مشکلات رایج در ویندوز ۱۰ و راهکار برطرف کردن آن‌ها (قسمت پنجم)

با توجه به تغییرات اخیر در سیاست‌های مایکروسافت و بنا بر گفته مسئولان این شرکت که ویندوز ۱۰ آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز خواهد بود، بدون شک توأم با به‌روزرسانی‌های جدید که قابلیت‌های تازه‌ای به این سیستم عامل اضافه خواهند کرد، مشکلاتی نیز پدیدار می‌شوند؛ ما نیز بر همین اساس به مرور زمان این مشکلات را شناسایی خواهیم کرد و در چند سری بهترین راه حل آن‌ها را با شما همراهان فارنت در میان خواهیم گذاشت.

0

مایکروسافت از ویندوز ۱۰ به عنوان جامع‌ترین سیستم عامل موجود یاد می‌کند؛ سیستم عاملی که طیف وسیع سخت‌افزارهای مختلف از تلفن همراه گرفته تا کنسول ایکس باکس وان قادر به اجرای آن هستند. اگرچه این ویژگی می‌توان باعث آسودگی استفاده از برنامه‌های تحت پلتفرم یونیورسال برای کاربران شود، با این حال حجم بالای پشتیبانی می‌تواند ناخواسته مشکلاتی را همراه داشته باشد. ما در قسمت اول، دوم، سوم و چهارم این مطلب ده مشکل اولیه ویندوز ۱۰ را با شما در میان گذاشتیم و در ادامه همین داستان به بررسی ۱۰ مشکل دیگر و راه حل‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. پرش یا سوسو کردن تصویر در نمایشگر

پرش تصویر و عدم نمایش صحیح خروجی در مانیتورها و نمایشگرهای خانگی، یکی از عواملی است که صرفاً به قدیمی بودن آن نمایشگر مرتبط نمی‌شود و گاها گزارش شده که برخی از کاربرانی که به ویندوز ۱۰ مهاجرت کرده‌اند به آن دچار می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین قسمت‌هایی که در یک پایانه سخت افزاری برای استفاده بهینه از کامپیوتر بسیار مهم است، نمایشگر یا مانیتور است.برای نمایش بهینه تصاویر در مانیتورها، به طور معمول کمپانی‌ها اقدام به کالیبراسیون ساده آن‌ها می‌نمایند. این کالیبراسیون همان علتی است که در اطلاعات یک مانیتور نوع سیستم عامل مناسب برای آن درج می‌شود.

پرش تصویر در ویندوز ۱۰ به دلایل مختلفی می‌تواند پدیدار شود، با این حال عمده‌ترین آن‌ها به کالیبره نبودن و یا عدم به روز بودن درایور آن نمایشگر مربوط است. برای کالیبره کردن نمایشگر در ویندوز ۱۰، ابتدا  بر روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه Display Settings را انتخاب نمایید. در صفحه باز شدن گزینه‌ای با عنوان Advanced display settings را پیدا و انتخاب نمایید. اکنون گزینه Color Calibration را انتخاب کرده تا به صفحه پیشرفته کالیبره کردن منتقل شوید. در صفحه باز شده شیوه تغییر تنظیمات نمایشگر متصل ارائه خواهد شد. در پایین صفحه گزینه Next را انتخاب کرده و سپس در صفحه بعدی میزان گاما نمایشگر را بر اساس میل و سلیقه خود تنظیم کنید. به طور کلی می‌توان گفت که گاما توانی است که در رابطه‌ توانی یا لگاریتمی سیگنال و روشنایی ظاهر می‌شود. اگر این تعریف کمی پیچیده است، کافیست یکی از ۳ گزینه پیش رو را انتخاب کرده و تأثیرات آن را در نمایشگر با یکدیگر مقایسه کنید.

در دو مرحله دیگر نیز میزان نور پس زمینه و یا تعادل رنگ را می‌توانید بر اساس نیاز خود تغییر دهید؛ اما همیشه وقت کالیبره کردن نمایشگر نمی‌تواند مشکل سوسو کردن تصویر در ویندوز ۱۰ را رفع کند. به عنوان مثال پیش از هر اقدامی ابتدا از به روز بودن درایور کارت گرافیک دستگاه خود مطمئن شوید. شاید جالب باشد که بدانید به روز نبودن برخی نرم‌افزارها همچون Norton Antivirus،iCloud و IDT Audio نیز می‌تواند سبب چنین مشکلاتی شود. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که از طریق روش‌های مختلف، جلوی به‌روزرسانی خودکار ویندوز ۱۰ را مسدود نکنید، چرا که ویندوز قادر است پس از شناسایی عدم سازگاری یک درایور، آن را به طور خودکار به نسخه سازگار ارتقا دهد.


