بررسی فارنت: اکسپریا ایکس‌زد سونی

پرچم‌دار واقعی سونی که طرفداران این برند ژاپنی منتظرش بودند سرانجام از راه رسیده تا با طراحی جدید، دوربینی متفاوت و سخت‌افزاری قدرتمند پرچم‌داران رقیب را به چالش بکشد. اما Xperia XZ تا چه حد می‌تواند انتظارات اندرویدی‌ها را برآورده کند؟

6

یکی از ایرادهای بزرگی که به گوشی‌های پرچم‌دار سری Xperia Z سونی گرفته می‌شد طراحی یکنواخت و تکراری بود که کاربران پرچم‌داران قبلی را به خرید نسخه‌های جدید ترغیب نمی‌کرد. سونی تابستان امسال سری جدید Xperia X را روانه بازار کرد اما حتی پرچم‌دار این سری یعنی Xperia X Performance حرف زیادی برای گفتن دربرابر رقبا نداشت و حتی به‌صورت رسمی وارد برخی بازارها مثل ایران نشد.

sony-xperia-xz-review-11

حالا سونی با Xperia XZ به‌نوعی این دو سری را با یکدیگر ترکیب کرده و هر چند کمی دیر اما سرانجام پرچم‌دار اصلی سال 2016 خود را وارد بازار کرده است. بزرگ‌ترین وعده سونی در این گوشی دوربینی عالی با تصاویری بدون تار شدگی حتی از سوژه‌های متحرک و البته عمر شارژ و طراحی بسیار خوب است. در مقابل پرچم‌داران پیشین سونی علاوه بر طراحی تکراری دوربینی عالی نداشتند و امکانات نرم‌افزاری آن‌ها نیز محدود بود. با ما همراه باشید تا ببینیم این شرکت ژاپنی این‌بار تا چه حد توانسته ایرادها را جبران کرده و رقیبی قدرتمند برای گلکسی اس 7، ال‌جی جی 5 و اچ‌تی‌سی 10 وارد بازار کند.

مانند همیشه از مشخصات فنی شروع می‌کنیم:

  • ابعاد و وزن: ۱۴۶ در ۷۲ در ۸.۱ میلی‌متر – ۱۶۱ گرم وزن
  • صفحه‌نمایش: ۵.۲ اینچی – IPS LCD – وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 424 ppi – گوریلا گلس
  • سیستم‌عامل: اندروید ۶.۰.۱ مارشملو قابل ارتقا به اندروید ۷.۰ در آینده
  • رم و حافظه داخلی: ۳ گیگابایت رم – ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی – درگاه کارت حافظه
  • پردازنده: اسنپ‌دراگون ۸۲۰ (دو هسته ۲.۱۵ گیگاهرتزی + دو هسته ۱.۶ گیگاهرتزی Kryo)
  • پردازنده گرافیکی: ادرنو ۵۳۰
  • دوربین اصلی: ۲۳ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.0 – اندازه سنسور 1/2.3” – فوکوس سه‌گانه – سنسور تشخیص رنگ – HDR – فیلمبرداری 2160p 4K
  • دوربین سلفی: ۱۳ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.0 – فیلمبرداری 1080p – HDR
  • باتری: ۲۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی – مجهز به فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0
  • سایر امکانات: مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP68 – حسگر اثر انگشت – USB Type-C – نسخه دو سیم‌کارت
  • قیمت حدودی: دو میلیون و دویست هزار تومان

طراحی و ساخت اکسپریا ایکس‌زد

همان‌طور که گفتیم یکی از معایب اصلی پرچم‌داران سونی تاکنون طراحی یک‌نواخت و تکراری بود. حالا سونی برای اولین‌بار تصمیم گرفته تا طراحی Xperia XZ را متفاوت از پیشینیان خود انجام دهد. در طراحی جدید این گوشی که سونی آن را Loop Design می‌نامد گوشی در سمت چپ و راست دارای انحنا و در بالا و پایین گوشه‌دار طراحی شده که با وجود حفظ ارگونومی آن را نسبت به گوشی‌های قبلی متفاوت کرده است.

