امروزه اینستاگرام بیش از بستر برای اشتراک گذاشتن عکسهای موبایلی است، اینستاگرام به بستری تبدیل شده تا عکاسان یا کسانی که علاقهمند به این صنعت/هنر هستند آثار خود را به اشتراک بگذارند و بیشتر دیده شوند. اینستاگرام نیز طی مدتهای اخیر این مسئله را متوجه شده و تلاش دارد تا بستری حرفهای تر با امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود بگذارد. حتی شرکتها و مجلات بزرگ نیز آثار خود را در این سیستم به اشتراک میگذارند، به عنوان مثال تایم همیشه کاور مجلههای خود را به اشتراک میگذارد و گاهی اوقات برخی از عکسهای لایتباکس خود را نیز در این بستر منتشر میکند.
رابین رایان عکاس حرفهای و همچنین نویسنده و مدرس سایت Digital Photography School درباره اینستاگرام میگوید:
«اینستاگرام در سالهای اخیر 300 میلیون کاربر به کاربران خود افزوده و این عدد بسیار بالاست، سر جمع تا پایان سال 2016 این عدد به 600 میلیون رسیده است. ممکن است که بیش از اندازه باشد اما ابزار خوبی برای ارتباط با اجتماع و پیشرفت در عکاسی است.»
همانگونه که گفتیم این پلتفرم تا پایان 2016 به 600 میلیون کاربر فعال رسید واین خبری خوب برای این سرویس است. اما خبر بد اینجاست که دیده شدن در این محیط به شدت سخت خواهد بود. البته اگر ابزار مناسب کار را داشته باشید، راه پیش روی شما بسیار آسانتر خواهد بود.
این میان ما ابزاری مناسب برای شما معرفی خواهیم کرد که چه برای کاربران معمولی و چه تجاری که حاضر به پرداخت پول برای سرویسهای بهتر هستند مناسب است.
Crowdfire
انتخاب بین اینکه چه کسی را دنبال کنید و چه کسی را نه، یکی از اساسیترین بخشهای اینستاگرام است. اگر به دنبال افرادی باشید که از محتوای اشتراکی شما خوششان بیاید، شانس فالو شدن بیشتری خواهید داشت. در تناقض این مسئله، اگر افرادی را فالو کنید که شما را فالو نکنند و به اصطلاح فالو بک ندهند، دچار برخی مشکلات خواهید شد:
- اگر میزان فالور و فالوینگ متناسبی نداشته باشید، اکانت شما شبیه یک اکانت اسپم خواهد بود.
- فید شما و تصاویری که شما خواهید دید، مطمئنا متناسب با تجارت شما و همچنین ذائقه شما نخواهد بود.
حال اپلیکیشن Crowdfire به کمک شما خواهد آمد و برخی امور مفید برایتان انجام خواهد داد و همچنین در این سه صورت، فالوینگهای شما را آنفالو خواهد کرد:
- اگر فالوینگ شما غیرفعال باشد
- فالوینگ شما، فالو بک نداده است
- فالوینگ شما، شما را به عنوان اسپم به اینستاگرام ریپورت کرده است.
- میتوانید با استفاده از این اپلیکیشن اکانت خود را بهینهسازی کنید و عملکرد بهتری داشته باشید.
ScheduGram
به عنوان یک عکاسی حرفهای باید تا حد امکان آثار و کارهای شما دیده شود. باید زمان انتشار پستهای خود را بدانید و متوجه شوید که چه زمانی بیشترین میزان دیده شدن را خواهید داشت. همچنین اگر تجارتی محلی دارید باید تلاش کنید تا توسط افراد محلی نیز دیده شوید.
این سرویس تحت وب به شما اجازه میدهد تا پستهای خود را زمانبندی کنید تا در زمان مشخص منتشر شوند. حتی اگر بیرون از منزل باشید و در حال عکاسی باشید و نتوانید پست خود را منتشر کنید، این سرویس این کار را برای شما انجام خواهد داد. بدین ترتیب این امکان برای شما فراهم میشود تا بیشترین میزان توجه را جلب کنید. گفتنی است این سرویس رایگان نیست اما میتوانید هفت روز آن را به صورت رایگان امتحان کنید.