۲. شخصی‌سازی منوی استارت

یکی از ویژگی‌های کاربرپسند ویندوز ۱۰، منوی استارت آن است که نسبت به ویندوز ۷ و حتی ۸ به‌روزرسانی‌های بزرگی را دریافت کرده است. اگر برای اولین بار به منوی استارت ویندوز ۱۰ سر زده‌اید و کمی گیج شده‌اید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، چرا که تمامی کاشی‌های زنده و موارد موجود در این منو قابل شخصی‌سازی هستند.

برای اضافه کردن یکی از ابرازهای موجود در فهرست کشویی سمت چپ، کافیست به روش ساده کشیدن و رها کردن، آیکون برنامه را به منوی ویندوز اضافه کنید. همچنین می‌توانید با راست کیک کردن بر روی آیکون هر برنامه (اگر از نمایشگرهای لمسی استفاده می‌کنید، آیکون را به طور ممتد نگاه دارید) و انتخاب گزینه Resize، سایز کاشی و آیکون آن را در منوی استارت تغییر دهید. اگر هم خواستید برنامه‌ای را از منو حذف کنید، پس از کلیک راست کردن، گزینه unpin from start را انتخاب کنید. در نهایت اگر برنامه مدنظر یونیورسال باشد، با کلیک راست کردن بر روی آن و انتخاب گزینه uninstall، آن را مستقیماً و بدون مراجعه به کنترل پنل حذف کنید.

در سوی دیگر برای تغییر رنگ منوی استارت، تسک بار و حاشیه‌ پنجره‌ها به بخش تنظیمات بروید و روی Personalization کلیک کنید. به بخش رنگ‌ها رفته و یک رنگ را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید بگذارید که خود ویندوز بر اساس تصویر پس زمینه یک رنگ انتخاب کند. همچنین اگر می‌خواهید رنگ استارت منو و صفحه استارت روشن باشد، باید کلید مربوطه را روشن کنید. اگر این گزینه خاموش باشد، استارت منو، تسک بار و اکشن سنتر به رنگ خاکستری تیره خواهند بود و کاشی‌ها به همان رنگی که تعیین کرده‌اید. همچنین می‌توانید تعیین کنید که استارت منو یا صفحه استارت شفاف باشد یا مات.


۳. بدون هیچ نگرانی از ویندوز استور برنامه دانلود کنید!

مایکروسافت در کنار ارتقا سطح امکانات ویندوز ۱۰، به طور بالقوه‌ای بر روی امنیت کاربران در محیط داخلی آن کار کرده است. یکی از این ویژگی‌ها، استور یکپارچه ایست که اپلیکیشن‌های یونیورسال با قابلیت اجرا بر روی انواع گجت‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ در آن قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی استور ویندوز ۱۰ با سایر نسخه‌های آن که در ویندوز ۸ یا ۷ قابل دسترس بود، عدم پشتیبانی از برنامه‌های Win32 است. البته توسعه دهندگان با بهره‌گیری از ابزارهای بریج یا Desktop app convertor می‌توانند رابط کاربری ویندوز ۱۰ را بر روی برنامه‌های win 32 خود پیاده سازی کرده و سپس آن را روانه استور نمایند. مشابه این موضوع را چند وقت پیش در ارائه نسخه دسکتاپ اپلیکیشن تلگرام در استور ویندوز ۱۰ مشاهده می‌شود.

شما می‌توانید از استور برنامه‌ها، بازی‌ها، موزیک‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و هر آنچه در آن است را با قیمت‌های معقول و رقابتی خریداری کنید. به راحتی می‌توانید از طریق آیکون استور در دسکتاپ و یا از طریق جستجو آن در Search به استور مراجعه کنید. خوشبختانه پس از رفع تحریم‌های جهانی بر علیه آی‌پی ایران، کاربران ایرانی به راحتی و بدون هیچ گونه اختلالی می‌توانند از تمام محصولات ارائه شده در ویندوز ۱۰ استفاده کنند.