قاب پشتی گوشی از جنس فلزی موسوم به ALKALEIDO ساخته شده که بسته به زاویه تابش نور می‌تواند رنگ‌های مختلفی به خود بگیرد. به‌طور مثال رنگ مشکی معدنی که برای بررسی در اختیار ما قرار داده شده بود در تابش نور خورشید کمی به رنگ بادمجانی گرایش دارد. مشکل قاب پشتی اما جذب بسیار سریع اثر انگشت است به‌طوری که تنها چند دقیقه پس از کار کردن با گوشی دیگر طراحی آن زیبایی اولیه را نخواهد داشت. بخش کوچکی از پایین قاب پشتی گوشی نیز پلاستیکی است تا امواج وای‌فای و مخابراتی بتوانند راهی به بیرون پیدا کنند؛ هرچند به نظر می‌رسد سونی جایی برای قرار دادن حسگر NFC پیدا نکرده و کماکان برای جفت کردن گوشی و یا استفاده از پرداخت موبایلی باید از این سنسور در جلوی گوشی و در کنار دوربین سلفی استفاده کنید!

xperia-x-nfc-detection-area

سونی همچنین قاب کناره‌های گوشی را پلاستیکی طراحی کرده تا دربرابر ضربات احتمالی مقاومت بیشتری داشته باشد. در عوض با این‌که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان کیفیت ساخت اکسپریا ایکس‌زد را بد ارزیابی کرد اما به دلیل قاب پلاستیکی نمی‌توانید آن حس در دست گرفتن یک گوشی فلزی مثل اکسپریا زد 3 را از آن دریافت کنید. دکمه پاور بار دیگر با حسگر اثر انگشت ترکیب شده و خبر خوب این‌که نه‌تنها این دکمه برخلاف اکسپریا ایکس خیلی راحت‌تر فشرده می‌شود بلکه سرعت تشخیص آن نیز فوق‌العاده بالا و دقت آن نیز ایده‌ال است. سونی کماکان به قراردادن دکمه شاتر فیزیکی اصرار داشته و آن را جایی قرار داده که وقتی گوشی را به صورت افقی در دست می‌گیرید فشردن آن به سادگی امکان‌پذیر باشد. محل قرارگیری دکمه‌های تنظیم صدا اما اصلاً مناسب نیست و پیدا کردن آن‌ها در حین مکالمه نیز کار آسانی نخواهد بود. به‌نظر می‌رسد سونی این دکمه‌ها را برای دسترسی ساده‌تر به عنوان زوم در دوربین پایین‌تر از دکمه پاور قرار داده اما همان‌طور که بارها گفته‌ایم زوم دیجیتال در دوربین گوشی‌های هوشمند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و همان‌طور که می‌دانید اکسپریا ایکس‌زد از دوربین دوگانه بی‌بهره است.

به هر حال خوشبختانه سونی درگاه 3.5 میلی‌متری هدفون را حفظ کرده و از درگاه USB-C نیز برای شارژ و انتقال سریع‌تر اطلاعات بهره گرفته است. درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه نیز سمت چپ قرار دارند که با خارج کردن آن گوشی به صورت خودکار خاموش خواهد شد. اکسپریا ایکس‌زد همچنین با استاندارد مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP68 خیال کاربر را آسوده می‌کند هرچند که بهتر است آن را به زیر آب نبرید.

ایراد دیگری که می‌توان به طراحی Xperia XZ گرفت حاشیه‌های بیش از اندازه در بالا و پایین صفحه‌نمایش است. البته سونی خوشبختانه بلندگوهای استریو را در بالا و پایین صفحه‌نمایش قرار داده اما بلندی و کیفیت صدا خصوصاً در فرکانس‌های پایین با گوشی‌هایی مثل HTC 10، آیفون 7 یا نکسوس 6P قابل مقایسه نیست.

در کل می‌توان طراحی جدید اکسپریا ایکس‌زد را قدمی مثبت قلمداد کرد. سونی از رنگ‌هایی جدید و جالب در پرچم‌دار خود استفاده کرده و ترجیح داده رنگ‌هایی محبوب مثل طلایی را حداقل فعلاً کنار بگذارد. با وجود این‌که ترجیح می‌دادیم کناره‌های گوشی پلاستیکی نباشد اما در کل به نظر می‌رسد Xperia XZ از استحکام و کیفیت ساخت بالایی برخوردار است.


