است. کاربران دائماً دوربین گوشی خود را باز می‌کنند و از خانواده، دوستان و نزدیکان خود عکس می‌گیرند. آنچه که در سال‌های اخیر در اسمارتفون‌ها شاهد آن بودیم، پیشرفت چشمگیر در این گونه عکاسی بود. تنها نقطه ضعف تقریباً تمامی اسمارتفون‌ها، تأثیر نامطلوبی بود که پردازشگر دوربین بر روی جزئیات چهره و با هدف بالابردن وضوح بود. تأثیر این کار ایجاد جلوه «کارتونی» بر روی جزئیات چهره می‌شد. در این زمینه آیفون از باقی برندها موفق‌تر عمل می‌کرد.

عکسی که در اینجا استفاده کردیم، به صورت عمودی ثبت شده‌است و برای اینکه در وب‌سایت طول کمتری را اشغال کند، قسمتی از ارتفاع عکس را برش زده و به صورت مربعی درآورده‌ایم. اینجا با یک پرتره بسیار خوب و تقریباً بی نقص روبرو هستیم. نورسنجی و بازنمایی رنگ بسیار عالی هستند و واقع‌نمایی کلی تصویر بسیار خوب است. وضوح و جزئیات هم در نمای کلی عکس عالی هستند. آنچه که در برش صد درصد عکس اندکی آزار دهنده است، همان ایراد همیشگی است؛ ایجاد جلوه کارتونی که در مرحله پردازش عکس ایجاد شده‌است. اما می‌توانم ادعا کنم که این نقیصه در اس 8 نسبت به اس 7 و حتی تمام گوشی‌های دیگری که تا به امروز بررسی کرده‌ام به میزان زیادی کاهش یافته‌است.

پرتره و جزئیات در نور کم

چالشی‌ترین حالت عکاسی برای اسمارتفون‌ها، ثبت پرتره در نور کم است. نقطه ضعفی که هنوز اصلاح نشده است. طبیعتاً حتی دوربین‌های حرفه‌ای هم در ثبت پرتره در نور کم دچار چالش هستند، اما چیزی که اسمارتفون‌ها در آن نقصان جدی دارند، مرحله پردازش تصویر در دوربین است که عملاً جزئیاتی از چهره باقی نمی‌گذارد. بسیاری از عکس‌های پرتره‌ای که کاربران ثبت می‌کنند، در شب و نور کم است؛ بنابراین این حالت عکاسی را نمی‌توان نادیده گرفت.

نمای کلی‌ای که اس 8 پلاس در این پرتره ارائه کرده‌است قابل قبول بوده و می‌توان بهبودهایی را نسبت به اس 7 در آن دید. هرچند کماکان جزئیات و وضوح چندانی در آن دیده نمی‌شود، اما بازنمایی رنگ و نورسنجی بسیار خوب است. برش صد درصد اما به مانند همه پرچم‌داران بازار تقریباً ناامید کننده است. هیچ وضوح و جزئیاتی در برش صد درصد مشاهده نمی‌شود.

سلفی

نیازی به توضیح نیست که دوربین سلفی برای کاربران چه اهمیت ویژه‌ای دارد. برای برخی کاربران اهیمت دوربین سلفی حتی از دوربین اصلی نیز بیش‌تر است.

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی اس 8 پلاس، چیزی کم از دوربین اصلی یک پرچمدار ندارد. نورسنجی، بازنمایی رنگ، واقع‌نمایی، وضوح و جزئیات، همه و همه عملکرد مناسب و در برخی موارد بسیار خوبی دارند. برش صد درصد میزان جزئیات ارائه شده توسط دوربین سلفی اس 8 را نشان می‌دهد.

رابط کاربری و منو

درحالت خودکار، تقریباً با رابط کاربری روان و راحتی روبرو هستیم که کاربر را آزار نمی‌دهد. به راحتی می‌توان بر روی سوژه فوکوس کرده و عکاسی کرد. اما حالت دستی (Manual) که سامسونگ نام Pro را برای آن انتخاب کرده‌است راضی کننده نیست. در این حالت همانند گذشته می‌توان مقادیر حساسیت (ISO)، سرعت شاتر (Shutter speed)، دمای رنگ (colour temperature)، نقطه فوکوس و … را به میزان دلخواه تغییر داد. مشکل اینجاست که تغییر این مقادیر توسط گوشی با تغییر دوربین جلویی و پشتی اشتباه می‌شود و اگر فقط اندکی محل تاچ را جابجا قرار دهید، دوربین به سلفی تغییر می‌کند. اسکرین‌شات قسمت‌هایی از رابط کاربری اس 8 را می‌توانید در زیر ببینید (برای بزرگنمایی روی عکس‌ها کلیک کنید).

تصویربرداری

تصویربرداری اس 8 را شاید بتوان یکی از مدعیان اصلی پرچم‌داران بازار قلمداد کرد؛ هرچند اختلاف بین رقبا بسیار اندک است. تصویربرداری UHD یا همان 4K به بهترین شکل انجام می‌شود و اگر بتوانید گوشی را ثابت کنید، تصاویر درخشانی ثبت خواهد شد. در حالت دستی نیز می‌توانید همچون عکاسی دستی به تمامی مقادیر دسترسی داشته باشید.

جمع‌بندی

قطعاً دوربین اس 8 پلاس یکی از مدعیان اصلی دوربین در میان پرچم‌داران است. درحالی‌که اکثر رقبا دوربین دوگانه عرضه کرده‌اند، شاید نبود این قابلیت در اس 8 را بتوان مهم‌ترین کمبود آن تلقی کرد. بااین‌حال این گوشی در شرایط نوری مناسب عکس‌های بسیار خوبی ثبت کرده و ازنظر بازنمایی رنگ و نورسنجی بسیار خوب عمل می‌کند. اگر نقص ایجاد جلوه‌های مصنوعی با همان کارتونیزه شدن جزئیات عکس را نادیده بگیریم، تقریباً با یک دوربین عکاسی کامل روبرو هستیم.

نمونه عکس‌های دیگری از گلکسی اس 8 پلاس را در زیر می‌بینید (برای بزرگنمایی روی عکس‌ها کلیک کنید). همچنین برای دیدن نمونه تصاویر و ویدئوهای بیشتر به بررسی گلکسی اس 8 پلاس مراجعه کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. مهسا می‌گوید

    میشه راجب فوکوس دستی یکم توضیح ب ایمیلم بفرستین لطفا

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کار خاصی نداره توی حالت Pro میتونین دستی فوکوس رو تغییر بدید

  2. داریوش می‌گوید

    فلاش دوربین سلفی s8 به چه صورت کار میکنه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      صفحه نمایش روشن میشه. عملکردش هم متوسطه برای فاصله نزدیک

  3. mohamad می‌گوید

    یه موردی که در مورد دوربین سامسونگ دوست ندارم تصاویر مصنوعی تو نور کم هست. احساس میکنم سامسونگ سعی میکنه نویز رو کم کنه به هر قیمتی که باشه. نتیجش ایجاد تغییر اساسی در رنگ هاست چیزی که درمورد ایفون متفاوته. اپل نهایت تلاشش رو میکنه رنگ های طبیعی رو حفظ کنه
    امید داشتم تو اس8 این مورد بهبود پیدا کنه ولی انگار با اس7 تفاوتی نکرده