بررسی فارنت: گیر اس ۳ سامسونگ؛ کهکشانی ساعت‌های هوشمند

با وجود این‌که طبق آمار فروش ساعت‌های هوشمند کاهش پیدا کرده اما سامسونگ کماکان در این عرصه فعال بوده و جدیدترین ساعت هوشمند خود Gear S3 را برای رقابت با اپل واچ به بازار فرستاده است که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم.

14

ورود رسمی سامسونگ به بازار ساعت‌های هوشمند چند سال پیش و با ساعت Galaxy Gear مجهز به اندروید (و نه اندروید ور) صورت گرفت. پس از آن سامسونگ به دلیل مناسب نبودن اندروید برای ابزارهای پوشیدنی و ساخت اکوسیستم خود ساعت‌های خود عبارت Galaxy را از ساعت‌های هوشمند خود حذف کرده و تنها Gear را باقی گذاشت. Gear S اولین تلاش سامسونگ بود که در واقع ساعت هوشمندی با صفحه‌نمایش بزرگ مستطیلی شکل خمیده محسوب می‌شد اما کاربران بیشتر به ساعت‌های هوشمندی تمایل داشتند که به ساعت‌های کلاسیک سنتی شباهت داشته باشد. سامسونگ به همین دلیل Gear S2 را با صفحه‌نمایش دایره‌ای شکل و مهم‌تر از آن حاشیه چرخنده‌ای وارد بازار کرد که به اعتقاد بسیاری آسان‌ترین و بهترین راه تعامل با ساعت‌های هوشمند بود. این شرکت حالا در Gear S3 Classic و Frontier این طراحی را به بلوغ رسانده تا بهترین ساعت هوشمند برای اندرویدی‌ها و حتی رقیبی برای اپل واچ را عرضه کرده باشد.

شرکت سامسونگ مدل Frontier گیر اس 3 را در اختیار ما قرار داده ورزشی‌تر این ساعت محسوب می‌شود. نسخه فرانتیر البته در مدل LTE نیز عرضه خواهد شد که فعلاْ در بازارها خبری از آن نیست. بگذارید در ابتدا نگاهی به مشخصات این ساعت داشته باشیم:

  • ابعاد و وزن: ۴۹ در ۴۶ در ۱۲.۹ میلی‌متر – ۶۳ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۱.۳ اینچی دایره‌ای Super AMOLED با وضوح ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 278ppi – پوشش محافظ +Gorilla Glass SR – صفحه‌نمایش همیشه روشن
  • پردازنده: اکسینوس ۷۲۷۰ – دو هسته‌ای ۱.۰ گیگاهرتزی
  • رم و حافظه داخلی: ۷۶۸ مگابایت رم – ۴ گیگابایت
  • سیستم‌عامل: تایزن ۲.۳.۲
  • سنسورها: ضربان قلب – نور محیط – فشارسنج – ژیروسکوپ – فشارسنج
  • مقاومت دربرابر آب: IP68 – تا ۱.۵ متر و به مدت ۹۰ دقیقه – استاندارد
  • باتری: ۳۸۰ میلی‌آمپرساعتی
  • سایر امکانات: بلوتوث ۴.۲ – وای‌فای – GPS – NFC – 4G (در نسخه LTE)
  • قیمت حدودی: ۳۴۹ دلار

طراحی و ساخت

یکی از نکات اصلی که گیر اس ۳ را از سایر ساعت‌های هوشمند بازار متمایز می‌کند طراحی این ساعت است. با وجود این‌که این ساعت هوشمند ظریف‌ترین و باریک‌ترین ساعت نیست و نمی‌توان آن را یک ساعت رسمی و کلاسیک دانست اما شکل و شمایل ورزشی آن خصوصا ‌در نسخه Frontier برای کاربران زیادی جذاب است. استفاده از استیل 316L در بدنه باعث شده با ساعت باکیفیتی مواجه باشید که وزن نسبتاْ بالایی هم دارد اما نه در حدی که بر روی مچتان احساس ناراحتی کنید.

نکته مهم طراحی این ساعت حاشیه چرخان اطراف صفحه نمایش است. از آن‌جا که صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند کوچک است و انگشت کاربر بخش زیادی از آن را می‌پوشاند استفاده از لمس برای کنترل رابط کاربری چندان جذاب نیست و به همین دلیل اپل یک پیچ یا همان ویل را در سمت راست اپل واچ قرار داده است. اما استفاده از این حلقه نه‌تنها ساده‌تر بلکه لذت‌بخش‌تر است و می‌توان گفت سامسونگ بهترین طراحی را برای یک ساعت هوشمند پیدا کرده است.

