هواوی HiKey 960 رقیب بالارده رزبری پای را معرفی کرد

لینوکسی‌ها و برنامه‌نویسان حتماً بورد رزبری پای را می‌شناسند. هواوی به تازگی یک بورد قدرتمندتر را برای علاقمندان با نام HiKey 960 معرفی کرده است.

1

رزبری پای با سیستم‌عامل لینوکس و قیمت 35 دلاری کاربردهای فراوانی دارد اما برای استفاده‌های رایجی مثل مرور وب و یا تولید محتوا اصلا مناسب نیست. از آن‌جا که هر گوشی هوشمند پرچم‌داری که این روزها عرضه می‌شود قابلیت به چالش کشیدن یک اولترابوک را دارد هواوی تصمیم گرفته تا از پردازنده Kirin 960 خود یک بورد مشابه قدرتمند بسازد. HiKey 960 با قیمت 240 دلاری خود از تراشه Kirin 960 با 4 هستهCortex-A73 و چهار هسته Cortex-A53 در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G71 استفاده می کند. این تراشه که در میت 9 و پی 10 هواوی نیز به کار رفته است قدرتی بسیار بیشتر از پردازنده رزبری پای دارد.

گفته می‌شود HiKey 960 با چندین توزیع مختلف لینوکس و همچنین اندروید سازگاری خواهد داشت. یکی از معایب چنین بوردهایی حافظه رم محدود آن‌هاست که در این بورد هواوی با رم 3 گیگابایتی LPDDR4 تا حدی رفع شده است. همچنین با وجود این‌که Mali-G71 از خروجی 4K پشتیبانی می‌کند درگاه HDMI روی این بورد به وضوح 1080p مجدود شده است.

این بورد همچنین از کانکتورهای 40 و 60 پینی برای اتصال سخت‌افزارهایی مانند دوربین پشتیبانی می‌کند و حتی یک درگاه PCIe M.2 نیز برای اتصال حافظه سریع SSD و گسترش حافظه 32 گیگابایتی دستگاه دارد. مهم‌ترین کاربرد HiKey شاید توسعه اپلیکیشن‌های بر بستر معماری ARM مثل اپ‌های اندرویدی باشد تا از توسعه روی سخت‌افزار x86 و سپس کراس کامپایل به ARM جلوگیری شود. اما در حال حاضر حرکت‌هایی برای ساخت یک دسکتاپ کامل برپایه ARM برای استفاده روزانه نیز در حال شکل گرفتن است.

 

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. طاهر می‌گوید

    کایرین 960 پردازنده بسیار قدرتمندی است
    بنظر من هواوی میتونست از این پردازنده در بردی تواناتر استفاده کنه
    طبق تست ها و تحقیقاتی که من قبلا انجام داده بودم به عنوان مثال چیپ کایرین 960 توانایی برابر یا بیشتر با پرازنده core 2 due داره و براحتی میشه از این چیپ های جدید کوالکام ، سامسونگ و هواوی برای دسکتاپهای همه منظوره سریع و قدرتمند و ارزان استفاده کرد