آیا پلی‌استیشن 4 پرو سونی ارزش خرید دارد؟

کنسول پلی‌استیشن 4 پرو را می‌توان قدرتمندترین کنسول ساخته شده تاکنون به حساب آورد. اما آیا این کنسول واقعا می‌تواند برای تمامی افراد پیشنهاد شود؟ با فارنت همراه شوید…

7

کنسول PlayStation 4 Pro عصر جدیدی را در زمینه کنسول‌ها و کل صنعت بازی‌سازی رقم زد. این کنسول عصری را شروع کرده است که در آن همانند اتفاقی که به مرور زمان برای سخت‌افزارهای اپل افتاد، برای کنسول‌های بازی نیز رخ خواهد داد و شاهد ورژن‌های متفاوتی از کنسول‌ها خواهیم بود. اما اینکه آیا سونی یک ورژن جدیدتر از پلی‌استیشن 4 پرو را منتشر خواهد کرد یا نه، در آینده مشخص خواهد شد ولی با وجود کنسول قدرتمندی مانند Xbox Scorpio مطمئنا صنعت بازی‌سازی بزودی میزبان ورژن‌های متفاوتی از یک کنسول در هر نسل خواهد بود.

پلی‌استیشن 4 پرو مدتی است که عرضه شده و بر آن شدیم تا از نزدیک به بررسی و بازی با آن بپردازیم. هدف آن بود که ببینیم آیا واقعا تفاوتی در زمینه بصری و کیفی بین نسخه عادی و پرو پلی‌استیشن 4 وجود دارد یا خیر. اما قبل از اینکه وارد این بحث شویم مقداری به خود پلی‌استیشن 4 پرو بپردازیم، کنسولی که در حال حاضر قوی‌ترین کنسول بازی ساخته شده لقب گرفته است. پردازنده 8 هسته‌ای آن که بر پایه تکنولوژی جگوار ساخته شده، با بهبود 30 درصدی، سرعت کلاک از 1.6Ghz به 2.1Ghz و حافظه آن از 176GB/s به 218GB/s ارتقا یافته است. هرچند بزرگترین بهبودی پلی‌استیشن 4 پرو در GPU یا به عبارتی کارت گرافیک آن دیده می‌شود، جایی که واحدهای پردازشی دقیقا دو برابر شده و از 18 به 36 افزایش پیدا کرده است و این تعداد حتی نسبت به قبل سرعت کلاک بیشتری نیز پیدا کرده‌اند. در کل کارت گرافیک کنسول قدرتمند پلی‌استیشن 4 پرو به خوبی ارتقا پیدا کرده و جای صحبتی نگذاشته است اما پردازنده آن علی‌رغم ارتقایی که داشته، بازهم نتوانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

از دید طراحی نیز این کنسول شبیه یک پلی‌استیشن 4 دو طبقه به نظر می‌رسد. همانند ورژن دیگری از PS4 که چند ماهی است انتشار یافته، در این مدل نیز دکمه‌های Power و Eject به صورت فیزیکی طراحی شده‌اند. برخلاف نسخه عادی و به جای دو پورت USB 3.0، اکنون شاهد سه پورت هستیم، یکی در عقب و دوتا در جلو که پورت قرار گرفته در عقب بیشتر در مواقعی به درد می‌خورد که یک هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی آر نیز خریداری کرده باشید. در این صورت به جای استفاده از پورت‌های جلویی، واحد پردازشی هدست PSVR را به پورت عقبی متصل کرده و پورت‌های جلویی را برای مواردی دیگر از جمله شارژ کردن دسته‌ها یا انتقال فایل‌های رسانه‌ای، آزاد خواهید گذاشت. از جمله تغییرات دیگر نیز می‌توان به مات بودن رنگ بدنه دستگاه اشاره کرد که در ورژن عادی PS4 حالت براق داشت. اگر این تغییرات را نادیده بگیرید، طراحی پلی‌استیشن 4 پرو بسیار شبیه نسخه اورجینال پلی‌استیشن 4 است.

ps4-pro-worth-it-67546456

همانطور که سونی بارها تاکید داشته، کنسول پلی‌استیشن 4 پرو نیز یک PS4 بوده و تنها ورژنی متفاوت از نسخه عادی است که بیشتر با هدف اجرای بازی‌ها در کیفیت 2160p یا همان رزولوشن 4K عرضه شده است. رابط کاربری کاملا شبیه قبل است به همراه چندین مورد اضافی از جمله گزینه انتقال اطلاعات از پلی‌استیشن 4 قبلی خود به ورژن پرو. اگر از کاربران نسخه اورجینال پلی‌استیشن 4 بوده و محتوای بسیاری برای انتقال به ورژن پرو خود دارید، این گزینه بسیار کمک حال شما خواهد بود. روال انتقال اطلاعات از این طریق بسیار ساده است و 750 گیگابایت اطلاعات را به راحتی می‌توان ظرف 5 ساعت منتقل کرد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که از طریق هر دو کنسول وارد اکانت پی‌اس‌ان خود شده و با یک کابل شبکه هر دو دستگاه را به همدیگر متصل نمایید.

