گلکسی اس ۸ چگونه لکه ننگ نوت ۷ را از میان خواهد برد؟

بالاخره گلکسی اس 8 نیز معرفی شد. سامسونگ در مراسمی در نیویورک از آخرین پرچمدار خود رونمایی کرد و این محصول تمام تلاش سامسونگ برای بقا است. اما آیا گلکسی اس 8 می‌تواند لکه ننگ نوت 7 را از برند سامسونگ پاک کند؟

0

دن سیفرت نویسنده وبسایت Verge مقاله‌ای منتشر کرده که روایت چند روز پیش از معرفی این محصول و دیداری است که او با مدیران سامسونگ داشته و صحبت‌های آن‌ها در رابطه با این محصول را بازتاب داده است. این نوشته چکیده‌ای از آن مقاله است.


غلبه بر سیب بزرگ

مدیر بخش موبایل سامسونگ یعنی DJ Koh صحبت‌های زیادی در رابطه با این محصول کرده اما مهم‌ترین جمله‌ی او این بود که :

«ما رویایمان غلبه بر اپل است.»

اساسا هیچ مدیری و هیچ شرکتی مستقیما در معرفی محصولات خود به محصولات دیگر شرکت‌ها و دیگر رقبا اشاره نمی‌کند اما مدیران سامسونگ گویی دیگر از خیلی از مرزها عبور کرده‌اند و لزومی به رعایت آداب و رسوم نمی‌بینند. این رویای این شرکت است و به همین دلیل نیز اسم رمز گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس “رویا” بود. سامسونگ سال‌هاست تلاش دارد تا بر اپل غلبه کند و در بسیاری جهات توانسته، تا قبل از افتضاح نوت 7 این شرکت بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی در جهان بود و بیشترین سود را دریافت می‌کرد. همچنین در سال‌ها اخیر نیز دیده‌ایم که دیگر اپل آن نوآور و شرکت انقلابی بازار نیست و در بسیاری از موارد سامسونگ توانسته با معرفی محصولاتش مرزهای جدیدی را کنار بزند و توانسته از نظر سخت‌افزاری رقیب سرسخت و حتی برتری نسبت به اپل باشد. البته نوت 7 را از این مقایسه کنار بگذارید!

البته همیشه خط گلکسی اس در رده دوم قرار داشته و همیشه آیفون بر این سری گوشی غلبه کرده است. بیشترین ضربه را سامسونگ از همین جهت متحمل شده است. همیشه گلکسی اس جوابی به آیفون تازه بوده و همیشه این ذهنیت وجود داشته که گلکسی اس یک مرتبه پایین‌تر از آیفون اپل است. و تمام این مشکلات را کنار بگذارید، با این مسئله مواجه خواهید شد که نوت 7 نیز سال پیش منفجر شد. پس نباید انتظار نیم سال خوبی از سامسونگ را داشته باشیم اما سامسونگ با قدرت بازگشته است.


آتش‌بازی پرهزینه

سامسونگ با رسوایی بزرگی دست و پنجه نرم کرد و برای این شرکت بسیار سخت بود که دوباره از خاکسترهای نوت 7 برخیزد. اما اگر گلکسی اس 8 را دوباره نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این اتفاق رخ داده است. Koh در رابطه با نوت 7 توضیح می‌دهد و خط آزمایش باتری شرکت را نشان می‌دهد. او می‌گوید زمانی که باتری نوت 7 مورد تست قراره گرفته بود انفجار در بررسی اولیه رخ نداده بود و بعدها این مسئله آشکار شده بود وگرنه 15000 هزار قطعه باتری خراب سریعا به شرکت تولید‌کننده بازمی‌گشت. اما این مسئله دیگر گذشته و پس از این اتفاق سامسونگ به جای یک تست کوچک، تستی 8 مرحله‌ای برای باتری‌های خود ایجاد کرده است.

کارخانه‌های سامسونگ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند تا در آن واحد قادر به تست 60 هزار نسخه گوشی باشند و در کنار این حتی تست دیگری نیز وجود دارد که سامسونگ 100 هزار گوشی را به صورت طولانی مدت تست می‌کند و تاثیرات و تغییراتی که طی مرور زمان روی ارتباطات و قدرت پردازش یا حتی ضدآب بودن گوشی به وجود می‌آید را بررسی می‌کند.


