فرمت MP3 رسماً بازنشسته شد!

MP3 فرمتی که گوش دادن به موسیقی را متحول کرد حالا رسماً بازنشسته شده است. انیستیتو تحقیق آلمانی Fraunhofer که این فرمت را ایجاد کرده بود حالا رسماً لایسنس پتنت‌های MP3 را متوقف کرده است.

0

فرمت MP3 و فشرده‌سازی عالی آن باعث شد بتوانیم به‌جای تنها چند آهنگ صدها آهنگ را روی یک سی‌دی رایج 700 مگابایتی ذخیره کنیم و یا موزیک‌پلیرهایی با ظرفیت هزاران آهنگ را به همراه داشته باشیم. اما حالا و در سال 2017 فرمت‌های بهتری هستند که می‌توانند جایگزین MP3 شوند.

مدیر این انستیتو در گفتگو با NPR فرمت AAC یا Advanced Audio Coding را به عنوان استاندارد بهتری برای دانولد موزیک و ویدئوها روی گوشی‌های هوشمند عنوان کرده است. خوب است بدانید این فرمت صوتی در حال حاضر در بسیاری از ویدئوهایی که روزانه تماشا می‌کنیم استفاده شده است و می‌تواند کیفیت بالاتری را در بیت‌ریت و حجم پایین‌تر از MP3 به همراه بیاورد.

فرمت MP3 که در دهه 1980 توسعه داده شد می‌توانست حجم فایل اصلی را تا 10 درصد کاهش دهد. این فرمت باعث شد تا پخش موزیک‌ها به‌صورت غیرقانونی در اینترنت و از طریق سی‌دی رواج بیشتری بگیرد و همچنین سرویس‌هایی مانند Napster و Kazaa نیز برای اشتراک‌گذاری peer-to-peer آهنگ پیدد آمدند. اپل هم از فرصت پیش آمده برای فروش آی‌پاد موزیک پلیر محبوب خود استفاده کرد و فروشگاه آی‌تونز را از MP3هایی قانونی پر کرد. گفتنی است البته اپل از همان ابتدا امکان انتخاب فرمت AAC را نیز فراهم کرد و حالا به مرور زمان این فرمت کاراتر از MP3 به نظر می‌رسد.

منبع Engadget
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.