۴. تغییر دسترسی اپلیکیشن‌ها به منابع سخت افزاری

یکی از نکاتی که کاربران در هنگام نصب اپلیکیشن‌های جدید به آن کم توجهی میکنند، دسترسی بی حد و مرز برخی اپ‌ها به منابع سخت افزاری دستگاه است. برخلاف پلتفرم اندروید که در زمان نصب هر برنامه اجازه‌های مختلفی برای دسترسی و به محتوا و تنظیمات خاص را می‌دهد، ویندوز ۱۰ تمامی مجوزها را زمانی که یک برنامه نصب شد، ارائه می‌دهد. هیچ مخالفتی با این روش نیست اما توجه به این نکته که بتوانید کنترل بیشتری بر آنچه یک برنامه بر روی سیستم شما انجام می‌دهد، داشته باشید حائز اهمیت است. همان‌طور که گفته شد، ویندوز ۱۰ تمامی گزینه‌های ضروری برای مدیریت مجوزهای یک برنامه را به شما ارائه می‌دهد.

برای محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌های در ویندوز ۱۰، در قسمت تنظیمات اصلی ویندوز ۱۰ به سربرگ Privacy بروید. در نوار سمت چپ تصویر منابع سخت افزاری در دسته‌بندی‌های مختلف نمایش داده خواهد شد. به عنوان مثال در قسمت location می‌توانید برنامه‌هایی که قادر هستند به داده محل سکونتتان دسترسی داشته باشند را مدیریت کنید. به پنجره سمت راست رفته و پایین آمده، در اینجا شما لیست تمامی برنامه‌هایی که به داده‌ محل سکونتتان نیاز دارند را ببینید.


۵. یک اکانت برای تمامی دستگاه‌ها

یکی از ویژگی‌های اصلی ویندوز ۱۰ نسبت به سایر نسخه‌های این سیستم عامل، هسته یکپارچه که به آن قابلیت اجرا بر روی دستگاه‌های مختلف را می‌دهد است. همچنین مایکروسافت ساز و کاری تدارک دیده که کاربران می‌توانند بدون نیاز به هیچ گونه برنامه جانبی، به اطلاعات مهم ازجمله مخاطبین گوشی همراه، پیامک‌ها و … را بر روی دستگاه‌های مختلف دسترسی پیدا کنند. برای این کار تنها کافیست یک اکانت اوت لوک ایجاد کرده و آن را در تمامی دستگاه‌های مدنظر وارد کنید. برای اضافه کردن یک اکانت در نسخه دسکتاپ ویندوز ۱۰ به سربرگ Accounts در تنظیمات اصلی سیستم عامل رفته و سپس ایمیل آدرس خود را در قسمت Sync your settings وارد نمایید. توجه داشته باشید که با استفاده از گزینه add a work or school account می‌توانید یک حساب کاربری کاری یا برای محصل ایجاد کنید. البته باید دقت داشته باشید که برای ایجاد حساب کاربری در این بخش نیاز به فعال شدن آفیس ۳۶۵ یا بیزینس مایکروسافت دارید.


۶. مشکلات بلوتوث ویندوز ۱۰

یکی از مشکلاتی که کاربران ویندوز ازجمله خود من (نویسنده مطلب) با آن مواجه شده‌اند، عدم کارکرد صحیح بلوتوث داخلی تبلت یا لپ‌تاپ‌ها است. این مشکل هرچند در زمانی که خواهان انتقال فایل از طریق بلوتوث باشیم زیاد آزار دهنده نیست، با این حال اگر خواهان استفاده از موس و کیبورد بلوتوثی باشیم دیگر چاره‌ای به جز درمان دائمی آن نخواهیم داشت.

پیش از هرگونه اقدام خاصی، ابتدا مطمئن شوید که دستگاه درایور بلوتوث را به درستی شناخته است. برای اطمینان خاطر به‌روزرسانی خودکار ویندوز را غیر فعال نکنید تا سیستم عامل هریک از درایورهایی که شناسایی نکرده است را به صورت آنلاین دریافت کند. پس از انجام این کار بایستی مطمئن شویم که بلوتوث به درسی فعال شده است. در بسیاری از موارد علت اینکه  بلوتوث به درستی کار نمی‌کند این است که سرویس پشتیبانی بلوتوث در پس زمینه در حال اجرا نیست. برای چک کردن این وضعیت دکمه‌های “Win + R” را هم زمان با هم فشار دهید در باکسی که باز شد services.msc را تایپ کرده و دکمه Enter را بزنید. با انجام این عمل پنجره Services tool برای شما باز می‌کند. در اینجا سرویس “Bluetooth Support Service” را پیدا کرده و ببینید که آیا در حال اجرا هست. اگر این سرویس در حال اجرا هست شما باید کلمه “Running” را در زیر قسمت آن ببینید؛ اگر این چنین نبود، بر روی Bluetooth Support Service، کلیک راست کرده و سپس اولین گزینه یعنی استارت را انتخاب کنید.