صفحه‌نمایش اکسپریا ایکس‌زد

صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمن در چند سال اخیر پیشرفت زیادی کرده است. علاوه بر جهش از وضوح 720p به 1080p و حالا به 1440p کنتراست، خوانایی و دقت رنگ‌ها بهبود یافته است. سونی بار دیگر ترجیح داده تا از وضوح 1080p یا همان فول اچ‌دی به جای QHD استفاده کند. به این ترتیب روی کاغذ صفحه‌نمایش Xperia XZ نسبت به گلکسی اس 7، اچ‌تی‌سی 10 یا ال‌جی جی 5 عقب‌تر است و با پرچم‌دار قبلی این شرکت Xperia Z5 Premium با صفحه‌نمایش 4K خود بسیار فاصله دارد. اما واقعیت این است که تشخیص تفاوت این دو وضوح در صفحه‌نمایشی 5.2 اینچی تقریباً غیرممکن است. می‌توان گفت تنها در صورتی وضوح QHD می‌تواند برگ برنده باشد که قصد استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی را داشته باشید و در سایر موارد تراکم پیکسلی 424ppi بیش از حد نیاز است.

sony-xperia-xz-review-2

سونی از پنل IPS LCD در این گوشی استفاده کرده که خوشبختانه روشنایی بسیار بالا و خوانایی مناسبی در نور خورشید دارد. صفحه‌نمایش XZ از اچ‌تی‌سی 10 و خصوصاً جی 5 در نور خورشید خواناایی بهتری داشته و کنتراست و شادابی رنگ‌ها نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. با وجود این‌که کماکان صفحات Super AMOLED سامسونگ در صدر هستند می‌توان گفت اگر این دو را کنار یکدیگر مقایسه نکنید متوجه تفاوت زیادی نخواهید شد. دقت رنگ سفید اما در این صفحه‌نمایش خوب نیست و تغییر در تنظیمات آن نیز نتوانست گرایش آن را به رنگ آبی کاملاً جبران کند.

گفتنی است در این گوشی برخلاف گلکسی اس 7 یا ال‌جی جی 5 خبری از صفحه‌نمایش همیشه روشن هم نیست. به‌طور کلی اگر قصد استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی را دارید شاید بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگر با وضوح QHD بروید اما در سایر موارد صفحه‌نمایش Xperia XZ کاملاً راضی‌کننده و مناسب است.


سخت‌افزار و عملکرد اکسپریا ایکس‌زد

sony-xperia-xz-review-8

درست مانند اکثر پرچم‌دارهای سال 2016 سونی اکسپریا ایکس‌زد خود را به چیپست اسنپ‌دراگون 820 کوالکام مجهز کرده است. این چیپست دارای 4 هسته پردازشی Kryo سفارشی کوالکام است که دو هسته آن با فرکانس 2.1 و دو هسته دیگر با فرکانس 1.6 گیگاهرتز کار می‌کنند. پردازنده گرافیکی ادرنو 530 نیز به همراه سه گیگابایت حافظه رم در کنار آن قرار گرفته است. با وجود این‌که پردازنده مشابه سایر پرچم‌داران است اما سونی تنها 3 گیگابایت حافظه رم برای پرچم‌دار خود در نظر گرفته که نسبت به 4 گیگابایت در جی 5، گلکسی اس 7 یا اچ‌تی‌سی 10 و همچنین 6 گیگابایت در وان‌پلاس 3 محدودتر است. با وجود این‌که این میزان حافظه رم کوچک‌ترین مشکلی را در مالتی‌تسکینگ (چندوظیفگی) ایجاد نکرده اما می‌توانست گوشی را برای آپدیت‌های بعدی آماده‌تر کند.

بیایید از بنچمارک‌ها شروع کنیم. مانند همیشه بنچمارک Geekbench، AnTuTu، PCMark و 3Dmark را برای سنجش قدرت پردازشی، گرافیکی و کلی اکسپریا ایکس‌زد به‌کار گرفته‌ایم و می‌توان گفت نتیجه همانی است که انتظار داشته‌ایم.

در بنچمارک Geekbench 3 که تمرکز آن بیشتر بر روی قدرت پردازشی خام است Xperia XZ امتیازی مشابه سایر گوشی‌های با اسنپ‌دراگون 820 را کسب کرده است. هرچند که در این بنچمارک آیفون 7 با پردازنده A10 Fusion، گلکسی اس 7 با پردازنده اکسینوس 8890 و هواوی پی 9 با Kirin 955 عملکرد بهتری دارند.

در بنچمارک ترکیبی و محبوب AnTuTu پرچم‌دار سونی از X Performance و هواوی پی 9 عملکرد بهتری دارد اما کماکان از رقبای اندرویدی دیگر با اختلاف هرچند اندکی عقب است. در این بنچمارک نیز آیفون 7 با اختلاف صدرنشین خواهد بود.

