حذف می‌کنیم پس هستیم! داستان حذف پورت‌های مختلف طی سال‌ها توسط اپل

اپل، این شرکت نوآور و پیشرو همیشه به خاطر از بین بردن برخی استانداردهای دنیای تکنولوژی معروف بوده است. این شرکت همیشه تلاش کرده تا استانداردهای روز را تغییر دهد، حال یا به سمتی روشن، یا به سمتی تاریک که در آخر نیز فقط زمان می‌تواند خوبی و بدی آن را مشخص کند.

2

از آخرین شاهکارهای اپل در این زمینه، حذف جک هدفون در سری تازه آیفون و همچنین عرضه مک‌بوک پرو آن‌هم تنها با چهار پورت USB-C است. البته پیش از این اپل در آخرین مک‌بوک 12 اینچی خود سنگ تمام گذاشته بود و لپ‌تاپی تنها با یک پورت USB-C و یک جک هدفون عرضه کرد که در نوع خود امری به شدت جدید بود! این یعنی هیچ پورت USB-A، HDMI و حتی یک درگاه SD نیز وجود ندارد. البته در کنار این که این امر مسخره به نظر می‌رسد اما واقعا باید جرات اپل را تحسین کرد که چگونه چنین ریسکی را قبول می‌کند و لپ‌تاپی با یک پورت عرضه می‌کند؟ گرچه ایده‌آل اپل این است که حدالامکان لپ‌تاپ را کوچک‌تر و خلاصه‌تر کند اما به هر حال شما نیازمند یک کوه لوازم جانبی هستید تا به پورت‌های مختلف و کارآمد دسترسی داشته باشید.

البته اپل تاریخچه‌ی طویلی در مورد حذف پورت‌های استاندارد دارد و این اولین باری نیست که این شرکت چنین کاری می‌کند و این مسئله به چندین سال پیش بازمیگردد. شاید حال کمی غر بزنیم و خشمگین باشیم و اپل را به سخره بگیریم اما مشخص نیست پنج سال دیگر چگونه به این مسئله نگاه خواهیم کرد، چون اپل پیش از این نیز این کارها را کرده بود و بعدها متوجه شدیم که خیلی هم چیز خاصی نبوده است!


iMac G3

بزرگ‌ترین حذف اپل و آغازگر تمامی این جنبش به iMac G3 بازمی‌‌گردد. این محصولی بود که اپل را از افول بازگرداند و دوباره به دوران اوج خود رساند و این همان دستگاهی بود که برای اولین بار در سال 1998 درگاه فلاپی دیسک را کاملاً حذف کرد. همچنین دو پورت SCSI و ADB که کاربران مک می‌توانستند توسط این دو هارد، کیبورد و موس را به سیستم اتصال دهند را نیز حذف کرد.

البته لازم به ذکر است که این شرکت به کمک سونی در دهه هشتاد میلادی تلاش کردند و فلاپی‌های 5 اینچی را به 3.5 اینچ تقلیل دادند. به هر حال اپل کم کم به فکر حذف فلاپی بوده است!

همچنین اپل را می‌توان اولین شرکتی دانست که به محبوب شدن پورت USB کمک کرده است. با iMac G3 پورت USB بین مردم دیده شد و محبوبیت پیدا کرد و تبدیل شد به یک استاندارد که باز هم خود اپل در حال نقض آن است.


مک‌بوک ایر

می‌رسیم به سال 2008 و معرفی مک‌بوک ایر توسط استیو جابز که اولین سری این اولترابوک فوق‌نازک بود بود. در آن زمان یعنی هشت سال پیش این محصول به شدت نازک بود و واقعا حاصل یک طراحی قوی بود. گرچه برای دستیابی به چنین محصولی اپل باید از شر پورت اترنت و همچنین درایو نوری دستگاه خلاص می‌شد.