اکنون بهتر است به سراغ موضوع اصلی این مبحث برگردیم یعنی بازی‌ها. آیا واقعا تغییر چشم‌گیری بین کیفیت اجرای بازی‌ها با پلی‌استیشن 4 اورجینال و ورژن پرو وجود دارد؟ در این مورد بهتر است بگوییم بستگی دارد. این بدان معنی است که سازندگان باید در ابتدا بازی‌های حال حاضر PS4 را با یک پچ یا آپدیت برای پشتیبانی از پلی‌استیشن 4 پرو آماده‌سازی نمایند. البته در این مورد باید سازندگان در نظر بگیرند که برخی از افراد با رزولوشن فول‌اچ‌دی به بازی می‌پردازند و آنان را نباید از یاد برد. در نهایت تفاوت میان ورژن عادی PS4 و پرو آن بستگی به میزان بهره‌مندی و نحوه استفاده سازندگان از قدرت ورژن پرو دارد.

ps4-pro-worth-it-768786456

قابل ذکر است که کنسول پلی‌استیشن 4 پرو قادر به اجرای بازی‌های AAA یا عناوین درجه اول که در آن‌ها از تکنیک‌های پیشرفته و سطح بالای رندرینگ استفاده شده، در حالت 4K حقیقی نیست. نمونه مناسبی که می‌توان نام برد، بازی Uncharted 4: A THief’s End است که بر روی پلی‌استیشن 4 پرو با رزولوشن 2K و تقریبا بدون هیچ‌گونه پیشرفت خاصی در کیفیت و هسته‌های اصلی اجرا می‌شود. به سادگی می‌توان گفت که ورژن پرو PS4 به دلیل محدودیت‌های پهنای باند حافظه‌اش قادر به رندر عمق بالای کیفیت بازی Uncharted 4 با رزولوشن 4K نیست.

هرچند سازندگان با استفاده از تکنیک‌هایی می‌توانند رزولوشن را به 4K برسانند. بازی Watch Dogs 2 با رزولوشن 3200 در 1800 بر روی یک تلویزیون 4K اجرا می‌شود اما با استفاده از تکنیک رندرینگ شطرنجی به رزولوشن 4K یعنی 3840 در 2160 می‌رسد. پس با 4K خالص روبه‌رو نیستیم اما حداقلش اینکه به رزولوشن 4K رسیده است. تعدادی از بازی‌ها مانند The Last of Us که برپایه تکنولوژی نسل قبل ساخته شده‌اند، مشکلی با اجرای با کیفیت 4K خالص بر روی ورژن پرو ندارند در حالیکه بیشتر بازی‌هایی که اخیرا منتشر شد‌ه‌اند از جمله Battlefield 1 و Call of Duty: Infinite Warfare پیشرفت بسیاری خوبی در بهبود رزولوشن به دست آورده‌اند ضمن اینکه نرخ فریم ریت بسیار دشوار 60 فریم بر ثانیه را نیز کسب کرده‌اند.

افرادی که قصد خرید پلی‌استیشن 4 پرو را دارند اما می‌خواهند آن را به تلویزیون 1080p متصل کنند، باید انتظار نتایج متناقضی را داشته باشند. بازی‌هایی مانند Uncharted 4 و The Last of Us بر روی یک تی وی فول‌اچ‌دی دارای کیفیت و فریم ریت مشابه ورژن اورجینال PS4 هستند. هر چند که بازی Watch Dogs 2 بر روی ورژن پرو PS4 به صورت چشمگیری مشکلات بصری کمتری دارد و Anti-Aliasing بهینه‌تری برای اجسام دورتر ارائه می‌کند، در نتیجه کیفیت تصویر شفاف‌تر و واضح‌تری را شاهد خواهیم بود. علاوه بر این در بازی‌های Watch Dogs 2 و Skyrim بر روی پرو زمان‌های Loading یا بارگذاری کوتاه‌تری را تجربه کردیم. همچنین با تست کردن تعدادی از بازی‌های PSVR مانند Robinson The Journey به این نتیجه رسیدیم که بر روی ورژن پرو کیفیت به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. ورژن اورجینال PS4 تصاویر تار و غیرواضحی ارائه می‌کند اما کیفیت در ورژن پرو بسیار بهتر خواهد بود.

