پنج کاری که باید انجام دهید تا صبح‌ها با انرژی کامل از خواب بیدار شوید!

همه ما وقتی شب سر بر بالین می‌گذاریم، آرزو داریم صبح شاداب و قبراق از خواب بیدار شویم، اما صبح‌ها داستان متفاوت است و خبری از انرژی و شادابی در کار نیست، به همین دلیل در این مطلب نگاهی به پنج کاری خواهیم داشت که صبح‌ها برای بیدار شدن با انرژی کامل از خواب باید انجام دهید.

0

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌‌گویند سحرخیز باش تا کامروا شوی، اما شما بهتر از ما می‌دانید که کامروا شدن به این راحتی‌ها هم نیست و باید مرد میدان بود تا صبح زود از خواب بیدار شد!

از طرف دیگر در این روزگار پرمشغله افراد سحرخیز زیادی را می‌شناسیم که علی‌رغم اینکه زود از خواب بیدار می‌شوند، باز هم کلاهشان پسِ معرکه‌ است و با این حساب به راحتی می‌توانید قضاوت کنید افرادی که تا لنگه ظهر می‌خوابند به چه اندازه از قافله عقب هستند.

افراد زیادی هستند که با تغییر درست ساعت خواب و بیداری خود، توانسته‌اند به راحتی صبح‌ها با انرژی از بستر بیدار شوند. به این ترتیب می‌توان گفت افراد سحرخیز معجزه نمی‌کنند و هر فردی با تغییر سبک زندگی خود می‌تواند روزی سرشار از انرژی را در پیش رو داشته باشد.

با این حساب اگر شما هم فواید سحر‌خیزی را باور دارید و با تمام وجود سعی می‌کنید صبح‌ها با انرژی کامل از خواب بیدار شوید، پیشنهاد می‌کنیم این ۵ روش را انجام دهید تا اطرافیان به سحرخیزی و انرژی صبحگاهی شما غبطه بخورند:


۱. تا می‌توانید سبزی و میوه میل کنید

بیشتر از آنچه فکر کنید، خورد و خوراکِ هر فرد در کیفیت خواب وی تاثیر دارد. به این ترتیب اگر رژیم غذایی خوبی داشته باشید بدون شک شب‌ها خواب شیرینی را تجربه خواهید کرد.

fruit-vegetables

این روزها اطراف ما پر شده است از غذاهای فراوری شده‌. غذاهایی سرشار از قند، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و سدیم که مصرف آنها اصلا برای سلامتی خوب نیست. کاملا مشخص است فردی که در طول روز این‌گونه مواد غذایی را میل کرده باشد، قادر نیست روز بعد با انرژی از رختخواب بیرون آید.

به این ترتیب همان‌گونه که در ابتدا هم گفتیم، اگر به فکر خوابی خوش و شیرین هستید و دوست دارید صبح‌ها سرحال و قبراق از رختخواب بیرون آیید، میوه و سبزیجات را به سبد غذایی روزانه خود اضافه کنید.


۲. از شام سبک غافل نشوید

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند صبحانه را تنها بخورید، نهار را با دوستان میل کنید و شام را به دشمنانتان بدهید. شوربختانه باید گفت، این امر در این روزگار، کاملا بر عکس شده است، بیشتر افراد اهمیت زیادی به صبحانه نمی‌دهند، شلوغی‌ کارها هم مجالی برای صرف نهار مناسب نمی‌گذارد و افراد سعی می‌کنند کمبود غذای خود را در طول روز در وعده شام جبران کنند. کاملا مشخص است کسی که چنین رژیم غذایی را دنبال می‌کند، خواب خوش و دلچسبی نخواهد داشت. چرا که میل کردن غذای زیاد در وعده شام، زمان بیشتری برای هضم شدن نیاز دارد و این امر، فرآیند خواب را مختل می‌کند.

healthy-food

اینجاست که یک بار دیگر اهمیت خوردن سبزی و میوه‌جات به چشم می‌آید، دلیل این امر نیز آسان است، هضم سبزی و میوه به راحتی صورت می‌گیرد و فردی که این رژیم غذایی را شب‌ها رعایت کند بدون شک خواب خوش و دلچسبی را تجربه می‌کند و صبح‌ها هم سرحال و با انرژی بیدار خواهد شد.