نوآوری در شرکت

گلکسی اس 8 تنها یک گوشی تازه با امکاناتی تازه نیست. این گوشی بازی پایانی سامسونگ است. این گوشی حاصل پروژه‌ی سه ساله‌ی شرکت است. گلکسی اس 8 بازنگری دوباره سامسونگ به صنعت گوشی‌ها و رده‌ای که این شرکت دارد است. سامسونگ تا سال‌ها سردمدار سخت‌افزاری بوده است، همه از قدرت این شرکت در طراحی و تولید پردازنده‌ها خبر دارند. اما هیچ‌کس به سامسونگ به چشم یک غول سخت‌افزاری یا حداقل شرکتی که حرفی برای گفتن داشته باشد نگاه نمی‌کند. پروژه‌های نرم‌افزاری این شرکت اساسا یا به چشم یک نقشه دوم یا سوم دیده می‌شود و سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش نیز عموما شکست می‌خورند و روز اول توسط کاربران از روی گوشی پاک می‌شوند و با نسخه‌های گوگل جایگزین می‌شوند. اما سامسونگ تلاش دارد تا این را تغییر دهد، تا ابد نمی‌توان وابسته به اندروید و گوگل ماند. سرویس‌های Samsung Pay و Knox در طی‌ سال‌ها اخیر توانسته‌اند موفقیت مناسبی به دست بیاورند اما دیگر سرویس‌های این شرکت آن چنان موفق نبوده‌اند. اما شرکت نگاهی دوباره به مسئله نرم‌افزاری داشته و بیکسبی را معرفی کرده است.

بیکسبی بخشی از برنامه سامسونگ است که یک وارد بازی دستیاران صوتی شود و دو قابلیتی عرضه کند که دوباره آن وجه خلاقانه را به سامسونگ بازگرداند. شاید فکر کنید سامسونگ هم با نگاهی به کورتانا یا سیری و الکسا دست به تولید بیکسبی زده، اما بیکسبی به صورت کلی با دیگر دستیاران حاضر متفاوت است.
الکسا، سیری، کورتانا، دستیار گوگل همه از یک هوش مصنوعی بهره می‌برند که طی مرور قرار است بهبود یابد، این دستیاران همگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه یک شخصیت زنده باشند و تلاش می‌کنند تا تمامی سوال‌های شما را پاسخ دهند. اما بیکسبی اینگونه نیست. بیکسبی معنای واقعی دستیار است. او به شما کمک می‌کند تا با دستگاهی که در دستان شماست یا روبروی شما قرار دارد ارتباط برقرار کنید و بتوانید به کمک بیکسبی کارهای خود را با دستگاه انجام دهید! بیکسبی برای این طراحی نشده که به شما بگوید ارتفاع برج ایفل چقدر است!
Injong Rhee مدیر بخش تحقیق و توسعه سامسونگ که طراحی این دستیار توسط تیم او صورت گرفته، در پستی در وبلاگ خود اعلام داشت که بیکسبی با کمترین سخت‌افزار ممکن نیز کارایی خواهد داشت و از آنجایی که بر پایه فضای ابری تولید شده تنها نیازمند یک ارتباط آنلاین است تا بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

خب این بدین معناست که این دستیار صوتی تنها به گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس محدود نخواهد شد. بلکه در آینده نه چندان دور سامسونگ مطمئنا بیکسبی را وارد یخچال‌ها، تلویزیون‌ها، ماشین‌لباسشویی‌ها و تمام لوازم برقی که تولید می‌کند خواهد کرد و این حرکتی بسیار هوشمندانه خواهد بود و بیکسبی اینگونه مطمئنا تبدیل به یکی از گسترده‌ترین دستیارهای صوتی موجود خواهد شد.
سامسونگ پیش از این بسیار اختصاصی به محصولات خود نگاه می‌کرد و تلاش داشت تا رویه اپل را در عرضه سرویس‌های خود داشته باشد و محصولاتش را تنها برای خریداران خود نگه‌می‌داشت. اما از زمان عرضه آخرین ابزار پوشیدنی این شرکت، سامسونگ تلاش دارد تا با دیگر پلتفرم‌ها نیز همخوان شود و بالاخره این شرکت متوجه شده که برای موفقیت بیشتر باید تبدیل به یک سرویس‌دهنده شود و شاید در آینده نزدیک بیکسبی را برای اندروید و حتی آی‌او‌اس نیز عرضه کند.
البته بیکسبی در حال حاضر آن‌چنان فراگیر نیست. فعلا روی آخرین پرچمداران سامسونگ قرار دارد و یک دکمه اختصاصی برای خود دارد. دستورهای کوچکی انجام می‌دهد اما با گذر زمان مطمئنا پیشرفته‌تر خواهد شد و هدف سامسونگ طبق گفته Rhee این است که بیکسبی تمامی اعمال که کاربر از طریق لمس گوشی انجام می‌دهد بتواند از طریق صدا انجام دهد.