Like4Like
الگوریتم اینستاگرام بر اساس میزان لایکها ساخته شده است. میزان لایک بیشتری که دریافت کنید رنک شما در فید اینستاگرام بیشتر خواهد شد.حال زمانی که میزان فالور بالا نداشته باشید، کار شما برای دریافت لایک سخت خواهد شد و اینجاست که اپلیکیشن Like4Like وارد خواهد شد.
این سرویس به شما اجازه خواهد داد تا با دیگران به تبادل لایک بپردازید و اینگونه همه لایک بالایی خواهند داشت.
گرچه به یک نکته باید توجه داشته باشید. باید بدانید که با اکانت درست ارتباط برقرار کنید. باید با اکانتهایی تبادل لایک کنید که اسپم نباشند. همچنین میتوانید با اکانتهایی که فالورهایی مانند فالورهای شما دارند ارتباط برقرار کنید و پستهایشان را لایک کنید. همچنین کسانی که اطراف شما هستند را نیز باید پیدا کنید، زمانی که با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنید میزان یافتن مشتریهای آینده شما نیز بیشتر خواهند شد.
Soldsie
عکاسان بخشی کوچک از هزاران مجموعه دیگر هستند و در شهرهای بزرگ و پایتختها این مجموعه بسیار گستردهتر میشود و دیده شدن کمی سختتر خواهد شد. ایجاد یک بیوگرافی کارآمد و گویا یکی از واجبات دسترسی به موفقیت بیشتر است. SoldSie سرویسی بسیار مناسب برای طراح این بیوگرافی و میتوانید یک بیوگرافی انگلیسی کوتاه و گویا برای خود خلق کنید. این سرویس به شما این امکان را میدهد تا بیوگرافی شما لینکی به وبسایت شما یا صفحه شما در پینترست یا Behance نیز داشته باشد.
به عنوان مثال این یک بیوگرافی فرضی است که یک عکاس میتواند از آن استفاده کند:
«مایک نیلانگ یک عکاس محلی است که در زمینه مناظر سن فرانسیسکو فعالیت دارد. میتوانید با سر زدن به وبسایت او دیگر آثارش را مشاهده کنید.»
باید مطمئن شوید که بیوگرافی شما خاص بودن و کامل و گویا بودن خود را داشته باشد. این سرویس هم رایگان نیست و نیاز به پرداخت هزینه ماهانه دارد.
IconoSquare
بسیاری از عکاسان فقط تصاویری را منتشر میکنند و متوجه نیستند که آیا تصاویر آنها ارتباطی با فالور برقرار میکند یا این چنین نیست. اگر شما نیز دچار این مشکل هستید و نمیدانید که پستهای شما جوابگو هستند باید در Iconosquare ثبت نام کنید.
Iconosquare چیزی مانند Google Analytics است. اما به جای محاسبه ترافیک وبسایت، این اپلیکیشن لایکها، کامنتها و دیگر امور را آنالیز میکند و به شما آمار جامع میدهد.
این اپلیکیشن نه تنها به شما کمک میکند که استراتژی بازاریابی خود را مدیریت کنید، بلکه به شما کمک خواهد کرد تا درک کنید که مردم چه نوع عکسهایی را بیش از همه دوست دارند. این بسیار فاکتوری مهم در بازار و تجارت است، بدین خاطر که ممکن است شما از یک عکس خوشتان بیاید، اما مشتری بالقوه ارتباطی با آن تصویر برقرار نکند. بدین صورت Iconosquare به شما کمک خواهد کرد تا مسیر خود را بر اساس رضایت کاربران و فالورهایتان انتخاب کنید. Iconosqure را میتوانید به مدت محدود به صورت رایگان امتحان کنید.
نتیجهگیری
اینستاگرام بستری بسیار قوی برای دیده شدن و پیشرفت است، اما از آنجایی که عکاسان و شبه عکاسان و حتی افراد دیگر رشتههای تجسمی وارد این پلتفرم شدهاند رقابت کمی سخت شده است. پس شما باید با استراتژی مناسب با پشتوانه اثری قوی و همچنین استفاده از ابزار مناسب وارد این رقابت شوید و امید به پیشرفت داشته باشید.