۳. برنامه مشخصی برای صبح داشته باشید

ممکن است فکر کنید تن دادن به یک برنامه زمانی مرتب و از پیش تعیین شده، کاری خسته کننده و غذاب آور است. این کار در نگاه اول دشوار به نظر می‌رسد اما رعایت برنامه زمانی مشخص چندان هم سخت نیست. اینکه شب قبل از خواب، بدانید صبح باید چه کارهایی را انجام دهید، به بهتر بیدار شدن شما کمک می‌کند.

shower

برای نمونه، پابند بودن به اینکه هر روز صبح ورزش کنید، سپس دوش بگیرید و در نهایت صبحانه میل کنید می‌تواند به بیدار شدن راحت‌تر شما از رختخواب کمک کند. این گونه برنامه ریزی‌ها کاملا شخصی است و ممکن است شما اهل ورزش نباشید، مهم این است که برنامه روتین و مشخصی را صبح‌ها دنبال کنید، باور کنید حتی حل کردن روزانه جدول پس از بیدار شدن از خواب هم ممکن است به شادابی پس از خواب شبانه منجر شود.


۴. ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید

ورزش کردن، معنا و مفهوم وسیعی دارد، اما منظور ما در اینجا تحرک برای بدست آوردن نشاط بیشتر است. با این حساب برای ورزش کردن اصلا نیازی نیست به باشگاه‌های ورزشی بروید، دویدن در فضای آزاد هم نوعی ورزش به حساب می‌آید که اتفاقا این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر هم اهل ورزش کردن به این معنا نیستید، هر فرصتی را برای تحرک به فال نیک بگیرید، مهم نیست چه کاری انجام می‌دهید، مهم آن است که بدن شما ثابت نباشد و تحرک داشته باشید، باور کنید انجام کارهای معمولی نظیر رسیدن به باغچه هم به تحرک بدن منجر می‌شود.

running

در صورت انجام حرکات ورزشی، حسابی از بدن خود کار بکشید و عرق کنید. این کار باعث می‌شود تا در شب خواب خوشی داشته باشید و روز بعد با نشاط بیشتری از رختخواب بلند شوید. از طرف دیگر ورزش کردن، شما را در طول روز سرحال و هشیار نگه می‌دارد.


۵. هر وقت احساس خستگی کردید، استراحت کنید

حتما برای شما هم پیش آمده است که با نگاهی به ساعت، متوجه می‌شوید که زمان خوابیدن فرا رسیده است. اما این کار چندان هم مناسب نیست، چرا که ممکن است در سر ساعت مشخص، نیازی به خواب نداشته باشید و مجبور شوید تا به زور بخوابید.

نتیجه این کار را هم شما بهتر از ما می‌دانید. چنین فردی مدت زیادی را در رختخواب از این پهلو به آن پهلو می‌شود تا خوابش ببرد. با این حساب بهتر است به جای اینکه سر ساعت مشخص، بدون اینکه خوابتان بیاید، به رختخواب بروید. به ندای بدن گوش فرا دهید و اگر زمان خواب فرا رسیده و خوابتان نمی‌آید، به جای رفتن به رختخواب، کارهایی انجام دهید تا به خواب‌آلودگی شما کمک کند.

read-in-bed

برای نمونه پیشنهاد می‌کنیم کتاب بخوانید، یا اینکه برای انجام کارهای روزِ آینده، برنامه ریزی کنید. گوش فرا دادن به موسیقی‌های ملایم نیز ممکن است به خواب‌آلودگی فرد کمک کند. در نهایت هم پس از انجام مواردی که ذکر شد، اگر احساس کردید، پلک‌های شما سنگین شده است، به رختخواب بروید.

خواب خوب و عمیق شبانه، تاثیر زیادی در به موقع بیدار شدن در روز بعد دارد، در طول روز نیز انرژی تامین شده بابت خواب خوبِ شبِ گذشته باعث می‌شود نشاط بیشتری داشته باشید.

بدون شک با انجام ۵ موردی که به آنها اشاره کردیم، شب‌ها خواب شیرین و عمیقی خواهید داشت و صبح با نشاط و قبراق از خواب بیدار خواهید شد، در این بین اگر نکته‌ای به ذهن شما رسیده است، آنرا در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

lifehack.org

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.