نمی‌توان همچنان انکار کرد که نیاز به پورت اترنت و درایو نوری حس می‌شود. همچنان ما از درایو نورری استفاده می‌کنیم و همچنان برای برخی امور از یک دیسک فیزیکی استفاده می‌کنیم. اما نمی‌توان حرف استیو جابز را که گفت کسی دلش برای این درایو تنگ نخواهد شد را نقض کرد. سرعت پیشرفت تکنولوژی به قدری بالا رفت که اساسا همه چیز بر اساس یک ارتباط اینترنت پیش می‌رود. همچنین مک‌بوک ایر پایه‌گذار انقلابی برای اولترابوک‌ها بود.

گرچه همچنان اپل درایو نوری جدا از لپ‌تاپ را با قیمت 99 دلار به فروش می‌رساند که باید گفت واقعا قطعه‌ی ارزانی نیست!


حذف FireWire

اپل همچنین استانداردهای خود را نیز طی سال‌ها تغییر داد. هر دو نسخه مک‌بوک ایر و مک‌بوک معمولی در نسخه‌های جدید پورت Firewire را حذف کرده‌اند. این پورت، پورتی فوق سریع بود که توسط آن می‌توانستید اطلاعات را با سرعتی بالا انتقال دهید ولی اپل این پورت را به خاطر پورت Thunderbolt و USB 3 در سال 2013 بالاخره حذف کرد.


آیفون 5

بیاید قبول کنیم که پورت 30 پین گوشی‌های آیفون یکی از به یادماندنی‌ترین پورت‌های تاریخ بود. البته که کمی سفت و خشک بود اما به نوعی این پورت تبدیل به کاراکتر بخش موبایل شرکت اپل شده بود. سال 2012 هنگامی که تیم کوک آیفون 5 را معرفی کرد نه تنها ظاهر آیفون و همچنین سایز صفحه‌نمایش تغییر کرده بود، بلکه پورت 30 پین تبدیل شده بود به پورت Lightning که شاید امروزه بسیار پورت بهتری به نظر برسد اما آن زمان این تغییر سخت بود چون دارندگان محصولات گذشته آیفون با این مسئله مواجه می‌شدند که حال با آن همه وسایل جانبی گذشته چه کنیم؟

و از این نیز نگذریم که اپل برای این پورت نیز لوازم جانبی مخصوصی را تولید کرد که نسخه بدون سیم 29 دلار و نسخه سیمی به قیمت 39 دلار به فروش می‌رسید.


مک‌بوک 2016

همچنان تعجب برانگیز است که چرا اپل باید یک لپ‌تاپ قوی و زیبا را تنها با یک پورت USB-C عرضه کند. هیچ پورت دیگری در این دستگاه وجود ندارد، نه HDMI، نه Thunderbolt و نه حتی یک پورت USB 3.0، تنها یک پورت خشک و خالی USB-C که باید از آن به عنوان شارژر و رابط بین تمامی وسایلتان استفاده کنید. خیلی هم بدگویی نکنیم، آن سوی دستگاه یک جک هدفون وجود دارد، پس خیلی جای ناامیدی نیست!

همانطور که حدس زدید مثل همیشه، اپل لوازم جانبی مخصوصی را تولید کرد! چرا که نه؟ وقتی می‌توان بی‌دلیل پول اضافه از مردم به خاطر امکاناتی که باید در محصول باشد و نیست گرفت چرا این کار را انجام ندهیم! اپل یک رابط USB-C به USB معمولی را به قیمت 19 دلار و یک رابط USB چندکاربره را به قیمت 79 دلار به فروش می‌رساند.


آیفون 7 و حذف درگاه هدفون

نوبتی هم که باشد نوبت به حرکت تاریخی امسال شرکت بزرگ اپل، یعنی حذف جک هدفون از آیفون 7 که سروصدای زیادی به پا کرد می‌رسد. اپل برنامه دارد تا با حذف این جک کاربران را به سمت استفاده از هدفون‌های بی‌سیم سوق دهد. اما مشکل اینجاست که هنگامی که آیفون 7 عرضه شد هدفون‌های بی‌سیم این شرکت درون بسته آیفون نیستند و شما همچنان باید از هدفون سیمی برای یک گوشی بدون جک هدفون استفاده کنید!

