آیا گوگل مپس در حال تبدیل به یک شبکه اجتماعی است؟

هرچند تا چند سال پیش از سرویس نقشه گوگل یا همان گوگل مپس به عنوان یک اپلیکیشن نقشه یاب با امکانات محدود یاد می‌شد، با این حال این برنامه در آخرین به‌روزرسانی به قابلیت‌هایی مجهز شده که به کاربران امکان به اشتراک گذاری مستقیم مکان‌های مورد نظر با اعضای خانواده یا دوستان را می‌دهد.

در ساده‌ترین شکل به شبکه اجتماعی یک برنامه یا سرویسی خطاب می‌شود که کاربران اطلاعات مورد نظر خود را با افراد خاصی به اصطلاح به اشتراک می‌گذارند.

جدیدترین نسخه اپلیکیشن گوگل مپس نیز مشابه همین بستر را برای تبادل اطلاعات مورد نظر ایجاد می‌کند، به طوری که اکنون می‌توان فهرستی از مکان‌های مورد علاقه را ایجاد کرد، با دیگران به اشتراک گذاشت و یا اینکه از طریق دیگر شبکه‌های اجتماعی پیگیر فهرست‌های مشابه سایر نزدیکان شد.

این به‌روزرسانی که اکنون برای دو پلتفرم اندروید و iOS منتشر گردیده، امکان سازماندهی بهتر تمام رستوران‌ها، موزه‌ها، بارها، فروشگاه‌ها و سایر مکان‌های مورد علاقه را برای کاربران ایجاد می‌کند. گوگل در این اندیشه است که کاربران می‌توانند با این امکانات دانسته‌های خود پیرامون مکان زندگی و جاذبه‌های دیدنی آنجا را با سایر افراد به راحتی در میان گذارند.

در حال حاضر هم امکان ‌هایلایت و یا ایجاد کردن مکان‌های مدنظر به واسطه برنامه Google’s Local Guides برای استفاده کنندگان گوگل مپس وجود دارد، با این حال آپدیت جدید برنامه مذکور به کاربران امکان به اشتراک گذاری این اطلاعات را هم می‌دهد. پرواضح است که کاربران در حال حاضر اغلب به منظور مسیریابی و یا پیدا کردن بهترین مسیر حرکت با توجه به شرایط مختلف همچون وضعیت ترافیک از گوگل مپ استفاده می‌کنند، اما آپدیتی که به تازگی منتشر شده قابلیت پیشنهاد استفاده از سرویس‌هایی مانند Uber یا Lyft ride را ارائه می‌کند. کاربران حتی اکنون قادر هستند با توجه به دیتا بیس قدرتمند این سرویس، از نزدیک‌ترین جای پارک مکان فعلی خود هم مطلع شوند.

تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات در گوگل مپ شیوه ایست که فیس‌بوک در ابتدا قصد داشت در پلتفرم شبکه اجتماعی خود با استفاده از اطلاعات همین سرویس اجرا کند، با این حال در سال 2013 طبق قراردادی که با مایکروسافت منعقد شد، نقشه‌های سرویس بینگ ردموندی‌ها سرانجام جایگزین گوگل مپ در فیس‌بوک گردید.

به هر حال به نظر می‌رسد گوگل با برخورداری از دیتا بیس عظیمی که از سرویس‌های مختلفی همچون استریت ویو، Waze و یا ترافیک لحظه‌ای جاده‌های سراسر جهان در اختیار دارد، کار مشکلی برای تبدیل گوگل مپ به یک سرویس اشتراک گذاری اطلاعات یا یک شبکه اجتماعی که کاربران می‌توانند تصاویر و اطلاعات لحظه‌ای خود را از مکان‌هایی که در حال حاضر در آن قرار دارند و یا مکان‌هایی که پیش از این به آنجا رفته‌اند، با دیگران به اشتراک گذارند و یا اینکه بر روی تصاویر مابقی دوستان خود نظر بنویسند پیش رو نخواهد داشت.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نظرات بسته شده است.