۱۰ تصویر زیبای نشنال جئوگرافیک که احتمالاً باعث خواهد شد عاشق عنکبوت‌ها شوید!

به نظر می‌رسد که عنکبوت‌هراسی بخشی جدایی ناپذیر از وجود و ذهن ماست. همه ما حتی شده یک بار از دیدن یک عنکبوت ترسیده‌ایم یا حس بد و ناخوشایندی به ما دست داده است. در این مطلب کمی به این هراس می‌پردازیم و ده عکس برایتان نمایش می‌دهیم تا کمی از حس بدتان نسبت به این موجودات بی‌آزار کمتر شود.

2

حتی خود من نیز گاهی اوقات نسبت به این موجودات حس بدی پیدا می‌کنم. مقالات و تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته است. تعدادی از محققین به این نتیجه رسیده‌اند که این ریشه در اجداد ما دارد. به عنوان مثال در دوران‌های ابتدایی مردم آفریقا در کنار این موجودات زندگی می‌کردند. هم‌اکنون نیز خیلی‌ها ممکن است در دستشویی یا گوشه‌ای از خانه یک عنکبوت ببینیم و حال تصور کنید زندگی در جنگل و فضای سرباز چگونه بوده است. برخی از این موجودات سمی بوده‌اند و باعث مرگ کسی که مورد نیش بوده می‌شدند. اما اکثریت شاید تنها چند روز از نیش این موجودات در بستر بیماری می‌بودند. همین باعث شده تا اجداد ما ترسی را نسبت به این موجودات در خود خلق کنند و سعی کنند از این موجودات دوری کنند.

برخی دیگر از محققین بر این باورند که این ترس یک صفت اکتسابی است. ممکن است یک بچه در کودکی و خام بودن ناخودآگاهش، ترس پدر و مادر و اطرافیانش نسبت به این موجود را مشاهده می‌کند و این رفتار را ذخیره می‌کند. این‌گونه بی‌دلیل در سال‌های پیش‌رو از این موجودات ترس خواهد داشت و از آن‌ها دوری خواهد کرد.

به نظر من ترس از عنکبوت به این دلیل است که در مکان‌هایی عجیب و غیرمعمول شاهد این موجودات هستیم و آن‌ها خیلی آرام ما را تماشا می‌کنند! به هر حال از دلایل که بگذریم این فوبیا درمان‌های خاصی دارد.

راه‌های درمان خاصی وجود دارد، به عنوان مثال مواجه با این موجودات و لمس و نزدیک بودن با عنکبوت‌ها به نظر درمان‌کننده است. یکی دیگر از درمان‌ها، مواجه با عکس‌هایی نزدیک از این موجودات است. اگر هم بعد از دیدن این عکس‌ها درمان نشدید مشکلی نیست، به هر بد نیست کمی بیشتر با زیبایی خاص این موجودات آشنا شویم.


Antilles pinktoe

Pinktoe نوعی عنکبوت یا رتیل است که محبوبیت بالایی بین نگه‌دارندگان حیوانات و حشرات دارد. بیشتر به دلیل فرم و ظاهرش است که پر است از مو و هر چقدر که بزرگ‌تر می‌شود بدنش رنگ عوض می‌کند. پاها و سر این عنکبوت طی مدت عمرش از آبی به صورتی یا قرمز تغییر رنگ می‌دهد و قسمت پشتی این عنکبوت به سبز متالیک مایل می‌شود. این عکس در باغ وحشی از نبراسکا ثبت شده است.

lovely-spiders2


Holconia Immanis

این‌گونه از عنکبوت‌ها بدنی تخت و پاهایی دراز دارند. این مسئله باعث می‌شود تا هر جا که می‌خواهند مخفی شوند و از انظار دور بمانند. همچنین این موجودات هشت چشم دارند و بدنشان به اندازه 5 سانتی‌متر هم می‌رسد و اگر پاهایشان را بازکنند تا 16 سانتی‌متر افزایش خواهند داشت. این عکس در استرالیا ثبت شده است.