به علاوه اپل در تلاش است تا اطلاعات غلطی به کاربرانش ارائه دهد. این شرکت ادعا می‌کند که کانکشن بلوتوث بهتر از ارتباط سیمی 3.5 میلی‌متر است. در ارتباط بی‌سیم شما مشکل قطعی صدا، ضعیف شدن ارتباط، کیفیت صدا و همچنین استفاده بیش از اندازه و غیرضروری باتری را مشاهده خواهید کرد. تنها نکته مثبت هدفون بی‌سیم عدم نگرانی از قطع شدن سیم است که به جای آن نگرانی از دزدیدن هدفون‌هایتان توسط رهگذران و یا حتی گم شدن ایرپادهای بی‌سیم اپل بیش از پیش حس خواهد شد!

همچنین اپل می‌گوید که جک 3.5 میلی‌متری فضای زیادی را از گوشی اشغال کرده بوده است. که این نیز یک دروغ به تمام معناست. چون آیفون 7 هیچ تفاوت اندازه‌ای نسبت به برادران پیشین خود نداشته است و حذف جک تنها باعث شده تا موتور Taptic در گوشی قرار گیرد. که قراردادن این موتور نیز کاملا بیهوده است چون کارایی دکمه ایجاد لرزش هنگام لمس دکمه هوم است، به شخصه ترجیح من همان دکمه هوم قدیمی و جک هدفون زیبا و کارآمد است تا یک ارتباط بی‌سیم و یک لرزش بی‌معنا که حس دکمه را القا نخواهد کرد!


مک‌بوک پرو 2016

و در پایان می‌رسیم به آخرین مک‌بوک شرکت اپل که همین تازگی معرفی شد. اپل برای کوچک‌تر کردن بدنه مک‌بوک تمامی پورت‌ها را حذف کرد و چهار پورت USB-C در دستگاه قرار داد. البته جک هدفون نیز فراموش نشود. این کار اپل مانند این است که شما یک فولدر روی صفحه دسکتاپ خود ایجاد کنید و بگویید که دسکتاپ شما خالی و تمیز است، اما داخل آن فولدر تمامی فولدرها و برنامه‌هایتان را بدون ترتیب ریخته باشید. شما چهار پورت بیشتر در اختیار ندارید و حال مجبورید چندین وسیله جانبی برای اضافه کردن پورت‌های مورد نیاز خریداری کنید! همچنان چرایی این مسئله مشخص نیست.

به هر حال هر چقدر هم که لحن این مطلب تند بوده باشد، اما نمی‌توان انکار کرد که برخی حرکات اپل باعث شده تا امروز تکنولوژی شکل بهتری به خود گیرد. اما حرکات تند این شرکت هزینه‌ی گزافی برای کاربران وفادارش دارد و این کاربران هستند که مجبور هستند محصولات غیراستاندارد شرکت را تحمل کنند تا تبدیل به استاندارد شود!

Businessinsider

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. مانا می‌گوید

    بنده خدا چون خلاقیت و ایده پروری استیو جابز رو ندارن دیگه هرچی اون ساخته رو دارن کم کم حذف میکنن.

    همانطوری که گفتین هدفون سی می بهتر از بی سیم هست چون لااقل دیگه ترس دزدیه شدنش رو خیلی نداریم به نسبت هم قیمت بهتری داره که تو بسته های آیفون میذاره و قرار داره.

    یه چیزه دیگه، وقتی میخاهیم دیدگاه رو بنویسیم خیلی کمرنگه ، چشم ها رو اذیت میکنه.م

  2. ادرین می‌گوید

    اپل یک شرکت پیشرو در تکنولوژی است ومسیر تکنولوژی رو تعیین میکنه ولی من هم مثل همه دوستاران اپل حذفها همه پورتها از مکبوک رو درست نمیدونم ولی ازجک هدفون 3.5 بدم میاد وبهتر که از روی ایفون حذف شده!هدفون بلوتوثی خیلی راحت تره.من لپ تاپ گرون قیمت ایسوس دارم دوتا پورت usb 3 داره هیچکدوم به هاردهای اکسترنال. Usb3 وصل نمیشن شاید usb c این مشکلات رو حل کنند.