سریع‌ترین دوربین جهان قادر به ثبت 5 هزار میلیارد تصویر در یک ثانیه است!

پژوهشگران دانشگاه لاند سوئد توانسته‌اند دوربینی را اختراع کنند که قابلیت ثبت ۵ هزار میلیارد تصویر در ثانیه را داراست و می‌تواند به ثبت دقیق تصاویر واکنش‌ها و فرآیندهای شیمیایی، فیزیکی و زیستی کمک کند.

0

پیش‌تر در اخبار دوربین‌هایی را دیده‌ایم که توانسته‌اند بیش از یک میلیون یا حتی یک میلیارد فریم در ثانیه را به ثبت برسانند، اما حالا در برابر اختراع پژوهشگران این دانشگاه سوئدی حرفی برای گفتن ندارند. این دوربین قادر به فیلم‌برداری با نرخی معادل ۵ هزار میلیارد فریم بر ثانیه است که در واقع می‌توان با آن هر اتفاقی که در ۰.۲ تریلیونم ثانیه رخ می‌دهد را شکار کرد؛ اتفاقاتی مانند فرآیندهای طبیعی و یا واکنش‌هایی در علومی مانند شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی.

برای نمونه می‌تواند ویدئوی زیر را که گذر نور را از یک ورق کاغذی نشان می‌دهد مشاهده کنید:

در دنیای واقعی، چیزی که در ویدئوی بالا مشاهده کردید در یک تریلیونم ثانیه اتفاق می‌افتد، اما این دوربین توانسته با ثبت فریم‌های بسیار، این گذر نور را با سرعتی آهسته در سه ثانیه به نمایش دربیاورد. حال سوال این‌جاست که این دوربین چگونه قادر به این کار است؟ برای رسیدن به چنین نرخ فریمی، این دوربین به جای نور از پرتوهای لیزر برای نمایان کردن واکنش‌های شیمیایی و زیستی استفاده می‌کند. هر پالس از پرتوهای لیزر با برخورد به ذرات و بازگشت، یک فریم را تشکیل می‌دهد و این‌گونه می‌توان ویدئوهایی با این نرخ فریم را به ثبت رساند.

طبق گفته‌ی تیم سازنده، استفاده‌ی اصلی این دوربین در ثبت انفجارها، تابش‌های پلاسما، احتراق، فعالیت‌های مغزی جانوران و واکنش‌های شیمیایی است. متعاقباً نیازی به این نرخ فریم برای ثبت حرکات سریع‌ترین جانور روی زمین هم نیست و در کارهای حساس‌تر و دقیق‌تری کاربرد دارد.

الیاس کریستنسِن، مدیر این گروه تحقیقاتی می‌گوید:

امروزه تنها راه تولید فیلم از چنین اتفاقات سریعی ثبت تصاویری ساکن از فرآیندهاست. سپس نیاز به تکرار این فرآیندها برای ثبت تصاویر بیش‌تر به‌منظور تولید فیلم است. مشکل اصلی این روش این است که نمی‌توان تضمینی برای این‌که فرآیند موردنظر با همان شرایط قبلی تکرار شود داشت.

کریستنسن و همکارش، آندریاس اِن، موازی با این پروژه، روی پروژه‌ای دیگر با موضع احتراق کار می‌کنند که سروکار آن‌ها بیش‌تر با فرآیندهای مولکولی بسیار سریع است. طبیعتاً نیازهایشان آن‌ها را مجاب کرده است که دست به تولید چنین دوربینی بزنند تا بتواند به آن‌ها در پیش‌برد تحقیقاتشان کمک کند.

منبع engadget
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.