آیا آیفون ۸ توان رقابت با گلکسی اس ۸ را خواهد داشت؟

هر ساله بزرگ‌ترین رقابت میان گوشی‌ها بین دو محصول گلکسی اس سامسونگ و آیفون اپل است. هر ساله کاربران چشم انتظار به معرفی این دو محصول هستند تا ببیند که این دو شرکت چه چیزی برای عرضه دارند، حال با معرفی گلکسی اس 8، باید دید اپل چه جوابی خواهد داد.

0

از زمان عرضه اولین آیفون و اولین گلکسی اس، اپل و سامسونگ در رقابت با یکدیگر بوده‌اند. در ابتدا اپل پیروز بلامنازع بازی بود چون سامسونگ همچنان نمی‌توانست به قله‌ها تکنولوژیکی که اپل فتح کرده دست‌یابی داشته باشد. گلکسی اس شاید جزو بهترین محصولات اندرویدی آن زمان بود ولی نه اندروید و هیچ شرکت اندرویدی آن زمان توان رقابت با غول بزرگ تکنولوژی یعنی اپل را نداشتند. هیچ‌کدام از محصولات به بلوغ خاصی نرسیده بودند و چه از نظر طراحی و چه از نظر کارآمد بودن همیشه مشکلاتی را حس می‌کردند. اما معادلات دنیای تکنولوژی با عرضه گلکسی نوت تغییر کرد. این محصول مفهوم فبلت را روانه بازار کرد. دستگاهی که سایز صفحه‌ای بزرگ‌تر از محصولات عادی داشت و مرزهای تازه‌ای را باز می‌کرد. اما تا چند سال طرفداران اپل به این محصول القاب متفاوتی می‌دادند. القابی همچون پاره آجر یا هر چیزی که باعث شود کاربران این محصول حس بدی پیدا کنند.

اما طی مرور زمان دنیای اندروید به این سوی ادامه راه داد. شرکت‌ها هر کدام کم کم سایز صفحه‌نمایش محصولاتشان را بزرگ‌تر کرده و به طراحی‌های تازه‌ای رسیدند. اپل نیز نمی‌خواست از این قائله عقب بماند. آیفون 5 اپل اولین محصولی بود که از سایز 3.5 فراتر رفت. اما همچنان اپل بر اصول اصلی خود ایستاده بود.همچنان این شرکت قصد نداشت وارد بازی اندرویدی‌ها شود. در آخر اپل آیفون 6 را عرضه کرد که نشان دهنده زنگ خطر اپل بود. اپل مجبور شده بود تن به بازی دهد که سامسونگ آغازگر آن بود. صفحه‌نمایش بزرگ 4.7 اینچی این بار مهمان محصولی از اپل بود. اینجا اپل دیگر آن شرکت انقلابی نبود. اینجا بود که اپل برای اولین بار در تاریخ خودش، خودش را عقب‌تر از رقبا نشان داده بود.


گلکسی اس 8، رقابت داغ‌تر از همیشه

درست است که اپل طی سال‌های اخیر متهم به عدم نوآوری شده یا اینکه دیگر شرکت‌ها نوآوری بیشتری نسبت به این شرکت داشته‌اند اما همیشه این مسئله با فروش فوق‌العاده این محصول از یاد برده شده است. اما امسال به نظر معادله متفاوت‌تر است. گلکسی اس 8 نسبتا تمامی مشخصاتش چندی پیش از عرضه ه بیرون درز کرده بود، ولی همچنان در هنگام معرفی این محصول، همه همچنان دست به دهان مانده بودند. بسیاری از بلاگرها و نویسندگان بزرگ تکنولوژی این محصول را شاید زیباترین محصول پس از عرضه آیفون اصلی دانستند.

بله بسیاری معتقدند که آیفون صفحه‌نمایش را به شکل امروزی درآورد اما گلکسی اس 8 به نظر توانسته این صفحه‌ها را به بلوغی تازه برساند و مرزی تازه را رقم بزند. پیش از البته گوشی Mi Mix از شرکت شیائومی صفحه‌ای بدون حاشیه داشت، اما سامسونگ از زمان گلکسی نوت اج، در تلاش بود تا شکلی تازه برای صفحه‌نمایش‌ها پیدا کند و بتواند نوآوری خاصی داشته باشد. درست است که اولین گوشی با صفحه‌نمایش خمیده نیست، اما می‌توان گفت این تکنولوژی را به بلوغ کاملی رسانده است. دقیقا همان انتظاری که از آیفون می‌رود اما این‌بار سامسونگ این انتظار را برآورده کرده است.

همیشه و هر ساله با عرضه یک محصول تازه تکنولوژی‌های تازه‌ای نیز عرضه می‌شوند اما همه صبر می‌کنیم تا آیفون عرضه شود و ببینیم آیفون آیا این امکانات را داراست و اگر اینگونه است، چگونه توانسته این تکنولوژی‌ها را کامل کند. اما این‌بار نیاز به صبر کردن نیست چون سامسونگ توانسته که دوباره ثابت کند می‌توان غول بزرگ دنیای تکنولوژی باشد و می‌تواند آیفون را متوقف کند.


