مقایسه مدل 2015 و 2016 مک‌بوک پرو 15 اینچی اپل

اپل به تازگی از مک‌بوک‌های پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ خود پرده برداشت، به این ترتیب اگر از طرفدران مک‌بوک هستید و در انتخاب مک‌بوک پرو ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ شک دارید با مقایسه مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۵ و ۲۰‍۱۶ با ما همراه باشید.

2

مک‌بوک‌های پرو ۱۵ اینچی اپل برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده‌اند، کاربران حرفه‌ای عموما در انتخاب محصول وسواس بیشتری به خرج می‌دهند و از طرف دیگر با توجه به قیمت بالایی که مک‌بوک‌های اپل دارند، بد نیست اگر قبل از خرید، سخت‌افزار به خدمت گرفته شده در این دو محصول با هم مقایسه شود. به همین دلیل سعی کردیم در همین ابتدای ورود مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ به بازار، مقایسه‌ای بین این مک‌بوک تراز اول و مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۵ داشته باشیم. با این حساب اگر شما هم از طرفداران مک‌بوک‌های اپل هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقایسه با ما همراه باشید.

ابعاد

2015-macbook-pro-2016-comp-dimension

شاید این تفاوت خیلی به حساب نیاید، اما مک بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ اپل نسبت به مدل ۲۰۱۵ این شرکت مقداری کوچک‌تر شده است. بد نیست بدانید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۶ به میزان ۲ درصد کوتاه‌تر، ۳ درصد باریک‌تر و ۱۴ درصد نسبت به مدل سال گذشته مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی، لاغرتر شده است. البته همان‌‌گونه که ذکر شد این ابعاد شاید چندان روی کاغذ تفاوت خود را نشان ندهد، اما باز هم انصافا باید گفت مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ نسبت به مدل سال گذشته، جمع‌ و جور‌تر به نظر می‌رسد.

وزن

2015-macbook-pro-2016-comp-wieght

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ در یک سال گذشته حسابی رژیم گرفته است و شاهد کاهش وزن ده درصدی مدل جدید نسبت به مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی سال گذشته اپل هستیم.

ساختار و طراحی

2015-macbook-pro-2016-comp-build

در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ شاهد تفاوت چندانی به لحاظ طراحی نیستیم و در این خصوص تنها می‌توان به شباهت طراحی این مدل جدید با مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل اشاره کرد، البته در مدل جدید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی همچنان شاهد بدنه آلومینیومی یک‌پارچه هستیم.

ترک‌پد

2015-macbook-pro-2016-comp-trackpad

ترک‌پد شیشه‌ای با پشتیبانی از فناوری فورس‌تاچ اپل در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ خودنمایی می‌کند، این ترک‌پد حرکت نمی‌کند اما با توجه به حساسیت بالایی که به فشار دارد و بازخوردی که لمس صفحه ترک‌پد ایجاد می‌کند منجر به ایجاد حسی می‌شود که گویی با ترک‌پدی قابل حرکت طرف هستیم. لازم به ذکر است که به لحاظ ابعاد نیز ترک‌پد به خدمت گرفته شده در مک‌بوک پرو جدید اپل نسبت به مدل سال قبل بزرگ‌تر طراحی شده است.

با این حساب می‌توان گفت طراحی تر‌ک‌پد مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ به ریشه‌های خود باز گشته است چرا که در مدل‌های قدیمی‌تر مک‌بوک پرو نیز شاهد ترک‌پد‌های بزرگی بودیم.

رنگ‌بندی

2015-macbook-pro-2016-comp-color
به لحاظ رنگ‌بندی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ در دو رنگ عرضه می‌شود.

ابعاد صفحه‌نمایش

 

2015-macbook-pro-2016-comp-display-size
صفحه‌نمایش مک‌بوک پرو امسال نبست به سال گذشته تغییری ندارد و صفحه‌نمایش مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ ابعادی برابر با ۱۵.۴ اینچ دارد.

رزولوشن صفحه‌نمایش

2015-macbook-pro-2016-comp-display-resulotion

اپل در صفحه‌نمایش مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ کنتراست بیشتری را لحاظ کرده است، طیف رنگ‌ها و روشنایی نیز در این صفحه‌‌نمایش بهتر شده است. اما رزولوشن صفحه‌نمایش مدل جدید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی اپل نسبت به مدل سال گذشته این شرکت تفاوتی نداشته است.

تاچ‌بار

2015-macbook-pro-2016-comp-touchbar
تمامی نسخه‌های مک‌بوک ۱۵ اینچی سال ۲۰۱۶ اپل از موهبت تاچ‌بار بهره می‌برند. در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ شاهد نوار تاچ‌بار در قسمت بالای صفحه‌کلید هستیم، در مدل‌های قبلی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی اپل جای این نوار را کلید‌های معروف Fn پر کرده بود. این نوار تعامل کاربر با کلید‌های میان‌بر را در اپلیکیشن‌های مختلف راحت‌تر کرده است.