بنچمارک صرفاً گرافیکی 3Dmark Slingshot قدرت بالای ادرنو 530 را به خوبی نشان می‌دهد. در این بخش اکسپریا ایکس‌زد به لطف صفحه‌نمایش 1080p خود توانسته بهتر از نسخه اکسینوس گلکسی اس 7 و بسیار بهتر از هواوی پی 9 ظاهر شود و امتیاز آن تقریباً هم‌رده با اچ‌تی‌سی 10 و جی 5 است؛ هرچند که آیفون 7 کماکان در این زمینه نیز با اختلاف زیادی پیشتاز است.

بنچمارک بعدی PCMark است که عملکردهای روزانه مثل وبگردی، شبکه‌های اجتماعی، پخش و ویرایش فیلم، ویرایش عکس، ویرایش متون و … را می‌سنجد. در این بخش Xperia XZ امتیاز بسیار خوب 6516 را کسب کرد که از تمامی پرچم‌داران امسال بهتر است. در این بخش البته وضوح 1080p صفحه‌نمایش هم به کمک XZ آمده اما نمی‌توان منکر عملکرد بی‌نقص پرچم‌دار سونی شد.

اما در استفاده واقعی اکسپریا ایکس‌زد چگونه عمل می‌کند؟

می‌توان گفت عالی. در زمانی که به بررسی اکسپریا ایکس‌زد می‌پرداختیم به ندرت متوجه کندی یا تأخیر شدیم. سونی زیرکانه سرعت انیمیشن‌ها را نیز بالاتر برده تا در استفاده عادی تصور کنید این گوشی بسیار سریع‌تر از رقبا عمل می‌کند. به هر حال حتی سه گیگابایت حافظه رم در جابجایی بین اپلیکیشن‌ها خللی ایجاد نکرد و به لطف رابط کاربری ساده و بدون آلایش سونی همه چیز روان و بی‌وقفه انجام می‌شد.

چیپست اسنپ‌دراگون 820 به خوبی از پس سنگین‌ترین بازی‌ها برمی‌آید و حتی بازی سنگین Hearthstone نیز با کمترین میزان افت فریم اجرا شد. این پردازنده دیگر مشکل داغ کردن نسل قبلی را ندارد و در استفاده عادی و بازی‌ها گوشی بیش از حد داغ نخواهد شد اما همان‌طور که در بخش دوربین خواهید خواند این مشکل کماکان در هنگام استفاده از دوربین وجود دارد.


نرم‌افزار و رابط کاربری اکسپریا ایکس‌زد

با وجود این‌که گوگل اندروید 7 را معرفی و عرضه کرده سونی فرصت لازم را برای تست و توسعه این نسخه از اندروید با پرچم‌دارش نداشته و از این‌رو XZ را با اندروید 6.0.1 مارشملو روانه بازار کرده است. رابط کاربری سونی نسبت به نسل قبلی تغییر زیادی نداشته و کماکان با محیطی شبیه به اندروید خام مواجهیم که شاید واضح‌ترین تفاوت آن را بتوان در آیکن‌ها و منوی تنظیمات مشاهده کرد.

اپلیکیشن‌های اکسپریا ایکس‌زد بسیار هماهنگ با رابط کاربری متریال گوگل طراحی شده‌اند و سونی برخی اپلیکیشن‌ها مثل ماشین‌حساب یا تقویم را نیز جایگزین نکرده است. تم‌ها در این گوشی بیشتر برای تغییر صفحه قفل و والپیپر طراحی شده‌اند و تغییر زیادی را در رابط کاربری ایجاد نخواهند کرد هرچند می‌توانید با نصب مجموعه آیکن‌ها مختلف از پلی‌استور ظاهر آیکن‌ها را در لانچر سونی تغییر دهید.

یک ویژگی جدید در این نسخه از رابط کاربری سونی قابلیت پاکسازی خودکار رم در پس‌زمینه با نام Smart Cleaner است که بدون دخالت کاربر و بسته به استفاده از اپ‌های مختلف انجام خواهد شد. سونی برای کیبورد از اپلیکیشن SwiftKey کمک گرفته که یکی از محبوب‌ترین‌ها در این زمینه است و البته اپلیکیشن‌های نقاشی Sketch و موزیک‌پلیر و گالری سونی نیز فراموش نشده‌اند. در تنظیمات اکسپریا ایکس‌زد هم به جز قابلیت خاموش و روشن کردن صفحه با دوبار ضربه زدن امکانات خاصی تعبیه نشده و سونی سعی کرده همه چیز را ساده نگه دارد.

