چگونه جنگ ستارگان باعث پدیدآمدن لیزرتگ شد!

شخصیت بارنی در سریال How I met Your Mother را به خاطر دارید؟ همیشه علاقه‌ی شدیدی به بازی لیزرتگ داشت و همیشه بین بسیاری از بچه‌های کم سن و سال درون سالن‌های مختلف بازی می‌کرد. باید بدانید که این سری بازی، ریشه‌اش در سری فیلم‌های جنگ ستارگان است.

0

در آن‌ سال‌های ابتدایی که جنگ ستارگان اکران شد یعنی اوایل سال 1977، تاثیر این فیلم به قدری بزرگ و گسترده بود که ذهن و رویاپردازی بسیار از آدم‌ها را تغییر داد. بسیاری از افراد تحولات بزرگی را با تاثیر گرفتن از این فیلم به وجود آوردند که یکی از این افراد جرج کارتر است. جرج کارتر بعد از این‌که فیلم را دید تصمیم گرفت تا تحولی در شیوه بازی کودکان ایجاد کند، او لیزرتگ را خلق کرد.

خب در فیلم جنگ ستارگان، سلاح اصلی تفنگ‌هایی است که با لیزرهایی آتشین دشمنان را ناکار می‌کنند. کارتر با دیدن صحنه ابتدایی فیلم جرج لوکاس فرصتی را دید که بتواند تحولی بزرگ ایجاد کند. آن زمان زمانی بود که بچه‌ها در کوچه و خیابان‌ها مشغول بازی بودند و قابل دسترس‌ترین وسیله بازی برایشان، تنها ذهنیت و خیال‌پردازیشان بود. کارتر اما در همان دوران در تلاش بود تا این همه خیال‌پردازی را به واقعیت تبدیل کند.

اولین مانعی که پیش روی کارتر بود این بود که قانونی فدرالی وجود داشت که شهروندان را از پرتاب و شلیک لیزر به یکدیگر منع می‌کرد. بعد از اینکه او این مانع را دور زد نیازمند یک نام مناسب بود. او از ابتدا به دنبال نام لیزرتگ بود اما وکیلش بر این باور بود که ممکن است این نام قبلا ثبت شده باشد و مشکلاتی قانونی از نظر پتنت نام برای او ایجاد کند. به هر حال کارتر از این نام گذشت و به نام «فوتان» بسنده کرد.

جالب است بدانید که حتی یک بنیاد وجود دارد به نام «موزه لیزرتگ» که تاریخی از این بازی را به نمایش می‌گذارد. این بنیاد تجهیزات سری اولیه بازی را که سر جمع حدودا 6 کیلوگرم بوده این‌گونه شرح می‌دهد:

laser-tag-star-wars2

  • یک کلاه فوق‌پیشرفته که فرکانس‌هایی رادیویی ارسال می‌کند و با پخش صدا و نور به بازیکن مرد یا زن اعلام می‌کند که با تیر لیزری برخورد کرده است یا خیر.
  • یک تفنگ فوتانی که با استفاده از خط نور به دشمنان تیر شلیک می‌کند و برای شما امتیاز به ارمغان خواهد آورد.
  • یک ماژول فوتانی که درونش یک چیپ میکروپردازنده موجود است که به صورت مداوم با یک کامپیوتر مربوط در حال ارتباط است و کامپیوتر مرکزی را از این مسئله آگاه می‎کند که کدام بازیکن مورد اصابت لیزر قرار گرفته است. بعد از اینکه لیزر به بازیکن برخورد می‌کند و کامپیوتر از این امر باخبر می‌شود، بازیکن مورد اصابت را تا ده ثانیه از بازی غیرفعال می‌کند.
  • یک منبع انرژی برای تمامی وسایل فوتانی که بازیکن به همراه دارد.

اما تکنولوژی نوین این بازی تنها چیزی نبود که باعث موفقیت آن شد. اگر دقت کنید در آن سال‌ها استفاده از چنین تکنولوژی واقعا قابل ستایش است و در نوع خود نظیر ندارد. اما کارتر متوجه شود که بازی که قرار است خلق کند، بازی است که زمان انقضا خاصی ندارد و اگر ساختار آن خوب باشد و بتوان اتمسفر و سیستم امتیازدهی مناسبی برای آن خلق کرد، می‌تواند تا ابد تبدیل به یک بازی بزرگ شود. کارتر در مصاحبه‌اش با Dallas Morning News در سال 2014 بیان می‌کند که:

چنین بازی در تمامی طول تاریخ وجود داشته است. کودکان خود را جای گاوچران‌ها و سرخ‌پوست‌ها قرار می‌دادند، یا دزد و پلیس بازی می‌کردند. همیشه هم مشکل مشخصی وجود داشت، یکی می‌گفت من به تو شلیک کردم و تو مردی و دیگر کتمان می‌کرد و حرف رقیبش را قبول نداشت. به همین خاطر هر دو نفر با ناراحتی دست از بازی می‌کشیدند و ادامه نمی‌دادند چون کسی نبود که به آن‌ها امتیاز دهد. من به این فکر کردم که مطمئنا جذاب خواهد بود اگر بتوان برای این امور امتیاز تعیین کرد و امتیاز همه مشخص باشد.

این بازی طی سال‌ها دچار تغییراتی شده است. پس از گذشت سال‌ها انجام بازی راحت‌تر شده و وسایلی که بازیکنان با خود حمل می‌کنند نیز سبک‌تر و قابل حمل‌تر شده است. همچنین این بازی در سرتاسر دنیا منتشر شده است، حتی در تهران خودمان نیز باشگاه‌هایی یافت می‌شوند که این بازی را در نقشه‌هایی جذاب ارائه دهند. اما پس از گذشت این همه سال پایه و اساس بازی همان چیزی است که کارتر خلق کرده است.

ویدئوی مصاحبه کارتر با شبکه سی‌ان‌ان نیز موجود است و می‌توانید آن را تماشا کنید. می‌توان تصور که برخورد جرج کارتر و جرج لوکاس با هم چه خواهد بود، این دو ذهن خلاق با همکاری هم چه چیزی را خلق خواهند کرد!

Gizmodo

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.