خوشبختانه طراحی ساعت به‌گونه‌ای است که می‌توانید بند آن را هم با هر بند استاندارد ۲۲ میلی‌متری تعویض کنید. نسخه فرانتیر در ابتدا با بند پلاستیکی برای مقاومت بیشتر عرضه شده و نسخه کلاسیک نیز بند چرمی دارد.

در سمت راست ساعت دو دکمه یکی در بالا و دیگری در پایین مشاهده می‌شود که یکی از آن‌ها برای بازگشت به صفحه قبلی و دیگری بازگشت به صفحه خانگی و باز کردن لیست اپلیکیشن‌هاست. گیر اس ۳ همچنین به میکروفون و بلندگو مجهز است تا نه‌تنها بتوانید با آن مکالمه کنید بلکه به موسیقی گوش فرا داده و یا از دستیار صوتی (نه‌چندان مفید S-Voice) استفاده کنید.


سخت‌افزار:

صفحه‌نمایش:

صفحه‌نمایش ۱.۳ گیر اس ۳ هرچند نسبت به ساعت‌های هوشمند هواوی یا اپل واچ اندازه کوچک‌تری داشته و تراکم پیکسلی آن هم کمی پایین‌تر است اما در عمل این اختلاف محسوس نیست. پنل Super AMOLED این صفحه نمایش رنگ‌هایی زنده با کنتراست بالا و رنگ مشکی عمیق را در اختیارتان می‌گذارد و خواندن آن زیر نور مستقیم خورشید هم عملی خواهد بود. به لطف سنسور نور در این ساعت نور صفحه به صورت خودکار در فضای باز و یا محیط‌های تاریک به حداکثر و یا حداقل خواهد رسید تا نیازی به تنظیم دستی آن نباشد.

گیر اس 3 با دو بهبود مهم نسبت به گیر اس 2 همراه شده است. یکی این‌که صفحه‌نمایش همیشه روشن آن حالا رنگی است و به این ترتیب می‌توانید همیشه یک صفحه‌ساعت زیبا و روشن بر مچ دستتان داشته باشید. بهبود بعدی استفاده از نسل جدید شیشه محافظ Gorilla Glass موسوم به +SR است که مخصوص پوشیدنی‌ها طراحی شده و از گوریلا گلس 5 هم در برابر خش مقاوم‌تر است. به گفته کورنینگ این شیشه نسبت به یاقوت کبود بازتاب نور کمتری نیز داشته و به همین دلیل خوانایی صفحه زیر نور خورشید بهبود خواهد یافت.

پردازنده و حافظه:

سامسونگ در این ساعت هوشمند از پردازنده اکسینوس 7270 ساخت خود استفاده کرده است. این چیپست بر اساس فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری FinFET تولید شده و به همین دلیل مصرف کمتری دارد. علاوه بر این به لطف طراحی SiP-ePoP سامسونگ توانسته چیپست را با رم و حافظه eMMC به همراه آی‌سی مدیریت توان در یک مجموعه ۱۰ در ۱۰ میلی‌متری قرار داده و به این ترتیب فضای بیشتری را برای باتری و سایر قطعات فراهم کند. این ساعت با ۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۷۶۸ مگابایت رم نیز همراه شده و همچنین در نسخه LTE امکان قرارگیری سیم‌کارت را نیز در بدنه داراست.

متاسفانه از ۴ گیگابایت حافظه داخلی ساعت تنها ۱.۵ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد و از آن‌جا که امکان پخش مستقیم آهنگ به هدفون بلوتوث توسط گیر اس ۳ وجود دارد خوب بود سامسونگ ظرفیت بیشتری را برای قرار دادن آهنگ روی خود ساعت فراهم می‌کرد. به هر حال ۷۶۸ مگابایت رم به همراه تراشه اکسینوس ۷۲۷۰ به لطف سیستم‌عامل تایزن عملکرد سریع و بی‌نقصی را پیش روی کاربر خواهند گذاشت و در گشت و گذار در منوها و یا پاسخ به اعلان‌ها تاخیری مشاهده نخواهد شد.

خوشبختانه امسال هر دو نسخه کلاسیک و فرانتیر ساعت هوشمند سامسونگ به قابلیت تماس تلفنی مجهز بوده و از GPS داخلی و وای‌فای بهره می‌برند. متاسفانه یکی از ویژگی‌های اصلی این ساعت Samsung Pay برای پرداخت‌های سریع از اکثر دستگاه‌های کارت‌خوان که مزیت اصلی ساعت سامسونگ نسبت به اپل واچ یا ساعت‌های اندرویدی محسوب می‌شود هنوز در ایران کاربردی ندارد.