به‌طور کلی رابط کاربری سونی را می‌توان از نزدیک‌ترین‌ها به اندروید خام دانست. البته سونی برخی اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد مثل Amazon، Facebook و AVG Protection را بر روی این گوشی نصب کرده که ترجیح می‌دادیم به‌جای آن اپ‌های مفیدتری مثل یک فایل منیجر را شاهد بودیم. به هر ترتیب حالا که گوگل گوشی‌های پیکسل خود را در ایران عرضه نمی‌کند Xperia XZ می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب طرفداران اندروید خالص باشد.


دوربین اکسپریا ایکس‌زد

سونی این‌بار حتی بیش از گذشته دوربین جدید اکسپریا ایکس‌زد را مورد ستایش قرار داده است. مشخصات دقیق‌تر دوربین را در ابتدا با یکدیگر مرور کردیم اما سونی دقیقاً به چه ویژگی‌هایی در XZ می‌نازد؟! دوربینی با سنسور سه‌گانه و لرزش‌گیر پنج محوره که تصاویری عالی و واقعی و بدون تارشدگی را ثبت خواهد کرد. اما بیایید ببینیم منظور سونی از این اصطلاحات چیست؟

sony-xperia-xz-review-6

راستش را بخواهید سنسور سه‌گانه بیشتر یک شعار تبلیغاتی است و سونی از سنسور جدید و منحصربه‌فردی در دوربین Xperia XZ بهره نگرفته است. سنسور اول همان سنسور دوربین است که در همه گوشی‌ها یافت می‌شود؛ سنسور دوم برای فوکوس لیزری اضافه شده که نمونه آن را در پرچم‌دارهای سال‌های گذشته نیز دیده بودیم و نهایتاً سنسور تشخیص رنگ RGB نیز چیز جدیدی نیست و ال‌جی سال گذشته آن را در جی 4 به کار گرفته بود. فوکوس هیبریدی سه‌گانه پرچم‌دار سونی هم ترکیبی از فوکوس لیزری، Phase Detection و Contrast Detection است که باز هم اکثر گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده کرده و حتی گلکسی اس 7 به نوع دقیق‌تر و سریع‌تر Dual Pixel مجهز شده است.

sony-xperia-xz-review-12

لرزش‌گیر 5 محوره Xperia XZ به گفته این شرکت تنها در هنگام تصویربرداری ماکرو فعال است و در سایر مواقع همان لرزش‌گیر سه‌محوره رایج فعال خواهد بود. در این گوشی خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست و تمامی کارها از طریق نرم‌افزار و به‌صورت دیجیتالی انجام خواهد گرفت. البته تمامی این حرف‌ها باعث نمی‌شود که ادعاهای سونی را نادیده بگیریم و بهتر است پس از دیدن تصاویر راجع به کیفیت آن‌ها قضاوت کنیم.

پیش از آن‌که به سراغ تصاویر و کیفیت آن‌ها برویم خوب است نگاهی هم به رابط کاربری اپلیکیشن دوربین سونی بیندازیم. به اعتقاد ما یکی از نقاط ضعف اصلی دوربین گوشی‌های سونی همین اپلیکیشن بوده و هست. سونی کماکان از محیطی شبیه به دوربین‌های دیجیتال خود استفاده می‌کند که با سوایپ به بالا و پایین وارد حالات مختلف خواهید شد. با این‌که سونی این‌بار حالت دستی را پیشرفته‌تر کرده اما رابط کاربری آن فاصله زیادی با بهترین‌ها این عرصه مثل LG V20 داشته و به‌طور مثال امکان کاهش سرعت شاتر به بیش از 1 ثانیه وجود ندارد. برای تنظیم ISO نیز مجبورید وارد تنظیمات شوید. با وجود این‌که این گوشی می‌تواند با وضوح 4K فیلمبرداری کند در تنظیمات ویدئو این وضوح را پیدا نخواهید کرد و باید برای ورود به آن از بخش حالت‌های اضافه اقدام کنید که در واقع یک اپلیکیشن جداگانه را اجرا می‌کند!

