چگونه بازی‌های Xbox 360 را روی Xbox One اجرا کنیم؟

مایکروسافت با معرفی ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان اس قدم به نسل تازه نهاد. کنسولی زیبا و قوی‌تر نسبت به ایکس‌باکس 360 که طراحی تازه‌ای هم داشت. اما همچنان طراحی 360 به یادماندنی‌تر بود یا شاید هم نوستالژی ماجرا این حس را منتقل می‌کند. به هر حال اگر شما ایکس‌باکس خود را ارتقا داده‌اید یا قصد دارید ارتقا دهید، می‌توانید برخی بازی‌های کنسول قدیمی را روی کنسول جدید اجرا کنید.

14

نمی‌دانم چقدر طرفدار مایکروسافت و ایکس‌باکس هستید اما این دو با یک سری خاطرات عجین شده‌اند. خاطرات کنفرانس‌های مایکروسافت در E3 که هر سال برگزار می‌شد و عنوان‌های تازه 360 معرفی می‌شد. معرفی کینکت و تست‌هایی که داخل کنفرانس انجام می‌شد. به هر حال دوره 360 نسبتا به سر آمده است. البته هنوز هم بازی‌هایی برای 360 عرضه می‌شوند اما خب عناوین کمتر هستند و پردازش گرافیکی طبیعتا ضعیف‌تر از ایکس‌باکس وان است. ایکس‌باکس وان هم قابلیت این را ندارد که بازی‌های نسل قبل را به شکل معمول اجرا کند. به جای همان حالت قدیمی و معمولی همیشگی مایکروسافت یک مبدل تولید کرده که سخت‌افزار و نرم‌افزار 360 شما را وارد ایکس‌باکس وان می‌کند و می‌توانید دیسک بازی‌های قدیمی خود را وارد ایکس‌باکس وان کنید و بازی کنید. بعد از این کار ایکس‌باکس شما یک نسخه پورت شده از بازی را از سرور مایکروسافت دانلود کرده و با کنسول جدید هماهنگ می‌کند. اگر یک نسخه دیجیتالی از بازی را خریداری کرده‌اید و دیسکی ندارید می‌توانید بازی را از سرور دانلود کنید و بازی کنید.

xbox360-on-one1

بعد از این که این کار را انجام دهید، قادر به بازی کردن خواهید بود و مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد. حتی می‌توانید از قابلیت DVR که در ایکس‌باکس وان موجود است استفاده کنید و گیم‌پلی بازی‌های 360 را ضبط کنید. نویسنده یوروگیمر برخی از بازی‌های معروف و اصلی را تست کرده و اعلام کرده که اکثر آن‌ها عملکردی بهتر روی ایکس‌باکس وان دارند. گرچه برخی بازی‌ها اشکالات گرافیکی و باگ‌های ریزی دارند که روی 360 موجود نبوده است.

اما این نکته وجود دارد. تمامی بازی‌ها این قابلیت را ندارند. این قابلیت تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مایکروسافت بازی را کنسول تازه هماهنگ و سینک کرده باشد و هر منتشر کننده بازی باید اجازه این کار را بدهد و این‌گونه که به نظر می‌رسد بسیاری از بازی‌ها در دسترس نخواهند بود و تا به حال خیلی از منتشر کنندگان این کار را انجام نداده‌اند. به عنوان مثال شما شاهد عنوان کال آف دیوتی 2 خواهید بود، یا حتی کال آف دیوتی بلک اوپس یک، اما نشانی از سری جنگاوری مدرن نیست! این قضیه ممکن است بدین دلیل باشد که مایکروسافت طی سال‌ها قراردادهای مختلفی با برخی منتشر کنندگان منعقد کرده است. به عنوان مثال در سال‌های اخیر مایکروسافت عنوان کال آف دیوتی را به سونی سپرده و از آن سوی عنوان بتلفیلد را رسما دریافت کرده که در کنفرانس‌هایش معرفی کند.

چگونه از سازگار بودن بازی مطلع شویم؟

خب طبیعتا این سوال برایتان به وجود آمده که چگونه متوجه شویم که بازی که خریداری کرده‌اید با کنسول تازه‌تان سازگار است یا خیر. خب مایکروسافت یک صفحه داخل سایت خود طراحی کرده که عناوینی که در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را پورت کرد را معرفی می‌کند. می‌توانید وارد سایت شوید و عناوین مهم را ببینید، همچنین یک صفحه وجود دارد که تماما نوشته است و نام تمامی بازی‌ها را نوشته و می‌توانید با جستجو در این صفحه از موجود بودن بازی خود مطلع شوید. این امکان وجود دارد که طی مرور زمان این صفحه بروز شود و عناوین تازه‌تر اضافه شوند طبق گفته منبع مایکروسافت به صورت معمول برخی بازی‌ها را وارد سیستم می‌کند و به لیست اضافه می‌کند پس اگر بازی که قصد انجام آن را دارید هم اکنون در دسترس نیست می‌توانید در آینده نیز چک کنید شاید در آینده موجود باشد.

