سامسونگ هسته‌های پردازنده اختصاصی خود را مبتنی بر معماری RISC-V می‌سازد

سامسونگ اوایل سال جاری برای اولین بار از هسته‌های سفارشی خود در توسعه تراشه اکسینوس 8890 پرده برداشت و این در حالیست که برخی منابع نزدیک به این شرکت کره‌ای امروز گزاش داده‌اند که سامسونگ تلاش خود را در این زمینه دوچندان کرده و سال آینده هسته‌های پردازنده اختصاصی خود را مبتنی بر معماری RISC-V می‌سازد.

0

شاید تاکنون نام پردازنده‌هایی همچون اسنپ‌دراگون، اکسینوس، هلیو مدیاتک، تگرا و … را شنیده باشید. هرچند این پردازشگرها توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند، با این حال ساختار تمامی این نام‌ها یکی بوده و از معماری شرکت ARM پیروی می‌کنند.

ARM، نوعی از معماری و ساختار پردازنده‌های رایانه‌ای است که به‌وسیلهٔ شرکت انگلیسی آرم هولدینگز طراحی شده است و بیش‌تر برای تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل کاربرد دارد. این نوع معماری که بر پایه پردازش 32 بیتی توسعه یافته که برای هسته اصلی پردازشگر تنها به حدود 35 هزار ترانزیستور نیاز دارد که این باعث می‌شود پردازنده بسیار کم‌مصرف شود، کم‌تر داغ کند و نیازی به خنک‌کننده یا فن نداشته باشد.

به نوعی از ARM می‌توان به عنوان اصلی‌ترین شرکت توسعه فناوری تراشه‌های موبایلی و تبلت در جهان نام برد که بسیاری از شرکت‌ها همچون سامسونگ، کوالکام، اپل و … با پرداخت حق لاینس، از معماری این شرکت در توسعه پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده می‌کنند. حال در همین راستا به نظر می‌رسد سامسونگ پس از سال‌ها فعالیت در صنعت تراشه سازی به حدی از بلوغ و نوآوری رسیده که قصد دارد میکروکنترلرهای 32 بیتی خود را مبتنی بر معماری RISC-V و فارغ از به کار گیری فناوری ARM برای گجت‌های پوشیدنی و گجت‌های سازگار با اینترنت اشیا تولید کند.

منبع خبر معتقد است که هسته‌های پردازنده اختصاصی سامسونگ قدرتی معادل فناوری ARMv6-M یا ARMv8-M شرکت آرم را ارائه می‌دهند. از آنجا که معماری RISC-V یک منبع متن باز بوده، شرکت سامسونگ را قادر می‌سازد که بدون پرداخت حق لاینس به ARM، پردازنده‌هایی با هسته‌های اختصاصی خود را تولید کند.

اگرچه اویل سال جاری نیز اخبار در همین رابطه منتشر گردید، با این حال تا به امروز شاهد تحقق یافتن آن‌ها نبوده‌ایم، با این حال منبع خبرهای جدید تأیید کرده که احتمالا هسته‌های پردازنده اختصاصی سامسونگ سال آینده در پردازنده برخی گجت‌های این شرکت مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این مایروکنترلر سامسونگ از 10 هزار الی 20 هزار ترانزیستور بهره‌مند خواهد بود. استفاده از 20 هزار ترانزیستور یا کمتر سبب خواهد شد تا هسته‌های پردازنده اختصاصی سامسونگ، قدرتی معادل ARM Cortex-M0 داشته باشند. از این فناوری صرفاً برای طراحی هسته‌هایی با قدرت پردازشی متوسط استفاده می‌شود، از این رو بسیار زود است که انتظار تجهیز پرچمداران سامسونگ به پردازنده‌های مورد بحث را داشته باشیم.

ناگفته نماند که شرکت کره‌ای هنوز واکنشی به این قبیل شایعات نشان نداده، از این رو برای پی بردن به صحت سقم آن‌ها تنها می‌توانیم تا سال آینده و تاریخ عملیاتی شدن احتمالی این هسته‌ها صبر کنیم.

ubergizmo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.