lovely-spiders3


Latrodectus mactans

شخصیت Black Widow یا همان بیوه سیاه را در سری کمیک‌های مارول یادتان است؟ نام این شخصیت شباهتی به این عنکبوت دارد که به بیوه سیاه معروف است. این عنکبوت جزو عنکبوت‌های معروف است! از ظاهر سیاه و قرمزش که بگذریم، که به شدت جذاب و چشم‌گیر است، این گونه، گونه‌ای سمی است که بعد از این‌که با جفت خود تولید مثل می‌کند، جفت خود را می‌خورد! به این دلیل است که بیوه سیاه نام گرفته است. البته نترسید، عموما این نوع عنکبوت در فضاهای باز زندگی می‌کند و بیشتر سمت آمریکای شمالی یافت می‌شود.

lovely-spiders4


Brachypelma boehmei

این نوع از عنکبوت‌ها تنها در آب و هوای شرجی و گرم یافت می‌شود و به همین دلیل بیشتر سمت مکزیک زندگی می‌کنند. این گونه سمی نیستند، اما برای مقابله با دشمنان خود سلاحی جذاب دارند. هنگامی که این موجودات احساس خطر کنند، از موی خود به عنوان سلاح استفاده می‌کنند و به سمت دشمن موهایشان را پرتاب می‌کنند!

lovely-spiders5


Hogna carolinensis

این گونه که مخصوص ایالت کارولینای شمالی آمریکا هستند، همچنین به نام عنکبوت گرگی کارولینایی نیز مشهور هستند. این گونه از گونه عنکبوت‌های گرگی هستند که شکارچیانی قوی هستند و عموما تنها زندگی می‌کنند و در طول زندگی خود به شکار می‌پردازند.

lovely-spiders6


Avicularia avicularia

این گونه نیز شبیه اولین گونه‌ای است که معرفی کردیم. بدنی پر از مو دارند و رنگ‌هایی جذاب دارند. این گونه در ابتدای تولد بدنی صورتی و پاهایی سیاه دارند اما هر چه به بلوغ می‌رسند بدنشان سیاه می‌شود و پاهایشان به صورتی گرایش پیدا می‌کند. انگار که قوطی رنگ در بدنشان روتیت می‌شود!

lovely-spiders7


Loxosceles reclusa

می‌رسیم به یکی از سمی‌ترین گونه‌ها که باید از آن‌ها دوری کرد. این گونه در نیواورلئانز عکاسی شده است. نیش این عنکبوت باعث می‌شود تا بافت بدن انسان کم کم از بین برود و منجر به مرگ خواهد شد.

lovely-spiders8


genus Leiobunum

این گونه را نمی‌توان خیلی جزو عنکبوت‌ها به حساب آورد و ممکن است در دسته عقرب‌ها قرار گیرند. اما در بین حشرات این موجود به خاطر پاهای بلند و درازی که دارد به بابا لنگ دراز مشهور است.

lovely-spiders9


Hogna Osceola

این عنکبوت نیز جزو دسته گرگ‌ها به حساب می‌آید که شکارچیان قهاری هستند. در شب می‌توان کامل این عنکبوت را تشخیص داد چون چشمهایشان برق می‌زنند و انعکاس نور را بازتاب می‌دهند.

lovely-spiders10


Steatoda grossa

این عنکبوت نیز در طول تاریخ همیشه با بیوه سیاه اشتباه گرفته شده است. چون ظاهری نسبتا شبیه به بیوه سیاه دارد اما نشان قرمز رنگش شبیه بیوه سیاه نیست. همچنان خطرش کمتر است و نیشی که این عنکبوت دارد آن‌قدر خطرناک نیست.

lovely-spiders11

National Geographic

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. صفورا می‌گوید

    حالا هر چقدر هم قشنگ… خدا ازتون نگذره حالا من شب چطوری بخوابم :/

    1. رضا می‌گوید

      یه روش برای ریختن ترس و از بین رفتن فوبیا اینه که هی بهشون نگاه کنی. پیشنهاد میکنم این صفحه رو بوکمارک کن و هر شب قبل خواب ببین! :)))