چرا پاسپورت‌ها معمولاً در ۴ رنگ استاندارد عرضه می‌شوند؟

یک پاسپورت کلید ورود به دیگر کشورها است. شاید هنگام انتظار در صف کنترل پاسپورت متوجه شده باشید که این سند مسافرتی تنها در چندرنگ محدود در دست مسافران قرار دارد.

0

به گفته نایب‌رئیس بخش بازاریابی شرکت مشاوره مالی Arton Capital آقای Hrant Boghossian، در حالت کلی پاسپورت‌ها تنها در رنگ‌های قرمز، سبز، آبی با مشکی وجود دارند. آقای Boghossian مسئول پایگاه داده تعاملی آن‌ها Passport Index نیز است.

بااین‌وجود پاسپورت‌ها با سایه‌های مختلفی از هر چهار گروه رنگی نیز وجود دارند. Boghossian در ایمیلی به بیزینس اینسایدر گفت: از هر رنگ، نمونه‌های بسیار متنوعی وجود دارد. در حقیقت تابه‌حال رنگ‌های زیادی از پاسپورت‌ها تولیدشده است.


فرآیند انتخاب رنگ پاسپورت

به گفته Boghossiam، دلایل زیادی برای انتخاب یک رنگ توسط یک کشور وجود دارد. اعضای اتحادیه اروپا از رنگ قرمز تیره و اعضای Caricom از رنگ آبی برای پاسپورت خود استفاده می‌کنند. Caricom یا جامعه کارائیب و بازار مشترک، شامل 15 کشور کارائیبی و تعلقاتشان می‌شود.

شاید در فیلم‌های سیاسی یا جغرافیایی از رنگ خاصی استفاده شود. برخی می‌توانند رنگ قرمز تیره را به دوران کمونیستی گذشته نسبت دهند. درگذشته رنگ آبی پاسپورت نشان از دنیای جدید در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اقیانوسیه و دیگر بخش‌ها را داشت.

برای برخی کشورها، ایمان دینی هم در رنگ پاسپورت نقش دارد. Boghossian می‌گوید: در بیشتر کشورهای اسلامی به خاطر اهمیت رنگ سبز، پاسپورت آن‌ها نیز سبز در نظر گرفته می‌شود. تصور می‌شود که سبز رنگ موردعلاقه حضرت محمد بوده و همچنین نشان از طبیعت و زندگی دارد. به همین علت این رنگ در بیشتر مواقع انتخاب اصلی کشورهای اسلامی و خاورمیانه است.

سایر کشورها از رنگ‌هایی که شخصیت آن‌ها را نشان دهد استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال پاسپورت‌های سوئیسی قرمز روشن هستند و پاسپورت ترکیه در امید به پیوستن به اتحادیه اروپا به قرمز تیره تغییر رنگ یافته است.

shutterstock_1244696

جالب است بدانید که آمریکا تا الآن رنگ‌های متعددی مثل قرمز، سبز و حالا آبی را امتحان کرده است.

گاهی اوقات رنگ پاسپورت‌ها تنها بر اساس کاربردی بودن و اینکه چه رنگی به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرد انتخاب می‌شوند.

Boghossian می‌گوید: تولید پاسپورت پروسه به‌شدت کنترل‌شده‌ای است و تنها چند شرکت در تمام دنیا آن را انجام می‌دهند. ماده‌ای که برای تولید جلد پاسپورت استفاده می‌شود، معمولاً توسط یک شرکت واسط تأمین می‌شود و بنابراین تنها در رنگ‌های مشخصی موجود است تا موفق به تأمین استانداردها بشود.


ورود طراحی پاسپورت‌ها به عصری جدید

در طول دهه‌های گذشته پاسپورت‌ها تغییرات زیادی را به خود ندیده‌اند و کم‌کم شاهد ایجاد تغییرات در آن‌ها خواهیم بود. در حقیقت در حال ورود به عصر تازه‌ای هستیم که کشورها برای نشان دادن تفاوت پاسپورت‌هایشان، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به آن‌ها اضافه می‌کنند.

برخی از جالب‌توجه‌ترین پاسپورت‌ها مثل پاسپورت کانادا، انگلیس، آمریکا و چین، زیر نور ماورای بنفش طرح‌های خاصی را نشان می‌دهند که با نور معمولی دیده نمی‌شود. پاسپورت فنلاند نیز دارای تصویر متحرکی از یک گوزن در حال دویدن است و آن را در تصویر بالا می‌بینید. این طراحی در سال 2012 میلادی انتخاب شد.

بنا به گفته‌های Boghossian، انگلیس دارای نوع خاصی از پاسپورت است: پاسپورت پیغام‌رسان ملکه. این پاسپورت برای رساندن اطلاعات مهم به سفارت‌های بریتانیایی در اطراف دنیا استفاده می‌شود.

برخی از کشورها مثل کانادا، جدا از چهار رنگ استاندارد پاسپورت از رنگ سفید به‌عنوان سند مسافرتی موقتی استفاده می‌کنند. نروژ هم دارای پاسپورت‌هایی بارنگ‌های متفاوت و طرح‌های ظریف مینیمالیستی است. می‌توانید گالری پاسپورت‌ها را بر اساس منطقه و رنگ در وب‌سایت Passport Index ببینید.

businessinsider

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.