xperia-xz-camera-overheat-1

اما اگر نیازی به تنظیمات حرفه‌ای نداشته باشید آیا اپلیکیشن دوربین سونی شما را راضی خواهد کرد؟ احتمالاً خیر! همان‌طور که در بخش عملکرد اشاره کردیم مشکل داغ کردن بیش از حد و بسته شدن اپ دوربین در اکسپریا ایکس‌زد کماکان پابرجاست! در بررسی‌های ما حتی در محیط بسته و به دور از نور خورشید و حتی بدون فیلمبرداری 4K پیام داغ کردن دوربین روی صفحه نمایش داده شده و پس از چند دقیقه اپ دوربین به‌کلی بسته شد. وقتی اولین پیغام هشدار روی صفحه نمایش داده می‌شود برخی ویژگی‌ها مثل لرزش‌گیر دیجیتال غیرفعال شده و به این ترتیب ویدئوهایتان لرزان خواهد شد و سپس دقایق یا ثانیه‌هایی بعد XZ به‌طور کلی شما را از عکاسی و فیلمبرداری بی‌نصیب خواهد کرد. از آن‌جا که این مشکل در هیچ گوشی با این پردازنده مشاهده نشده احتمالاً مشکل نرم‌افزاری و منحصر به Xperia XZ است. امیدواریم سونی در آپدیت‌های بعدی بتواند این مشکل جدی را حل کند.

xperia-xz-camera-overheat-2

مشکل بعدی سرعت پایین ثبت تصاویر است. با وجود این‌که لگ و کندی در فشار دادن شاتر دوربین و ثبت لحظه وجود ندارد اما ذخیره شدن تصویر حداقل یکی دو ثانیه به‌طول می‌انجامد که شاید نتیجه پردازش‌های تصویری باشد.

کیفیت تصاویر و ویدئوهای اکسپریا ایکس‌زد

حالا ببینیم وعده‌های سونی در مورد کیفیت تصاویر و ویدئوهای این گوشی تا چه حد درست از آب در می‌آید. سونی به‌صورت پیش‌فرض تصاویر سنسور 23 مگاپیکسلی را با اندازه 8 مگاپیکسل ذخیره می‌کند. با وجود این‌که می‌توانید در تنظیمات بخش خودکار Superior Auto هم اندازه 23 مگاپیکسلی را انتخاب کنید اما در عمل تفاوت زیادی بین کیفیت و جزئیات ثبت شده وجود ندارد! تصاویر دوربین اکسپریا ایکس‌زد کماکان از مشکل نویز بیش از حد رنج می‌برند و حتی دوربین 16 مگاپیکسلی پرچم‌داران پیشین مثل گلکسی اس 6 قادر به ثبت جزئیات بیشتری هستند. گفتنی است ما در تمامی تصاویر از حالت خودکار استفاده کردیم اما تنظیمات حالت دستی نیز نمی‌تواند تفاوتی در جزئیات ثبت شده ایجاد کند.

 

xperia-xz-vs-galaxy-s6-camera-3

سونی از دیافراگم f/2.0 برای دوربین اصلی اکسپریا ایکس‌زد استفاده کرده که روی کاغذ نور کمتری را نسبت به دیافراگم‌های گسترده‌تر در رقبا جذب می‌کند. در عمل چه در تصاویر و چه در ویدئوها می‌توان عملکرد رقبایی مثل هواوی پی 9 و گلکسی اس 7 را در ثبت جزئیات در نور کم بهتر از اکسپریا ایکس‌زد دانست هرچند که رنگ‌ها در پرچم‌دار سونی به واقعیت نزدیک‌تر هستند.

xperia-xz-100crop

از نظر محدوده دینامیکی یا همان ثبت بهتر جزئیات در بخش‌های تاریک و روشن تصویر Xperia XZ عملکرد خوبی دارد اما همان‌طور که در تصاویر می‌بینید عملکرد آن حتی از گلکسی اس 6 نیز ضعیف‌تر بوده و خصوصاً بخش‌های روشن بیش از حد نوردهی و جزئیات در آن‌ها حذف شده است.

xperia-xz-vs-galaxy-s6-camera

اما سنسور دوم که برای فوکوس لیزری تعبیه شده چه عملکردی دارد؟ سونی از فوکوس هیبرید سه‌گانه کنتراست، تشخیص فاز و فوکوس لیزری استفاده می‌کند که البته هیچ‌کدام از آن‌ها جدید نیستند. ترکیب این سه روش باعث شده تا فوکوس روی سوژه‌ها با دقت و سرعت بسیار بالایی حتی در شرایط نوری نامناسب انجام شود. با وجود این‌که سرعت فوکوس در سطح فناوری Dual Pixel در گلکسی اس 7 نیست اما می‌توان گفت چند میلی‌ثانیه برای اکثر کاربران تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

سنسور سوم که برای تشخیص رنگ و نور محیط و ایجاد رنگ‌هایی طبیعی است چطور؟ همان‌طور که گفتیم این سنسور در نور کم باعث بهبود دقت رنگ‌ها خواهد شد اما در شرایط عادی سونی تصمیم گرفته مانند اکثر رقبا رنگ‌ها را کمی اشباع‌تر از حد واقعی نمایش دهد و در این زمینه آیفون 7 عملکرد بهتری خواهد داشت.

