دالبی Atmos در راه ایکس‌باکس وان و ویندوز 10

مدتی است که صنعت بازی و گیمینگ تلاش دارد تا پا را فراتر از حد معمول خود بگذارد. دیگر مسئله قوی بودن گرافیک یک بازی نیست، مسئله دیگر جزئیات صورت یک کاراکتر نیست، بلکه پخش مهم‌تر از خود بازی است. کمپانی‌ها تلاش دارند تا تجربه گیمینگ کاربران را با پخش بهتر و سیستم پخش مناسب بهبود دهند.

0

تکنولوژی‌هایی که پیش از این تنها مختص سینماها بودند حال به سمت کنسول‌ها سرازیر شده‌اند. در ابتدا پخش با رزولوشون 4K و دامنه دینامیکی بالا (HDR) بود و حال به پخش صدا نیز رسیده است. شرکت دالبی و مایکروسافت امروز اعلام کردند که در پروژه‌ای مشترک برنامه دارند تا Dolby Atmos را به ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 بیاورند.

پیش از این پخش صدای ساراوند، توانایی پوشش صدای روبرو، پشت، چپ و راست شما را داشت. اما تکنولوژی «شی محور» تلاش دارد تا یک بعد دیگر را به سیستم شما اضافه کند و میان صداها عنصر ارتفاع را نیز وارد کند. این نوع پخش بدین صورت است که باید یک ست اسپیکر دیگر بر روی سقف، یا روی اسپیکرهای دیگر نصب شود و صدا را پخش کند.

آقای Mike Ybarra مدیر بخش مهندسی پلتفرم ایکس‌باکس در بیانیه‌ای در این‌باره گفت:

در تیم ایکس‌باکس ما ابتدا یک سری گیمر قوی هستیم و اضافه کردن پشتیبانی از Dolby Atmos به ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 تا سال دیگر، تجربه گیمرها را بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد کرد و صدا شمارا به عناوین محبوبتان نزدیک‌تر خواهد کرد. ابتدا باید از تیم Dolby برای این همکاری تشکر کرد و ما مشتاقیم تا سال آینده چیزهای بیشتری را با جامعه ایکس‌باکس به اشتراک بگذاریم.

این اتفاق باعث می‌شود که ایکس‌باکس وان اولین کنسولی باشد که از سیستم پخش صدای شی محور پشتیبانی می‌کند. Dolby Atmos هم بازی‌ها و هم ویدئوها را پشتیبانی خواهد کرد. حال این نوع پخش نه تنها جذابیت و عمق بیشتری را به همراه خواهد آورد بلکه مزایایی را نیز برای گیمرها خواهد داشت. آقای Spencer Hooks مدیر بخش گیمینگ دالبی، در این باره می‌گوید:

با این سیستم پخش، تمامی صداهای محیط دقیق‌تر از گذشته در تمامی جهات شما حرکت خواهند کرد. می‌توانید متوجه مکان دقیق دشمنان و هم‌تیمی‌های خود شوید. تصور کنید یک تک‌تیرانداز بالا یک ساختمان است و شما می‌توانید با صدای متوجه حرکتش شوید و به سویش نشانه‌گیری کنید. حتی تصور کنید یک نفر از پشت سر شما با یک جت‌پک در حال پرواز است، به راحتی صدایش را خواهید شنید.

برای تجربه‌ی کامل این تکنولوژی شما نیازمند یک ست ریسیور و اسپیکر Dolby Atmos A/V هستید. اما همچنین می‌توان تجربه‌ی مناسبی نیز از طریق هدفون‌هایتان داشته باشید. ایکس‌باکس همچنین اعلام کرد این هفته برای اعضای Xbox Preview این قابلیت فراهم خواهد شد که بتوانند صدای Blu-ray را به صورت مستقیم به اسپیکر‌هایشان برسانند. بدین صورت شما قادر خواهد بود صدای Blu-ray مستقیم از کنسولتان را بدون تغییر و دستکاری وارد ریسیور A/V کنید تا بالاترین حد کیفیت را تجربه کنید.

Dolby Atmos سال آینده به صورت گسترده عرضه خواهد شد و کنسول ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 را پشتیبانی خواهد کرد. گیمرهایی که صبرشان کم است و دوست دارند تا تجربه‌ی سریعتری داشته باشند می‌توانند از طریق برنامه‌ی Xbox One Preview این پشتیبانی را دریافت کنند.

 

DigitalTrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.