۷ ترفند و راهکار مؤثر برای افزایش سرعت گوشی هوشمند کُند و لاک‌پشتی شما!

هر سیستم‌عاملی استفاده کنید، هر قدرت پردازشی که گوشی شما داشته باشد و هر مقدار که گوشی شما پیشرفته باشد، به هر حال حتی یک بار هم که شده به دلایل مختلف به این مسئله برخواهید خورد که گوشی شما فریز کند و لگ بزند.

0

ممکن است در حال اسکرول کردن در اینستاگرام باشید و دکمه هوم را بزنید و هیچ اتفاقی نیفتد! پیش خود فکر می‌کنید من که هنوز کاری نکرده بودم! یا اینکه به این فکر می‌کنید حالا چگونه قرار است با این گوشی به ادامه روز بپردازم. حتی شرایط بدتری نیز وجود دارد. تصور کنید در حال انجام بازی Angry Birds هستید و وارد یک مرحله سخت شده‌اید، مرحله که چندین بار آن را امتحان کرده‌اید و حالا بارقه‌ای از امید برایتان به وجود آمده و ناگهان گوشی شما فریز می‌شود. یا اپ کرش می‌کنید یا باید آن را ریست کنید.

هر کجا و در هر شرایطی که باشید، چه سر کار باشید که البته نباید خیلی با گوشی خود کار کنید، با اینکه در مترو یا خانه یا هرجای دیگر باشید، لگ زدن یا خاموش شدن گوشی یکی از بدترین تجربه‌هاست. اگر این اتفاق ادامه پیدا کند شما از یک برند ممکن است به کل قطع امید کنید و از دنیای مدرن ناامید شوید، چون این یکی از بزرگترین مشکلات دنیای مدرن است. ما می‌خواهیم که گوشی‌هایمان همه کاره باشند و این باعث می‌شود که فشار بالایی به گوشی وارد شود و آنجاست که لگ زدن‌ها شروع می‌شود. هم‌اکنون بر اساس بنچمارک AnTuTu آیفون 7 پلاس بهترین گوشی بازار است و ممکن است اگر این گوشی را خریداری کنید تجربه‌ی لگ نداشته باشید.

البته به همین زودی امید خود را قطع نکنید. چندین راه ساده وجود دارد که با انجام آن‌ها به راحتی قادر خواهید بود که گوشی‌تان را از لگ زدن دور کنید و به آن کمک کنید تا ابد کار کند. امید داریم که با انجام این کارها دیگر به شرایطی برنخورید که گوشی‌تان امور اصلی را برایتان انجام ندهد.


۱. از شر بازی‌هایی که رهایشان کردید خلاص شوید

وقتی یک بازی تازه وارد اپ استور یا پلی استور می‌شود مطمئنا شما با یک شوق مضاعفی به دنبالش می‌گردید تا آن را نصب کنید و آن را تجربه کنید. به عنوان مثال اگر آسفالت جدید یا انگری‌بردز جدید عرضه شود مطمئنا با سرعت به سوی آن‌ها خواهید رفت. این قسمت مشکلی ندارد، به هر حال گوشی شما قابلیت اجرا این بازی‌ها را فراهم کرده و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

ممکن است این بازی‌ها جذاب به نظر برسند، اما میزان باتری که این بازی‌ها مصرف می‌کنند وحشتناک است. همچنین حجم ابتدایی نصب به شدت بالاست و طی مرور زمان نیز حجم بازی بالاتر و بالاتر می‌رود و فضای زیادی را اشغال خواهد کرد. همچنین تصور نکنید که تنها در هنگام اجرای بازی باتری شما مصرف خواهد شد. بلکه این بازی‌ها در پس‌زمینه نیز اجرا خواهند شد و گاه گاهی برای شما نوتیفیکیشن خواهند فرستاد و همین نیز شارژ باتری شما مصرف خواهد کرد.

با این اوصاف اگر بازی را کنار گذاشته‌اید اما آن را پاک نمی‌کنید به امید اینکه روزی دوباره آن را اجرا کنید، پیشنهاد می‌کنیم آن را پاک کنید، اینگونه فضای بیشتری خواهید داشت و گوشی شما بهتر می‌تواند باتری خود را مدیریت کند.


۲. محض رضای خدا هم که شده، نرم‌افزار گوشی را آپدیت کنید!

شاید شما نیز با من موافق باشید، شاید هم نه، اما یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی کردن با یک اسمارت‌فون زمانی است که یک روز از خواب بیدار می‌شوید و با این پیغام مواجه می‌شود :«یک آپدیت نرم‌افزاری برای شما موجود است، آیا مایل به آپدیت هستید؟»

تمامی گوشی‌ها این عادت را دارند و حتی آیفون‌ها نیز هر چند ماه یک بار نیازمند یک آپدیت هستند. می‌توانید این پروسه را به بعدها موکول کنید و خود را گول بزنید که به هر حال فردا این کار را انجام خواهم داد یا اینکه در جا آن را آپدیت کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که به حرف ما گوش کنید و آپدیت مورد نظر را دانلود کنید. وظیفه اصلی آپدیت‌ها این است که به گوشی شما کمک کنند کاربری بهتری داشته باشند و بهتر بتوانند نسبت به امور خاص پردازش داشته باشند. اگر یک گوشی اندرویدی دارید شاید بهتر باشد پس از آپدیت یکبار فکتوری ریست هم انجام دهید تا مشکلات احتمالی رفع شوند.


۳. با اپلیکیشن‌های پس‌زمینه خداحافظی کنید

اینجا باید کمی دستی کار کنید.

