
راه درست گرم کردن ماشین پیش از حرکت در هوای سرد چیست؟
صبح سرد از رختخواب گرم خود بیرون دل میکنید و به سمت خودرویی میروید که در هوای سرد بوده و احتمالاً شیشهی جلوی آنهم از برف و یخ پوشیده شده است. چه باید کرد؟
درباره نحوه مراقبت از خودرو، نکات و راهحلهای مختلفی دهان به دهان میچرخند. آیا واقعا اینها جنبه علمی دارند یا …
برای گرم شدن خودرو چقدر فرصت میدهید؟
مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان ازآنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغنموتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفتتر میشوند؛ در نتیجه هر وسیلهای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوبتری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.
این در حالی است که متخصصین میگویند خودرو متوقف با موتور روشن نهتنها دردی را دوا نمیکند، که مشکلسازتر هم خواهد بود. موتور ماشین بهوسیلهی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش میافتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش مییابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظهی احتراق، خودرو به روغنریزی میافتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغنسوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر میشود. از مبحث تکنیکی که خارج شویم در یک کلام؛ روشن نگهداشتن موتور خودرو متوقف در هوای سرد برای طولانی مدت مضر است.
موتور را آماده کنید
اگر نتوانیم خودرو را در حالت درجا گرم کنیم پس چاره چیست؟ بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که بعد از استارت زدن خرامان خرامان طیِ مسیر کنید. آرام و آهسته و نه تختهگاز! در مسیر هم اگر ناگزیر به انجام اموری مثل خرید روزنامه از باجه و امثال آن بودید بهتر آن است که خودرو را روشن نگه دارید و خاموش نکنید که هم برای موتور بهتر است و هم سوخت کمتری مصرف میشود.
ایمنی را رعایت کنید
تا اینجای کار متوجه شدیم که حرکت کردن آرام و آهسته بلافاصله پس از روشن کردن خودرو از توقف خودرو با موتور روشن بهتر است اما فراموش نکنید که شیشههای ماشین را پیش از حرکت پاک کنید تا از چشماندازهای مسیر لذت ببرید. «مارک ساوایا» مشاور حقوقی تصادف خودرو میگوید؛ عدم پاک کردن شیشهی خودرو از سرما و مه یا سایر عوامل کاهندهی دید شما را به رانندهای غیرمسئول و در درجات بالاتر به عامل تصادف تبدیل میکند.
خودرو متوقف با موتور روشن نهتنها هزینهبر است بلکه احتمال خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن بهویژه در خودرو با پنجرهی بسته یا گاراژ و یا خودرویی که برف اطرافش را فراگرفته افزایش میدهد. گفتنی است بسیاری از خودروهای مدرن امروزی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبیرنگ دارند و مادامیکه این چراغ روشن است باید از شتابگیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد.
من داداشم بیچارمون کرده از سر کار خسته میخایم بیایم یه ساعت نگرمون میداره تو ماشین میگه باید گرم شه هاهاهاهاها
نویسنده این مطلب چیزی بارش نبوده.اخه ادم هم وقتی بیدار میشه یهو شروع کنه حرکت جام میکنه.در حد ۲ دقیقه باید موتور گرم شه.فقط روغن که نیست.اب رادیاتور هم هست
مطلب منبع معتبر داره. امیدوارم اطلاعات شما از نویسنده بیشتر باشه :)
من محمد حسن مهرابی هستم کتاب زنده خودرویی کشور – کسی که چندین مقاله در مورد خودرو و مباحث تکنیکال دیگر نوشته است – ولی نویسنده این مقاله اصلا با خودرو و مکانیک سیالات و جامدات آشنایی ندارد
و اما داستان به قرار زیر است – روغنی که ایرانی ها استفاده میکنند عموما ۲۰w50 , 10w40 می باشد – این روغن ها بین ۱ تا دو دقیقه طول می کشد که به طور کامل در موتور جریان پیدا کنند و میل سوپاپ ها را ساپورت کنند – پس ۲ دقیقه اول باید صبر کنید برای رسیدن روغن به قسمت های مختلف خودرو – تا اینجای کار از استهلاک شدید موتور جلوگیری کرده اید
اگر یکی دو دقیقه دیگر هم صبر کنید تا موتور کمی گرم شود دقیقا از روغن سوزی جلوگیری میکنید – یعنی دقیقا خلاف گفته شما – دلیلیش هم برای هر مهندسی واضح است
زمانی که موتور سرد است سیلندر و پیستون فیت هم نیستند و کمی لق هستند یا کاملا آب بند نیستند – حال اگر در این شرایط به خودرو گاز بدهید مخلوط گاز های حاصل از احتراق به سمت روغن موتور می رود و باعث آلودگی روغن موتور و کاهش عمر مفید آن خواهد شد – همچنین کمی روغن (در ابعاد ملوکولی و نانو) روی سیلندر باقی می ماند و می سوزد
نتیجه آنکه لحظه استارت و سرد بودن موتور مساوری است با استهلاک موتور ولی هرچه در این مرحله موتور آرام تر گرم شود و زیر فشار نباشد ، استهلاک هم کاهش می یابد
و در ادامه با گرم تر شدن موتور ، سیلندر و پیستون کاملا آب بند می شود و فیت هم می شوند
آخه خودرو که فقط موتور نیست.اگر ما صبح سرد موتور رو روشن کنیم و بگذاریم درجا کار کنه تکلیف گرم کردن گیربکس و احیانا دیفرانسیل چی میشه؟
البته که بهتره خودرو با حالت آهسته حرکت کنه تا کلیه قطعات و تجهیزات خودرو حتی کمکها و جلوبندی هم کمی گرم شوند و بعد حرکت اصلی شروع شود.
از سوی دیگر مقایسه انسان و خودرو یک مقایسه کاملا اشتباهه.همچنین آدمها هم نیاز دارند از خواب که بیدار میشن با حرکتهای نرم خودشون رو برای فعالیتهای روزانه آماده کنند.نه اینکه توی رختخواب فقط پلک بزنند.
اونجایی که میگه وقتی میخوای روزنامه بخری ماشین روشن بمونه یعنی اینکه ماشین درجا کار کنه پس نتیجه میگیریم که همان ابتدای روشن کردن درجا کارکنه بهتر
فقط به نظر من به اندازه دو دقیقه کافی هستش و در ابتدای حرکت هم دو دقیقه آهسته حرکت کنید البته با توجه به مقدار سرد بودن هوا ، این زمان تا ۴ الی ۵ دقیقه میتونه زیاد بشه
منظورتون اینه که تابستون نباید ماشین رو گرم کرد؟
یه همسایه داریم نیم ساعت تو ماشین منتظر میشه که موتور گرم شه حتی تو تابستون!!!!!
ببین اگه ماشین خراب نمیشه ما هم همین کار بکنیم