آموزش حذف برنامه‌های دلخواه از منوی open with ویندوز

اگر منوی open with راست کلیکتان کمی بهم ریخته و شلوغ شده، چرا از همه برنامه‌های بدون استفاده در آن راحت نشوید؟ با این ترفند این امر، کار ساده‌ایست.

1

منوی open with یک قابلیت مفید ویندوز در هنگام باز کردن فایلی با برنامه های چندگانه است. هر وقت شما فایلی را با برنامه‌ای مشخص باز می کنید، آن برنامه به محتوای منوی open with  که برای آن دسته از فایل‌هاست، اضافه می‌شود. اگر می‌خواهید هرگز به طور اتفاقی فایلی را با برنامه‌ای اشتباه، یا برنامه‌ای که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، باز کنید، احتمالا به فکر حذف کردن چند تا از آنها هستید.

هشدار: ویرایشگر رجیستری ابزاری قوی بوده و استفاده نادرست از آن می‌تواند سیستمی ناپایدار و حتی به کار نینداختنی ایجاد کند. این یک هک بسیار ساده است و تا زمانی که طبق دستورالعمل پیش بروید، برای شما مشکلی به‌وجود نخواهد آمد. 

همچنین قبل اینکه شروع کنید، باید بدانید که بعضی از برنامه های داخلی مایکروسافت را نمی توان از این طریق حذف کرد. برای مثال در این بند می‌خواهیم با فایل عکسی به فرمت PNG کار کنیم. هر دو برنامه Microsoft paint و photos در منوی open with  قرار دارند. حتی اگر بخواهیم هردوی آنها  که متعلق به سازنده است را حذف کنیم، برنامه ها در منوی open with باقی خواهند ماند. این رویه اما با هر برنامه شخص سومی که شما نصب کرده باشید کار خواهد کرد.

برنامه Registry Editor را با زدن دکمه start باز کرده و تایپ کلمه regedit را  تایپ کنید.Enter را فشار داده تا registry editor باز شده و به آن اجازه دهید تا تغییرات را در کامپیوتر شما ایجاد کند.

open-regedit

در برنامه، مراحل ستون زیر از چپ به ترتیب دنبال کنید:

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\

fileexts

داخل کلید fileExts، شما یک لیست از تمام فرمت فایل‌هایی که متعدداً در کامپیوتر شما نصب شده اند، خواهید دید. این صفحه مانند یک لیست بسیار طولانی است، اما شما باید بتوانید آن‌چه که دنبالش هستید را بیابید. به دنبال کلیدی بگردید که هم‌نام پسوند نوع فایلی است که قصد تغییر آن را دارید. در زیرمجموعه آن کلید، کلمه ی openWithList را کلیک کنید.

openwithlist

در اینجا، ما منوی open with را برای فرمت .PNG فایل های عکس، تغییر می‌دهیم. در سمت راست پنجره شما لیستی شامل مقدارهای نام‌گذاری شده با حروف را می‌بینید. در ستون Data  برای هر کدام از آنها لیستی از برنامه‌هایی که در منوی Open With  برای آن‌ها قرار دارد، مشاهده می‌شود. فقط روی هرکدام از آنها که می‌خواهید از منو حذف شود، کلیک راست کرده و گزینه‌ Delete را انتخاب کنید و یادتان باشد، برای این کار عملگر برگشتی وجود ندارد، بنابراین فرض خواهیم کرد شما به توصیه ما عمل کرده و در اسرع وقت از فهرست خود بک‌آپ یا نسخه پشتیبان بگیرید، مخصوصا اگر شما دسته‌ای از تغییرات را یک مرتبه ایجاد کنید.

delete-openwith

اگر به طور اتفاقی یکی از برنامه‌های داخلی را حذف کنید، می‌توانید آن را به سادگی با باز کردن دوباره ی آن برنامه، ریست کنید.در این مثال، ما برنامه‌ی PickPick را از لیست حذف می‌کنیم؛ زیرا از آن هیچ وقت برای این فرمت از فایل استفاده نخواهیم کرد. وقتی Registry Editor  پرسید که آیا شما می‌خواهید این مقدار را حذف کنید، Yes را کلیک کنید.

برای هر برنامه دیگری که برای هر فرمتی از فایل می‌خواهید از منوی open with حذف کنید، تمامی این مراحل را تکرار کنید. وقتی کار شما تمام شد و مراحل را انجام دادید، می‌توانید از برنامه خارج شده و آن‌را ببندید. شما به ریست کردن کامپیوتر یا هرچیز دیگری نیاز ندارید. فقط محتوای منوی خود را چک کرده و مشاهده خواهید کرد که منوی Open With  شامل محتوای برنامه‌هایی که شما حذف کرده‌اید، نیست.

openwithmenu

این ترفند کوچک می‌تواند منوی Open With شما را کوتاه و مختصر نگه داشته، و فقط برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را در لیست نشان دهد و البته می‌توانید مشابه این حقه را در تمامی نسخه‌های ویندوز از XP تا Windows 10 عملی کنید.

howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. محمدمهدی می‌گوید

    دمتون گرم عالی