گوشی خود را بردارید و چک کنید که چه مقدار از اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه در حال اجرا هستند. آیا وای‌فای شما روشن است؟ حتی زمانی که شانسی برای پیدا کردن وای‌فای ندارید؟ ارتباط دیتای موبایل چطور؟

یکی از ابتدایی‌ترین قدم‌ها برای مقابله با سرعت پایین گوشی این است که در چشم اپلیکیشن‌های پس‌زمینه نگاه کنید و به آن‌ها بگویید که ترس از بستن آن‌ها ندارید و به راحتی این کار را انجام دهید.

بستن این اپلیکیشن‌ها و همچنین خاموش کردن برخی قابلیت‌ها مانند وای‌فای یا بلوتوث نیز به شما کمک خواهید کرد که میزان روانی بیشتر هنگام کار کردن با گوشی داشته باشید و همچنین شارژ باتری‌تان نیز دیرتر به پایان برسد.


۴. کمی سر گوشی را خلوت کنید

به گالری خود مراجعه کنید و یک نگاهی سر تا ته به آن بیندازید. آیا واقعا نیازمند یک سری ویدئوهای قدیمی هستید؟ آیا نیازمند این همه اسکرین‌شاتی که از اینستاگرام گرفته‌اید هستید؟ آیا لازم است این همه عکس و ویدئو که هفته‌ها و ماه‌ها اینجا جا خوش کرده‌اند همچنان وجود داشته باشند؟

یک روز چند ساعت خود را اختصاص دهید تا عکس‌ها و ویدئوهای غیرضروری را پاک کنید و کمی سر گوشی را خلوت کنید، حتی اگر اپلیکیشن‌های غیرضروری را پاک کنید همچنان کلی عکس و ویدئو این میان وجود خواهد داشت.


۵. بگذارید گوشی‌تان کمی چرت بزند

شاید برایتان جالب باشد، گوشی‌های ما دقیقا همانند ما هستند، اگر مدام و بدون توقف در حال کار باشند خسته خواهند شد، پس شما باید به آن‌ها یک چیز انرژی‌زا مانند قهوه بدهید. پس ما آن‌ها را به شارژ می‌زنیم تا قهوه به آن‌ها تزریق شود!

با این وجود، همان‌طور که قهوه برای از بین بردن خستگی کافی نیست، شارژ خالی نیز برای از بین بردن خستگی کافی نیست. گوشی شما نیز گاهی اوقات نیازمند یک زمان است که بتواند چرتی بزند. برای اینکه گوشی شما روان و با سرعت کار کند، نیازمند این است که یک‌بار خاموش شود. پس اگر از کاربرانی هستید که هیچ‌وقت گوشی خود را خاموش نمی‌کنید در طول روز یک‌بار هم که شده آن را روشن و خاموش کنید.


۶. به تنظیمات کارخانه بازگردید

اگر همچنان این کارها را انجام دادید و متوجه نشدید که چرا گوشی شما همچنان با سرعت یک حلزون هفتاد ساله پردازش می‌کند، پس پیشنهاد می‌کنیم آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. برای کسانی که با این قابلیت آشنایی ندارند با بگویم که بعد از انجام این کار، تمامی اطلاعات گوشی شما پاک می‌شود و به صورت کامل به نسخه‌ای که ابتدا از کارخانه سفارش داده بودید بازخواهد گشت. پیش از اینکه این کار را انجام دهید، حتما از اطلاعات خود مانند موزیک‌ها، عکس‌ها و شماره‌هایتان بکاپ بگیرید و بعد ریست می‌توانید آن‌ها را بازگردانید.

شاید کمی ترسناک به نظر برسد، اما اگر مشکل سرعت دارید، گزینه‌ی سریع و بی‌دردسری است.


۷. زرق و برق گوشی را کم کنید

تمام گوشی‌ها و تمامی سیستم‌عامل‌ها تلاش کرده‌اند افکت‌ها و زرق و برق‌هایی خاص به گوشی خود اضافه کنند. مثلا لایو والپیپر در اندروید که جذاب است. اضافه کردن چنین چیزهایی به گوشی باعث افت سرعت کاربری آن خواهد شد.

و واقعا این سوال را از خود بپرسید. آیا واقعا نیازمند دیدن یک ماهی گلدفیش در حال شنا کردن در پس‌زمینه گوشی خود هستید؟ یا آیا به این تعداد ویجت روی صفحه خانگی خود نیاز دارید؟

اگر واقعا در مورد بالا بردن سرعت گوشی خود جدی هستید، باید این افکت‌هارا خاموش کنید و به فراموشی بسپارید. با انجام این کار میزان تغییر را کاملا مشاهده خواهید کرد.


حرف آخر

به صورت کلی این امور تاثیر فراوانی روی عملکرد دستگاه شما خواهند گذاشت. اما اگر با دقت‌تر بخواهیم به این مسئله بنگریم، می‌توانید هر اپلیکیشن را جدا آنالیز کنید که چه تاثیری روی دستگاه شما می‌‌گذارد.

برای انجام این کار به تنظیمات گوشی رفته و می‌توانید هر اپلیکیشن را از نظر اشغال فضا، مصرف باتری و غیره بررسی کنید و متوجه شوید که کدام اپلیکیشن باید از پیش شما برود و کدام می‌تواند با شما بماند.

شما پروسه طولانی را سپری کردید و مقدار زیادی اپلیکیشن، مقدار زیادی عکس پاک کردید و با گوشی خود رفتار بهتری را آغاز کردید، بعد از اینجا باید به شدت به خود افتخار کنید. حال گوشی شما کاملا بدون مشکل و روان کار خواهد کرد و هر چند هفته یک بار نیز تمامی این کارها را انجام دهید و تلاش کنید تا از دستگاه خود مراقبت کنید.

Lifehack

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.