اکسپریا XZ ویدئوها را در وضوح 1080p با نرخ فریم 60fps یا 30fps و با وضوح 4K با نرخ فریم 30fps ثبت می‌کند. همان‌طور که گفتیم شاید سونی ترجیح می‌دهد کاربران به وضوح 1080p راضی باشند چرا که وضوح 4K را به شکل اپلیکیشن جداگانه‌ای در بخش حالت‌های دوربین قرار داده است. کیفیت ویدئوها راضی کننده و جزئیات بسیار خوب هستند و می‌توان نقطه قوت این بخش را لرزش‌گیری فوق‌العاده اکسپریا ایکس‌زد حتی بدون لرزش‌گیر اپتیکال دانست.

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی Xperia XZ در نور مناسب بسیار بهتر از دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گلکسی اس 7 عمل کرده و با وجود این‌که زاویه دید کمتری دارد اما جزئیات را بسیار بهتر ثبت خواهد کرد. در نور کم اما دیافراگم بازتر گلکسی اس 7 این اختلاف مگاپیکسل را جبران کرده و نمی‌توانید انتظار زیادی از سنسور 13 مگاپیکسلی سونی داشته باشید.

به‌طور کلی با وجود این‌که دوربین Xperia XZ از بهترین‌هاست و احتمالاً تمامی کاربران را نیز راضی خواهد کرد نمی‌توان از آن به عنوان یک برتری نسبت به رقبا یاد کرد. نویز بالا در تصاویر و البته داغ کردن اپلیکیشن دوربین نشان می‌دهد سونی کماکان برای ساختن بهترین دوربین در گوشی‌های هوشمند راه زیادی را در پیش دارد.


باتری اکسپریا ایکس‌زد

سونی همیشه بر روی عمر شارژ عالی گوشی‌های خود اصرار دارد و این‌بار ادعا می‌کند دوام باتری نیز در پرچم‌دار جدیدش دوبرابر بیشتر از سایرین خواهد بود. با ویژگی Battery Care و Qnovo سونی اکسپریا ایکس‌زد پس از مدتی متوجه می‌شود معمولاً چه ساعاتی گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنید و چه مواقعی آن را جدا می‌کنید. به این ترتیب گوشی باتری را تنها تا 90 درصد شارژ کرده و یک‌ساعت پیش از بیدار شدن شما از خواب عملیات شارژ را ادامه خواهد داد تا باتری آسیب کمتری در دراز مدت دیده و چرخه‌های بیشتری را دوام بیاورد.

از دوام باتری که بگذریم به عمر شارژ در استفاده روزانه می‌رسیم. سونی برای پرچم‌دار خود از یک باتری 2900 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که ظرفیت آن تقریبا برابر با پرچم‌داران هم رده است. در استفاده این گوشی رکورد حدود 3.5 ساعت Screen-on Time را برجای گذاشت که رقم مناسبی محسوب می‌شود. در استفاده معمولی تا سنگین می‌توانید انتظار داشته باشید در پایان روز Xperia XZ بین 10 تا 30 درصد شارژ در خود نگه داشته باشد.

برای اوقاتی که قصد ذخیره شارژ را دارید سونی دو حالت ذخیره انرژی با نام STAMINA و Ultra STAMINA برای پرچم‌دارش در نظر گرفته است. حالت اول که سبک‌تر است فرکانس پردازنده را کاهش داده، GPS را خاموش می‌کند و لرزش‌های غیرضروری نیز قطع خواهند شد. حالت Ultra STAMINA قابلیت‌های گوشی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تنها به اپلیکیشن‌های تلفن، مخاطبین، پیامک‌ها، آلبوم، دوربین، تقویم، ساعت، ماشین‌حساب و موزیک دسترسی خواهید داشت. گفتنی است خروج از این حالت نیاز به خاموش و روشن کردن گوشی دارد.