آیفون به چه چیزی نیاز دارد؟

گلکسی اس 8 صفحه‌نمایشی 83 درصدی داشت و این عددی بسیار بالا است، آیفون برای رقابت با این چنین صفحه‌نمایش نیازمند یک نسبت صفحه‌نمایش به بدنه است که بالاتر از این عدد باشد، شاید حتی یک صفحه‌نمایش صددرصد باعث تضمین موفقیت آیفون شود. پیش از این شایعه شد که اپل LCDهای سنتی خود را کنار گذاشته و به سمت OLED پیش خواهد رفت و سامسونگ تولیدکننده اپل خواهد بود. بدین ترتیب بعید به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد داشته باشد تکنولوژی بهتری را به اپل ارائه دهد. بدین صورت در بهترین حالت باید انتظار صفحه‌ای همانند گلکسی اس 8 را داشت.

یکی از مشکلات که گلکسی اس 8 با آن سروکار دارد جایگیری عجیب و غریب سنسور اثر انگشت است. آیفون این فرصت را دارد تا با قرار دادن سنسور درون صفحه‌نمایش انتخابی بهتر برای کاربران ارائه کند. در سال 2015 اپل پتنتی را ثبت کرد که بر اساس آن این امکان را به این شرکت می‌داد که از طریق یک سری درزهای کوچک اطلاعات را از بیرون صفحه به داخل صفحه انتقال دهد. ممکن است اپل با استفاده از این تکنولوژی هم دکمه هوم و هم سنسور اثرانگشت خود را وارد صفحه‌نمایش کند. گرچه نسبت به شایعاتی که به تازگی منتشر شده است، ممکن است که اپل برای اولین بار سنسور اثرانگشت را به پشت دستگاه منتقل کند.

سامسونگ همچنین قابلیتی همچون سنسور تشخیص عنبیه چشم را اضافه کرد اما خود او نیز باور دارد که این امن‌ترین راه برای باز کردن گوشی نیست. اپل می‌تواند با اضافه کردن این قابلیت و همچنین بهبود بخشیدن آن به طرزی که بتواند دوربین فضایی که در آن تصویر اسکن می‌شود را نیز بررسی کند برگ برنده‌ای داشته باشد. همچنین این قابلیت اضافه کردن تکنولوژی واقعیت افزوده را نیز به اپل می‌دهد.

باتری نیز یکی دیگر از مسائلی است که اپل باید سامسونگ را در آن شکست دهد. پیش از این شاید این اتفاق کمی بعید به نظر می‌رسید اما حالا این فرصت برای اپل ایجاد شده است. گلکسی اس 8 از باتری کوچک‌تری نسبت به نسخه‌های پیشینی همچون نوت 7 استفاده می‌کند گرچه سامسونگ باور دارد که این باتری دوامی همانند آن باتری‌ها دارد. اما اپل می‌تواند با بالاتر رفتن از سامسونگ، در یک زمینه دیگر نیز گلکسی اس 8 را شکست دهد.

از نظر دستیار صوتی نیز اپل باید یک فکری به حال سیری بکند و در آپدیت بعدی iOS سر و سامانی به این دستیار صوتی خود بدهد. دستیار صوتی سامسونگ شکل تازه‌ای از دستیار صوتی را به نمایش گذاشته و بهتر با گوشی ارتباط برقرار می‌کند تا دنیای بیرون و شاید اپل نیز لازم داشته باشد تا سیری را کامل با گوشی خود هماهنگ کند.

همچنین اپل این شانس را دارد که با عرضه تکنولوژی شارژ بی‌سیمی تازه قابلیتی کاملا تازه به محصول خود اضافه کند. پیش از این نیز شایعه شده بود که اپل در ذهن دارد تا تکنولوژی شارژ بی‌سیم را به صورت کاملا بهبود یافته وارد گوشی‌های تازه‌اش کند و این تکنولوژی نیازمند یک پد یا چیزی همانند آن نیست و می‌توانید در یک فاصله مشخص دور از پد و شارژر نیز دستگاه خود را شارژ کنید.


