پتنت جدید اپل برای آیفون برای قرارگیری حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش

در حالی که طی چند سال اخیر شاهد افزایش استفاده از روش‌های تشخیص هویت بیومتریک در گوشی‌ها و سایر گجت‌های هوشمند عرضه شده به بازار بوده‌ایم، به نظر می‌رسد شرکت اپل در حال توسعه فناوری اختصاصی جدید خود در این حوزه بوده که به آن امکان استفاده از حسگر تاچ آی‌دی را در زیر نمایشگر آیفون 8 یا آیفون‌های نسل بعدی می‌دهد.

طی چند وقت اخیر به کرات شاهد درز شایعات و اخباری در رابطه با ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری آیفون ۸ بوده‌ایم، با این حال تعداد کمی از آن‌ها به درز اطلاعاتی در رابطه با نوع حسگر اثر انگشت استفاده شده در این محصول پرداختند.

اگر به یاد داشته باشید، اپل در سال ۹۱ اقدام به خرید شرکت AuthenTec کرد. این شرکت راهکارهای تشخیص اثر انگشت را ارائه کرده و چیپ‌های بیومتریک و نرم‌افزارهای امنیتی را برای دستگاه‌های موبایل و کامپیوتر، تولید می‌کند و بدین ترتیب کاربران را قادر به مدیریت هویت دیجیتال خود می‌کند. حال به نظر می‌رسد این شرکت به میزانی از نبوغ و نوآوری رسیده که بتواند حسگر اثر انگشت را در زیر شیشه نمایشگر تعبیه کند.

این شایعات به واسطه درز اطلاعات پتنت جدید ساکنین کوپرتینو در سازمان ثبت ایده و اختراعات ایالات متحده به ثبت رسیده است. این اتفاق در حالی ممکن است پیش بیاید که دکمه هوم گوشی‌های آیفون، به نوعی علامت انحصاری و مشخصه بارز این گوشی‌ها است و اگر اپل این دکمه را از روی گوشی‌های خود حذف کند، در واقع می‌تواند فضای بیشتری را برای تعبیه صفحه نمایش OLED بزرگ‌تری در اختیار بگیرد.

البته از آنجا که کمپانی‌ها سرشناسی مانند اپل طی سال‌های متمادی استارتاپ‌های مختلفی را به زیر مجموعه خود اضافه می‌کنند، شنیده می‌شود که این شرکت در نظر دارد از فناوری انحصاری شرکت LuxVue در نمایشگر آیفون ۸ استفاده کند. این فناوری که برخی از آن با نام میکرو ال ای دی یاد می‌کنند، درنهایت منجر به تولید صفحه نمایش‌های نازک‌تر و کارآمدتری می‌شود. از آنجایی که صفحه نمایش‌های میکرو ال ای دی به نور پس زمینه نیاز ندارند، استفاده از آن‌ها در گوشی‌های نازک‌تر می‌تواند عمر باتری بیشتری فراهم کند.

همچنین تصاویر پیوست شده با سند مذکور، نشان می‌دهد که این شرکت در سنسور اثر انگشت یک پارچه شده با نمایشگر آیفون، از نور مادون قرمز رادیو اکتیو و سنسورهای آمیخته با دیود RGB استفاده کرده که به مراتب کیفیت تصویر اسکن شده اثر انگشت را افزایش می‌دهد. البته نکته قابل توجه آنکه تقریباً تمامی شایعات قبلی از احتمال به‌کارگیری نمایشگرهای OLED در آیفون ۸ خبر می‌دادند که به احتمال زیاد توسط سامسونگ ساخته خواهد شد، از این رو هنوز به طور دقیق مشخص نیست که اپل چگونه می‌خواهد میکرو ال‌ای‌دی رل در پنل‌های ساخت شرکت کره‌ای تعبیه نماید.

البته اپل تنها شرکتی نیست که درصدد تعبیه حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر گوشی‌های هوشمند قدم‌هایی برداشته است. به عنوان مثال کوالکام سال گذشته از حسگر اثر انگشت اولتراسونیک با همین شیوه کار پرده برداشت. در این فناوری یک فرستنده‌ی اولتراسونیک امواجی را به سمت انگشت شما که روی حسگر قرار گرفته می‌فرستد، برخی از این امواج به سمت حسگر بازگشت داده می‌شوند و برخی توسط انگشت بازتاب داده نمی‌شوند که مستقیماً به شکل و جزئیات اثر انگشت هر کس بستگی دارد. از آنجا که در این شیوه دیگر خبری از حسگرهای خازنی نبوده، به راحتی می‌توان سنسور آن را در زیر سطوحی که به طور غیرمستقیم با انگشت افراد در تماس هستند مانند زیر گلس نمایشگر استفاده کرد.

از دیگر ویژگی‌های احتمالی آیفون ۸ که می‌تواند هواداران این برند را راضی نگاه دارد می‌توان به نمایشگری بدون حاشیه کناری و احتمالاً لبه خمیده و تجهیز به باتری قدرتمندتر نسبت به نسل قبلی که با شارژرهای بی‌سیم سازگاری دارد اشاره کرد.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نظرات بسته شده است.