موزبرگ: بزرگان تکنولوژی سال 2016 را چگونه سپری کردند؟

پیش از این چندین بار مقالات والتر موزبرگ را برایتان انتشار دادیم. موزبرگ مدت زیادی است که در مورد در زمینه نوشتن برای تکنولوژی فعالیت می‌کند و هر هفته برای سایت Verge می‌نویسد و حال با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال 2016 فعالیت پنج کمپانی بزرگ تکنولوژی را بررسی کرده است.

0

سال 2016 سالی بسیار عجیب و پربار بود. در بسیاری از مسائل ما شاهد رخ دادن اتفاقات عجیب، جذاب و دلخراش بودیم. سرتاسر دنیا پر بود از اخبار داغ و دنیای تکنولوژی نیز سال پرباری را داشت. سالی که مطمئنا در یاد خیلی‌ها خواهد ماند، به هر حال نوت 7 منفجر شد، آیفون 7 بدون جک هدفون عرضه شد، شیائومی گوشی بدون حاشیه را وارد بازار کرد و بسیاری اتفاقات دیگر که شاهد آن بودیم.

موزبرگ در ابتدای سال مقاله‌ای را انتشار داد که در آن توصیه‌هایی به شرکت‌های مختلف داشت، به عنوان مثال پیشنهادش به گوگل تولید اسمارت‌فون خودش بود که این اتفاق افتاد و همچنین انتظار داشت تا اپل شروع به تمیز کاری کند و اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایش را بهبود بخشد و کارایی آن‌ها را بعضی موارد ارتقا دهد. این مقاله بررسی عملکرد این شرکت‌ها از زبان اوست.


گوگل

امسال سال بزرگی برای گوگل بود. بالاخره پس از مدت‌ها گوگل وارد دنیای سخت‌افزار شد و بالاخره توانست استقلال یابد و نیازی به شرکت‌هایی همچون ال‌جی و سامسونگ و هوآوی برای ساخت گوشی نکسوس نداشته باشد. گوشی پیکسل آغازگر این راه بود که با Google Home همراهی شد. این حرکت گوگل نشانی از آینده این شرکت نیز دارد. گوگل برنامه آینده خودش را چیده است و تمام آن حول محور هوش مصنوعی بنا شده است. عرضه Google Assistant بیانگر این مسئله است و همچنین تولید Google Home نشان می‌دهد که گوگل چقدر خواستار شروع این آینده است.

اما تند نرویم، همچنان گوگل راه درازی پیش رو دارد. همچنان مشخص نیست که این حرکت به سوی سخت‌افزار چقدر موفقیت‌آمیز خواهد بود. پیکسل همچنان نتوانست فروش آیفون را پشت سر بگذارد، حتی با این حساب که نوت 7 از رده خارج شده بود. دستیار گوگل نیز نیازمند بهبود است و جای کار دارد.

در مقاله ابتدای سال اشاره شد که گوگل باید تلاش کند تا برای کاربردی‌تر شدن سیستم‌عامل کروم، اپلیکیشن‌های اندروید را به کروم‌بوک‌ها بیاورد. البته ناگفته نماند، گوگل این پروژه را امسال آغاز کرد، اما متاسفانه توسعه این پروژه با سرعت بسیار پایینی جلو می‌رود و در برخی موارد شما نیازمند نسخه توسعه‌دهنده کروم او‌اس هستید تا بتوانید به این قابلیت دسترسی داشته باشید.

و البته مشکلی که مدت‌هاست گوگل با آن سروکار دارد اخبار جعلی هستند که در جستجوی گوگل پدیدار می‌شوند. گوگل موتور جستجوی قوی دارد اما ممکن است با جستجوی مثلا برخی سخنرانی‌ها لینک‌هایی به شما ارجاع داده شود که لینک‌هایی غلط و اشتباه هستند. این چیزی است که گوگل حتما باید روی آن کار کند تا بتواند میزان اعتبار جستجوهایش را بالاتر ببرد.


اپل

اپل تمرکز فراوانی روی سخت‌افزار دارد و می‌توان بیشتر این شرکت را یک شرکت سخت‌افزار محور دانست. گرچه در کنار سخت‌افزار توسعه سیستم‌عامل‌های خود را دارد. پیش از این گفتم که اپل باید روی هسته نرم‌افزاری خود کار کند و اپلیکیشن‌هایی که خودش تولید کرده مانند Calendar، Music، Photos را بهبود بخشد. همانطور که سال ادامه پیدا کرد شاهد این بودیم که اپل دست به کار شد و تغییراتی را به وجود آورد. به عنوان مثال، اپلیکیشن Music رابط کاربری تازه‌ای را به خود دید. همچنین در اپل واچ دسترسی و کار کردن با اپلیکیشن‌ها نیز راحت‌تر شده است. اپلیکیشن iMessage نیز ارتقا یافته و در قسمت نقشه اپل نیز شاهد بهبودهایی هستیم. در ضمن امسال سالی بود که شاهد بودیم اپل اهمیت فراوانی به حریم شخصی و امنیت کاربران می‌دهد و این قضیه قابل ستایش است.