کنسول پلی‌استیشن 4 پرو دستگاهی فوق‌العاده است. قیمت بسیار زیادی ندارد و در مقابل مزایای بسیاری را داراست. زمانی که به این کنسول می‌اندیشیم، سه گروه از افراد به ذهنمان می‌رسد. گروه اول افرادی که کنسول پلی‌استیشن 4 دارند و اکنون می‌خواهند ورژن پرو را خریداری کنند تا از آن بر روی تلویزیون 1080p خود لذت ببرند. این افراد بهتر است که به نسخه اورجینال PS4 خود اکتفا کرده و به سراغ ورژن پرو نروند. بله ورژن پرو مقداری بهینه‌تر از ورژن اورجینال است اما در حدی نیست که بتوان آن را احساس کرد.

گروه دوم افرادی را شامل می‌شود که PS4 اورجینال دارند اما می‌خواهند ورژن پرو آن را برای تلویزیون 4K خود تهیه نمایند. چنین افرادی نباید بر روی ورژن پرو برای اجرای بازی‌های درجه یک با کیفیت 4K خالص حساب باز کنند. اگر با اجرای بازی‌ها با کیفیت 4Kیی که وابسته به تکنولوژی رندرینگ شطرنجی است مشکلی ندارید، پس ورژن پرو را خریداری نمایید اما راهی برای اجرای 4K خالص این عناوین وجود نخواهد داشت. پس اگر این برای شما یک مشکل به حساب می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم از خرید این کنسول جدید خودداری کرده و با کنسول PS4 اورجینال خود به تجربه بازی‌های ویدیویی ادامه دهید. در نهایت گروه آخر، افرادی که هنوز کنسول PS4 نخریده‌اند. این افراد نیازی به تفکر در مورد تصمیم خود برای خرید پلی‌استیشن 4 پرو ندارند و هرچه زودتر باید آن را تهیه کنند.

به طور کلی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو فرصت بسیار خوبی برای افرادی است که تاکنون این کنسول را نداشته‌اند یا حداقل آن را برای تلویزیون 4K خود می‌خواهند. این کنسول می‌تواند بهترین حرکت سونی برای ایجاد یک درب ورودی برای کاربران باشد تا وارد دنیا و عصر محتوای 4K شوند.

gamingbolt

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

7 نظر برای این مطلب
  1. سینا می‌گوید

    تورو خدا نگین ps4 pro تکنولوژی hdr داره ولی نسخه های دیگه ندارن ps4 pro رو موقعی قدرتشو درک میکنی که بری کال اف دیوتی بلک اپس 3 رو 4 نفره بازی کنی تو نسخه های غیر از پرو شاهد افت فریم هستیم ولی تو پرو افت فریم به حداقل میرسه اونایی که میگن باید کنسولمو ارتفا بدم چون کیفیتش بهتره بزارید خیالتون رو راحت کنم اصلا ارزش نداره تو این شرایط اقتصادی کنسولتون رو ارتقاع بدید و از بازی کنسولتون لذت ببرید

  2. مرادی می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من میخواستم این مدل از ps4 رو برای همسرم هدیه بگیرم. خود نمایندگی سونی قیمت رو 1,949,000 گذاشته… لطفا اگر جایی مناسب تر سراغ دارین اطلاع بدین.
    ممنون

  3. soheil می‌گوید

    سلام
    میخواستم ببینم من که خرید پلی استیشن 4 را دارم حتما باید تلویزیون 4k داشته باشم یا اجباری نیست؟
    واگر میشه قیمت روز این دستگاه در ایران را مطرح کنید.

    1. هومن محمدزاده می‌گوید

      سلام
      هیچگونه حتم یا بایدی در کار نیست و شما میتونید با تلویزیون فول اچ دی هم پلی استیشن 4 رو اجرا بفرمایید. فقط اگه قصد خرید پلی استیشن 4 پرو رو دارید بهتره تلویزیون 4k بگیرید تا نهایت قدرت این کنسول رو متوجه بشید وگرنه با فول اچ دی هم میشه کنسول پلی استیشن 4 پرو رو اجرا کرد. در مورد قیمت پلی استیشن 4 پرو هم دقیق مشخص نیست اما حدودی بین 1900 تا 2 تومن هستش.

    2. امیر می‌گوید

      اگه تلویزیون 4k نداری پس مریضی اینو بخری

  4. سعید می‌گوید

    سلام خسته نباشید. مرسی بابت بررسی که در مورد ps4 pro کردین فوق العاده بود. برای من که تصمیم گرفتم بخرمش خیلی مفید بود. 3 تا سوال داشتم. اول اینکه احتمال داره تا یکی دو ماه دیگه قیمتش بیاد پایین یا نه ؟ دوم اینکه اگه من این کنسولو خریدم باید موقع خرید بازی ها مثلا pes 2017 حتما نسخه 4k بازی رو بخرم ؟ سوم اینکه قیمت بازی هاش چنده؟ دمتون گرم.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی بازار بی ثبات ایران و با توجه به گرون شدن دلار ممکنه حتی بالاتر هم بره. نسخه بازی ها فرقی نداره و فقط یه نسخه منتشر میشه. قیمت بازی ها متفاوته تفاوتی با ps4 معمولی نداره