ویندوز 10 اس مایکروسافت؛ آغاز دوباره سردرگمی کاربران!

مایکروسافت در گردهمایی که برای خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار کرده بود، تلاش داشت تا با معرفی نسخه جدید ویندوز خود را برای بازار آموزشی آماده کند.

0

زمینه آموزشی، زمینه‌ای بسیار مهم و است در مقاله‌ای جداگانه به این مسئله پرداختیم که جدالی تازه میان شرکت‌های بزرگ در حال رخ دادن و است و شرکت‌های اپل، مایکروسافت و گوگل هر سه در تلاش هستند تا در این بازار موفق بزرگی را کسب کنند.

مایکروسافت نیز در گردهمایی خود تلاش داشت تا با معرفی نسخه جدید ویندوز ورود بزرگی به این بازار داشته باشد. این مراسم تمرکزش بیشتر روی این مسئله بود و حرکت مایکروسافت به سمت این بازار را توضیح داد. بازاری که تمرکزی در سطح بالا دارند و بر قیمت پایین و طراحی خاص و کارآمد تاکید خواهد داشت. البته این میان مایکروسافت نتوانست طاقت بیاورد و لپ‌تاپ رده‌بالای سرفیس خود را نیز معرفی کرد. این میان ویندوز 10 اس بود که راه ارتباطی میان لپ‌تاپ سرفیس و بازار آموزشی بود. سیستم‌عاملی که اساسا در قلب لپ‌تاپ و برنامه‌های مایکروسافت برای این بازار قرار گرفته است.

اما اتفاقی که شاهد آن بودیم این است که ممکن است طی مرور زمان، ویندوز 10 اس تبدیل به یک ویندوز RT شود و ممکن است در آینده برای کاربران سرگردمی‌های مختلفی ایجاد کند و مفهوم اس کاملا جا نیفتد.

در نیمه اول مراسم، پیامی دقیق و مفهوم و رسا توسط مایکروسافت بیان شد. ویندوز 10 اس محصولی است همانند ویندوز 10 اما انگار بال‌هایش را چیده باشید. این سیستم‌عامل تنها از اپلیکیشن‌های خود ویندوز استور پشتیبانی می‌کند و هماهنگی خود با تمامی اپلیکیشن‌های وسیع سنتی ویندوز را قطع خواهد کرد. البته در دایره‌المعارف آموزشی این بدین معناست که امنیت بالاتر، عملکردی باثبات‌تر، تمرکز بیشتر روی دانش‌اموزان و در آخر عمر باتری مناسب‌تر را در محصولاتی که از این سیستم استفاده می‌کنند مشاهده خواهیم کرد. ویندوز 10 اس از ویندوز 10 پرو سبک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر است و این دقیقا همان‌چیزی است که مراکز آموزشی به دنبال آن هستند و به همین خاطر است که این مراکز مدتی است به سمت کروم او‌اس گوگل گرویده‌اند.

اگر مراسم در همین جا خاتمه میافت، ما چنین مقاله‌ای را آماده نمی‌کردیم و مطمئنا ترسی از پیچیدگی در آینده نداشتیم. اما مراسم به اینجا خاتم شد و ادامه مراسم، ارائه یک محصول بود که به نظر می‌رسد بیانگر آینده بسیار جاه‌طلبانه و در عین بسیار گیج‌کننده مایکروسافت است. تری مایرسون در ادامه مراسم ناگهان ویندوز 10 اس را “روح ویندوز” خواند و پس از آن لپ‌تاپ زیبای سرفیس معرفی کرد. این لپ‌تاپ از قیمت پایه 999 دلار به فروش می‌رسد و از همان ابتدا با یک نسخه نصب شده ویندو 10 اس عرضه خواهد شد.

