مدیرعامل بویینگ: اولین تمدن روی مریخ با موشک ما امکان‌پذیر خواهد شد!

چند روز پیش ایلان ماسک مدیرعامل SpaceX از سیستم حمل‌ونقل بین سیاره‌ای این شرکت برای ایجاد تمدن در مریخ پرده برداشت و حالا مدیر بویینگ ادعا می‌کند موشک این شرکت زودتر زمینه را فراهم خواهد کرد.

0

مریخ نزدیک‌ترین سیاره از نظر ویژگی‌های مختلف به کره زمین است و به همین دلیل از دیرباز دانشمندان به فکر کشف حیات در این سیاره یا ایجاد تمدن در آن بوده‌اند. با وجود این‌که تصویر زندگی در مریخ در حال حاضر برای ما غیرممکن است اما شرکت‌های SpaceX و بویینگ نظر دیگری دارند. ایلان ماسک به تازگی سیستم حمل‌ونقل بین سیاره‌ای SpaceX را رونمایی کرده  (ویدئوی زیر) و حالا بویینگ به رقابت با آن شتافته است.

دنیس مولنبرگ مدیرعامل بویینگ اخیراً در کنفرانس فناوری شیکاگو گفته است:

به اعتقاد من اولین فردی که پایش را روی مریخ می‌گذارد با یک موشک بویینگ به آن‌جا خواهد رسید.

بویینگ ده‌هاست که در زمینه‌های فضایی فعالیت می‌کند چرا که یکی از شرکای اصلی ناسا در آژانس فضایی محسوب می‌شود. این شرکت مرحله اول موشک Saturn V را ساخت که اولین فضانوردان را به ماه فرستاد و همچنین در برنامه شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز مشارکت داشته است. بویینگ در حال حاضر مشغول طراحی و توسعه سیستم پرتاب فضایی برای ارسال انسان به مریخ است و به نظر منظور از مدیرعامل این شرکت نیز همین سیستم بوده است.

برنامه ماسک برای SpaceX اما جاه‌طلبانه‌تر بوده و همان‌طور که در ویدئو مشاهده می‌کنید این شرکت قصد دارد در هر سفر 100 نفر را به سیاره سرخ بفرستد. ماسک قصد دارد اولین سفینه فضایی را تا سال 2024 پرتاب کرده و تا ده سال بعد هم تمدنی روی مریخ تشکیل دهد! به این ترتیب اگر مولنبرگ چنین حرفی را زده احتمالاً به پیش‌بینی‌های ماسک معتفد نیست.

ایلان ماسک در سال 2011 ادعا کرد SpaceX می‌تواند سه سال بعد مردم را به فضا پرتاب کند اما 5 سال بعد و در سال 2016 این زمان را تا 2018 به تأخیر انداخت. SpaceX همچنین پرتاب Falcon Heavy را نیز از سال 2013 یا 2014 بارها به تعویق انداخته است. البته وضعیت این دو شرکت کاملاً متفاوت بوده و درحالی‌که بویینگ میلیاردها دلار بودجه از ناسا دریافت می‌کند SpaceX بودجه خود را تأمین کرده و تنها 5 درصد از منابع مالی خود را به ساخت موشک برای مریخ اختصاص داده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.