اپ‌نت: معرفی و بررسی پیام‌رسان ایرانی گپ

در اپ‌نت امروز قصد داریم پیام‌رسان جدید ایرانی گپ را معرفی و بررسی کنیم. آیا یک پیام‌رسان ایرانی می‌تواند جای تلگرام را در بین کاربران ایرانی بگیرد؟

0

همان‌طور که می‌دانید محبوب‌ترین پیام‌رسان این روزهای کشورمان تلگرام است که در یکی دو سال اخیر توانسته به لطف عرضه امکانات بیشتر نسبت به واتس‌اپ نظر کاربران را به خود جلب کند. اما پیام‌رسان‌های ایرانی در این بازار در کجا قرار می‌گیرند؟ پیام رسان گپ با وعده متفاوت بودن نسبت به مشابه‌های ایرانی و عرضه بسیاری از امکانات پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام پا به عرصه گذاشته است.

طراحی و رابط کاربری

یکی از معایب بیشتر اپلیکیشن‌های ایرانی رابط کاربری نه‌چندان جذاب و مدرن است. خوشبختانه گپ با وعده رابط کاربری هماهنگ با طراحی متریال گوگل عرضه شده است و ظاهر زیبایی دارد. با این وجود نمی‌توان گفت گپ مطابقت کاملی با چارچوب‌های طراحی متریال گوگل داشته و برخی آیکن‌ها و انیمیشن‌ها به‌گونه‌ای متفاوت طراحی شده‌اند. پیام‌های ارسالی شما در کادرهای بنفش رنگ خوانایی خوبی ندارند، منوی ساندویچی طراحی سازگاری نداشته و برخی گزینه‌های منوی تنظیمات مثل قوانین، حریم خصوصی و درباره همگی به صفحه اصلی وب‌سایت گپ‌افزار لینک شده‌اند.

رنگ پیش‌فرض و غالب این پیام‌رسان همان‌طور که در تصاویر دیده‌اید بنفش است و از این رو ما را به یاد وایبری می‌اندازد که دیگر کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. خوشبختانه امکان تغییر رنگ پوسته از تنظیمات وجود داشته و حتی می‌توانید سایز متن، قلم و تصویر پس‌زمینه را نیز تغییر دهید.

با این وجود می‌توان طراحی گپ را از نقاط قوت این اپلیکیشن دانست که در صورت یکپارچگی بیشتر می‌تواند کاربران سایر پیام‌رسان‌ها را راضی نگه‌دارد.

امکانات چت و گفتگو

همان‌طور که گفتیم امکانات بیشتر تلگرام باعث شد کاربران ایرانی به سمت این پیام‌رسان کشیده شوند اما گپ چه امکاناتی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؟

در گپ علاوه بر پیام‌های عادی و نمایش علامت چشم به عنوان دیده شدن پیام می‌توانید تصویر، عکس، ویدئو، موقعیت مکانی، فایل صوتی، مخاطب و یا فایل ارسال کرده و یا همان موقع با انگشت یا استایلوس نقاشی کشیده و برای دوستتان بفرستید. در پیام‌رسان گپ نیز می‌توانید برای خود یک شناسه کاربری یکتا تعیین کنید تا نیازی به در اختیار قرار دادن شماره تلفن برای برقراری ارتباط نداشته باشید.

گپ همچنین قابلیت ایجاد گروه و کانال را نیز داراست و امکان لایک کردن پست‌ها نیز در کانال وجود دارد. علاوه بر شکلک‌ها یا همان اموجی‌های رایج می‌توانید استیکرهایی نیز ارسال کرده و یا از فروشگاه استیکرها بسته‌های متنوعی را خریداری کنید. در میان این استیکرها شخصیت‌های کارتونی محبوبی مثل میکی‌موس و پاندای کنگ‌فو‌کار نیز به چشم می‌خورند که البته نمی‌دانیم با اخذ مجور و امتیازات مورد نیاز از آن‌ها استفاده شده یا خیر. در عوض استیکرهایی با طراحی ایرانی می‌تواند برای کاربران جذاب‌تر باشد.

یک قابلیت ویژه دیگر گپ نشان‌دار کردن پیام‌ها و تصاویر خاص به عنوان علاقمندی و مشاهده آن‌ها در بخش علاقمندی‌هاست. همچنین پشتیبانی گپ نیز از ساعت 8 تا 20 هر روز در تمامی ایام سال آماده پاسخگویی به سوالات کاربران است. در گپ قسمتی هم برای معرفی این پیام‌رسان به دوستان وجود دارد که جوایزی هم برای آن به قید قرعه در نظر گرفته شده است.

از نظر ویژگی‌های امنیتی با این‌که به نظر خبری از رمزگذاری امن end-to-end نیست اما می‌توانید روی اپلیکیشن رمز ورود بگذارید و لیست نشست‌ها و دستگاه‌های متصل به حساب کاربری شما در تنظیمات وجود داشته و هنگامی که دستگاه دیگری به حساب شما متصل می‌شود نوع دستگاه به همراه آدرس IP آن را می‌توانید مشاهده کنید.

برای استفاده از گپ روی کامپیوتر شخصی نیز می‌توانید به وب‌سایت web.gapafzar.com مراجعه کرده و با وارد کردن شماره تلفن و کد ارسالی از طریق پیامک، به صفحه خود وارد شوید. در حال حاضر گپ یک اپلیکیشن ویندوزی ندارد.

نتیجه‌گیری

پیام‌رسان گپ مسلّماً حداقل نیازهای پیام‌رسانی کاربران را مرتفع می‌کند و می‌توانید از آن برای ارتباط با دوستان خود بدون مشکل استفاده کنید. اما همان‌طور که می‌دانید عیب اصلی پیام‌رسان‌های جدید حاضر نبودن مخاطبانتان در لیست آن است. به این ترتیب پیام‌رسان باید امکاناتی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد را به همراه داشته باشد تا بتواند کاربران را از سرویس‌های رقیب به سمت خود بکشاند. در حال حاضر تلگرام علاوه بر دارا بودن مخاطبین بیشتر امکاناتی مثل روبات‌ها، چت‌بات‌ها، رمزگذاری ایمن end-to-end، چت‌های مخفیانه (secret chat)، استفاده از تصاویر متحرک GIF و طراحی منسجم‌تر را ارائه کرده و بعید به نظر می‌رسد با وجود این سرویس کاربران تمایلی به استفاده از سرویس‌های جدید داشته باشند. همچنین متن‌باز بودن تلگرام نیز باعث شده تا شاهد نسخه‌های غیررسمی زیادی با API تلگرام باشیم که قابلیت‌هایی مثل تم‌های بیشتر و شخصی‌سازی قوی‌تر را نیز به کاربران هدیه داده اند.

با این وجود ما از پدید آمدن پیام‌رسان‌های این‌چنینی در کشورمان خوشحال هستیم و مسلماً با اضافه شدن امکانات و قابلیت‌های بیشتر تعداد کاربران گپ نیز به مرور افزایش خواهد یافت. گپ را می‌توانید از اپ استور برای آیفون و یا از بازار و پلی استور برای اندروید دانلود کنید. اگر تجربه استفاده از این پیام‌رسان را دارید می‌توانید نظرتان را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.