اعلان‌ها و اپلیکیشن‌ها:

یکی از وظایف اصلی ساعت‌های هوشمند و دلیل وجود آن‌ها دریافت نوتیفیکیشن‌ها یا همان اعلان‌ها روی مچ دستتان و بدون نیاز به در آوردن گوشی از جیب است. اگر از افرادی هستید که روزانه اعلان‌ها و پیام‌های زیادی دریافت می‌کنید و دوست ندارید آن‌ها را از دست بدهید گیر اس ۳ به خوبی می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. وقتی از گوشی استفاده نمی‌کنید تمامی اعلان‌ها از اپلیکیشن‌هایی که از پیش تعیین کرده‌اید در سمت چپ صفحه خانگی نمایش داده خواهد شد.  اگر اعلان مورد نظر از اپلیکیشن سامسونگی مثل Messages سامسونگ باشد شما حتی قادر به نمایش و خواندن پیام‌های گذشته نیز خواهید بود. برای پاسخ به پیام‌ها نیز می‌توانید از پاسخ‌های پیش‌نویس شده استفاده کنید، از گفتار به نوشتار (انگلیسی) استفاده کنید، کیبورد کوچکی را روی صفحه ظاهر کنید و یا شکلک ارسال کنید.

از نظر اپلیکیشن‌ها ساعت گیر اس 3 سامسونگ در ابتدا با اپلیکیشن‌های کافی و مناسبی مثل پیامک، تماس، فلیپ‌بورد برای خواندن اخبار، وضعیت هوا، اپلیکیشن تندرستی S Health، ایمیل، دستیار صوتی S Voice، موزیک پلیر، گالری تصاویر، آلارم، تقویم، مسیریابی و چند اپلیکیشن مفید دیگر عرضه خواهد شد. اکثر این اپلیکیشن‌ها یک ویجت جداگانه نیز دارند که می‌توانید آن را در سمت راست صفحه‌خانگی قرار دهید و با چرخاندن حلقه به چپ و راست بین آن‌ها جابجا شوید.

برخلاف اندروید ور که اکثر کارها را با صوت و دستیار صوتی هوشمند گوگل انجام می‌دهد در گیر اس 3 با وجود این‌که می‌توانید با دوبار فشار دادن دکمه پایینی S-Voice را فراخوانی کنید تمرکز زیادی روی آن وجود ندارد. راستش را بخواهید S-Voice را می‌توان یکی از نقاط ضعف این ساعت هوشمند دانست چرا که نه‌تنها این دستیار صوتی از دستیار گوگل، سیری در اپل واچ، الکسای آمازون و کورتانای مایکروسافت کندتر عمل می‌کند بلکه دقت کمتری داشته، کارهای کمتری را می‌تواند انجام دهد و صدای آن نیز بسیار روباتیک‌تر و مصنوعی‌تر است. در استفاده از S-Voice و حتی فرمان‌هایی که این دستیار هوشمند می‌تواند انجام دهد بارها با تأخیرهای زیاد مواجه شدیم و گاهی ساعت پس از چند ثانیه اعلام می‌کند فعلاً قادر به اجرای درخواست شما نیست.

البته هنوز جای امیدواری وجود دارد! تقریباً اطمینان داریم که سامسونگ گلکسی اس 8 را با دستیار صوتی جدید خود عرضه خواهد کرد و این دستیار احتمالاً از طریق به‌روزرسانی به گیر اس 3 نیز خواهد آمد.


ثبت فعالیت‌ها و استفاده روزانه:

در بخش ثبت فعالیت‌ها شاید ویجت تندرستی این ساعت برای کسب اطلاعات در یک نگاه بسیار مفید باشد. گیر اس 3 به صورت خودکار فعالیت‌هایی مثل راه رفتن، دویدن، سایر فعالیت‌های ورزشی و خواب را تشخیص خواهد داد و آن‌ها را با رنگ‌های مختلفی در حلقه این ویجت نمایش خواهد داد. اما برای ورزش جدی اپلیکیشن S Health فعالیت‌های بسیار زیادی را پوشش داده و می‌توانید از آن به عنوان یک مربی مجازی برای بهبود حرکات خود استفاده کنید. اگر در طول روز چند ساعتی را بدون تحرک نشسته باشید ساعت به شما یادآوری می‌کند که وقت تحرک است و در عوض وقتی فعالیت مناسبی دارید شما را تشویق خواهد کرد. گیر اس 3 همچنین می‌تواند با فشارسنج و سنسورهای دیگر خود علاوه بر تعداد قدم‌ها و سرعت بالا و پایین رفتن از طبقات را نیز متوجه شود و به لطف GPS داخلی موقعیت دقیق فعالیت‌های شما را نیز ثبت کند.