سنسور تشخیص اثر انگشت

2015-macbook-pro-2016-comp-finger-print-sensor
حضور تاچ‌بار در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ باعث شده است تا برای اولین بار در این محصول شاهد سنسور تشخیص اثر انگشت اپل‌تاچ‌آی‌دی هم باشیم.

پردازنده

2015-macbook-pro-2016-comp-processor

در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ شاهد عدم حضور پردازنده‌های میان رده سری i5 هستیم و در عوض پردازنده‌های قدرتمند i7 نسل ۶ اینتل در این محصول جدید خودنمایی می‌کند.

اپل در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ دست کاربران را برای انتخاب پردازنده‌های مختلف و قدرتمند باز گذاشته است، اما جای پردازنده Kaby Lake نسل هفتم اینتل در مک‌بوک جدید غایب است.

گرافیک

2015-macbook-pro-2016-comp-graphic
در مدل‌های استاندارد مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ شاهد چیپست گرافیکی اینتل هستیم. مدل‌های سفارشی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ نیز از کارت گرافیک حرفه‌ای AMD Radeon بهره می‌برند.

رم

2015-macbook-pro-2016-comp-ram
مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ همانند نسخه قبلی خود از ۱۶ گیگابایت رم بهره گرفته است.

فضای ذخیره سازی

2015-macbook-pro-2016-comp-storage
به لحاظ فضای ذخیره سازی نیز در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ شاهد تغییری نسبت به مدل قبلی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی نیستیم. البته مدل‌های سفارشی این مک‌بوک جدید از حافظه‌های بیشتر ۱ و ۲ ترابایت بهره می‌برند.

پورت‌ها

2015-macbook-pro-2016-comp-ports
در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ درگاهی را برای اتصال کارت حافظه میکرو اس‌دی یا استفاده از کابل‌ HDMI برای انتقال تصاویر شاهد نیستیم و برای این کار حتما باید آداپتور مخصوصی را خریداری کنید. البته درگاه همه‌کاره تاندربولت که از یو‌اس‌بی ۳ و یو‌اس‌بی نوع ۳ پشتیبانی می‌کند را می‌توان در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ یافت.

پورت شارژ مستقل

2015-macbook-pro-2016-comp-charging-port

در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ یکی از پورت‌های تاندربولت را می‌توان برای شارژ این لپ‌تاپ به خدمت گرفت. این امر در نوع خود یک پیشرفت به حساب می‌آید چرا که اکنون با استفاده از این پورت‌ها می‌توان مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ را از دو طرف شارژ کرد.

باتری

2015-macbook-pro-2016-comp-battery
مدل جدید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی، از یک ساعت شارژ اضافی باتری نسبت به مدل سال گذشته مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی بهره می‌گیرد.

وب‌کم

2015-macbook-pro-2016-comp-webcam

به لحاظ وب‌کم، مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ تغییری با مدل سال گذشته خود نداشته است.

جک ورودی هدفون

2015-macbook-pro-2016-comp-headphone-jack
اپل در طراحی آیفون ۷، کار را یکسره کرد و قید جک ورودی هدفون را زد، اما در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ همچنان شاهد حضور جک ورودی هدفون هستیم.

سیستم‌عامل

2015-macbook-pro-2016-comp-os

مدل مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ و مدل سال گذشته هر دو از سیستم‌عامل macOS Sierra بهره می‌گیرند.

زمان عرضه به بازار

2015-macbook-pro-2016-comp-realease

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۵ اردیبهشت‌ ماه سال گذشته روانه بازار شد در صورتی که ۲۶ آبان ماه امسال شاهد مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ در بازار هستیم.

قیمت‌گذاری

2015-macbook-pro-2016-comp-starting-price

اپل رسم دارد مدل‌های جدید مک‌بوک خود را با قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های قدیمی قیمت‌گذاری کند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم در خرید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ عجله نکنید و اجازه دهید قیمت این محصول در بازار ثبات پیدا کند.

قیمت مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ از ۲۴۰۰ دلار شروع می‌شود، اما از طرف دیگر مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۵ حدود ۱۸ ماهی می‌شود که در بازار حضور دارد و با این حساب می‌توان این لپ‌تاپ اپل را که به لحاظ سخت‌افزاری نیز چیزی کم ندارد با قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به مدل جدید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی اپل خریداری کرد.

newatlas.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. نيلوفر می‌گوید

    چقدر شامل وکامل،سپاسگزارم

  2. جمیل می‌گوید

    خیلی خیلی ممنون مقاله مفیدی بود برای من که میخوام مکبوک پرو 2016 بخرم