دوربین‌های دید در شب چگونه کار می‌کنند؟

حتما تاکنون چشم شما به دوربین‌های دید در شب افتاده‌ است، تصویر سیاه و سفید و گاهی سبز رنگی که این دوربین‌ها از ظلمات شب به نمایش می‌گذارند واقعاً جالب توجه است، به همین دلیل در این قسمت قصد داریم با هم ببینیم دوربین‌های دید در شب چگونه کار می‌کنند.

0

دوربین‌های دید در شب بیشتر استفاده‌های امنیتی دارند، در فیلم و بازی‌های ترسناک نیز زیاد شاهد تصاویر دید در شب هستیم. جالب اینجاست که تمامی دوربین‌‌های دید در شب به لحاظ فناوری و ساختار شبیه هم نیستند و عملکرد‌های متفاوتی دارند.


دوربین‌های دید در شب مادون قرمز


در بین فناوری‌های مختلفی که برای رویت اشیا و محیطی در شب استفاده می‌شود، یکی از آنها را بیشتر در دوربین‌های امنیتی شاهد هستیم. این فناوری استفاده از پرتوهای مادون قرمز است. به‌عبارت دیگر پرتو نور مادون قرمز در این دوربین‌ها باعث تولید تصویر می‌شود.

به همین دلیل اگر از نزدیک نگاهی به دوربین‌‌های امنیتی که قابلیت دید در شب دارند. داشته باشید حتما متوجه لامپ‌های کوچک ال‌ای‌دی در اطراف لنز دوربین خواهید شد. این لامپ‌ها زمانی که هوا تاریک شد، با تاباندن پرتوهای مادون قرمز به تشکیل تصویر کمک می‌کنند.

از آنجایی که چشم انسان قادر به تشخیص و مشاهده پرتوهای نور مادون قرمز نیست، نور تابیده شده توسط این دوربین‌ها را در فضای تاریک نمی‌بیند. به این ترتیب دوربین‌های امنیتی دید در شب، با نورهای مادون قرمز خود فضا را پر می‌کنند و فقط چشم شماست که این نور را نمی‌ببیند.

از طرف دیگر اگر نگاهی به تصاویر دوربین‌های دید در شب داشته باشید، متوجه خواهید شد که در بیشتر مواقع این تصاویر سیاه و سفید هستند، دلیل این امر نیز روشن است، چشم انسان با دقت بیشتری می‌تواند اختلاف میان رنگ سفید و سیاه را نسبت به سایر طیف‌های رنگ، مانند قرمز یا آبی تشخیص دهد. این امر باعث شده است تا در بیشتر دوربین‌های امنیتی دید در شب، شاهد حضور فیلتر سیاه و سفید باشیم تا تصاویر در شب راحت‌تر مشاهده شوند.


این روزها بیشتر دوربین‌های امنیتی موجود در بازار به ویژگی دید در شب مجهز هستند. به این ترتیب دوربین به صورت کاملاً‌ خودکار زمانی که هوا تاریک است، با تاباندن پرتوهای مادون قرمز، تصاویر را به صورت سیاه و سفید ذخیره می‌کند، این دوربین‌ها در روز و هوای روشن نیازی به پرتور مادون قرمز ندارند و تصاویر را به صورت رنگی ذخیره می‌کنند.


دوربین‌های دید در شب با قابلیت تشدید نور


همان‌‌گونه که اشاره شد، دوربین‌های دید در شب در دو گروه اصلی قرار می‌گیرند، گروه اول دوربین‌های هستند که در آنها از فناوری مادون قرمز استفاده شده است که به آنها اشاره کردیم، گروه دوم نیز دوربین‌های حرفه‌ای‌تر دید در شب هستند، در این دوربین‌ها، لوله‌هایی برای تقویت شدت نوری که دریافت می‌کنند تعبیه می‌شود. طبیعی است که این دوربین‌ها با قابلیت جذب بیشتر نور، تصویر واضح‌تری را عرضه می‌کنند.

نوری که وارد این دسته از دوربین‌های دید در شب می‌شوند به الکترون‌های مختلفی تغییر حالت می‌دهد، در نهایت نیز این الکترون‌ها به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند. در این فرآیند الکترون‌ها تقویت شده و از فیلترهای مختلفی عبور می‌کنند، نتیجه امر نیز تابیده شدن بیشتر نور بر روی تصاویر خواهد بود.

تمامی طیف‌های مختلف رنگی که به این دسته از دوربین‌های دید در شب وارد می‌شود، پس از گذشتن از سنسور‌های مختلف به طیف‌های مختلف رنگ سبز تبدیل می‌شوند. جالب است بدانید، چشم انسان نسبت به رنگ سبز حساس‌تر است و به همین دلیل در این دسته از دوربین‌های دید در شب شاهد حضور طیف‌های مختلف رنگ سبز هستیم.

این دوربین‌های دید در شب، در ظلمات و تاریکی محض نمی‌توانند تصویر بگیرند، دلیل این امر هم روشن است، اگر خاطر شما باشد گفتیم که این دسته از دوربین‌های دید در شب، نور را جذب کرده و آن‌را تقویت می‌کنند. به همین دلیل برای این دوربین‌ها تنها نور ماه یا حتی یک چراغ روشن در وسط بیابان کافی است تا طیف‌های نور را دریافت کرده و آن‌را تقویت کنند.

دوربین‌های معمولی نیز می‌توانند تصویر دید در شب بگیرند برای این کار کافی است تا به داخل یک اتاق تاریک بروید و دیافراگم دوربین را برای مدتی باز گذاشته و عکس بگیرید. در تصویر گرفته شده، خواهید دید که نور محیط به مراتب بیشتر از آنچه توسط چشم شما قابل مشاهده است، رویت می‌شود. در واقع دوربین نور محیط را جذب کرده و آنرا تقویت کرده است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که در همان اتاق تاریک نیز اندکی نور حضور داشته که دوربین توانسته است آن‌را جذب و تقویت کند.

امکان مشاهده تصاویر دید در شب که با استفاده از تقویت نور محیط پدید می‌آیند را بیشتر در دوربین‌های دو چشمی که برای مصارف نظامی یا تحقیقاتی استفاده می‌شوند شاهد هستیم و همان‌گونه که اشاره شد، بیشتر دوربین‌های دید در شب امنیتی از فناوری مادون قرمز استفاده می‌کنند، ذکر این نکته نیز لازم است که دوربین‌های دید در شب مادون قرمز به لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه‌تر هستند.

howtogeek.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.