xbox360-on-one2

خب حالا چگونه بازی را نصب کنم؟

یکی از نکات مثبتی که وجود دارد این است که اکثر این بازی‌ها قدیمی هستند و تاریخ تاپ بودن و صدر جدول فروش بودنشان گذشته است. حال چرا این مثبت است؟ بدین دلیل که اگر شما به عنوان مثال عنوان Gears of War ابتدایی را ندارید و خریداری نکرده‌اید حال می‌توانید با قیمتی پایین‌تر آن را خریداری کنید. البته خود منبع که سایت‌های مانند eBay و Amazon را برای خرید بازی معرفی کرده اما داخل سایت‌ها و انجمن‌ها ایرانی نیز می‌توان برخی افراد را پیدا کرد که بازی دست دوم خود را به فروش گذاشته‌اند و خیلی پایین‌تر از قیمت اصلی آن را به فروش می‌رسانند.

نسخه‌های دست دوم کاملا کار خواهند کرد چون که دیسک شما اهمیتی ندارد، مایکروسافت تنها نیازمند این است که تایید کند شما صاحب فلان بازی هستند و بعد از آن کنسول شما می‌گوید که ما نیازمند دانلود نسخه تازه هستیم و بعد از آن کنسول از سرور شرکت بازی پورت شده را دانلود می‌کند. پس اساسا به این فکر نباشید که ممکن است دیسک خراب باشد و طی مدت زمان خراب‌تر، هدف تنها تایید است. فقط همین مهم است که دیسک شما تایید شود و بعد از آن همه چیز به بازی تازه که دانلود شده بازمی‌گردد.

xbox360-on-one3

کنسول از نسخه‌های پورت شده به عنوان یک آپدیت یاد می‌کند و می‌گوید که نیازمند آپدیت هستید، بعد باید کل بازی پورت شده را دانلود کنید!

هنگامی که دانلود به پایان رسید می‌توانید مانند تمامی بازی‌های دیگر بازی را اجرا کنید. ایکس‌باکس شما برای اجرای بازی نیازمند دیسک است که تایید کند شما حقیقتا صاحب بازی هستید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بازی از روی دیسک اجرا نمی‌شود و از روی هارد داخلی دستگاه اجرا می‌شود و دیسک این‌جا فقط یک واسطه است.

xbox360-on-one4

همچنین در روشی که طبیعتا ارزان‌تر و مطمئنا‌تر خواهد بود اما برای ما ایرانی‌ها کمی سخت‌تر است، خرید بازی از استور خود مایکروسافت ایکس‌باکس است. اگر شما هم‌اکنون نسخه دیجیتال بازی‌ها را در اکانت خود در اختیار دارید، می‌توانید آن‌ها را مانند تمامی بازی‌های خود که در کنسول تازه خریداری کرده‌اید نصب کنید. به قسمت My Games بروید و گزینه Ready to Install را مشاهده کنید، که به شما می‌گوید چه چیزهایی موجود است که آن‌ها را نصب کنید.

و در بهترین حالت، اگر عضویت Xbox Live Gold را در اختیار دارید می‌توانید از بسیاری بازی‌هایی که مایکروسافت هر ماه تعدادی را به رایگان عرضه می‌کند استفاده کنید. مایکروسافت این پلن را تنها برای اعضای طلایی خود در نظر دارد و عموما تخفیف یا رایگان شدن محصولات جزو امکانات این پلن است. مایکروسافت قول داده که تمامی بازی‌هایی که روی 360 عضویت Gold را به همراه داشتند، بر روی ایکس‌باکس وان قابل اجرا خواهند بود.

xbox360-on-one5

آیا DLCها نیز قابل اجرا خواهند بود؟

خب یک سری از لذت‌های بازی نیز نهفته در پک‌هایی است که بعدا به آن اضافه می‌شوند به DLC مشهور هستند. تمامی این پک‌ها نیز همانند بازی‌های 360 قابل اجرا در ایکس‌باکس وان هستند. می‌توانید بعد از نصب و آپدیت بازی DLC مورد نظر را نیز از استور مایکروسافت خریداری کنید و کاملا مناسب و خوب کار خواهند کرد. این تجربه تفاوتی با تجربه‌ای که روی 360 داشتید نخواهد کرد.

البته طبیعتا باید بازی مورد نظر شما DLC عرضه کرده باشد! به عنوان مثال بازی Red Dead Redemption علاوه بر نسخه استاندارد و بیس بازی دو نسخه Undead Nightmare و Game of the Year Edition را نیز داراست که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. طبیعتا نسخه GOTYE تمامی محتوای اضافی را دارا می‌باشد. توجه داشته باشید که هیچ محتوای اضافه‌ای روی دیسک استاندارد عرضه نمی‌شود، گرچه می‌توانید هنگام خرید بازی DLC را نیز به سبد خرید خود اضافه کنید و بعدا روی بازی شما فعال خواهد شد.