طراحی تازه و جسورانه

هر روزه گوشی‌های فراوانی عرضه می‌شوند و تنوع شرکت‌ها و برندها به قدری رسیده که نمی‌توان لزوما یک گوشی خاص را انتخاب کرد و دیگر گوشی خاصی وجود ندارد که مشتریان را به وجد بیاورد. این شرایط بدی است. بسیاری از کاربران به همان آیفون عادت کرده‌اند و جذب این مشتریان نیازمند یک حرکت نوین است و سامسونگ در این مورد شرایط سختی پیش رو داشت. تا زمانی که گلکسی اس 6 نسخه اج معرفی شد.
DJ Koh در این باره می‌گوید:

«ما صفحه‌نمایش خمیده را در قالب S6 Edge به دنیا معرفی کردیم، اما تا همین اواخر و عرضه S7 Edge نتوانستیم به درستی آن را کاربردی کنیم و قابلیت‌های آن را کامل درک نکرده بودیم.»

نه تنها صفحه‌نمایش خمیده تبدیل به نمادی از سامسونگ شده بلکه این قابلیت به این شرکت اجازه داده تا صفحه‌ای بزرگ‌تر در قالبی کوچک‌تر را عرضه کند. به عنوان مثال S7 Edge صفحه نمایشی به اندازه 5.5 اینچ داشت اما از آیفون پلاس 5.5 اینچی کاملا کوچک‌تر بود. طبق تحقیقاتی که سامسونگ به عمل آورده، هشت و نه درصد مردم صفحه‌نمایش بزرگ‌تر می‌خواهند اما ترجیح می‌دهند تا گوشی‌شان بزرگ‌تر نشود.
بدین ترتیب سامسونگ ریسکی بزرگ پذیرفت و سری جدید پرچمداران خود را با صفحه‌نمایش خمیده عرضه کرد. این صفحه به این شرکت اجازه داده تا با نسبت تصویر 18.5:9 به صفحه نمایش Infinity Edge برسد. با این حساب گلکسی اس 8 دارای یک صفحه نمایش 5.8 اینچی است که نسبت به آیفون 7 که 4.7 اینچ است تنها کمی بدنه بزرگ‌تری دارد! اساسا سامسونگ توانسته بدون اضافه کردن به سایز دستگاه، 1.1 اینچ به صفحه‌نمایش بیافزاید.

شاید گلکسی اس 8 همان گلکسی اس 7 اج است که صفحه‌نمایش بیشتر کش آمده و به جای اینکه انقلابی باشد بیشتر تکاملی است. اما این مبنا بر بدی این محصول نیست. از آنجا که از همان لحظه معرفی تا به حال اکثر نویسندگان و منتقدین از زیبایی وصف ناپذیر این گوشی صحبت کرده‌اند.
گلکسی اس 8 همچنین با حجم عظیمی از امکانات مختلف پر شده است. شارژ بی‌سیم سریع، تکنولوژی ضدآب قوی، سه نوع مختلف برای باز کردن گوشی بدون وارد کردن کد و آخرین پردازنده کوالکام، دوربین جلو با قابلیت اتوفوکوس و دیافراگم 1.7 که حجم عظیمی از نور را دریافت می‌کند همگی از قابلیت‌های این محصول هستند.
ممکن است بگویید حجم باتری کمتر است اما این روند تازه سامسونگ است. این شرکت قصد دارد تا محصولاتش را از نظر نرم‌افزاری بهینه‌تر کند و تنها روی حجم بالای سخت‌افزار تمرکز نکند. تجربه اخیر سامسونگ یعنی نوت 7 آنقدر مشخصات بالایی داشت که در صورت کاربران منفجر شد و مطمئنا سامسونگ تا حد امکان قصد دارد از این عاقبت دوری کند.
همانگونه که گفتیم باتری این سری جدید حتی از گلکسی اس 7 اج نیز کمتر است اما سامسونگ قول داده که نوع بهینه‌سازی این گوشی و همخوانی سخت‌افزار با نرم‌افزار به گونه‌ای است که عمر مفید باتری بیشتر از پرچمداران قبلی خواهد بود.