ویندوز 10 اس با محصولاتی عرضه خواهد شد که گستره‌‌ قیمتی‌شان از 189 دلار تا 2199 دلار خواهد بود. با این اوصاف چگونه می‌توان به این سیستم نگاه کرد؟ آیا این ویندوز یک راهکار با بازار گسترده و حجیم آموزشی است؟ یا پاسخی برای خط تولی لپ‌تاپ‌هایی بادوام و قدرتمند است؟ جواب مایکروسافت برای هر دو سوال بله است. مطمئنا غیرممکن نیست که هر دو مسئله را جوابگو بود، اما برای رسیدن به هردوی این مسائل مایکروسافت راه سختی در پیش خواهد داشت و به سختی خواهد توانست این مسائل را وارد ذهن کاربران کند.

اما این میان، مایکروسافت باید کمی با خود فکر کند و با برنامه عمل کند. این شرکت ویندوز 10 اس را بین ویندوز هوم و پرو قراره داده است و هر دو این سیستم‌عامل‌ها قادر به اجرای اپلیکیشن‌هایی به جز اپلیکیشن‌های استور خواهند بود، بدین‌ترتیب اولین انتخاب مردم بین این دو سیستم خواهد بود. پس سوال اصلی بر روی هویت ویندوز 10 اس همچنان باقی خواهد ماند. این ویندوز قصد دارد تا هم به تجار و هم به مشترکین کاربردی خدمت‌رسانی کند، اما یک کمبود کاملا واضح دارد که بازار آن را تنها محدود به بخش تجاری و آموزشی خواهد کرد.

چنین مسئله‌ای و چنین محدودیتی طبیعتا مارا یاد ویندوز RT خواهد انداخت. محصولی که برای پردازنده‌های ARM طراحی شد و با بسیاری از اپلیکیشن‌های سنتی سازگار نبود. این محصول نیز تنها از استور ویندوز پشتیبانی می‌کرد. همین باعث شد تا بسیاری از مردم دچار سردرگمی بزرگی شوند و در آخر نیز به دلایل مختلفی این سیستم از رده خارج شد. بزرگ‌ترین دلیل نیز این بود که مردم یک دستگاه با پشتوانه ویندوز را خریداری می‌کردند اما با سیستمی کاملا نو و تازه روبرو می‌شدند و هیچ شباهتی به ویندوز پیشین نداشت و مجبور بودند با خیلی از برنامه‌هایی که به آن‌ها وابسته بودند خداحافظی کنند (مثلا گوگل کروم!)

چنین تلاشی که جواب نداد نیازمند استراتژی بهتر بود، نیازمند داشتن تفکری بهتر بود. حوالی تعطیلات امسال مطمئنا شاهد محصولاتی خواهیم بود که با پشتوانه به این سیستم وارد بازار خواهند داشت و امیدوار خواهند بود تا بتوانند راه خود را به بازار پیدا کنند و مردم از آن استقبال کنند. ممکن است این محصولات ارزان‌قیمت بر روی اینتل یا ARM سوار شده باشند و ممکن است تنها ارزان و معمولی باشند یا با کیفیت و همراه، در هر دو صورت باید منتظر محصولاتی تازه بود.

و در پایان می‌توان گفت که راه مایکروسافت می‌تواند راهی درست باشد. ویندوز استور از زمان روی کارآمدن تا به حال نتوانسته قدرت خاصی را کسب کند و مایکروسافت باید به دنبال راهی باشد تا توسعه‌دهندگان را به سوی این پلتفرم سوق دهد. راهکار این مسئله نیز ساخت یک لپ‌تاپ قوی و باکیفیت همانند لپ‌تاپ سرفیس و عرضه آن با ویندوز 10 اس است. در اصل مایکروسافت با این کار تلاش دارد تا یک پرستیژ قوی را به استور خود منتقل کند و این میان نیز سری نیز به بازار آموزشی خواهد زد. بدین ترتیبت توسعه‌دهندگان با دو قول ترغیب خواهند شد. یک، عرضه ویندوز 10 اس در یک حجم بالا و دو، عرضه ویندوز 10 اس با محصولاتی باکیفیت و قدرتمند که هر دوی این‌ها کمک حال ویندوز استور خواهند بود. ممکن است اگر برنامه به درستی پیش برود و ویندوز 10 اس که همان ویندوز 10 استور است، راهی برای آینده مایکروسافت باز کند و سال‌های آینده کل اکوسیستم شرکت حول این ویندوز چرخش داشته باشد.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.