اما گاها در اپلیکیشن‌هایی مانند Mail و Calendar شاهد کمبودهایی هستیم. اپل باید در سال جدید و آپدیت‌های بعدی خود تمرکز بیشتری روی این مسئله قرار دهد. iTunes و Photos نیز جای کار دارند.

اما بزرگ‌ترین اتفاقی که برای اپل افتاد در زمینه سخت‌افزار بود. این شرکت سری محصولاتی را عرضه کرد که خیلی‌ها را ناامید کرد و با اینکه محصولاتی قوی و مناسب بودند اما همچنان با استانداردهای این شرکت فاصله داشتند و ضعیف‌تر از استاندارد ظاهر شدند. به نظر من این مسئله از تمرکز فراوان اپل روی دیزاین و طراحی محصولاتش سرچشمه می‌گیرد و این تنها مشکل اپل نیست ولی در محصولات اپل بیشتر مشخص می‌شود.

یکی از داغ‌ترین اسمارت‌فون‌های امسال (به جز نوت 7) آیفون 7 بود که بهبودهای فراوانی را در زمینه سخت‌افزار داشت و عملکردش به واقع که قوی‌تر شده بود اما در حرکتی ناامید کننده جک هدفون را کاملا حذف کرد. این اتفاق باعث می‌شود که برای شارژ همزمان و گوش دادن به موزیک با ایرپادهای قدیمی نیازمند یک دانگل باشید و هدفون‌های بی‌سیم جدید گران‌قیمت هستند و در بسته گوشی موجود نیستند. مک‌بوک پرو جدید نیز نازک‌تر و سبک‌تر بود و صد البته که تمامی پورت‌ها را به جز چهار پورت USB-C حذف کرد. یک نواری لمسی به نام TouchBar نیز به آن اضافه شد. اما در پایان باعث شد تا این لپ‌تاپ عملکرد ضعیف‌تری در قسمت باتری داشته باشد. هدفون‌های بی‌سیم با اینکه جذاب به نظر می‌رسند و کارایی دارند اما حذف سیم باعث افزایش احتمال گم شدن می‌شود و شما برای تغییر موزیک یا کم و زیاد کردن صدا باید از سیری درخواست کنید یا شخصا با گوشی اینکار را انجام بدهید و هیچ دکمه‌ی فیزیکی روی هیچ سیمی وجود ندارد. اینجا باید یک سری امتیاز منفی به اپل داد.


مایکروسافت

در مقاله پیشین اشاره کردم که مایکروسافت باید راهی تازه و نو برای ارتباط دادن اپلیکیشن‌هایش به هم پیدا کند و تلاش کند تا بهبودهایی را در این زمینه اتخاذ کند تا هم صنعت تبلت‌هایش روند پیشرفت را طی کند هم اینکه صنعت گوشی‌هایش بیشتر دیده شود. اما سرعت کار مایکروسافت همچنان پایین است و ما شاهد پیشرفت کمی در زمینه یکسان‌سازی بسترها هستیم. در حقیقت، ویندوزفون به قدری پایین‌تر از حد انتظار است که از دیده همگان نسبتا خارج شده و این یکی از دلایلی است که مایکروسافت مجبور شد تا برنامه‌اش مبنی بر نصب ویندوز 10 روی یک میلیارد دستگاه را تمدید کند.

اما از حق نگذریم، امسال مایکروسافت ما را با خط تولید سرفس کاملا غافلگیر کرد. این شرکت با معرفی آپدیت تازه ویندوز و همچنین معرفی و عرضه یک دستگاه All in One بسیار زیبا و قوی به نام Surface Studio توانست توجه حجم بزرگی از تولید‌کنندگان، طراحان و… را به خود جلب کند. در ضمن با این حساب که اپل سال ناامید کننده‌ای را در زمینه کامپیوترها داشت مایکروسافت در صحنه حاضر بود تا به طرفداران این شرکت محصولی بهتر عرضه کند.

اما به صورت کلی امسال، سال خوبی برای مایکروسافت بود. گذشته از تجارت سخت‌افزار این شرکت، ساتیا نادلا توانست تا انرژی مضاعفی به نرم‌افزار این شرکت بدهد تا قابلیت رقابت با گوگل و اپل را داشته باشد، این شرکت آمازون را نیز به رقابت در زمینه سرویس‌های ابری فراخواند و مهم‌ترین مسئله، این شرکت شاید قوی‌ترین برنامه هوش مصنوعی را آغار کرد.