دور از اپل، نیازمند به گوگل

بالاخره سامسونگ به مرحله‌ای رسیده است که هیچ ردی از اپل نمی‌توان در محصولاتش مشاهده کرد. اساسا گلکسی اس 8 به ایده‌آل طراحی رسیده و نمی‌توان به هیچ وجه آن را به یکی از محصولات اپل از لحاظ طراحی یا از لحاظ کارایی نسبت داد. سال‌ها سامسونگ این را می‌شنید که محصولاتش کپی از محصولات اپل است، اما حال مدیران سامسونگ می‌توانند با خیال راحت روی استیج بیایند و محصول خود را بدون اینکه از پتنت‌های اپل بترسند معرفی کنند!
اما نمی‌توان از این مسئله گذشت که سامسونگ هر چقدر از اپل فاصله گرفته، حال نمی‌تواند از گوگل فاصله بگیرد. اساسا گوگل حجم عظیمی از شرکت‌ها را پرورش داده که تا گردن نیازمند ادامه همکاری با این شرکت هستند. شرکت‌هایی همچون اچ‌تی‌سی، سامسونگ، ال‌جی، هوآوی و تمامی شرکت‌هایی که از اندروید استفاده می‌کنند همگی با حجم عظیم پشتیبانی گوگل توانستند از نظر نرم‌افزاری به قله‌های موفقیت برسند و حال سایه گوگل همچنان روی این شرکت‌ها مشاهده می‌شود.


چیزی که می‌توان مشاهده کرد این است که کاربران حرفه‌ای اولین کاری که با گوشی سامسونگ خود می‌کنند این است که تا حد امکان اپلیکیشن‌های سامسونگ را غیرفعال یا پاک می‌کنند و آن‌ها را با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل جایگزین می‌کنند. این برای سامسونگ اصلا خوب نیست. سامسونگ نمی‌تواند تا ابد روی قدرت سخت‌افزاری خود مانور دهد. سامسونگ سیستم تایزن را در جیب پشتی خود پرورش می‌دهد اما هنوز این سیستم نتوانسته سهمی از بازار کسب کند یا خودی نشان دهد و بیشتر شبیه ویندوزفون می‌ماند که فقط برای خالی نبودن عریضه وجود دارد!
شاید این بزرگ‌ترین چالش پیش روی سامسونگ باشد، اینکه شرکت بتواند در کنار سردمداری در زمینه سخت‌افزار به سرزمین نرم‌افزار نیز رخنه کند و جای پای خود را محکم‌تر از پیش کند. سامسونگ باید به عنوان یک سرویس‌دهنده شناخته شود و باید بتواند امکاناتی کاربردی و اختصاصی ارائه دهد که جای دیگری پیدا نشوند.


نتیجه‌گیری

بهترین نتیجه‌گیری برای این مقاله سخنان پایانی DJ Koh در پایان ملاقات با سیفرت است، او به بیکسبی اشاره می‌کند و این‌که این آغاز دورانی تازه است و می‌گوید:

نمی‌خواهم بیش از اندازه این قابلیت را بزرگ کنم، اما این نقطه آغاز ما است. ما در یک ماراتن نفس‌گیر قرار گرفته‌ایم و گلکسی اس 8 اولین دستگاهی خواهد بود که تلاش می‌کند تا تمامی محصولات سامسونگ را به هم متصل کند. این محصول پر‌معنی‌ترین محصول کل زندگی حرفه‌ای من است.

TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.