اپلیکیشن موزیک یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این ساعت است که می‌توانید از آن برای پخش موزیک‌های درون خود ساعت و یا گوشی هوشمندتان استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم استفاده از حافظه داخلی این ساعت بیشتر با هدفون‌های بلوتوث برای پخش موزیک ایده‌آل است و اگر گوشی خود را نیز به همراه دارید می‌توانید به راحتی به لیست موسیقی‌ها دسترسی داشته باشید و بدون لمس گوشی آن را کنترل کنید. هرچند که نکته منفی در اینجا عدم قابلیت کنترل موسیقی یا تنظیم صدا با صفحه خاموش است؛ چیزی که خصوصاً در هنگام ورزش بسیار مفید خواهد بود.

علاوه بر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوشی می‌توانید اپلیکیشن‌ها و حتی بازی‌هایی را از طریق اپلیکیشن Gear Manager گوشی روی ساعت نصب کنید. تعداد این اپلیکیشن‌ها البته زیاد نیست و به جز عناوینی مثل اسپاتیفای، yelp، cnn و uber که اکثر آن‌ها در ایران بدون استفاده هستند نمی‌توانید اپلیکیشن مفید و جذابی پیدا کنید. به این ترتیب به جز صفحه ساعت‌ها که تنوع زیادی از آن‌ها در فروشگاه Gear وجود دارد می‌توان گفت نقطه ضعف دیگر گیر اس 3 نسبت به ساعت‌های اندرویدی و اپل واچ تنوع کمتر اپلیکیشن‌های جانبی است.


باتری و دوام شارژ:

به اعتقاد بسیاری یکی از دلایل عدم کسب موفقیت بالای ساعت‌های هوشمند این است که باید هر شب آن‌ها را به شارژ متصل کنید و این برای گجتی که یکی از وظایف آن نظارت بر خواب شماست چندان جالب نیست. سامسونگ ادعا می‌کند گیر اس 3 می‌تواند تا 4 روز شما را همراهی کند. در بررسی ما وقتی صفحه‌نمایش همیشه روشن را فعال کنید ساعت می‌تواند بسته به استفاده از GPS بین یک تا دو روز شما را همراهی کند اما اگر این ویژگی‌ها را غیرفعال کنید می‌توانید انتظار سه روز استفاده را با هر شارژ داشته باشید که رقم خوبی نسبت به رقبای اندرویدی محسوب می‌شود.

شارژ ساعت از طریق داک مخصوص و کابل microUSB انجام شده و با فناوری شارژ بی‌سیم WPC شارژ این ساعت حدود دو ساعت و نیم به‌طول خواهد انجامید. گیر اس 3 همچنین دارای قابلیت Power Saving یا ذخیره انرژی است که تمامی قابلیت‌ها به جز اعلان‌ها را غیرفعال کرده و صفحه ساعت را سیاه و سفید خواهد کرد. نکته جالب دیگر این‌که وقتی ساعت به شارژ حدود 5 درصد یا کمتر رسید می‌توانید آن را در حالت watch-only قرار داده تا گیر اس 3 به یک ساعت معمولی تبدیل شده و با همین میزان شارژ بیش از یک روز کامل را برایتان دوام بیاورد!


رقبا و جمع‌بندی:

آیا ساعت هوشمند گیر اس 3 ارزش خریدن دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید پرسش اساسی‌تری را مطرح کنید: آیا من به یک ساعت هوشمند نیاز دارم؟ معمولاً پاسخ این پرسش خیر است؛ خصوصاً در شرایطی که ساعت‌های هوشمند قیمت نسبتاً بالایی داشته و امکانات جذاب و ویژه‌ای را هم عرضه نمی‌کنند. با این وجود اگر تصمیم خود را برای خرید یک ساعت هوشمند گرفته‌اید چند بند پایانی را هم بخوانید.

اگر از کاربران آیفون هستید به سراغ گیر اس 3 نروید! با وجود این‌که این ساعت اخیراً پشتیبانی از iOS را نیز دریافت کرده اما عملکرد آن محدود بوده و بسیار بهتر است به سراغ اپل واچ سری 1 یا 2 بروید. اما اگر کاربر اندروید هستید گیر اس 3 یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین گزینه برای شماست.