آمازون

این شرکت مداوم به تلاشش در زمینه سرگرمی ادامه داد و می‌دهد. حتی توانست یک بسته را توسط یک درون زیر 13 دقیقه به مشتری عرضه کند. اما من ذکر کردم که این شرکت بهتر است تا قوی‌تر وارد زمینه سخت‌افزار شود و محصولاتش را فراتر از اسپیکر Echo ببرد. این پیشنهاد را نیز دادم که بهتر است این شرکت جان تازه‌ای به صنعت تبلت و گوشی‌های ناموفقش بدهد و با اضافه کردن هوش مصنوعی الکسا به آن‌ها، آن‌ها را کارآمدتر کند.

اما به جای این کار، آمازون تمرکز فراوانی را روی Echo قرار داد و قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های بیشتری را برای Echo تولید کرد اما هیچ محصول سخت‌افزاری امسال از کمپ آمازون بیرون نیامد تا بتوان شاهد میزان پیشرفت و محبوبیت محصولات این شرکت بین کاربران بود. همچنین نمی‌دانیم چه مقدار از کاربران Echo از قابلیت‌های پیچیده‌ترش استفاده می‌کنند و چه مقدار فقط به پخش موسیقی یا تنظیم آلارم بسنده می‌کنند.


فیس‌بوک

این شرکت نیازمند این است که تغییراتی جدید در فید صفحه‌ اصلی خود بکند. باید کاربران بتوانند کنترل بیشتری را روی این قسمت از فیس‌بوکشان داشته باشند و همچنین بتوانند درک بهتری نسبت به قابلیت‌های مختلف آن پیدا کنند. گرچه این شرکت مدام در حال کار بر روی این قسمت از سرویس خود است اما امسال شاهد هیچ تغییر خاصی نبودیم.

اما فیس‌بوک آرام آرام از فرم یک شبکه اجتماعی ساده خارج شد. این قضیه از آنجا داغ‌تر شد که مسئله اخبار جعلی و سخنرانی‌های جعلی روی کار آمد. این نشان داد که این شرکت باید دید تازه‌ای به سرویس خود داشته باشد و مسئولیت‌های تازه‌ای را اتخاذ کند. همین اواخر شاهد این بودیم که فیس‌بوک قصد دارد تا همکاری خود را برخی کمپانی‌هایی که کارشان چک کردن حقیقت و سندیت اخبار است آغاز کند. اما یک چیز این میان مشخص است و آن هم این است که این سرویس دیگر مانند آن شبکه اجتماعی پیشین نخواهد بود.


یک چیز دیگر…

سامسونگ شاید مانند شرکت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم نباشد و فلسفه کاری متفاوتی داشته باشد اما خالی از لطف است که اشاره‌ای به امسال این شرکت نداشته باشیم. این غول کره‌ای سال بسیار افتضاحی را پشت سر گذراند. ابتدا موفق شد تا نوت 7 که محصولی بسیار قوی را معرفی کند و در ابتدا فروش خوبی داشت و نوید عرضه محصولی قوی و تازه را می‌داد تا اینکه بیش از حد داغ شد و منفجر شد! ابتدا کمپانی تلاش کرد تا محصولات را جمع کند و آن‌ها را تعمیر کند اما مشکلات ادامه داشت، پس بالاخره شرکت یک آپدیت عرضه کرد که با فعال کردن آن گوشی شما کاملا از کار خواهد افتاد. سامسونگ به تازگی اعلام کرد دلیل انفجار را فهمیده اما آن را بیان نمی‌کند. گوشی بعدی این شرکت راه سختی را برای بازگرداندن آبرو و اعتبار شرکت خواهد داشت.


حرف آخر

دنیای تکنولوژی هیچ‌وقت از تکاپو نخواهد ایستاد و اگر این شرکت‌های بزرگ روی کار نباشند شرکت دیگری به سرعت جایشان را خواهد گرفت. ممکن است سال آینده شاهد افول یکی از این شرکت‌ها باشیم. شاید بالاخره شاهد یک آیفون «واقعا فوق‌العاده» باشیم. شاید فیس‌بوک و گوگل دست به کار شوند و تمیزکاری بزرگی را نسبت به سندیت اخبارشان انجام دهند. شاید مایکروسافت بتواند با برند سرفس قوی‌تر از گذشته وارد دنیای گوشی‌ها شود. باید صبر کرد تا سال بعد نیز بیاید و برود.

The Verge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.