منتظر چه مشخصاتی باشیم؟

گزارشات مختلفی در رابطه با آیفون‌های تازه منتشر شده است. برخی باور دارند که سه آیفون تازه‌ای که قرار است معرفی شوند، به دو دسته تقسیم خواهند شد. یعنی یک آیفون کاملا تازه که آیفون 8 خواهد بود و دو آیفون که آیفون سری 7 اس خواهند بود. اما گزارشات دیگری نیز وجود دارد که قوت بیشتری دارند و ممکن است آیفون‌های امسال همگی آیفون 8 باشند با این تفاوت که دو آیفون طراحی تازه اما سنتی‌تری خواهند داشت و نسخه دیگر نسخه‌ای با صفحه‌نمایش بودن حاشیه خواهد بود. این نسخه بدون حاشیه نسخه پریمیوم خواهد بود و قیمتی بالاتر خواهد داشت، این مسئله از آن جا نشات می‌گیرد که تولید همه آیفون‌ها با صفحه‌نمایش خمیده برای اپل گران خواهد بود و در پایان هزینه گوشی بالاتر خواهد رفت که ممکن است به فروش گوشی لطمه بزند. همچنین این نسخه پریمیوم، از نظر سخت‌افزاری نیز یک سر و گردن از برادرانش بالاتر خواهد بود، به عنوان مثال دوربین دوگانه با دوربین لرزش‌گیر اپتیکال درون این گوشی خواهد بود. نسبت به شایعات، لیست اطلاعاتی که از این محصول می‌دانیم به این شکل است:

  • صفحه نمایش: 4.7 یا 5.5 یا 5.8 با رزولوشن 1920 در 1310 OLED خمیده (به احتمال زیاد نسخه 5.5 اینچی صفحه‌نمایش خمیده خواهد داشت)
  • حافظه داخلی: 32 گیگابایت، 128 گیگابایت، 256 گیگابایت
  • پردازنده و حافظه رم: پردازنده A11 اپل، به همراه 3 یا 4 گیابایت رم
  • دوربین جلو: 8 مگاپیکسل (شاید با فوکوس خودکار)
  • دوربین پشت: 12 مگاپیکسل، دو لنزه همراه با دو لرزش‌گیر اپتیکال با قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K
  • امکانات اضافی: اسکنر عنبیه چشم، سنسور اثرانگشت، شارژ‌ بی‌سیم، ضدآب و ضدگردوغبار

در پایان شاید با این سه محصول روبرو شویم

 


بازی برد-برد برای سامسونگ

عرضه آیفون 8 امسال یکی از مهم‌ترین عرضه‌های تاریخ گوشی‌ها خواهد بود و این اتفاق نه تنها برای اپل بلکه برای سامسونگ نیز خوشایند خواهد بود. شاید حجم عظیمی از رقابت بین دو شرکت وجود داشته باشد اما سامسونگ با عرضه گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، تکنولوژی را معرفی کرده که خودش عظیم‌ترین تولید کننده آن است. سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان صفحه‌نمایش OLED است. وقتی سامسونگ پرچمداران خود را با این صفحه‌نمایش معرفی کرد اپل را به نوعی مجبور به استفاده از این نوع صفحه‌نمایش کرد و اپل مجبور است برای رقابت با سامسونگ به این نوع صفحه‌نمایش روی آورد. همچنین چندی پیش نیز خبری منتشر شد بر این مبنا که اپل با سامسونگی قراردادی دوساله منعقد کرده که طی آن سامسونگ باید میلیون‌ها صفحه‌نمایش برای اپل تولید کند. ارزش مالی این قرار حدود 9 میلیارد دلار است. حال می‌توان متوجه شد که بازی برد-برد چیست. سامسونگ امیدوار است که گلکسی‌های تازه‌اش فروش خوبی داشته باشند تا هم سود خوبی عاید کمپانی شود و هم نام این شرکت دوباره مورد اعتماد بقیه قرار گیرد. اما در کنار این، این شرکت سود عظیمی نیز از تولید صفحه‌نمایش‌ها خواهد داشت و باید بدانید که این صنعت روز به روز در حال پیشرفت است و مطمئنا در آینده سامسونگ تامین‌کننده دیگر شرکت‌ها نیز خواهد بود. بدین ترتیب اگر گلکسی‌های تازه آن‌قدر هم فروش نداشته باشند، سامسونگ امیدوار خواهد بود تا از فروش آیفون‌ تازه بتواند سودی کسب کند!


سخن آخر

امسال یکی از مهم‌ترین سال‌ها در زمینه گوشی‌های تلفن همراه خواهد بود. موج صفحه‌نمایش بدون حاشیه یا شیائومی آغاز شد و با معرفی محصولات ال‌جی و سامسونگ ادامه پیدا کرد و حال نوبت اپل است تا با خط تولید تازه اپل این موج را کامل کند. اگر اپل به این امر دست یابد باید شاهد حضور نسل تازه‌ای از گوشی‌های همراه باشیم. باید منتظر انقلاب تازه‌ای در این صنعت باشیم و اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم چنین انقلابی واقعا نیاز بوده است. بازار موبایل اشباع شده و حال نوبت شرکت‌های بزرگ است تا چیزی را عرضه کنند که پی ریز آینده خواهد بود. در آخر باید گفت که اپل طی سال‌های اخیر نوآوری آن‌چنانی نداشته و نتوانسته مرز خاصی را فتح کند، اما همیشه توانسته با به ایده‌آل رساندن ایده دیگر شرکت‌ها محصولی کامل و پرفروش عرضه کند، شاید امسال هم شاهد چنین اتفاقی باشیم و اپل بتواند کامل‌ترین صقحه‌نمایش بدون حاشیه را وارد بازار کند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.