نتیجه‌گیری

سونی سرانجام پرچم‌داری را روانه بازار کرده که در هیچ زمینه کلیدی از رقبایش عقب‌تر نیست. کیفیت ساخت دستگاه مناسب بوده و طراحی آن تازه است، عملکرد و سرعت جای هیچ پرسشی را باقی نمی‌گذارد، دوربین در هر شرایطی تصاویری راضی‌کننده ثبت خواهد کرد و صفحه‌نمایش هم برای اکثر کاربران کفایت می‌کند. اما گمان نمی‌کنیم Xperia XZ بتواند سونی را به رقبایی مثل سامسونگ، ال‌جی و هواوی نزدیک‌تر کند.

sony-xperia-xz-review-10

مشکل اینجاست که Xperia XZ شاید چیزی از رقبایش کم نداشته باشد اما دیرتر از آن‌ها وارد بازار شده و قابلیت منحصربه‌فردی هم ندارد. دوربین Xperia XZ با وجود تبلیغات سونی برتری خاصی نسبت به گلکسی اس 7 ندارد، نوآوری‌های ساخت اکسپریا ایکس‌زد با جی 5 برابری نمی‌کند و کیفیت صدای خروجی آن نیز در سطح اچ‌تی‌سی 10 نیست. با این وجود سونی این گوشی را با قیمتی بیشتر از رقبا وارد بازار کرده و با وجود این‌که هر گوشی در ابتدای عرضه قیمتی بالاتر خواهد داشت اما شاید بتوان کمتر کسی را پیدا کرد که از طرفداران پروپاقرص سونی نباشد و Xperia XZ را به رقبایی با قیمت پایین‌تر ترجیح دهد.

مزایای اکسپریا ایکس‌زد:

  • طراحی تازه، مقاوم دربرابر آب و با رنگ‌هایی جذاب
  • صفحه‌نمایش باکیفیت
  • رابط کاربری ساده و سریع
  • سرعت و دقت فوکوس بالای دوربین
  • سلفی‌های 13 مگاپیکسلی در نور مناسب
  • لرزش‌گیری عالی در ویدئوهای دوربین
  • مقاوم دربرابر آب و گردوغبار
معایب اکسپریا ایکس‌زد:

  • داغ کردن گوشی و بسته شدن اپلیکیشن دوربین
  • وجود نویز و جزئیات کمتر در تصاویر دوربین خصوصاً در نور کم
  • امکانات کمتر در رابط کاربری
  • نامناسب برای هدست‌های واقعیت مجازی
  • برجای ماندن اثر انگشت روی قاب پشتی

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. pouriya می‌گوید

    برادر عزیز ممنون وقت گذاشتی اینهمه اطالاعات در اختیار گذاشتی ولی واقعا چرا اینجوری همه این پرچمدار جدید سونی چقد خوب عمل کرده و خصوصا در دوربین نسبت به ایفون بعد شما…
    اصلا همه ایرانیا با این سونی مشکل . دشمنی دارن :-)

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دوست عزیز وظیفه ما بررسی هست از نظر دوربین هم تصاویر رو گذاشتیم و حتی با پرچمدار سال گذشته سامسونگ مقایسه کردیم

      1. امیربهادر می‌گوید

        خیلی ببخشید یکی از مزخرف ترین مقایسه هایی بود که دیده بودم جالبه که s6 رو دیگه مردم دیدن تو اکثر شرایط مخصوصا تو نور کم بدون فلاش کم میاره حتی جلو پرچم دارن سال های گذشته سونی مثل z3وz2

        1. علی ارغوان می‌گوید

          به هر حال نمونه تصاویر به همراه اطلاعات EXIF موجوده. ضمن اینکه دقیقا برعکس دیافراگم بازتر گلکسی اس 6 نقطه قوتش نور کم هست و جدیدترین پرچم دار های سونی هم کماکان تصاویرشون نویز داره. میتونین توی سایت های دارای مقایسه مثل GSMArena هم تصاویر نور کم رو مقایسه کنید

  2. امیر می‌گوید

    با اینکه قصد خرید Mi5s شیامی رو داشتم با قیمت کمتر ولی اینو خریدم سونی رو باید دوست داشت گوشیه دلربایی هست 1.850 با کارت هدیه تموم شد وقتی با ایکس زد کار کنید عاشقش می شید .

  3. علی احمدی می‌گوید

    ممنون و تشکر بابت این بررسی عالی کامل
    ولی به نظرم سونی در معرفی پرچمدار ها با پرچمدار نسل قبلی فرق خاصی نمیزاره که کاربر ترغیب بشه و گوشی هاش سوپرایز نداره
    تقریبا مشخصات z3+ , z5 وایتن گوشی فقط در cpu یه مقدار طراحی فرق دارن