گیر اس 3 تلاش جدی سامسونگ برای باقی ماندن در عرصه ساعت‌های هوشمند و رقابت با جدی‌ترین رقیب خود اپل است. این ساعت هوشمند مزایای بسیاری دارد که به اعتقاد ما آن را به بهترین گزینه برای کاربران اندرویدی تبدیل کرده است. رابط کاربری ساعت و حلقه چرخان حاشیه آن بهترین شیوه تعامل با ساعت هوشمند بوده و صفحه‌نمایش همیشه روشن، دوام شارژ خوب و ویژگی‌های تندرستی مناسب از نقاط قوت اصلی این ساعت هستند. خوشبختانه گیر اس 3 با اکثر گوشی‌های اندرویدی با اندروید 4.4 یا بالاتر سازگار بوده و حتی می‌توانید آن را با آیفون نیز جفت کنید؛ هر چند که قابلیت‌های این ساعت با iOS بسیار محدودتر خواهد بود. در مقابل ساعت‌های اندرویدی مثل هواوی واچ یا موتو 360 نه‌تنها از رابط کاربری جذابی برخوردار نیستند بلکه به دلیل تکیه بیش از حد به Google Assistant و تحریم‌های گوگل کاربرد محدودی در کشورمان ایران دارند.

با عرضه اندروید ور 2 در ماه آینده گوگل تلاش خود را در این زمینه بیشتر خواهد کرد و اگر با محدودیت‌های اندروید ور در ایران مشکلی ندارید می‌توانید به ساعت هوشمند هواوی و یا زن‌واچ 3 هم نگاهی داشته باشید.

مزایای گیر اس 3:

  • کیفیت ساخت بالا
  • بهترین رابط کاربری با استفاده از حلقه چرخان
  • خوانایی خوب صفحه زیر نور آفتاب
  • عملکرد مناسب در پایش تندرستی و ورزش
  • دوام شارژ خوب
  • عملکرد کاملاً مستقل در نسخه LTE
  • استفاده از بند استاندارد و قابل تعویض

معایب گیر اس 3:

  • قیمت بالا
  • تنوع کمتر اپلیکیشن‌ها نسبت به اندروید و و watchOS
  • دستیار صوتی کُند و ناکارآمد S-Voice
  • ظاهر نه‌چندان مناسب برای خانم‌ها
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

14 نظر برای این مطلب
  1. بانو می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید میخواستم ببینم میشه عکس های داخل گالری گوشی را برای بگراند ساعت استفاده کرد؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اپلیکیشن هایی برای این کار هستند. در فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ Custom Background رو سرچ کنید

  2. محمد می‌گوید

    ببخشید بنظر شما کلاسیک بهتره یاFrontier

    1. علی ارغوان می‌گوید

      تفاوت فقط توی ظاهر هست. هر کدوم به نظرتون زیباتره خریداری کنید

  3. Hadi می‌گوید

    ببخشید نسخه LTE الان تو ایران موجود هست؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر نسخه LTE وارد ایران نشده

  4. قربانی می‌گوید

    سلام منم گیراس3 دارم .پیک موتوری هستم از نظر من تنها ایرادی که داره اینه که وقتی کسی زنگ میزنه وقتی جواب میدی و داری صحبت میکنی نمایش تماس گیرنده نداره یا نمیشه تنظیم کرد.

  5. اردشیر می‌گوید

    سلام حافظه داخلی ساعت gear s3 من پر شد بیشتر فضای اشغال شامل عکس و موسیقی ست چطور پاک سازی کنم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از خود اپلیکیشن Gear درون گوشی

      1. علی می‌گوید

        نمی تونم از اونجا پاک کنم میشه راه دیگه ای بدین

        1. علی ارغوان می‌گوید

          متاسفانه ساعت رو الان در اختیار نداریم

  6. مرتضی می‌گوید

    من اپل واتچ دارم
    جدی میگم هر کاری میکنم از این خوشم نیومد….
    تنها چیز باهالش نصبت به اپل واتچ اینه که میشه مستقیم شماره عددی زد و تماس برقرار کردولی اپل واتچ فقط شماره هایی که رو در دفترچه تلفن ذخیره شده رو میشه گرفت.
    اگه یکی از جای دیگه این ساعت ساعت اپل خوشش امد بگه شاید منم متوجه بشم…..
    مرسی
    همتونو دوس دارم…

  7. سرور می‌گوید

    من خریدمش ازش راضیم

  8. Gamil می‌گوید

    چقدر بزرگ وزشته!ازنظر طراحی هیچ چی اپل واچ و ساعتهای کلاسیک رادو و امگا و…. نمیشه