اگر شما قادر به روشن کردن بلوتوث می‌شوید اما نمی‌توانید به دستگاه مورد نظرتان وصل شوید، پس بهتر است دوباره جفت شدن دستگاهتان را امتحان کنید. بعضی مواقع دوباره جفت شدن دستگاه مشکلات زیادی را حل می‌کند. برای این کار به بخش تنظیمات کنترل پنل رفته و سپس گزینه Devices and Printers را انتخاب کنید. اکنون در بالای صفحه گزینه Add Device را انتخاب کرده و در نهایت صبر کنید تا فهرستی از دستگاه‌های قابل جفت شدن توسط بلوتوث پدیدار شوند.

در برخی از مواقع ممکن است که قابلیت پیدا کردن دستگاه شما توسط فناوری بلوتوث مسدود شده باشد. برای رفع این مشکل به تنظیمات کنترل پنل و Bluetooth Settings بروید. در صفحه باز شده به سربرگ دوم بروید و در نهایت تیک Allow Bluetooth devices to find this PC را پر نمایید. به‌روزرسانی درایور نیز می‌تواند یکی از راه‌حل‌های موجود باشد. برای این کار Device Manager را در باکس کورتانا تایپ کرده و سپس در صفحه باز شده آیکون بلوتوث را پیدا و انتخاب نمایید. در صفحه باز شده به سربرگ Driver بروید و سپس گزینه سوم یعنی آپدیت درایور را انتخاب کنید. اگر مشکل شما سخت افزاری باشد، بهترین ابزار تشخیص و رفع آن در صورت امکان، استفاده از Troubleshooter است. برای بهره‌گیری از آن عین عبارت Troubleshooter را در باکس کورتانا تایپ کرده و اینتر کنید. در صفحه باز شده به پایین صفحه رفته و گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید.


۷. تهیه نسخه پشتیبان

تهیه نسخه پشتیبان یا بکاپ از اطلاعات اساسی و مهم می‌توان خطر بین رفتن دائمی آن‌ها را به حداقل احتمال ممکن کاهش دهد. سیستم عامل ویندوز ۱۰ دارای ابزارهای متفاوتی در زمینه تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌های سیستم می‌باشد، مایکروسافت تعدادی برنامه قدیمی نظیر Windows Backup را که در سیستم عامل ویندوز ۸٫۱ حذف شده بودند را دوباره در ویندوز ۱۰ قرار داده است و File History نیز طبق روال گذشته در نوار ابزار وجود دارد.

File History نسبت به سایر ابزارها محدودتر می‌باشد و تنها از فایل‌ها و داده‌هایی نسخه پشتیبان تهیه می‌کند که در کتابخانه (Libraries) اکانت کاربری مورد نظر قرار دارند، به همین منظور باید از قرار گرفتن فولدرهای مهم در بخش کتابخانه اطمینان حاصل کنید یا اینکه کتابخانه جدیدی بسازید، برای جایگذاری پوشه‌های مدنظر جهت قرار گرفتن در کتابخانه ابتدا پنجره اکسپلورر جدیدی را باز کرده و سپس در هر قسمتی از صفحه پیمایش راست کلیک زده و گزینه Show Libraries را انتخاب می‌کنید. در سوی دیگر کاربر می‌توان با مراجعه به Settings و Update & Security قسمت Backup از تمامی قسمت‌های مدنظر خود فایل پشتیبان تهیه کرده و آن را در صورت تمایل به یک حافظه جانبی منتقل کند. در نهایت کاربران می‌توانند به جای هارددیسک یا حافظه‌های جانبی، فایل‌های بکاپ خود را در سرویس وان درایو ذخیره نمایند.