به صورت تئوری این قضیه برای تمامی بازی‌های دارای DLC صدق خواهد کرد. اما بر اساس تستی که انجام شده ایکس‌باکس وان بر روی خرید و فعال کردن برخی نسخه‌ها کمی خنگ به نظر می‌رسد. به عنوان مثال هنگامی که منبع مطلب نسخه Game of the Year بازی Fable II را در دستگاه قرار داد، سیستم نسخه بیس Fable II را دانلود کرد و از آن‌ها خواسته بود که DLC را بعدا خریداری کنند. به نظر می‌رسد که کنسول قدرت تشخیص بین نسخه بیس و نسخه Game of the Year این بازی را ندارد. البته این امکان وجود دارد که این قضیه در مورد دیگر بازی‌ها و DLCهایشان نیز صدق کند و منبع نمی‌داند که لزوما این قضیه فقط برای Fable II است یا در مورد بازی‌ها دیگر نیز وجود دارد.

xbox360-on-one6

به صورت کلی این سیستم بدون مشکل خاصی بازی‌ها را اجرا خواهد کرد و شما مشکل خاصی نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی بازی‌های قانونی و قدیمی خود را روی کنسول تازه بازی کنید.

HowToGeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

14 نظر برای این مطلب
  1. عرفان می‌گوید

    من ایکس باکس وانم اکانت هکیه نمیتونم این کارو کنم؟!؟!

    1. علی اکبر مجیدی می‌گوید

      اکانت منم هکیه نمیتونم به اینترنت وصل شم ترو خدا بگید راه دیگه ای نداره ؟

  2. ارین می‌گوید

    سلام من بازی ایکس باکس 360 رو گذاشتمم توی ایکس باکس وان صفحهی سیاه میاد باید چیکار کنم

  3. محمدرضا می‌گوید

    سلام . من این کار رو میکنم : به سایت مایکروسافت ساپورت میرم . بعد با یکیشون به انگلیسی چت می کنم بعد اونا برام می خرند .

  4. بابک می‌گوید

    سلام .آیا برای سیو شدن بازیهای ۳۶۰روی وان همیشه باید آنلاین بود؟

  5. مجتبی می‌گوید

    اگه سی دی های xbox360 که داخل بازار به فروش می رسه رو روی xbox ones بذارم تایید میکنه که من این بازی رو دارم و دانلودش کنه ؟ اخه این بازی های xbox360 اکثرا فیک است

    1. محسن صحافی می‌گوید

      خیر اصلا نمیشناسه

      1. عباس می‌گوید

        سلام من نمیتونم همه بازیهای ایکس باکس وان sرو بیارم رو صفحه علت چیه فقط چند تا بازی همیشه میاد
        با اینکه هر دو تا اکانت رو دارم

    2. امیر می‌گوید

      شما جایی رو سراغ داری بازی اصل داشته باشه

  6. محسن می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    من وقتی دیسکو وارد میکنم یه صفحه سفید میاد که به چند زبان نوشته برای اجرای این بازی دیسکو وارد یک کنسول Xbox 360 کنید Xboxمن وان اس هستش و بازی که از Xbox 360 خریدم gears of war هست
    لطفا راهنمایی کنید

    1. میلاد می‌گوید

      به نت وصلی دیگه؟،بعد از گذاشتن دیسک خود بخود باید به روز بشه،بعد نسخه اصلی باید باشه
      البته میگن،من انجام ندادم،چون اکثرا مستقیم برای وان اومده

  7. میلاد می‌گوید

    من قبلا” اکس باکس 360 نداشتم ولی الان میخوام عنواین 360 رو از طریق فروشگاهی که توی اکس باکس One هست بخرم. متاسفانه دائما” میگه که این بازی ها برای Region شما نیستند. آیا راهی هست که بشه گولشون زد؟ دور زد؟ از طریق لپ تالپ وی پی ان ام رو فعال کردم (هات اسپات شیلد مجانی) و اکس باکس وانم رو از طریق کابل اترنت به لپتاپ وصل کردم بلکه این طوری فکر کنه مثلا” من از آمریکام ولی بازم گفت این برای Region شما نیست. چی کار میشه کرد؟

    1. پارسا می‌گوید

      سلام فک نکنم کاریش بتونی بکنی
      Region چیزیه که رو دسگاهت ثبت شده و نمیشه تغییرش داد

    2. محمدرضا می‌گوید

      سلام . من این کار رو میکنم : به سایت مایکروسافت ساپورت میرم . بعد با یکیشون به انگلیسی چت می کنم بعد اونا برام می خرند .