۸. عدم نمایش برنامه‌های شما در لیست کامل منوی استارت

در صورتی که شما بیش از ۵۱۲ برنامه بر روی رایانه خود دارید، موفق به تسلیم کردن ویندوز ۱۰ در برابر انبوه برنامه‌های خود شده‌اید و نهایتاً این برنامه‌ها بر روی لیست کامل برنامه‌های منوی استارت قرار نمی‌گیرند. با این اوصاف همچنان برنامه‌های یادشده نصب هستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

این محدودیت ۵۱۲ تایی نه‌تنها برای برنامه‌ها بلکه برای فولدرها، فایل‌ها و میان‌برهایی که در منوی استارت شما در قسمت چپ و راست (کاشی‌ها) قرار می‌گیرند صادق خواهد بود. این مشکلی است که متأسفانه همچنان راهی برای برطرف کردن آن وجود ندارد. خبر خوب اینکه مایکروسافت راه‌حل برطرف کردن این مشکل را یافته اما هنوز مشخص نیست این به‌روزرسانی چه زمانی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.


۹. صفحه مشکی ویندوز

سیاه شدن صفحه در هنگام بالا آمدن سیستم عامل و یا هنگام اجرای صحیح آن یکی از مشکلاتی است که در سای نسخه‌های این سیستم عامل نیز مشاهده می‌شود. پیش از بررسی نرم افزاری، بهتر است سیم‌های متصل به مانیتور را چک کنید که شل نباشند. حتی بهتر است کابل‌ها را به مانیتور دیگری وصل کنید تا مطمئن شوید مشکل از مانیتور نبوده است. اگر با اتصال کابل‌ها به مانیتور دیگر مشکل برطرف شد مسلماً قطعات نمایشگر قبلی مشکلاتی داشته است.

در سوی دیگر در برخی از مواقع یک اتصال معیوب به لوازم جانبی می‌توان از بالا آمدن سیستم عامل جلوگیری کند. برای بررسی این موضوع، تمامی ورودی‌های غیر ضروری را جدا کرده و یک بار سیستم عامل را ریست کنید. اگر در هنگام بالا آمدن سیستم مشکل رفع گردید، بدون شک یکی از لوازم مذکور ایراد دارد. برای شناسایی آن، به ترتیب در هر سری یکی از ورودی‌ها را متصل کرده و سیستم را ریست کنید تا جایی که بار دیگر مشکل پدیدار گردد.

یکی دیگر از دلایل سیاه شدن یکباره نمایشگر در هنگام کارکرد صحیح سیستم، تغییر تنظیمات Projection است. برای بررسی این موضوع از شورت‌کات کلید win +P استفاده کنید. این دو کلید را برای چندین بار پیاپی فشار دهید تا گزینه یک نمایشگر انتخاب شود. اگر مشکل تنها در زمان بوت شدن سیستم عامل نمایان گشت، ویندوز را با نگاه داشتن کلید شیفت کیبورد پس از ریست کردن در حالت  Safe Mode بالا آورده و سپس در بخش Display adapters روی گزینه وسط راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید. وارد سربرگ Driver شده و گزینه Roll Back Driver که تنظیمات را به درایو سالم قبلی باز خواهد گرداند را انتخاب کنید.


۱۰. شخصی‌ساز فایروال

ویندوز ۱۰ علاوه بر ویندوز دفندر، از ابزاری به نام فایروال نیز بهره می‌برد که از نسخه‌های قبلی سیستم عامل ویندوز به ارث برده است. به زبان ساده، فایروال یا دیوار آتش همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، دیواری میان داده‌های ورودی و خروجی سیستم شما و شبکه (اینترنت یا داخلی) است. درواقع فایروال‌ها یک لایه امنیتی ایجاد کرده و داده‌های ورودی یا خروجی را کنترل و فیلتر می‌کنند. به این ترتیب کسی در یک شبکه یا اینترنت، بدون داشتن مجوزهای لازم نمی‌تواند از سیستم شما استفاده کند. دیوارهای آتش را می‌توانید در ابزارهای شبکه مثل روترها نیز بیابید. برای بررسی فعال بودن این قابلیت، در منوی استارت، عبارت Windows Firewall را تایپ کرده و آن را اجرا کنید. در حاشیه سمت چپ صفحه گزینه‌ای به نام Turn Windows Firewall on or off را یافته و انتخاب کنید.

در صفحه باز شده می‌توانید میزان امنیتی که مدنظرتان است را تعیین کنید، با این حال پیشنهاد می‌کنید هر دو گزینه Turn of Windows Firewall را فعال کنید. در نهایت در صورتی ‌که می‌خواهید از بلاک یا مجاز شدن برنامه‌ای مطلع شوید گزینه Notify me when Windows Firewall blocks a new program را در پایین صفحه انتخاب کنید و اگر می‌خواهید کل ارتباطات ورودی مسدود گردد، گزینه Block all incoming connections, including those in the list of allowed programs را انتخاب کنید.

techradar

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.